Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb inmiddels een tweede aansluiting voor het laden van mijn Tesla (die ik nog niet heb). Ook bij Liander. Gezien mijn situatie was een nieuwe aansluiting ook een enorm praktisch voordeel, anders had mijn halve tuin overhoop gehaald moeten worden.
Nu vertelde onlangs iemand mij dat het mogelijk moet zijn om het totale verbruik van 2 aansluitingen op 1 verblijfslocatie bij elkaar op te laten tellen, zodat je veel eerder boven de 10000kWh komt. Heeft iemand daar ervaring mee of wel eens van gehoord?

Heb je het belastingvoordeel (energiebelasting boven 10.000kwh op 1 meter is namelijk veel minder, (van 14 cent naar 5 cent per kwh en boven de 50.000kwh iets meer dan 1 cent) wel meegerekend?
Ik kwam met verzwaren namelijk voordeliger uit..
(zie: http://www.energieleveranciers.nl/energie/energierekening/energiebelasting )

Met 2 meters betaal je 2x de hoogte energiebelasting...
 
laden vakantiehuis italie

We gaan deze zomer weer naar onze vaste vakantieadres in Italie. Ik heb bij de beheerder de vraag gesteld wat qua laden mogelijk is. Ik kreeg bijgaand antwoord.

There is only 220-230V available. The maximum charge you can have is about 6KW. But I think you can use only the half of it, because there is a maximum of 16A on each socket (the fuse normally has 16A).

Heb weinig kennis op dit terrein.. kan ik hier mee laden en zo ja op welke tempo kom ik dan uit ? of heb ik nog andere informatie nodig ?
 
We gaan deze zomer weer naar onze vaste vakantieadres in Italie. Ik heb bij de beheerder de vraag gesteld wat qua laden mogelijk is. Ik kreeg bijgaand antwoord.

There is only 220-230V available. The maximum charge you can have is about 6KW. But I think you can use only the half of it, because there is a maximum of 16A on each socket (the fuse normally has 16A).

Heb weinig kennis op dit terrein.. kan ik hier mee laden en zo ja op welke tempo kom ik dan uit ? of heb ik nog andere informatie nodig ?


Mits de UMC het slikt wordt dat dus 13A op 230V, dus 24u laden voor een volle accu.
 
We gaan deze zomer weer naar onze vaste vakantieadres in Italie. Ik heb bij de beheerder de vraag gesteld wat qua laden mogelijk is. Ik kreeg bijgaand antwoord.

There is only 220-230V available. The maximum charge you can have is about 6KW. But I think you can use only the half of it, because there is a maximum of 16A on each socket (the fuse normally has 16A).

Heb weinig kennis op dit terrein.. kan ik hier mee laden en zo ja op welke tempo kom ik dan uit ? of heb ik nog andere informatie nodig ?


230V @ 13A is het maximum met de UMC. Dat is circa 12 km range per uur laden.
Neem een verlengsnoer mee om zo nodig de stekker om te kunnen draaien.
 
Mits de UMC het slikt wordt dat dus 13A op 230V, dus 24u laden voor een volle accu.

Dankjewel - zijn er redenen waarom de UMC dat niet zou slikken ? dingen die ik zou kunnen voorkomen zeg maar..
ik probeer risico dat ik daar niet zou kunnen laden te verkleinen.. we zitten midden op het platteland, dus wel zo fijn als het werkt. Dat het traag is is geen probleem. Op vakantie staat de auto minstens 20 uur per etmaal stil op die plek -;)
 
Dankjewel - zijn er redenen waarom de UMC dat niet zou slikken ? dingen die ik zou kunnen voorkomen zeg maar..
ik probeer risico dat ik daar niet zou kunnen laden te verkleinen.. we zitten midden op het platteland, dus wel zo fijn als het werkt. Dat het traag is is geen probleem. Op vakantie staat de auto minstens 20 uur per etmaal stil op die plek -;)



De Tesla UMC verwacht ook van de standaard 230V dat de Fase en de NUL ten opzichte van de aarde juist zijn aangesloten, anders krijg je een error. Potentiele problemen :

- Fase en NUL zitten verkeerd om.. Oplossing : stekker omdraaien. Is soms lastig zoals met een aardpin in Belgie, maar dat speelt in Italie niet, of als er iets in de weg zit om de haakse Tesla stekker om te draaien. Je kunt dit laatste weer verhelpen door een NL verlengsnoer te hebben met een niet-haakse stekker . Let wel op dat dit vanwege de continue 13A stroomsterkte een 2,5 mm2 bedrading moet zijn, en niet de standaard 1,5 mm2 snoeren al die je in de regel ziet.

- De NUL 'zweeft' t.o.v. de aarde. In delen van Belgie en Noorwegen hebben ze schijnbaar regelmatig dit probleem met de Tesla UMC, maar niet met veel andere laders. Geen idee of dat ook in Italie speelt. Zie ook : Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 236


- Aansluiting zonder aarde. Denk aan de Europlug als ook hier binnenshuis in gebruik is. Europlug - Wikipedia, the free encyclopedia Dat is een probleem.


Je zult denk ik het beste even een van de Italiaanse Forummers even kunnen vragen hoe het staat het tweede punt.
 
Last edited:
standards.png
 
De Tesla UMC verwacht ook van de standaard 230V dat de Fase en de NUL ten opzichte van de aarde juist zijn aangesloten, anders krijg je een error. Potentiele problemen :

- Fase en NUL zitten verkeerd om.. Oplossing : stekker omdraaien. Is soms lastig zoals met een aardpin in Belgie, maar dat speelt in Italie niet, of als er iets in de weg zit om de haakse Tesla stekker om te draaien. Je kunt dit laatste weer verhelpen door een NL verlengsnoer te hebben met een niet-haakse stekker . Let wel op dat dit vanwege de continue 13A stroomsterkte een 2,5 mm2 bedrading moet zijn, en niet de standaard 1,5 mm2 snoeren al die je in de regel ziet.

- De NUL 'zweeft' t.o.v. de aarde. In delen van Belgie en Noorwegen hebben ze schijnbaar regelmatig dit probleem met de Tesla UMC, maar niet met veel andere laders. Geen idee of dat ook in Italie speelt. Zie ook : Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 236


- Aansluiting zonder aarde. Denk aan de Europlug als ook hier binnenshuis in gebruik is. Europlug - Wikipedia, the free encyclopedia Dat is een probleem.


Je zult denk ik het beste even een van de Italiaanse Forummers even kunnen vragen hoe het staat het tweede punt.

Gerard, bedankt. Fantastisch zoals je dat even kort en bondig samenvat!
 
Dit lijkt ook een leuke ontwikkeling: Brusa Ups Wireless Charging Technology to 7.2 kW

BRUSA Elektronik announced that it started developing the next generation of its Inductive Charging System (ICS) to meet growing market demands.
ICS 2 will boast twice the charging power to 7.2 kW compared to ICS, but will have the same compact footprint.
According to the Swiss company, increase in power density has been achieved thanks to a special technology patented by BRUSA and we will see a prototype of the second-generation ICS as early as Autumn 2014.
Market launch is scheduled for 2017, so this is still 3 years from now.

ICS_2_WEB_01.jpg
 
Dat lijkt mij interessant voor stadsbussen ed. die om de 500m een halve minuut stilstaan, maar het inpluggen van een kabel is qua inspanning toch te vergelijken met het uit de koffer nemen van wat bagage of aktentas. Het laden gebeurt minder efficiënt en een laadstation wordt ongetwijfeld veel duurder.