Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,
Ben van Herk-de-Stad en heb een Mod s P85 besteld:RN982050, levertijd einde november. Alle opties, behalve een duolader...
kan iemand me suggesties doen voor het aankopen/installeren van een laadstation, thuis? Ervaringen? Do's en dont's? Laadstation versus een industriële rode aansluiting...?

weet je dat zeker ? een duolader is het laatste wat ik er uit zou laten.. (zie ook opmerking Mosterdmaker)..

heb het nog eens nagekeken, maar voor 1.450 zou ik dit gewoon meenemen.. als je toch alle verdere opties kiest.. mede gezien rest waarde inderdaad..
 
Last edited:
weet je dat zeker ? een duolader is het laatste wat ik er uit zou laten.. (zie ook opmerking Mosterdmaker)..
Bedankt voor het advies. Ik heb mijn beslissing voornamelijk gebaseerd op de groei van het SuC netwerk als ik lange trips(reizen) wil maken. De wagen wordt voornamelijk ingezet voor werkverkeer waarbij ik tot nu toe nog nooit meer dan 300 km per dag heb gereden. Vermits ik dus elke dag thuis in mijn eigen bedje slaap, volstaat een nachtje opladen op 11 Kw om 's anderendaags volledig charged te vertrekken. De SuC in Nijvel en mss binnenkort in Urmond liggen ideaal voor mijn werkgebied. Tripje naar den Haag kan opgevangen worden door Oosterhout.
 
weet je dat zeker ? een duolader is het laatste wat ik er uit zou laten.. (zie ook opmerking Mosterdmaker)..

+1

De publieke laadpalen die tegenwoordig worden geïnstalleerd zijn doorgaans van het 22kW type. Met 1 lader sta je daar letterlijk voor paal.
Zeker met het oog op de verkoopwaarde binnen een paar jaar denk ik dat de duo laders te verkiezen zijn.
De Tesla verkopers raden het ook heel sterk aan.
 
Ik heb mijn MS sinds 6-12-2013 en geen duolader en ook geen laadstation thuis. Op 500 meter van mijn huis is een publieke lader waar nooit iemand staat. Heb nu 23.000 km gereden en laad op kantoor of gewoon thuis aan het stopcontact. Als ik 's nachts wat sneller moet laden omdat ik de volgende dag km's moet maken gaat hij naar het publieke laadpunt en loop ik wel even die 500 m heen en weer. Laadstation thuis kost minimaal € 1.500 plus een paar honderd € per jaar aan vastrecht. Het is dus maar net hoe je het bekijkt. Ik heb de duolader en thuislader nog nooit gemist en maak toch best wel wat kilometers. Ligt dus helemaal aan het gebruik. Regelmatig 350+ km's per dag, dan misschien een duolader en thuislader. Af en toe 350+ km's, dan geen duolader nodig en lekker thuis aan het stopcontact. Met de nieuwe SuC's in Zwolle en Urmond wordt heel NL bereikbaar dus onderweg bij SuC's laden maakt MS rijden steeds aantrekkelijker.
 
Ik heb mijn MS sinds 6-12-2013 en geen duolader en ook geen laadstation thuis. Op 500 meter van mijn huis is een publieke lader waar nooit iemand staat. Heb nu 23.000 km gereden en laad op kantoor of gewoon thuis aan het stopcontact. Als ik 's nachts wat sneller moet laden omdat ik de volgende dag km's moet maken gaat hij naar het publieke laadpunt en loop ik wel even die 500 m heen en weer. Laadstation thuis kost minimaal € 1.500 plus een paar honderd € per jaar aan vastrecht. Het is dus maar net hoe je het bekijkt. Ik heb de duolader en thuislader nog nooit gemist en maak toch best wel wat kilometers. Ligt dus helemaal aan het gebruik. Regelmatig 350+ km's per dag, dan misschien een duolader en thuislader. Af en toe 350+ km's, dan geen duolader nodig en lekker thuis aan het stopcontact. Met de nieuwe SuC's in Zwolle en Urmond wordt heel NL bereikbaar dus onderweg bij SuC's laden maakt MS rijden steeds aantrekkelijker.

Daar heb je uiteraard volkomen gelijk in Willem. Het hangt nauw samen met je persoonlijke situatie dus het is zeker geen must.
Voor hun dagelijks gebruik zullen de meeste mensen wel een oplossing hebben die geen duo laders vereist.

Echter, als ik van mijn woonplaats naar de Belgische kust (of Zeeland) wil rijden en daar nog een kleine uitstap wil doen kan ik niet zonder zorgen terug naar huis zonder ter plaatse te laden.
Als je dan een timeframe van een 2-tal uur hebt waarbij je de wagen echt kan missen, is het wel zo handig indien je aan 22 kW kan bijladen.
Ook wanneer je naar het buitenland moet (business or pleasure) zal het ook een rustiger gevoel geven indien je de duo laders aan boord hebt.
Bij verkoop van de wagen binnen een paar jaar kan dit ook een rol spelen.

Dit zijn de argumenten die mij ertoe hebben aangezet om de duo laders te nemen.
 
Ik heb mijn MS sinds 6-12-2013 en geen duolader en ook geen laadstation thuis. Op 500 meter van mijn huis is een publieke lader waar nooit iemand staat. Heb nu 23.000 km gereden en laad op kantoor of gewoon thuis aan het stopcontact. Als ik 's nachts wat sneller moet laden omdat ik de volgende dag km's moet maken gaat hij naar het publieke laadpunt en loop ik wel even die 500 m heen en weer. Laadstation thuis kost minimaal € 1.500 plus een paar honderd € per jaar aan vastrecht. Het is dus maar net hoe je het bekijkt. Ik heb de duolader en thuislader nog nooit gemist en maak toch best wel wat kilometers. Ligt dus helemaal aan het gebruik. Regelmatig 350+ km's per dag, dan misschien een duolader en thuislader. Af en toe 350+ km's, dan geen duolader nodig en lekker thuis aan het stopcontact. Met de nieuwe SuC's in Zwolle en Urmond wordt heel NL bereikbaar dus onderweg bij SuC's laden maakt MS rijden steeds aantrekkelijker.

Toen ik de auto bestelde heb ik de duolader er bij besteld. Tot nu toe hebben we er een keer of zes gemak van gehad. Wij gaan regelmatig naar Budapest en daar staan veel 22 kW palen (gratis nog wel).
Buiten Budapest zijn ze er (nog) niet en zijn we aangewezen op de 220 W (13 A) bij de schoonouders thuis.
Dan is het fijn dat je in een paar uur, een bezoek aan de stad, een range-lading kunt doen zodat je weer lang vooruit kunt.

Verder heb je gelijk. Thuis kan ik laden op 3 x 16A (kostte aanzienlijk minder dan 3 x 32 A, alleen al aan netwerkkosten) en dat is voldoende snel. Daarbuiten gebruik ik als het kan de supercharger (Oosterhout is 20 km bij mij vandaan en ligt aan de route als ik uit het "westen" terug kom, terwijl er sinds kort zelfs eentje staat bij Tesla zelf in Tilburg, nauwelijks zes kilometer weg).

Mij werd ook verteld dat je, in het geval één van de laders het begeeft je altijd nog de andere hebt. Dat kan ik verder niet beoordelen.

Ik verwacht wel dat bij verkoop t.z.t. een deel van de extra kosten terug zal komen. Ik denk dat je ook zonder kunt, een noodzaak is het niet (meer), wel handig op zijn tijd.
 
Zo hebben we allemaal onze argumenten en allemaal gelijk. Dat is zo mooi aan het Tesla Forum. Vorige week in Frankrijk geweest en op de heenweg geladen bij de SuC's in Nivelle en Auxerre en op de terugweg bij Auxerre, Reims en Nivelle. Op de camping in de Morvan geladen met 4 km/uur en tussendoor nog naar Dijon en andere plaatsen geweest. Niet eens bij een publiek laadpunt geweest dus! Ik heb mijn eigen zaak en ga mijn MS nooit verkopen dus dat argument speelt voor mij ook geen rol. Met het complete SuC's netwerk dat eind van het jaar operationeel moet zijn in Europa denk ik dat ik overal kan komen. I just love my Tesla en vertel iedereen hoe geweldig het is om elektrisch te rijden en hoe makkelijk het is om te laden. Stopcontacten heb je namelijk overal! Maar je hebt volkomen gelijk, alles hangt af van je persoonlijke situatie.
 
Hallo,
Ben van Herk-de-Stad en heb een Mod s P85 besteld:RN982050, levertijd einde november. Alle opties, behalve een duolader...
kan iemand me suggesties doen voor het aankopen/installeren van een laadstation, thuis? Ervaringen? Do's en dont's? Laadstation versus een industriële rode aansluiting...?

Hallo Eddy,

Allereerst proficiat met je aankoop! Wij laden thuis aan een industriële rode 3x16A aansluiting met de Tesla UMC. De aanlegkosten waren Euro 310 (excl. BTW inclusief een digitale kWh meter) voor het materiaal + 3 uur werk voor de elektriciën. Het laden gaat prima, de stekker erin en eruit halen is iets lastiger dan bij een type-2 laadstation, maar bij een laadstation praat je al gauw over Euro 1000 of meer. In Nederland is de elektriciteit goedkoper tussen 23:00 en 07:00 uur, dus we stemmen thuis altijd even af dat de wasdroger, vaatwasser etc. bijv. van 23:00 - 01:00 uur draaien, en dat de Tesla dan van 01:00 tot 07:00 oplaadt. Dit ter behoud van onze 3x25A zekeringen :rolleyes:.

Groet, Jeroen.
 
Hallo Eddy,

Allereerst proficiat met je aankoop! Wij laden thuis aan een industriële rode 3x16A aansluiting met de Tesla UMC. De aanlegkosten waren Euro 310 (excl. BTW inclusief een digitale kWh meter) voor het materiaal + 3 uur werk voor de elektriciën. Het laden gaat prima, de stekker erin en eruit halen is iets lastiger dan bij een type-2 laadstation, maar bij een laadstation praat je al gauw over Euro 1000 of meer. In Nederland is de elektriciteit goedkoper tussen 23:00 en 07:00 uur, dus we stemmen thuis altijd even af dat de wasdroger, vaatwasser etc. bijv. van 23:00 - 01:00 uur draaien, en dat de Tesla dan van 01:00 tot 07:00 oplaadt. Dit ter behoud van onze 3x25A zekeringen :rolleyes:.

Groet, Jeroen.


Dag Jeroen,
bedankt voor de feedback. Hier kan ik wat mee. Zal mijn elektricien uitnodigen voor een gesprek en bestek. Het gezin is zo enthousiast dat ze best wel willen aanpassen voor een optimaal laadmoment zodat ik geen uitbreiding voor netwerkcapaciteit nodig heb. Moest het niet praktisch zijn, kan ik later nog altijd een laadstation plaatsen...
Ps. Is die van jou al geleverd want ik zie dat je pas juni op dit forum bent,
 
Dag Eddy,

Ja onze Model S is al midden maart geleverd (inmiddels meer dan 16.000 km mee gereden, en 2300 kWh thuis opgeladen), maar ik was wat lui om mij op het forum te registreren :tongue:... Heb er al wel veel goede tips vanaf gehaald zoals bijv. het zelf installeren van 2 LED lampjes in de kofferruimte.

Succes en groet, Jeroen.
 
Zie mijn post #278 van " wat heb jij laatst voor je model s gekocht". Daarin laat ik een foto zien van een ev box die ik heb aangeschaft. Deze kan ik iedereen van harte aanbevelen. Ook al staat er 10 meter verderop een publieke laadpaal, ik ben drie keer per week blij dat ik de auto aan het huis kan opladen. Geen risico op het beschadigen van de velgen door de stoepranden, en ik heb altijd plek. Geen gedoe met snoeren en stekkers, bij de ev box ziet ie eraan vast.
Het is wel een kleine investering. Maar je hebt er elke keer veel plezier van.
Bovendien is dit een veilige oplossing. Misschien is dat wel het belangrijkste.
 
Hoe bedoel je dat precies? :confused:

Ik ben geen lease rijder die iedere 3 of 4 jaar van auto wisselt. Vóór de Tesla reed ik in een 20 jaar oude Mercedes S-Klasse (W-140), Geweldige auto! Verkocht aan een vriend in Rwanda waar hij er nog jaren plezier van zal hebben. Nu helemaal gek van de MS en denk die tot mijn pensioen (nog 13 jaar) of tot mijn einde (nog ..... jaar) te rijden. Het argument dat een duolader de verkoopprijs positief beïnvloedt geldt voor mij dus niet. Mijn redenering is ook dat nu € 2.000 uitgeven om jaren later € 500 of zo iets meer voor je MS te krijgen niet echt rendabel is. Zo bedoel ik dat dus, kleine ondernemer, dol op z'n MS, gewend om 20 jaar met een auto te doen dus de komende 20 jaar geen plannen om een andere auto te nemen. Vandaag wel even bij SC Den Haag geweest op een Touch Up setje te kopen. Eerste krasjes helaas op de bumper.
 
Reglementaire plaatsing zekeringkastje

Waarschijnlijk kan een van de TMC leden me advies geven mbt het volgende...

Ik wil in de garage bij de flat van mijn vriendin zelf een 32A CEE stopcontact plaatsen.
Er is in de tellerkast van mijn vriendin, in de technische ruimte van het gebouw, 3 fase + N beschikbaar aan 32A.
Deze loopt naar een klein kastje met enkel een verliesstroomschakelaar van 300mA en vervolgens met een lange dikke kabel naar de flat op de 6de verdieping.

De garagebox waar ik het stopcontact wil plaatsen ligt op 18,5 meter van de technische ruimte.
Ik wil de kring voor het CEE stopcontact voorzien van een zekering van 20 of 25A, een verliesstroomschakelaar en een teller.
Voor de bekabeling zal ik 5G6 gebruiken.

Mijn vraag is nu waar ik het zekeringkastje van 12 modules mag of moet plaatsen.
Moet dit zo dicht mogelijk in de buurt van de tellerkast zijn (dus waar de kabel van 18,5m start) of mag dit in de garage zijn dicht in de buurt van het CEE stopcontact (waar de kabel eindigt)? Als ik mag kiezen verkies ik de garage omdat dit dan makkelijk bereikbaar en volledig privé is.

Alvast dank voor jullie wijze raad!
 
Waarschijnlijk kan een van de TMC leden me advies geven mbt het volgende...

Ik wil in de garage bij de flat van mijn vriendin zelf een 32A CEE stopcontact plaatsen.
Er is in de tellerkast van mijn vriendin, in de technische ruimte van het gebouw, 3 fase + N beschikbaar aan 32A.
Deze loopt naar een klein kastje met enkel een verliesstroomschakelaar van 300mA en vervolgens met een lange dikke kabel naar de flat op de 6de verdieping.

De garagebox waar ik het stopcontact wil plaatsen ligt op 18,5 meter van de technische ruimte.
Ik wil de kring voor het CEE stopcontact voorzien van een zekering van 20 of 25A, een verliesstroomschakelaar en een teller.
Voor de bekabeling zal ik 5G6 gebruiken.

Mijn vraag is nu waar ik het zekeringkastje van 12 modules mag of moet plaatsen.
Moet dit zo dicht mogelijk in de buurt van de tellerkast zijn (dus waar de kabel van 18,5m start) of mag dit in de garage zijn dicht in de buurt van het CEE stopcontact (waar de kabel eindigt)? Als ik mag kiezen verkies ik de garage omdat dit dan makkelijk bereikbaar en volledig privé is.

Alvast dank voor jullie wijze raad!
je moet de kabel beveiligen - dat moet dus bij de meterkast. Maar je kan natuurlijk een tweede automaat plaatsen in de garage:wink: (bvb een trage automaat in de meterkast, en snelle in de garage)
 
je moet de kabel beveiligen - dat moet dus bij de meterkast. Maar je kan natuurlijk een tweede automaat plaatsen in de garage:wink: (bvb een trage automaat in de meterkast, en snelle in de garage)

Ik had het wel verwacht. :smile: Maar in dat geval kan ik beter meteen de volledige set (automaat, verliesstroom, kWh meter) bij de meterkast installeren.
Bedankt voor de hulp!

- - - Updated - - -

32A stopcontact? Je weet dat je met de UMC maar max 16A kunt laden en dat deze zonder verloop niet in 32A past?
Met een ander laadstation kan het wel.

Ik sta dicht bij de beslissing een mobiel laadstation te kopen van 32A ipv een vast laadstation.
Als ik dan een 16A stopcontact installeer kan ik niet boven de 16A 3 fase laden en ik heb duo laders voorzien in de wagen.
 
Aha. Leuk om te lezen, ik wissel persoonlijk wat vaker van auto. Niet omdat ik een leaserijder ben, maar omdat ik na een jaar of 3 meestal wel toe ben aan iets anders.
Overigens heb ik geen idee hoe lang ik met de Model S ga doen, maar 20 jaar lijkt me onwaarschijnlijk :tongue:

Ik ben geen lease rijder die iedere 3 of 4 jaar van auto wisselt. Vóór de Tesla reed ik in een 20 jaar oude Mercedes S-Klasse (W-140), Geweldige auto! Verkocht aan een vriend in Rwanda waar hij er nog jaren plezier van zal hebben. Nu helemaal gek van de MS en denk die tot mijn pensioen (nog 13 jaar) of tot mijn einde (nog ..... jaar) te rijden. Het argument dat een duolader de verkoopprijs positief beïnvloedt geldt voor mij dus niet. Mijn redenering is ook dat nu € 2.000 uitgeven om jaren later € 500 of zo iets meer voor je MS te krijgen niet echt rendabel is. Zo bedoel ik dat dus, kleine ondernemer, dol op z'n MS, gewend om 20 jaar met een auto te doen dus de komende 20 jaar geen plannen om een andere auto te nemen. Vandaag wel even bij SC Den Haag geweest op een Touch Up setje te kopen. Eerste krasjes helaas op de bumper.