Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Een manier om bij een dubbele laadpaal voorrang te geven aan een van de twee voertuigen is door de aansluiting waarop het voorrangvoertuig wordt aangesloten, als gewone lader (dus niet slim) te houden en in te stellen op een voldoende lage stroom. Bv. voor ee 3x25A aansluting zou dat 10A of 12A kunnen zijn. Het tweede laadpunt moet dan slim ingesteld zijn en pakt wat overblijft, dus tot 25A wanneer al de rest is stilgevallen.
 
Kan zonder meer. De master weet a.d.h.v. de info van de sensor box hoeveel stroom beschikbaar is en verdeelt deze over de actieve modules (master en/of één of meerdere slaves).

Dat zou voor mij dan weer helemaal nieuw zijn. Weet je zeker dat je het niet over OpenEVSE hebt in plaats van SmartEVSE?

Ok, dat wist ik niet. Bedankt.

Eerste komt eerste maalt: stel de min charging speed op de master in op 16A. De eerst aangesloten auto gaat laden, de tweede krijgt "error no current". Ik moest het wel zo doen want een van mijn laders is een trafo (2x16A-> 1X32A). Dus normale loadbalancing werkte niet.
 
Ok, dat wist ik niet. Bedankt.

Eerste komt eerste maalt: stel de min charging speed op de master in op 16A. De eerst aangesloten auto gaat laden, de tweede krijgt "error no current". Ik moest het wel zo doen want een van mijn laders is een trafo (2x16A-> 1X32A). Dus normale loadbalancing werkte niet.
Volgens mij heb jij dan één aansluiting voorrang gegeven over de andere aansluiting. Eigenlijk hetzelfde als wat @fivari ok voorstelde. Daar heb ik beeld bij maar dat is natuurlijk wat anders dan "wie het eerst komt .. "

Vraag me af of je de modules ook echt als Master en Slave hebt ingesteld, want ik kan me niet zo goed voor stellen dat de één dan door gaat met laden op 16 A terwijl de ander no current aan geeft ...
 
Last edited:
Volgens mij heb jij dan één aansluiting voorrang gegeven over de andere aansluiting. Eigenlijk hetzelfde als wat @fivari ok voorstelde. Daar heb ik beeld bij maar dat is natuurlijk wat anders dan "wie het eerst komt .. "

Als je het zo instelt zal de eerste auto die aansluit (of het nou de master of de slave is) starten met laden en de laadsessie afmaken, ongeacht of er een tweede auto wordt ingeplugd. Smartevse zal niet de lopende sessie onderbreken omdat ie denkt dat er niet genoeg stroom is een tweede sessie te starten. Ik weet niet of het de bedoeling was van de software, maar ik vind het wel handig. Ook omdat laden op lagere snelheid (gewoon loadbalancen) vaak wat meer laadverlies heeft (zeker met de ZOE).
 
Als je het zo instelt zal de eerste auto die aansluit (of het nou de master of de slave is) starten met laden en de laadsessie afmaken, ongeacht of er een tweede auto wordt ingeplugd. Smartevse zal niet de lopende sessie onderbreken omdat ie denkt dat er niet genoeg stroom is een tweede sessie te starten. Ik weet niet of het de bedoeling was van de software, maar ik vind het wel handig. Ook omdat laden op lagere snelheid (gewoon loadbalancen) vaak wat meer laadverlies heeft (zeker met de ZOE).
Dus jij wil zeggen dat als je met één auto met 16 a staat te laden (ongeacht welk laadpunt) en je sluit een tweede auto aan, dat je dan niet twee keer 8 a krijgt maar één keer 16 a en één keer 0 a?
 
Vraagje ivm de Model 3 UMC: heeft deze een vaste schuko stekker, of kan je hierop ook een 230V 16 A CEE stekker in klikken?
Iemand die een 230 V 16 A CEE stopcontact gebruikt? Haal je hiermee wel 16 A?
De M3 UMC wordt geleverd met een Schuko- (click-in) en een 16A CEE (blauw mono click-in): je kan ze dus verwisselen indien nodig. Als ik het goed voor heb is 13A het maximum dat je zal halen uit de UMC; ik heb het echter nog niet getest.
 
Ok bedankt allemaal. Nu heb ik wat meer achtergrond om met de leasemaatschappij in overleg te gaan! Ik hoop dat het lukt om 1 paal te nemen met 2 stekkers, waarbij we dan met pasjes kunnen laden. Maar dat zal wellicht een uitdaging worden met 2 verschillende LMs.

Mocht het allemaal te ingewikkeld worden met 2 lease maatschappijen en installateurs dan kan je ook overwegen je aansluiting te verzwaren. Met 3x40A kan je beide auto's op volle snelheid laden. Wel duur (bij enexis iets van 50Euro per maand), maar misschien kan je de leasemaatschappij mee laten betalen. Omdat jullie samen meer dan 100.000km per jaar lijken te rijden en dus iets van 20mWh afnemen denk ik niet eens zo'n gekke optie.


Dus jij wil zeggen dat als je met één auto met 16 a staat te laden (ongeacht welk laadpunt) en je sluit een tweede auto aan, dat je dan niet twee keer 8 a krijgt maar één keer 16 a en één keer 0 a?

Precies. En de auto die je het eerst aansloot blijft laden. Is niet perfect want de ZOE valt na een tijdje in slaap en merkt dan niet dat er stroom beschikbaar is. Die laden we nu dus altijd als eerste. Binnenkort wordt die vervangen door een M3, dus vanaf dan zal het wel goed gaan hoop ik.
 
Mocht het allemaal te ingewikkeld worden met 2 lease maatschappijen en installateurs dan kan je ook overwegen je aansluiting te verzwaren. Met 3x40A kan je beide auto's op volle snelheid laden. Wel duur (bij enexis iets van 50Euro per maand)
Lijkt mij een overbodige optie. Hoe vaak komt het voor dat beide auto's geheel leeg thuis komen en binnen 6.5u weer beide geheel vol moeten zijn? Stel je komt beide pas om 18u thuis en moet beide de volgende dag weer vertrekken om 7u. Dan heb je 13u om 2 auto's geheel te vullen. Daar elke auto 6.5u nodig heeft op een gewone 3x 25A aansluiting is dit prima haalbaar. En voor die keer dat het sneller moet en je reist toch veel dat heb je altijd nog de SUC's.
 
Lijkt mij een overbodige optie. Hoe vaak komt het voor dat beide auto's geheel leeg thuis komen en binnen 6.5u weer beide geheel vol moeten zijn? Stel je komt beide pas om 18u thuis en moet beide de volgende dag weer vertrekken om 7u. Dan heb je 13u om 2 auto's geheel te vullen. Daar elke auto 6.5u nodig heeft op een gewone 3x 25A aansluiting is dit prima haalbaar. En voor die keer dat het sneller moet en je reist toch veel dat heb je altijd nog de SUC's.

Ik wou deze optie alleen maar noemen omdat ie nog niet langs was gekomen. Qua snelheid is het inderdaad niet zo zeer nodig, maar misschien wel wat betreft gemak. Als je van de LM's twee volledig verschillende laadpalen krijgt die niet met elkaar kunnen babbelen dan moet je dus elke nacht op blijven om om te schakelen? Misschien kan dat ook wel automatisch met zoiets (maar dan voor 3X16A)
Wasmachine Schakelaar. - ElektronicaWereld.nl - Goedkoopste van Nederland
 
Als je van de LM's twee volledig verschillende laadpalen krijgt die niet met elkaar kunnen babbelen dan moet je dus elke nacht op blijven om om te schakelen? Misschien kan dat ook wel automatisch met zoiets (maar dan voor 3X16A)
Wasmachine Schakelaar. - ElektronicaWereld.nl - Goedkoopste van Nederland
Ja dat is er : Maxem voor Thuis - Maxem - de Slimme Energiemonitor

En daarom ook mijn stelling : regel je eigen oplaadinstallatie en laat dit niet over aan je LM! Je oplaadinstallatie moet passen bij je woning en je persoonlijke situatie. Niet bij de keus die je LM heeft gemaakt op grond van LM voorkeuren.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ja dat is er : Maxem voor Thuis - Maxem - de Slimme Energiemonitor

En daarom ook mijn stelling : regel je eigen oplaadinstallatie en laat dit niet over aan je LM! Je oplaadinstallatie moet passen bij je woning en je persoonlijke situatie. Niet bij de keus die je LM heeft gemaakt op grond van LM voorkeuren.

Ik verwacht idd niet dat we iedere dag leeg thuis komen, maar zullen wel moeten laden. De long range van mn vriendin heeft waarschijnlijk ruim genoeg. De standaard range plus is in de winter wellicht wat krap voor 200 km, maar moet lukken toch? (97% snelweg) en kan waarschijnlijk ook laden op mn werk.
Als het goed is neemt de 1ste LM binnenkort contact met ons op. We hebben al even gebeld en een paal met 2 stekkers moest waarschijnlijk wel kunnen, maar ze konden nog niet vertellen hoe het met de verrekening zou gaan.
 
Precies. En de auto die je het eerst aansloot blijft laden. Is niet perfect want de ZOE valt na een tijdje in slaap en merkt dan niet dat er stroom beschikbaar is. Die laden we nu dus altijd als eerste. Binnenkort wordt die vervangen door een M3, dus vanaf dan zal het wel goed gaan hoopt. ZZ,,5 zzz-----hoop ik.
Dan ben ik heel benieuwd welke instellingen je hebt gekozen op de Master en de Slave want ik kan me niet herinneren dat ik dergelijke instellingen ooit tegen ben gekomen. Terwijl ik toch de source code door ben geweest om mijn eigen Master te kunnen bouwen ...
 
Misschien is dit al aan bod gekomen in dit forum maar ik worstel nog steeds met een vraag:
Op mijn bedrijf heb ik een TWC geïnstalleerd waarmee ik 3-fasig 16 A laden kan aan 11 kW. Hoewel de TWC in theorie tot 32A en dus 22 kW kan laden zit de beperking blijkbaar in mijn Model S en zou hiervoor een dual charger nodig zijn. Bij publieke laadpalen staat vaak aangegeven dat ze tot 22 kW kunnen leveren. Dan vraag ik me dus af als voor de publieke laadpalen dezelfde beperking geldt?
 
Dan ben ik heel benieuwd welke instellingen je hebt gekozen op de Master en de Slave want ik kan me niet herinneren dat ik dergelijke instellingen ooit tegen ben gekomen. Terwijl ik toch de source code door ben geweest om mijn eigen Master te kunnen bouwen ...

Op de master stel je de "MIN CHARGE CURRENT" op 16A. Of preciezer: de min charge current moet meer dan de helft van de MAX MAINS instelling zijn.
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3