Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Weet iemand wat de doorlooptijd is voor aanpassen aansluiting van 1 naar 3 fasen (Enexis)?
Als dat lang duurt, zal ik het alvast aanvragen (website Enexis is op dit moment nou net voor onderhoud offline...).
En ik begreep dat pas daarna de electricien aan de slag kan. Dat betekent waarschijnlijk dat ik tot die tijd alle verbruikers op 1 fase (25A) heb, terwijl ik nu 1x40A heb. Zou dat niet tot problemen kunnen leiden?
 
De 32A versie is fysiek ook groter dan de 16A. Net zoals bij de Rode versies (3-fase), die is er in een 16A en 32A versie en zijn anders qua afmetingen.

Ja, daar kan als het goed is de rode adapter in en dan kan je met 11kW laden.
Goh, ik blijf maar van je leren, thanks! :smile: (en wat valt er nog veel te leren :confused:)

Nou heb ik een sterk vermoeden dat deze City Parkhaus - Offenburg: charge point in Offenburg een 3x16A is, maar als het toch een 3x32A heb ik een probleem.
Valt op die foto te zien wat het is? / Waar kan je dit überhaupt aan zien?
Zou dit Adapter Mixo NAHE 32A / 16A - Weldingweb.de dan werken op een 3x32A aansluiting?
 
Voor mijn ZOE zoek ik nog een 230V aansluitkabel met type 2.

Ik ben van de Zoë van afgelopen zaterdag...
De tesla umc werkte helaas niet... blijkbaar toch "proprietary language"
Dit is misschien iets voor jou:

Deze kerel maakt ze voor de zoe:
PM me even voor de gegevens.
Verkrijgbaar met type 2 aansluiting en diverse connectoren, schuko, 16A blauw, 32A rood.
100_1234.JPG
 
Goh, ik blijf maar van je leren, thanks! :smile: (en wat valt er nog veel te leren :confused:)

Nou heb ik een sterk vermoeden dat deze City Parkhaus - Offenburg: charge point in Offenburg een 3x16A is, maar als het toch een 3x32A heb ik een probleem.
Valt op die foto te zien wat het is? / Waar kan je dit überhaupt aan zien?
Zou dit Adapter Mixo NAHE 32A / 16A - Weldingweb.de dan werken op een 3x32A aansluiting?
Als het socket zo zie dan is het een 16A.

De 32A versie is een stuk groter en ik vergelijk de grootte vooral aan de afmetingen van de hand die het klepje open houdt.
 
KeBa KeConnect P20 eindelijk in de bestelling..

KeBa KeConnect P20 RFID + Connect + PLC

Vandaag officieel bevestigd gekregen van mijn KeBa bestelling de EH000R1B . Dat was nogal een "windows vista" ervaring..
Dit is de KeBa met elektrisch type 3 en RFID van binnen. (die zijn geschikt voor smart charging)

Oftewel Product sleutel: KC P20 ES240030 00R 00
Zie ook de sleutel pdf van KeBa View attachment Produktschlüssel_ChargePoint.pdf

Had ding al bij 5 verschillende leveranciers proberen te krijgen maar nergens "snapten", "wilden ze snappen", "of weigerde de leverancier" wat ik wilde hebben.

- Conrad NL: Kunnen wij niet leveren
- Conrad Duitsland: Graag bij Conrad.NL bestellen (erm pardon? kastje<->Conrad gevoel :mad:)
- Cohere (Kreeg via de PlugIn-company die de Benelux leverancier is te horen dat deze niet te krijgen is in de Benelux pas in April)
- voelkner Haben wir nicht..
- digitalo "Wilt U de Basic hebben? anders kunnen wij u niet helpen"
- Via SPX/Bosch Duitsland: [email protected] (ook na reminder geen reactie)


Tot ik dus afgelopen week een "light bulp moment" had dat natuurlijk iedere garage en auto dealer gewoon bij SPX/Bosch Automotive kan bestellen!
Dus de link door gestuurd begin van de week, en vandaag bevestiging gekregen dat de bestelling de deur uit is met de verwachting voor a.s. vrijdag levering :cool:

Prijs wat trouwens ook super schappelijk voor het meest complete model zo net iets onder de €1200 ex. denk overigens wel dat ik hier gematst ben, maar voor anderen hier in het forum die op zoek zijn naar een ander model van de KeBA dan de standaard, vraag je autodealer want de standaard winkels op internet zijn niet echt behulpzaam of lopen tegen andere problemen aan.

Zal laten weten hoe dit afloopt,


Wxll
 
Last edited:
KeBa KeConnect P20 RFID + Connect + PLC
<knip>
Had ding al bij 5 verschillende leveranciers proberen te krijgen maar nergens "snapten", "wilden ze snappen", "of weigerde de leverancier" wat ik wilde hebben.

Mag ik als tip nog SPX/Bosch doorgeven? Misschien nuttig voor anderen. Ik heb daar mijn Keba Basic besteld voor een erg goede prijs: incl. 4m 32A Mennekes kabel en verzendkosten voor 1019 Euro excl. BTW.

Ze hebben een overzicht van de modellen die ze leveren, inclusief de PLC met RFID. De genoemde prijzen zijn voor Daimler dealers. Voor ons gewone stervelingen komt er 75 Euro bij per Keba.

Bosch catalog - WALLBOX-SERVICE
 
Ik vermoed dat deze vraag al gesteld is, maar kan antwoord niet direct vinden.
Is het bij publieke laadpunten gebruikelijk dat je je eigen kabel meeneemt of zijn deze standaard aanwezig? En zit hier nog verschil tussen in NL en rest van Europa? Thuis krijg ik een Keba laadpunt met vaste kabel en begreep dat Tesla geen type 2 kabel meelevert. Maw heb ik een additionele type 2 kabel nodig?
Alvast dank!
 
Ik vermoed dat deze vraag al gesteld is, maar kan antwoord niet direct vinden.
Is het bij publieke laadpunten gebruikelijk dat je je eigen kabel meeneemt of zijn deze standaard aanwezig? En zit hier nog verschil tussen in NL en rest van Europa? Thuis krijg ik een Keba laadpunt met vaste kabel en begreep dat Tesla geen type 2 kabel meelevert. Maw heb ik een additionele type 2 kabel nodig?
Alvast dank!
Klopt, publieke laadpalen hebben geen vaste kabel en die moet je zelf mee nemen.

Die zijn hier te koop: Laadkabel Type 2 3x32A LaadKabelWinkel

Ik raad je 6 tot 8 meter aan, want je kan niet altijd even makkelijk parkeren bij publieke palen en dan gaat 4 meter vaak te kort zijn.
 
@Thimo,

Daar heb ik hem dus uiteindelijk besteld, maar dan via mijn auto-dealer omdat ik niet direct bij ze kon bestellen.
Ik heb geprobeerd om bij ze te bestellen zowel via een Duits email adres: [email protected]
Helaas geen antwoord van dat adres.

Op welke manier kan je wel bestellen bij hun? Want ze vragen naar een dealer nummer toen ik bij ze probeerde te kopen.
(BTW/KvK nummers etc dat was niet zo'n probleem om op te lepepen..)

Thnx,

Wxll

Mag ik als tip nog SPX/Bosch doorgeven? Misschien nuttig voor anderen. Ik heb daar mijn Keba Basic besteld voor een erg goede prijs: incl. 4m 32A Mennekes kabel en verzendkosten voor 1019 Euro excl. BTW.

Ze hebben een overzicht van de modellen die ze leveren, inclusief de PLC met RFID. De genoemde prijzen zijn voor Daimler dealers. Voor ons gewone stervelingen komt er 75 Euro bij per Keba.

Bosch catalog - WALLBOX-SERVICE
 
Ik heb geprobeerd om bij ze te bestellen zowel via een Duits email adres: [email protected]
Helaas geen antwoord van dat adres.

SPX is van naam gewijzigd en tegenwoordig alleen nog maar op bosch.com email adressen te bereiken.

Ik ben begonnen met het telefoonnummer (+31 455 678 870) op de site van Keba Sources - KeContact. Verdere afhandeling ging via Mathieu in ‘t Zand van Bosch, maar hij lijkt er niet meer te werken.

De artikelen worden verstuurd vanuit Duitsland, dus als je een NL BTW nummer opgeeft bij het bestellen komt er geen (Duitse) BTW op de factuur te staan.

Update 7 oktober 2013: Mathieu werkt er nog wel en heeft er geen bezwaar tegen als ik zijn gegevens hier deel. Dus bij deze, hij was voor de hele afhandeling mijn contactpersoon.

Mathieu in ‘t Zand
Tel.: +31(0)455678859
[email protected]
 
Last edited:
Mmmm,

Mooi, dank je wel!..
ga dit onthouden als het nog eens langs komt, of als ze toch weer net niet kunnen leveren via m'n dealer :)

Wxll
SPX is van naam gewijzigd en tegenwoordig alleen nog maar op bosch.com email adressen te bereiken.

Ik ben begonnen met het telefoonnummer (+31 455 678 870) op de site van Keba Sources - KeContact. Verdere afhandeling ging via Mathieu in ‘t Zand van Bosch, maar hij lijkt er niet meer te werken.

De artikelen worden verstuurd vanuit Duitsland, dus als je een NL BTW nummer opgeeft bij het bestellen komt er geen (Duitse) BTW op de factuur te staan.
 
Ik lees dat de Model S wat problemen heeft met diverse laadpalen waardoor deze op een lager vermogen blijft staan.

De oorzaak hier van is het volgende:

De laadpaal verteld de aangekoppelde auto wat het maximale laadvermogen is. Veel laadpalen bouwen dit vermogen binnen 2 minuten op naar hun maximale waarde om hiermee te voorkomen dat het achterliggende electriciteits netwerk in 1x een zware last er bij krijgt.

Zowel de Roadster als Model S bouwen zelf al langzaam hun vermogen op, echter weet de laadpaal het niet. De laadpaal weet niet wat voor een auto in prikt.

Nu zit er een bug in de Model S waardoor deze niet opnieuw luistert naar het vermogen wat de laadpaal hem daarna verteld. Een EV-Box begint vaak bij 6A of 8A en bouwt het dan op naar 16A. De Roadster accepteert dit wel, maar de Model S dus niet.

Technisch gezien een hele nette oplossing van de laadpaal fabrikanten om zo te voorkomen dat het ligt ineens uit gaat ergens, maar de Model S voldoet hier niet aan de specs.

FuzzyLogic had dit al ondervonden en gemaild naar Tesla, ze gaan er naar kijken.

Voor een EV-Box is de oplossing nu om EV-Box even te bellen. Die kunnen op afstand het "startvermogen" op 16A zetten en dan werkt het.
 
Ik heb deze quote even overgehaald uit het algemene forum:

Daarnaast speelt er een tweede probleem. De auto slaat het amperage waarmee is opgeladen op en maakt daar een chargepoint van. Stel dat je thuis een aantal keer op 6A hebt staan laden met de standaard tesla lader op een 220v contactdoos dan wordt je huis als chargepoint herkend en standaard op 6A MAX ingesteld. Als je vervolgens op dezelfde GPS locatie een zwaardere laadmogelijkheid creeert, zelf heb ik een Keba paal geplaatst, dan blijft de auto het aan die GPS gekoppelde amperage als maximum hanteren. In feite bepaalt het amperage van de eerst laadbeurt dus het maximum voor alle volgende laadbeurten.

ik heb hierover contact met Tesla, gevraagd of ze het chargepoint kunnen restten, nog geen uitsluitsel.
Kan iemand bevestigen dat dit zo is?? Volgens mij komen er héél veel mensen zwaar in de problemen hierdoor; het is volgens mij meer regel dan uitzondering dat Cohere, TNM etc de laadpaal pas komen installeren nadat de auto er al is.

Maar het zou toch heel raar zijn als Tesla dat zo gebouwd had? Er zitten allerlei informatieprotocollen in die laders, als je met een Mennekes plug aan een laadpaal hangt kan de MS toch niet denken dat het een Schuko is met 13A enkelfase?

En tenslotte - het moet toch ook mogelijk zijn om _tijdelijk_ het amperage wat te verlagen, bijvoorbeeld omdat de wasmachine ook moet draaien? Ik heb 3x25A genomen ipv 3x35A met de aanname dat ik het laden op een lager pitje kan zetten als dat nodig is..
 
Ik heb deze quote even overgehaald uit het algemene forum:


Kan iemand bevestigen dat dit zo is?? Volgens mij komen er héél veel mensen zwaar in de problemen hierdoor; het is volgens mij meer regel dan uitzondering dat Cohere, TNM etc de laadpaal pas komen installeren nadat de auto er al is.

Maar het zou toch heel raar zijn als Tesla dat zo gebouwd had? Er zitten allerlei informatieprotocollen in die laders, als je met een Mennekes plug aan een laadpaal hangt kan de MS toch niet denken dat het een Schuko is met 13A enkelfase?

En tenslotte - het moet toch ook mogelijk zijn om _tijdelijk_ het amperage wat te verlagen, bijvoorbeeld omdat de wasmachine ook moet draaien? Ik heb 3x25A genomen ipv 3x35A met de aanname dat ik het laden op een lager pitje kan zetten als dat nodig is..
Bij de Roadster is het als volgt. Pas als je MANUEEL een lager Amperage in stelt onthoudt hij die. Stel je handmatig niets in, dan is de laadpaal leidend.

Ik gok dat het bij de Model S ook zo is. Als je gewoon van de Amperage instellingen in de auto bent af gebleven gebeurd er niets en laad de auto gewoon op het vermogen wat hem verteld wordt.
 
En tenslotte - het moet toch ook mogelijk zijn om _tijdelijk_ het amperage wat te verlagen, bijvoorbeeld omdat de wasmachine ook moet draaien? Ik heb 3x25A genomen ipv 3x35A met de aanname dat ik het laden op een lager pitje kan zetten als dat nodig is..

De auto communiceert met het laadpunt en vv. Ik heb zelf een Mennekes Comfort 22KW laadpunt. Kan op dat apparaat niets instellen - maar doe dat via de auto. Ook of ik 16 amp of 32 ga laden is opnieuw aan te passen. Ook ik werk met gewoon 3x25 aansluiting. Met een gemiddeld gereden afstand van 150 tot 200 km per dag heb ik op 11Kw/16 amp 3 tot 4 uur laden nodig. Laden start nu standaard om 2 uur - afwasmachine plan ik bewust daarvoor. Eigenlijk heel relaxed- alleen een kwestie van aandacht /planning bij uitzonderingen. Ben wel voorbereid voor eventueel duo-charing op 22KW, maar betwijfel uiteindelijk of ik het thuis ooit nodig zal hebben.
 
Willen we smart gaan laden dan moet de Tesla S lader toch minimaal elke 10 sec kijken wat de laadpaal aanbied en daarop zijn laadgedrag aanpassen. Anders gaan de stoppen van de 3 x 25A het niet houden. Geloof dat Fuzzylogic dit ook aan tesla doorgegeven heeft "smart laden" en de 3 x 25A problematiek.
 
Willen we smart gaan laden dan moet de Tesla S lader toch minimaal elke 10 sec kijken wat de laadpaal aanbied en daarop zijn laadgedrag aanpassen. Anders gaan de stoppen van de 3 x 25A het niet houden. Geloof dat Fuzzylogic dit ook aan tesla doorgegeven heeft "smart laden" en de 3 x 25A problematiek.

Klopt, het is gewoon een bug in de firmware. Die wordt vast wel opgelost.