PriOkkie
Member
Dat kan een lader helemaal niet zien. Het enige dat ze kunnen (en vaak ook doen) is de temperatuur in het stopcontact meten met een sensor in de stekker. Als er verderop in de leiding iets mis gaat, kan de lader dat niet weten. Je kan ook niet "voelen" hoe zwaar een leiding is afgezekerd anders dan over de grens gaan en kijken of de stop doorslaat. Je zou hooguit de spanningsval kunnen meten als je de stoom opvoert, maar dat zegt niks over de kans op problemen.[...] En ik dacht dat de tesla lader ook keek of het electrische net het aan kon en dan pas gaat laden. Ik zou niet willen dat de stoppen doorsloeg in het huis waar ik ben.
De enige functie van het kastje in een "granny charger" zoals de TMC is de implementatie van het OCPP laadpaalprotocol. Dat zegt tegen de auto: "Ik heb nu X Ampère beschikbaar". Bij de meeste "grannies" is dat 10 ampere. Ik vermoed dat er in de plug waarmee je de stekker aan de TMC verbind iets zit, waardoor die weet dat er een zwaardere plug aan zit. Sluit je er een blauwe 16A op aan, dan gaat de TMC "Max 16 A" doorgeven. De blauwe stekker zal namelijk alleen passen op aansluitingen die minstens 16A aan zouden moeten kunnen. Dat wil niet zeggen dat die niet toch lager afgezekerd kunnen zijn en dat je de stop er uit kan laten vliegen door het maximale te vragen. Ik heb dat eens gedaan met mijn Hyundai op een aansluiting die op 6A afgezekerd bleek te zijn.
Ik vond dit topic op het Tweakers forum erg interessant om te leren begrijpen wat er zoal afspeelt tussen auto en laadpaal.