Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wil gerust een groepsbuy op stapel zetten maar 40 stuks lijkt me een heftig aantal om aan die scherpe prijs van 416 EUR ex BTW te komen.

De tip van fivari lijkt me wel wat: 532,44 EUR inclusief BTW vanaf 1 stuk (met gratis levering in Frankrijk).

Via mijn installateur heb ik een Eaton FI-40/4/003B gekocht voor een lagere prijs dan beide opties die je hier noemt. (Ik noem het bedrag bewust niet omdat ik niet weet of hij ze ook los kan leveren voor dat bedrag, ik heb een 2 complete groepenkasten afgenomen, was dus onderdeel van een pakket). Ik kan eens voor je informeren of hij er een aantal zou kunnen leveren.
 
Ik heb deze automaat/aardlek gebruikt http://www.hkelectric.nl/nl/catalog/installatiemateriaal/eti-aardlekautomaten/kzs-4m/catg+catc+cata . Na korting 90 euro ex btw (eind 2013)

Voor zover ik kan zien is dat idd een aardlekautomaat, een combinatie van een 'normale' aardlekschakelaar van type A, en een ingebouwde automaat die bij overbelasting uitschakelt volgens karakteristiek B/C. Type/klasse B (van aardlekschakelaar) en uitschakelkarakteristiek B (van de automaat) zijn 2 verschillende dingen.

Los daarvan is het vast een prima ding, maar hij schakelt waarschijnlijk niet uit bij DC lekstromen zoals een type B aardlekschakelaar dat wel doet.

--- edit: -----

Bovenstaande is ter verduidelijking (van prijsverschil en functionaliteit), niet bedoeld om de discussie of type B aardlek nou wel of niet 'noodzakelijk' is weer op te rakelen, daar zijn de meningen nog steeds over verdeeld.
 
Last edited:
Enkel leesbaar vr abonnees .
overtypen of screenshot aub.

Vreemd, werkt bij mij wel gewoon
000f2bc758181b57851da48241ad6122.jpg
 
Via mijn installateur heb ik een Eaton FI-40/4/003B gekocht voor een lagere prijs dan beide opties die je hier noemt. (Ik noem het bedrag bewust niet omdat ik niet weet of hij ze ook los kan leveren voor dat bedrag, ik heb een 2 complete groepenkasten afgenomen, was dus onderdeel van een pakket). Ik kan eens voor je informeren of hij er een aantal zou kunnen leveren.

Dat zou fijn zijn. Bedankt alvast om het na te vragen!

- - - Updated - - -

Voor zover ik kan zien is dat idd een aardlekautomaat, een combinatie van een 'normale' aardlekschakelaar van type A, en een ingebouwde automaat die bij overbelasting uitschakelt volgens karakteristiek B/C. Type/klasse B (van aardlekschakelaar) en uitschakelkarakteristiek B (van de automaat) zijn 2 verschillende dingen.

Los daarvan is het vast een prima ding, maar hij schakelt waarschijnlijk niet uit bij DC lekstromen zoals een type B aardlekschakelaar dat wel doet.

Inderdaad, ik vermoed dat er daarom "Klasse A" staat bij de info. Die omschrijvingen bij de aardlek"automaten" zijn op zijn minst verwarrend te noemen.
Eigenlijk is de prijs een goede indicatie of je in de goede richting zit.

Voor de zekerheid nog even aanvullen dat de 2 bovenstaande quotes niet over hetzelfde toestel gaan. :wink:
 
Last edited:
Ik zie iedereen het hier over 5G6 kabel hebben. Probeer ik deze te bestellen (er is wat haast bij), krijg ik deze (op zich mooi meedenkende) reactie:

"Als het gaat om een 3 fase, nul + aarde dan heeft u aan een 4x6mm2 voldoende. Deze hebben wij wel op voorraad. De buitenmantel dient namelijk als randaarde."


Huh? Het kan toch niet zo zijn dat iedereen hier voor niets 5-aderige kabel aanlegt? Kan iemand hier wat zinnigs op zeggen?
 
Ik zie iedereen het hier over 5G6 kabel hebben. Probeer ik deze te bestellen (er is wat haast bij), krijg ik deze (op zich mooi meedenkende) reactie:

"Als het gaat om een 3 fase, nul + aarde dan heeft u aan een 4x6mm2 voldoende. Deze hebben wij wel op voorraad. De buitenmantel dient namelijk als randaarde."


Huh? Het kan toch niet zo zijn dat iedereen hier voor niets 5-aderige kabel aanlegt? Kan iemand hier wat zinnigs op zeggen?

Er is een verschil tussen grondkabel en gewone kabel. Jouw leverancier heeft het waarschijnlijk over grondkabel, die heeft een gevlochten mantel die gebruikt wordt als randaarde, en 4 aders.
Grondkabel is stug met massief koperen aders, prima voor het aanleggen van een vaste verbinding, maar niet bruikbaar als verlengsnoer want veels te stug.

Ik weet niet waar je de kabel voor wilt gebruiken, maar koop dit type niet als je op zoek bent naar een soepel verlengsnoer.
 
Er is een verschil tussen grondkabel en gewone kabel. Jouw leverancier heeft het waarschijnlijk over grondkabel, die heeft een gevlochten mantel die gebruikt wordt als randaarde, en 4 aders.
Grondkabel is stug met massief koperen aders, prima voor het aanleggen van een vaste verbinding, maar niet bruikbaar als verlengsnoer want veels te stug.

Ik weet niet waar je de kabel voor wilt gebruiken, maar koop dit type niet als je op zoek bent naar een soepel verlengsnoer.

Ik denk dat dit ook niet voor een verlengkabel gebruikt gaat worden. Een verlengkabel is meestal maar 3x2,5. Heel strikt genomen is een 4G6 kabel voldoende. Een extra aarde geeft iets meer zekerheid en sluit makkelijker aan.
 
En de distributiekosten?

Als ik het goed begrijp (ik heb gebeld naar Octa+, die mij doorverwees naar Imewo, die mij doorverwees naar tel. 1700...) betaal ik het volgende per kWh (BTW inclusief):
a) aan Octa+ (geen onderscheid tussen dag- en nachtverbruik): 5,24 c€
b) aan Imewo: 6,79 c€ op nachttarief
c) plus transmissiekost: 1,58 c€
d) aan de overheid: energiebijdrage: 0,20233 c€
e) en een federale bijdrage: 0,26410 c€

Totaal dus 6,79+1,58+0,20+0,26+5,24= 14,07 c€ per kWh

Bij dagverbruik is het tarief 3,49 c€/kWh hoger.

Klopt dit? Niets over het hoofd gezien?