Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ja. En omdat ik de auto snachts laad en meestal de warmtepomp snachts loopt (als dat nodig is), loopt het verschil flink op. http://bit.ly/1hoHZ6I

-------update---------
En de gegevens vorig jaar, auto in bezit sinds 20 november http://bit.ly/1mHrHvo
Naar sluimergebruik niet kijken, tool ziet auto en warmtepomp als sluimergebruik.

Krijg je dan meer voor de geleverde dagstroom dan de nachtstroom je kost?
 
Last edited:
Ja. En omdat ik de auto snachts laad en meestal de warmtepomp snachts loopt (als dat nodig is), loopt het verschil flink op. http://bit.ly/1hoHZ6I

-------update---------
En de gegevens vorig jaar, auto in bezit sinds 20 november http://bit.ly/1mHrHvo
Naar sluimergebruik niet kijken, tool ziet auto en warmtepomp als sluimergebruik.

Bij mij staat sluimerverbruik altijd op nul, zou wel de criteria voor sluimerverbruik die ze gebruiken willen weten.
 
Dat was ik. Leuk om te horen dat je tevreden bent! Heb inmiddels besteld, installatie in April.
Laden op alleen zonne energie is een mooie optie, werkt dat alleen met een internet connected inverter?

Ah, mooi!
Internet niet per se denk ik, maar er moet wel een datapoort zijn waarmee de inverter met de smart charger verbonden kan worden zodat de Tesla enkel zonnestroom gaat laden. Denk dat die categorie in de praktijk al snel wel internet connected apparaten zijn.
Overigens kan je het ook zonder technologie oplossen. De opgewekte energie zoekt de weg van de minste weerstand, als je de Tesla gaat opladen als de zon schijnt zal de stroom daar naar toe gaan. Dat heb ik me in elk geval door de electriciën wijs laten maken en leek me plausibel :) Het wordt dan natuurlijk wel een beetje gissen.
 
Vannacht de stroom er voor de eerste keer uitgegaan. Komt door opladen op 3 fase @ 26A + wasmachine + afwasmachine op een aansluiting van 32A.

Auto teruggezet op 16A en geen problemen meer gehad. Gelukkig had ik het gemerkt.

Ik heb het laadstation begrenst op 16A met een aansluiting van 3x25A. Durft het niet hoger te zetten(naar bv 20A) omdat ik niet weet of de zekering dit trekt...
 
Mja, ik ga mijn laadstation ook op 25A zetten. Gelukkig hebben wij geen smeltzekeringen en kunnen we ze dus zelf terug opzetten.

Wat ik zo lastig in deze disucussie vind, is de vraag of je over een dedicated aansluiting praat of niet.
Indien niet, kunnen er dus andere stroomverbruikers bij komen en kan je geen bovengrens voor de Tesla aangeven. Immers, het is maar net wat er bijkomt...
Zo is dat doorklappen van de 3x32A met een Tesla op 3x26A + 2x (af)machine ook maar net over de rand. Om te beginnen, is zo'n installatie 3x 35A (3x 32A aanbod bestaat niet, alleen afname). Als de Tesla 3x 26A trekt, heb je nog 3x 9A over: 27A x 230V = 6.210W. Als beide (af)wassers net staan te verwarmen, heb je inderdaad een probleem. Meestal zitten die namelijk op tot 3.500W per stuk. De Tesla terugschroeven naar 3x 24A lost dat op (als je er niet ook nog wat anders op zet...
Bij een 3x 25A aansluiting moet je in dezelfde casus dan terug naar 3x 14A. Kortom, het is allemaal een kwestie van rekenen.

Zelf heb ik een dedicated 3x 25A aansluiting en de Tesla ingesteld op 3x 24A. (btw met uiteraard een max. 3x 32A laadstation en twinladers) Tot nog toe is dit een veilige marge gebleken; de zekeringen zijn nog nooit geklapt. Gemiddeld haal ik daar 75 km/uur mee.
 
Wat ik zo lastig in deze disucussie vind, is de vraag of je over een dedicated aansluiting praat of niet.
Indien niet, kunnen er dus andere stroomverbruikers bij komen en kan je geen bovengrens voor de Tesla aangeven. Immers, het is maar net wat er bijkomt...
Zo is dat doorklappen van de 3x32A met een Tesla op 3x26A + 2x (af)machine ook maar net over de rand. Om te beginnen, is zo'n installatie 3x 35A (3x 32A aanbod bestaat niet, alleen afname). Als de Tesla 3x 26A trekt, heb je nog 3x 9A over: 27A x 230V = 6.210W. Als beide (af)wassers net staan te verwarmen, heb je inderdaad een probleem. Meestal zitten die namelijk op tot 3.500W per stuk. De Tesla terugschroeven naar 3x 24A lost dat op (als je er niet ook nog wat anders op zet...
Bij een 3x 25A aansluiting moet je in dezelfde casus dan terug naar 3x 14A. Kortom, het is allemaal een kwestie van rekenen.

Zelf heb ik een dedicated 3x 25A aansluiting en de Tesla ingesteld op 3x 24A. (btw met uiteraard een max. 3x 32A laadstation en twinladers) Tot nog toe is dit een veilige marge gebleken; de zekeringen zijn nog nooit geklapt. Gemiddeld haal ik daar 75 km/uur mee.

Het is de eerste keer in 3 maanden dat het voorvalt. Ik ben er nog niet uit of ik mijn laadstation dichtknijp. Ik hou graag de mogelijkheid open om zonder schroevedraaier en dipswitch aanpassingen gewoon aan 30A op te laden moest het eens nodig zijn (en kunnen ;-) )
En 's nacht kans ik hem ook op 16A opladen. Gaat geen verschil maken.
 
ik heb al betaald aan infra voor een 3x63A. Beetje overkill precies...
Als je dan toch 3 fase laat binnenbrengen kun je maar beter ineens voor 63A gaan. Bij mij ligt nu 32A en als ik 64A wil moet ik een 4G25 kabel van de paal naar binnen leggen. Dus elke ader 25 mm.
Nu ligt er 10mm. Misschien dat ik later nog eens upgrade als er 2 EV's voor de deur staan, maar voorlopig trek ik mijn plan.
 
Overigens kan je het ook zonder technologie oplossen. De opgewekte energie zoekt de weg van de minste weerstand, als je de Tesla gaat opladen als de zon schijnt zal de stroom daar naar toe gaan. Dat heb ik me in elk geval door de electriciën wijs laten maken en leek me plausibel :) Het wordt dan natuurlijk wel een beetje gissen.

Ja, dat klopt, alleen zal je Tesla vrolijk doorladen als het bewolkt is :/).
Ik zie het wel als een gimmick (heb niet zoveel panelen), maar wel leuk idee dat je rechtstreeks kan laden.
Ben benieuwd wat ze nog meer gaan verzinnen bij Cohere.
 
Kan je dat makkelijk zien wat er binnenkomt? Is het 2,5 mm ipv 1,0 mm? Want de kabels die mijn kast binnenkomen dik maar geen 25 mm=2,5cm per stuk.

- - - Updated - - -

Ik heb een wallb-e to Go voor onderweg met een 5 polige rode stekker. Als ik die nu wil aansluiten op een gewoon stopcontact omdat ik geen problemen wil met de neuter e.d. Heb ik dan hier iets aan : http://www.conrad.com/ce/en/product/123280/Benning-CEE-Schuko-32-A-32-A-CEE-coupling-on-protection-contact-plug-Compatible-with-VDE-07010702-Tester-ST-710

Ervanuitgaande dat ik natuurlijk het laden beperk tot max 13a, of zelfs minder? Of is dit enkel een test hulpmiddel?
 
Kan je dat makkelijk zien wat er binnenkomt? Is het 2,5 mm ipv 1,0 mm? Want de kabels die mijn kast binnenkomen dik maar geen 25 mm=2,5cm per stuk.

de diameter is geen 25mm maar het is de oppervlakte die 25mm² is. dat ²tje word snel vergeten om er bij te schrijven en mondeling zegt men het ook niet zo vaak (in Vlaanderen spreekt men soms van 25 carré, wat dan wel een verwijzing is naar de oppervlakte)
 
Ik heb thuis een ev-box met een maximale capaciteit van 32 ampère. Door herkenningsproblemen met tesla staat deze op minimaal 16 ampère en maximaal 25 ampère (huis is 3x 35 ampère). Er vallen mij twee zaken op, de tesla gaat nog steeds niet automatisch door naar 25 ampère dat moet ik handmatig doen. Daarnaast als hij op 25 ampère staat laad hij maar met 54 km per uur terwijl die bij 16 ampère met 50 km per uur laad. Ik had (met twin charchers) toch minimaal 75 km per uur verwacht. De techneuten een idee?
 
Ik heb thuis een ev-box met een maximale capaciteit van 32 ampère. Door herkenningsproblemen met tesla staat deze op minimaal 16 ampère en maximaal 25 ampère (huis is 3x 35 ampère). Er vallen mij twee zaken op, de tesla gaat nog steeds niet automatisch door naar 25 ampère dat moet ik handmatig doen. Daarnaast als hij op 25 ampère staat laad hij maar met 54 km per uur terwijl die bij 16 ampère met 50 km per uur laad. Ik had (met twin charchers) toch minimaal 75 km per uur verwacht. De techneuten een idee?

De aangegeven laadsnelheid is een gemiddelde over de hele laadsessie, dus deze zal niet direct omhoog schieten, maar na verloop van tijd zou je toch richting de 75 km/u moeten gaan. Hoeveel spanning geeft hij aan? Visible Tesla al eens geprobeerd om een laadsessie te monitoren? Dat geeft wellicht wat meer inzicht.