Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Voor die laatste optie gaat zoals nu de planning is een Keba mee in de auto.
Dit is wat ik meeneem op een rit naar het onbekende:
Zelfgebouwd draagbaar laadstation op basis van Open EVSE met 3f 32A stekker en alle mogelijke koppelstukken. Laat toe te laden tot 32A.

DSC_0447_(1024_x_768).jpg
 
Heb deze configuratie besteld en inmiddels in gebruik. Initieel was dit de oplossing om de Renault Zoe te kunnen laden met de Rode stekker, maar de andere verloopstekkers zijn er ook bij. Dit is dus voor mij ook goed bruikbaar voor mijn Tesla als we in het buitenland zijn.
Het is dus een mobiel laadstation tot max 32A . Er is ook een oplossing voor wie het neuter probleem heeft. Voor mij is het in ieder geval een goede oplossing voor de meeste situaties.
 
Ik heb er geen ervaringen mee, weet wel dat er 230V haspels zijn die forum leden gebruiken. Ik zag deze eens voorbij komen: Vetec verlengkabel 10 meter
Ga niet meerdere aan elkaar koppelen om toch net dichterbij te kunnen komen...

Ik maak wel de opmerking dat als je zelf dingen in elkaar schroeft (verloop) je een risico neemt als de boel affikt. Er zal zeker gekeken worden hoe de boel aangesloten was (indien het mis is gegaan) en schat in dat de verzekering niet uitkeert (als ze er onderuit kunnen, en dat willen ze graag).
Wees dus verstandig en ga aan de zekere kant zitten.

Dank voor de waarschuwing. Maar met diploma UT Electrotechniek op zak zou een paar verloopstukjes in elkaar zetten toch wel moeten lukken. (hoewel ik meer verstand heb van <1mA geleiders; we maken zelf contactpunten van 3000x240 nm)

2x 10m 3fase 4mm2 of 6mm2 verlengkabels aan elkaar koppelen zou niet zo spannend moeten zijn. Op wellicht een beetje extra verlies in de extra koppeling na is het niet veel anders dan 1x20m kabel.

- - - Updated - - -

De werkwijze van LastNLSig is juist veiliger doordat je een dikkere kabel neemt. Een verloop van 32A naar 16A CEE en daar dan 25m verlengkabel 2,5mm2 naar je UMC is in principe onveilig vanwege de kortsluitstroom. 4mm2 zou kunnen mits de totale lengte niet lang is dan 25m. Waar haal je die 10m verlengkabels vandaan?

Er zijn natuurlijk de standaard suppliers van electro componenten, maar op internet lijk ik de beste deals tegen te komen bij groothandels voor de bouw en ook in de theater/toneel/stage wereld blijkt veelvuldig van zwaardere verlengkabels gebruikt gemaakt te worden.
In ieder geval lijkt kopen goedkoper dan zelf in elkaar zetten (het verlengsnoer, de verloopjes zal wel op DIY neerkomen).

- - - Updated - - -

Dirk lijkt een nog betere oplossing te hebben. Dus waarschijnlijk ben ik geholpen.

Denk overigens dat het antwoord op mijn originele vraag is: 4mm2 tot 25m kan, maar pak liever 6mm2.
 
Bij de koppelstukken van rood (driefasig) naar blauw (enkelfasig), koppel je dan twee van de fasedraden van de rode stekker gewoon niet door?
Inderdaad. Aarde, N en L1 worden doorverbonden, L2 en L3 niet. Ik gebruik trouwens maar een drie aderige kabel.
Voor de rest is het belangrijk de kabeleinden van een krimphuls te voorzien. De eerlijkheid gebiedt me te schrijven dat ik die blauwe overgangskabels nog niet heb gebruikt, de schuko die op een gelijkaardige manier wordt doorverbonden, gebruikte ik al regelmatig, de 16A 3f ook.
 
Last edited:
Ok, ik heb zelf het blauwe koppelstuk voor de UMC maar had afgelopen week op een markt gezien dat er ook nog iets bestaat als een kleinere versie van dat stopcontact die ik nu op jouw foto ook terug zie komen.

Als ik mezelf nog een koppelstuk maak met zo'n kleine blauwe, dan ben ik even goed voorzien als jij.




Inderdaad. Aarde, N en L1 worden doorverbonden, L2 en L3 niet. Ik gebruik trouwens maar een drie aderige kabel.
Voor de rest is het belangrijk de kabeleinden van een krimphuls te voorzien. De eerlijkheid gebiedt me dat ik die blauwe overgangskabels nog niet heb gebruikt, de schuko die op een gelijkaardige manier wordt doorverbonden, gebruikte ik al regelmatig, de 16A 3f ook.
 
Van de week even 70m 5x6mm onder het straatwerk gelegd, door gevel en kruipruimte geboord naar binnen. 3f16A laden ligt binnen handbereik. Nu nog een laadpaal.

Het kan aan mij liggen, maar dit is toch een superdeal? Met kabel, 11kW, in de BTW net €600!
LS24 Laadpaal mode 3, type 2, 16A, 3-fase en vaste kabel
Je kan nog een paar honderd euro uitsparen door een rode cee wcd aan te leggen en je UMC te gebruiken. Heb je helemaal geen 'laadpaal' nodig.
 
Je kan nog een paar honderd euro uitsparen door een rode cee wcd aan te leggen en je UMC te gebruiken. Heb je helemaal geen 'laadpaal' nodig.

Helemaal mee eens. Ik heb ook die rode stekker en daaraan zit de UMC gekoppeld. Ik heb er wel een schakelaar voor staan zodat ik ervoor kan zorgen dat er geen stroom op de UMC staat als er niet geladen hoeft te worden.
Een paar keer per jaar, wanneer ik een lange reis ga maken, koppel ik hem af om mee te nemen.
De kosten vallen enorm mee, de storingskans is te verwaarlozen (is gewoon een krachtstroom stopcontact), en het laden gaat aan 49 km/uur.
 
Helemaal mee eens. Ik heb ook die rode stekker en daaraan zit de UMC gekoppeld. Ik heb er wel een schakelaar voor staan zodat ik ervoor kan zorgen dat er geen stroom op de UMC staat als er niet geladen hoeft te worden.
Een paar keer per jaar, wanneer ik een lange reis ga maken, koppel ik hem af om mee te nemen.
De kosten vallen enorm mee, de storingskans is te verwaarlozen (is gewoon een krachtstroom stopcontact), en het laden gaat aan 49 km/uur.

+1 heb ik ook met kastje zodat de kabel altijd klaar hangt om te laden.
 
+1 heb ik ook met kastje zodat de kabel altijd klaar hangt om te laden.

Het is een plek enkele meters van de openbare weg, zichtbaar van de straat, en volledig blootgesteld aan de elementen. Ik voel me dan op een of andere manier "veiliger" met een laadpaal met vaste kabel. Niet zo zeer vanwege schok, maar "wear&tear" op de UMC, en het gemak van afkoppelen vaste kabel, ophangen en wegrijden....

En voor €600 incl kabel kan je niet echt tobben denk ik dan....
 
Het is een plek enkele meters van de openbare weg, zichtbaar van de straat, en volledig blootgesteld aan de elementen. Ik voel me dan op een of andere manier "veiliger" met een laadpaal met vaste kabel. Niet zo zeer vanwege schok, maar "wear&tear" op de UMC, en het gemak van afkoppelen vaste kabel, ophangen en wegrijden....

En voor €600 incl kabel kan je niet echt tobben denk ik dan....

Een heel betaalbare en veilige oplossing. Ik gebruik de UMC aan een rode krachtstroomstekker onder een van de weg afgelegen carport. Ik zal pas een laadstation aanschaffen als ik regelmatig met 32A (22 kW) zou willen laden. Tot nu toe in 30.000 km maar één keer overdag behoefte gehad om thuis tussentijds extra te laden.
Ik woon op een eiland en de pont vaart 's nachts niet :). Laadtijd altijd minimaal tussen 23.00 en 06.00 uur, ruim voldoende tijd om met 11 kW vol te laden.
 
Je kan nog een paar honderd euro uitsparen door een rode cee wcd aan te leggen en je UMC te gebruiken. Heb je helemaal geen 'laadpaal' nodig.

Moet je er wel (voor de volledigheid) bij vermelden dat je dan max 3f 16A kunt laden en dat een Laadpaal/box tot 32A 3f kan gaan. Wil je smart chargen (lees: >16A) dan is een Laadbox/paal verplicht (voorschrift)
Moet je wel een dual-lader in de Tesla hebben om dat ook te benutten vermeld ik er dan nog maar even bij.

Nog even opmerken bij "vaste laadkabel aan laadpaal/box":
Dan kan alleen een EV met een Menekes type2 aansluiting worden geladen, komt iemand op visite met een ander type dan kun je die niet "helpen".
Ik weet zelf nog niet wat de koekomst gaat brengen maar als ik zodadelijk meerdere EV's heb (niet allemaal Tesla neem ik aan) dan kun je met een "box/laadpaal losse-kabel" allemaal laden, met vaste kabel niet...
 
kan me iemand helpen met volgende :
Ik heb thuis gewoon een aftakking voorzien van de algemene zekeringkast naar een afzonderlijke zekeringkast in de gamet differentieelschakelaar en zekering 32 Amp, vervolgens een 6 care draad naar buiten, vervolgens daar een stopcontact . zo heb ik me ondertussen 4 maanden beholpen. Enig nadeel was telkens dat ik binnen de zekering op en af diende te zetten om de oplaadkabel van Tesla niet constant op spanning te voorzien .
 
kan me iemand helpen met volgende :
Ik heb thuis gewoon een aftakking voorzien van de algemene zekeringkast naar een afzonderlijke zekeringkast in de garage met differentieelschakelaar en zekering 32 Amp, vervolgens een 6 care draad naar buiten, vervolgens daar een stopcontact waar de kabel continu instak. Zo heb ik me ondertussen 4 maanden beholpen. Enig nadeel was telkens dat ik binnen de zekering op en af diende te zetten om zo de oplaadkabel van Tesla niet constant op spanning te houden .De kabel buiten liet ik gewoon in de stekker in een houten bak, afgeschermd van de regen. Nu wil ik er een schakelaar tussen zetten om eenvoudig de kabel spanningsloos te brengen , doch ik krijg telkens een melding foutmelding , 4 rode lichtjes knipperen , volgens Tesla een aardingsfout. In principe kan dit niet , immers de schakelaar komt er gewoon tussen , ik heb de 3 klemmen gebruikt voor de 3 draden . Bij de leverancier van deze schakelaar weet men het niet , de schakelaar heeft geen interne weerstand of dergelijks.
IMG_2069.jpg
IMG_2070.jpg
IMG_2071.jpg
 
schakelaar_0001.jpg
@jpet, dank voor het snelle antwoord,


Ik had eerst de stroom enkel op klemmen L3 en L2 voorzien , de aarding op de aardingsklem in de schakelaar ( continu aarding ),> ook foutmelding , ik dacht dat hier het probleem zat ,
nadien heb ik de aarding mee op een klem L1 voorzien , dus bij bediening aan de schakelaar aan/uit worden de drie draden onderbroken (spanning + aarding ) zoals een stopcontact dat wordt uitgetrokken > ook foutmelding .
De kabel werkt nog goed als ik deze op een gewoon stopcontact voorzie , dus deze is niet defect.
Wat bedoel je me neuter verkeerd , ik kan toch niet fout zijn als ik bruin op bruin aansluit en blauw op blauw zoals op de foto ?, zie ook bijlage schets en info schakelaar

info tesla probleem.jpg