Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Het gegeven dat je een Tesla hebt betekent al dat je geen gemiddeld huishouden hebt. ;) Verkeerd voorbeeld.
Heb een Tesla. En een eengezinswoning en we zijn met z'n vieren. Wel iets bovengemiddeld met 165m2, maar nu ook weer geen vila van 300.

Ons verbruik;
2.500 kWh voor het huis (Inc inductie koken)
2.500 kWh voor de warmtepomp
2.000 kWh voor de auto.

Dus een gemiddeld huishouden moet toch wel met minder dan 3.000 kWh aankunnen als ze nog op gas verwarmen 😉

Overigens in het appartement van 100m2 waar we hiervoor woonden verbruikten we een vergelijkbare hoeveelheid stroom voor het huis en zo'n 300m3 gas per jaar. Dus Er hangt ook af van hoe zuinig de apparatuur is dat je gebruikt.
 
Heb een Tesla. En een eengezinswoning en we zijn met z'n vieren. Wel iets bovengemiddeld met 165m2, maar nu ook weer geen vila van 300.

Ons verbruik;
2.500 kWh voor het huis (Inc inductie koken)
2.500 kWh voor de warmtepomp
2.000 kWh voor de auto.

Dus een gemiddeld huishouden moet toch wel met minder dan 3.000 kWh aankunnen als ze nog op gas verwarmen 😉

Overigens in het appartement van 100m2 waar we hiervoor woonden verbruikten we een vergelijkbare hoeveelheid stroom voor het huis en zo'n 300m3 gas per jaar. Dus Er hangt ook af van hoe zuinig de apparatuur is dat je gebruikt.
Jij gaat zeker vaker uit eten want ik zit met een vrij staande woning op 3300kWh met zijn tweetjes. was rond de 4000 kWh met 2 oudere kinderen erbij. Maar thuiswerken en voldoende zonnepanelen hebben (1700 kWh over) Waarvan er maar ongeveer 1000 kWh in de auto gaan, zorgt er niet voor dat we erg zuinig met electriciteit omgaan.
 
  • Funny
Reactions: horta
Nu ja het is wel een goed geïsoleerd huis uit 2015. Overall LED verlichting; alle apparatuur jonger dan 7 jaar en dan energieverbruik als belangrijke factor meewegen. Uitgezonderd de 15 jaar oude plasma tv 😇.

Werken allebei 2 a 3 dagen vanuit huis (ook pre covid al) en met jonge kinderen gaan we niet vaak uit eten 😜
 
  • Funny
Reactions: Camelroel
Dan ga ik zwijgen met ons verbruik van +9000kWh/jaar waar geen auto laden in zit en nee ook geen zwembad,sauna of jacuzzi. We hebben een recent vrijstaand huis 195m² (EPB van 3) overal LED en slimme sturingen en ook zonnepanelen (+/-5000kWh/jaar waarvan 2500kWh/jaar geïnjecteerd wordt op het net). We verwarmen wel met een warmtepomp ook het warm water. Blijkbaar moeten we meer gaan uiteten ☺️.
 
Groot, zeer goed geisoleerde vrijstaande woning uit de 18e eeuw volledig energie neutraal met 2+4=6 personen (& nog iets geld toe op energierekening per jaar incl. verrekening vastrecht) met alle apparatuur geselect. op zuinig verbruik (warmtepomp / airco / ca. 1.500 kWh tbv EV / sauna / geen gasaansluiting / 10 kWp zonnepanelen op een schuur achter het huis (ivm rieten dak op huis -> isoleert overigens extra goed)

Het is vooral gelukt door de 3 onderstreepte items (en vanaf begin verbouwing duidelijke doelstelling / focus)
Ik ben er overigens wel achter dat energieneutraal nog niet gelijk is aan een gunstige voetafdruk (daar is nog wel wat verbetering mogelijk.......)
 
  • Like
Reactions: OttoR and Camelroel
Groot, zeer goed geisoleerde vrijstaande woning uit de 18e eeuw volledig energie neutraal met 2+4=6 personen (& nog iets geld toe op energierekening per jaar incl. verrekening vastrecht) met alle apparatuur geselect. op zuinig verbruik (warmtepomp / airco / ca. 1.500 kWh tbv EV / sauna / geen gasaansluiting / 10 kWp zonnepanelen op een schuur achter het huis (ivm rieten dak op huis -> isoleert overigens extra goed)

Het is vooral gelukt door de 3 onderstreepte items (en vanaf begin verbouwing duidelijke doelstelling / focus)
Ik ben er overigens wel achter dat energieneutraal nog niet gelijk is aan een gunstige voetafdruk (daar is nog wel wat verbetering mogelijk.......)
Dat is met salderen?
 
Dat is met salderen?
Klopt, zonder salderen wordt de uitdaging wel wat groter om over het jaar gezien op "nul euro" uit te komen.
Vooral de warmtepomp pakt in de wintermaanden veel stroom, is samen met boiler tbv tapwater wel "slim aangestuurd" obv overschot/netlevering PV maar de profielen van verbruik en opwek passen niet goed bij elkaar over de seisoenen heen.

Een kleine windmolen zou goed passen bij het winterprofiel maar de 3 varianten die ik getest heb waren zeer teleurstellend qua opbrengst.
Dus nog maar even verder zoeken naar andere/nieuwe mogelijkheden..........
 
Klopt, zonder salderen wordt de uitdaging wel wat groter om over het jaar gezien op "nul euro" uit te komen.
Vooral de warmtepomp pakt in de wintermaanden veel stroom, is samen met boiler tbv tapwater wel "slim aangestuurd" obv overschot/netlevering PV maar de profielen van verbruik en opwek passen niet goed bij elkaar over de seisoenen heen.

Een kleine windmolen zou goed passen bij het winterprofiel maar de 3 varianten die ik getest heb waren zeer teleurstellend qua opbrengst.
Dus nog maar even verder zoeken naar andere/nieuwe mogelijkheden..........
Die windmolens vind ik wel interessant. Welke heb je getest, bekeken en hoe zit het met lawaai? Ik vind die vaak op zeiljachten zitten best veel lawaai maken namelijk.
 
  • Like
Reactions: Krisja and MaartenD
Die windmolens vind ik wel interessant. Welke heb je getest, bekeken en hoe zit het met lawaai? Ik vind die vaak op zeiljachten zitten best veel lawaai maken namelijk.
Een wokkel en 2 stuks met wieken. Wij hadden last van val/draaiwinden van gebouwen -> ze verstoren het rendement enorm ook al staan ze wat verder weg. Ik had een opstelling gemaakt met een grote mast op een heftruck zodat ik perfect waterpas kon stellen (erg belangrijk bij wieken-molen) en verschillende locaties/hoogte kon testen.

Ik volg al een tijdje wat verschillende merken maar alles onder de 2 meter diameter lijkt tot op heden kansloos voor on-grid toepassingen. Als je vol op open landschap zit met Westen-wind en wat meer ashoogte (vanaf ca. 10-15 meter) wilt/kunt plaatsen dan zijn er momenteel wel mogelijkheden.

Op dit moment dus helaas geen realistische oplossing voor een relatief kleine windturbine (groot is voor ons geen optie in een "beeldbepalend dorpsgezicht") maar ik blijf als een bok op de haverkist zitten omdat dit voor ons wel de oplossing is om het winterseizoen voldoende elektra te oogsten voor de WP en overige elektrisch verbruikers. Profiel zon & wind opwek passen over het seizoen gezien er goed op elkaar......

(ondertussen wel een beetje off topic -> past beter in duurzaamheidsdraadje)
 
Een wokkel en 2 stuks met wieken. Wij hadden last van val/draaiwinden van gebouwen -> ze verstoren het rendement enorm ook al staan ze wat verder weg. Ik had een opstelling gemaakt met een grote mast op een heftruck zodat ik perfect waterpas kon stellen (erg belangrijk bij wieken-molen) en verschillende locaties/hoogte kon testen.

Ik volg al een tijdje wat verschillende merken maar alles onder de 2 meter diameter lijkt tot op heden kansloos voor on-grid toepassingen. Als je vol op open landschap zit met Westen-wind en wat meer ashoogte (vanaf ca. 10-15 meter) wilt/kunt plaatsen dan zijn er momenteel wel mogelijkheden.

Op dit moment dus helaas geen realistische oplossing voor een relatief kleine windturbine (groot is voor ons geen optie in een "beeldbepalend dorpsgezicht") maar ik blijf als een bok op de haverkist zitten omdat dit voor ons wel de oplossing is om het winterseizoen voldoende elektra te oogsten voor de WP en overige elektrisch verbruikers. Profiel zon & wind opwek passen over het seizoen gezien er goed op elkaar......

(ondertussen wel een beetje off topic -> past beter in duurzaamheidsdraadje)
Lees de tweakers artikelen eens, het is echt volstrekt kansloos als gevolg van de wet van Betz. Ook as hoogte helpt niet. Je hebt onder andere te maken met de 3e macht van de oppervlakte voor rendement.

Zie ook: Kleine windmolens en vooral Airturb, Flower en andere mini-windmolens zijn uw geld niet waard

Edit: Zelfs RTL nieuws zegt dat het de moeite niet waard is: Is het een goed idee om een windmolen op je dak te plaatsen?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Krisja
Lees de tweakers artikelen eens, het is echt volstrekt kansloos als gevolg van de wet van Betz. Ook as hoogte helpt niet. Je hebt onder andere te maken met de 3e macht van de oppervlakte voor rendement.

Zie ook: Kleine windmolens en vooral Airturb, Flower en andere mini-windmolens zijn uw geld niet waard

Het is idd kansloos om te denken dat een windturbine prijstechnisch interessanter is dan PV oid. Maar als je m'n berichten (#10.066) hierboven goed leest blijkt dat er ook andere motivaties kunnen zijn..... Ik wil best wat extra betalen voor een oplossing waarmee we in de winter ook voldoende elektra opwek hebben. (ik heb de enorme winst van PV daarvoor gereserveerd) Elke andere oplossing om seizoenen te overbruggen is momenteel nog duurder en/of minder haalbaar en/of grote aanslag op onze planeet.......
 
Het is idd kansloos om te denken dat een windturbine prijstechnisch interessanter is dan PV oid. Maar als je m'n berichten (#10.066) hierboven goed leest blijkt dat er ook andere motivaties kunnen zijn..... Ik wil best wat extra betalen voor een oplossing waarmee we in de winter ook voldoende elektra opwek hebben. (ik heb de enorme winst van PV daarvoor gereserveerd) Elke andere oplossing om seizoenen te overbruggen is momenteel nog duurder en/of minder haalbaar en/of grote aanslag op onze planeet.......
Het is niet alleen prijstechnisch, maar als je de verhalen volgt dan wordt er gewoon bijna niets opgewekt. 80 W in dat ene voorbeeld, en dan alleen nog onder optimale omstandigheden. Daar kun je echt niet mee uit.


en de berekeningen: Hoeveel energie levert een windmolen? - Windenergie| OliNo, Test resultaten kleine windturbines - Windenergie| OliNo

Vergeet niet dat je ook een dumpload nodig hebt voor het afremmen als de windmolen over de max dreigt te gaan of als er geen netspanning is...

Je kunt dan misschien nog beter kijken naar PCM technieken (phase change materials).
 
Last edited:
Mij lijkt investeren in een coöperatieve die "deftige" windmolens plaatst een betere optie...
Helemaal mee eens alleen lukt het niet om grote windturbines te plaatsen. In Zuid Holland niet (daar woon ik) maar zelfs niet/nauwelijks in havengebied van de Zaanstreek van Noord Holland (daar werk ik). Daarbij gaan we met de huidige ontwikkelingen in elektrificatie niet alleen problemen krijgen in de hoofdslagader (o.a. Tennet) maar in ook in alle haarvaatjes -> dat moet toch (ook) lokaal opgelost worden.
 
Klopt, zonder salderen wordt de uitdaging wel wat groter om over het jaar gezien op "nul euro" uit te komen.
Vooral de warmtepomp pakt in de wintermaanden veel stroom, is samen met boiler tbv tapwater wel "slim aangestuurd" obv overschot/netlevering PV maar de profielen van verbruik en opwek passen niet goed bij elkaar over de seisoenen heen.

Een kleine windmolen zou goed passen bij het winterprofiel maar de 3 varianten die ik getest heb waren zeer teleurstellend qua opbrengst.
Dus nog maar even verder zoeken naar andere/nieuwe mogelijkheden..........
Er is maar 1 manier om echt aan 0 euro te geraken en dat is je afsluiten van het net.

Zolang je dat niet kan, is het redelijk dat je nog altijd betaalt voor de afgenomen energie. En ook redelijk wordt betaald voor de energie die je zelf kan leveren en op het net zet.

En dan zie je snel dat salderen eigenlijk onrealistisch is. Je kan niet hebben dat iedereen met zonnepanelen 0 euro per jaar moet betalen, want dan kom je in een onbalans omdat de mensen zonder zonnepanelen de kosten moeten compenseren…
 
Er is maar 1 manier om echt aan 0 euro te geraken en dat is je afsluiten van het net.

Zolang je dat niet kan, is het redelijk dat je nog altijd betaalt voor de afgenomen energie. En ook redelijk wordt betaald voor de energie die je zelf kan leveren en op het net zet.

En dan zie je snel dat salderen eigenlijk onrealistisch is. Je kan niet hebben dat iedereen met zonnepanelen 0 euro per jaar moet betalen, want dan kom je in een onbalans omdat de mensen zonder zonnepanelen de kosten moeten compenseren…
Nee, dan moet je mensen geen zonnepanelen laten neerleggen, want die investering komt er niet uit.

En ja, afsluiten van het net is de enige echte (on!)mogelijkheid.
 
De investering komt er in Vlaanderen wel uit zonder salderen. Maar dat is ook omdat als je in Vlaanderen saldeert, je een prosumentenvergoeding moet betalen (een forfaitaire vergoeding om de netkosten te compenseren). Vlamingen met een digitale teller betalen die prosumentenvergoeding niet, maar betalen netkosten op hun afname, en worden apart vergoed exclusief netkosten op hun stroom die ze op het net terug leveren.

Nederland rijdt zich gewoon hoe langer hoe meer vast door salderen aan te blijven houden, omdat de stroomprijs zo moet stijgen om de kosten te dekken die salderende klanten veroorzaken.
 
  • Like
Reactions: robertvg and fivari