Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Heren, ik heb twee laadpunten : thuis en op de zaak, beide met meter ertussen en op beide lokaties liggen zonnepanelen. De kwh van thuis worden door energieleverancier prive berekent en kwh die ik op bedrijf laad daarvan krijgt de zaak de rekening.

De energierekening op de zaak betaald dus de zaak en zijn onkosten. Dan mag ik toch de geladen kwh op de zaak niet nog een keer aftrekken !?

Van de geladen kwh op privelokatie kan ik wel de door de energiemij berekende kwh tarief als maatstaf nemen.

Of ziet de belastingdienst het anders als je je eigen energie opwekt, want dan heb je saldering en heb je minder energie verbruikt.
 
Ik ben het met je eens pvh, de BTW mag niet verrekkend worden als deze aan een particulier in rekening wordt gebracht.
Ik ben ook benieuwd naar de truc van de EV box.
Die krijgen ook geen factuur met BTW van het gebruik via de laadpaal.
Deze kunnen de BTW dus ook niet terugvorderen.
Al zij een rekening + btw sturen, zou je verwachten dat er dan BTW over BTW gerekend moet worden.

Ik heb ook de lo-tech oplossing.
Foto van metertje en declareren.

De boekhouder die dit "gewoon" als een declaratie ziet, kon nog wel eens van een koude kermis thuiskomen.
Wanneer je een formele belasting controleur hebt, verwerpt hij de btw op alle facturen die niet op naam van de onderneming zijn gesteld.
Ben je iets groter, en doet hij dit met een steekproef, dan ben je helemaal nat als zo'n foute factuur in de steekproef valt.
Dit wordt dan geextrapoleerd over de gehele administratie.

Het werkt toch gewoon zo:

ev box is intermediair en brengt bij het bedrijf de geladen stroom en btw in rekening. Deze btw moet EV box afdragen, de creditnota die ik krijg als prive persoon is ook een verkoopfactuur ( alleen credit) en op die manier kan je de btw weer terugvragen. Per saldo is het nul. De credit factuur en debet factuur zijn gelijk aan elkaar. Het geld verdienen zij middels de abonnement die je afsluit voor administratie en ondersteuning. Als je bij iemand anders zou laden dan krijg jij als bedrijf een rekening voor afgenomen stroom en het bedrijf of particulier ontvangt het bedrag van de geleverde stroom, ik zie het probleem niet. De administratie van EV box is dus geen inkoop en verkoop, maar uitsluitend verkoop.
 
Het werkt toch gewoon zo:

ev box is intermediair en brengt bij het bedrijf de geladen stroom en btw in rekening. Deze btw moet EV box afdragen, de creditnota die ik krijg als prive persoon is ook een verkoopfactuur ( alleen credit) en op die manier kan je de btw weer terugvragen. Per saldo is het nul. De credit factuur en debet factuur zijn gelijk aan elkaar. Het geld verdienen zij middels de abonnement die je afsluit voor administratie en ondersteuning. Als je bij iemand anders zou laden dan krijg jij als bedrijf een rekening voor afgenomen stroom en het bedrijf of particulier ontvangt het bedrag van de geleverde stroom, ik zie het probleem niet. De administratie van EV box is dus geen inkoop en verkoop, maar uitsluitend verkoop.

Heel simpel, een factuur waar je de BTW van wenst af te trekken van de voorbelasting, dient op bedrijfsnaam te staan van het bedrijf welke de BTW wenst af te trekken. Simpel.

Dus als je inderdaad via EV BOX een factuur ontvangt met BTW op bedrijfsnaam kan je de BTW aftrekken. De BTW die je als bedrijf factureerd (in dit geval aan jezelf in privé) is BTW belast, en dus dien je die weer af te dragen.

De issue waar het hier om ging, was dat als je dus als privé persoon de verbruikskosten 1 op 1 wilt doorrekenen aan je bedrijf, dan kan je niet de betaalde BTW in prive zakelijk aftrekken, en is het bedrag wat je vergoed vrij van BTW en mag je het als kosten van de winst/resultaat aftrekken, en voor je privé vrij van inkomstenbelasting.
 
Heel simpel, een factuur waar je de BTW van wenst af te trekken van de voorbelasting, dient op bedrijfsnaam te staan van het bedrijf welke de BTW wenst af te trekken. Simpel.

Dus als je inderdaad via EV BOX een factuur ontvangt met BTW op bedrijfsnaam kan je de BTW aftrekken. De BTW die je als bedrijf factureerd (in dit geval aan jezelf in privé) is BTW belast, en dus dien je die weer af te dragen.

De issue waar het hier om ging, was dat als je dus als privé persoon de verbruikskosten 1 op 1 wilt doorrekenen aan je bedrijf, dan kan je niet de betaalde BTW in prive zakelijk aftrekken, en is het bedrag wat je vergoed vrij van BTW en mag je het als kosten van de winst/resultaat aftrekken, en voor je privé vrij van inkomstenbelasting.

Ja dat klopt inderdaad zoals jij het stel. Je kan geen btw aftrekken die door een privé-personen wordt doorberekend.
 
Probeer juist het forum niet te vervuilen door nieuwe draadjes te starten. Denk dat een draadje over btw verrekening niet veel zal opleveren. Verhaal is duidelijk denk ik, maar we zullen een recap maken in een nieuw draadje....

Voordeel aan fora is losse topics met losse onderwerpen.

Correcte titels en inhoudelijke posts zijn dan van belang. Zo kunnen anderen het ook sneller terug vinden.
 
Vakantie aan het plannen voor in de paasvakantie; even een laadvraagje ; de rit tussen Urmond Suc-> Metz Suc geeft mij via evtripplanner (1,2 faktor) een "rode" vlag ; 421 rated gebruikt voor dat stuk; kan iemand me vertellen wat een haalbare kaart is voor dat stuk ?

Als je door Luxemburg gaat ipv eromheen moet je het wel halen. Is stuk korter en in Luxemburg rij je langzamer dus minder verbruik.

00306b986cb8fd2bb0e11f8ba2f685b1.jpg
 
Vakantie aan het plannen voor in de paasvakantie; even een laadvraagje ; de rit tussen Urmond Suc-> Metz Suc geeft mij via evtripplanner (1,2 faktor) een "rode" vlag ; 421 rated gebruikt voor dat stuk; kan iemand me vertellen wat een haalbare kaart is voor dat stuk ?
Ik heb het met de kerst gedaan met 5 man en bagage. Het is te doen maar ik zou erg rustig beginnen. Ik hield niet veel over maar ik ben dan ook niet de zuinigheidskampioen van het forum. Ondanks dat ik rustig, ca. 100km/u, reed kwam leeg aan.
 
Ben jij door Luxemburg (zoals ik aangaf) gegaan of eromheen Hendrik?
Luxemburg, zou maar 263km zijn. Een "walk in the park" dacht ik vooraf maar de Ardennen zijn een echte killer. Was mijn eerste roadtrip met de family. Zoals de meesten hier met een "kritische" vrouw wel weten MOET alles goed gaan dan.... Heb t onderweg maar ff niet over de range gehad:redface:. Een extra SuC in Luxemburg zou erg welkom zijn. De zuinigen onder ons kunnen dan ook Metz overslaan en doorrijden naar Nancy.
 
Luxemburg, zou maar 263km zijn. Een "walk in the park" dacht ik vooraf maar de Ardennen zijn een echte killer. Was mijn eerste roadtrip met de family. Zoals de meesten hier met een "kritische" vrouw wel weten MOET alles goed gaan dan.... Heb t onderweg maar ff niet over de range gehad:redface:. Een extra SuC in Luxemburg zou erg welkom zijn. De zuinigen onder ons kunnen dan ook Metz overslaan en doorrijden naar Nancy.

Is 243 km, en ik ben in de zomer in Luxemburg geweest toen Urmond er nog niet was. Ben toen vanuit Oosterhout met 95% vertrokken en 270km later aangekomen in Clervaux met nog paar km. En moet zeggen dat als je vanaf bovenin Luxemburg naar beneden gaat (dus richting hoofdstad) was mijn verbruik het beste wat ik ooit heb gehad tot nu toe. 90-110 km/u rijden op die wegen.

En niet vergeten, ik verbruik ver bovengemiddeld...
 
Last edited:
Kunnen we dit topic puur over laadinfrastructuur houden?

We hebben het topic over vakanties of over SuperChargers, maar deze raakt zo wel érg offtopic.

Hoe 'schoner' topics zijn, hoe makkelijker ze terug te lezen zijn voor andere gebruikers. Gelieve één onderwerp per topic te houden. Bedankt!
 
Kunnen we dit topic puur over laadinfrastructuur houden?

We hebben het topic over vakanties of over SuperChargers, maar deze raakt zo wel érg offtopic.

Hoe 'schoner' topics zijn, hoe makkelijker ze terug te lezen zijn voor andere gebruikers. Gelieve één onderwerp per topic te houden. Bedankt!
Yep helemaal mee eens, heb m'n reactie verplaatst naar t juiste draadje
 
Voor weinig (175,-) een gebruikte EV-box op de kop getikt. Ik vroeg me altijd af waarom die krengen zo groot zijn.

Eenmaal opengemaakt vraag ik me dat nog steeds af:
63dc525109983a9ae222d6d4c410ca09.jpg


Dus maar eens op zoek naar een IP44 kastje van ongeveer 1/3 van deze maten en de boel overzetten.