Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Je hebt wel een heel principieel standpunt hier, Paul.

Mijn boekhouder ziet het gewoon als een declaratie, waarbij de in rekening gebrachte BTW gewoon verrekenbaar is.
Ik het zo'n gecertificeerd tellertje (MDI?) en doe gewoon elk kwartaal het verschil in die tellerstand maal het tarief incl BTW als declaratie in de boeken.
Geen verrekening van vastrecht e.d., dat lijkt ons nl. discutabel (die kosten heb je privé toch al).
 
Je hebt wel een heel principieel standpunt hier, Paul.

Mijn boekhouder ziet het gewoon als een declaratie, waarbij de in rekening gebrachte BTW gewoon verrekenbaar is.
Ik het zo'n gecertificeerd tellertje (MDI?) en doe gewoon elk kwartaal het verschil in die tellerstand maal het tarief incl BTW als declaratie in de boeken.
Geen verrekening van vastrecht e.d., dat lijkt ons nl. discutabel (die kosten heb je privé toch al).

Ik heb gewoon een abonnement bij EV box. Ik krijg prive een creditnota voor geleverde stroom en ook prive gestort. En zakelijk een factuur met afgenomen stroom en de BTW. Dit betaal ik dan. Het bedrag is gelijk, en voor de belastingdienst is het een gewone levering alsof je op een openbare paal staat te laden. Geen gedoe en gezeur. Kost wel wat, maar dan krijg je ook service op de paal, helpdesk e.d. Dus goed te betalen op jaarbasis.
 
Je kiest inderdaad voor een compleet ander proces. Als je alleen voor de administratieve verwerking de betalingen via EV-box laat lopen, lijkt me dat overkill.
Maar als je toch al laadenergie bij derden in rekening wilt brengen, is het natuurlijk mooi meegenomen.

Ik heb een simpele 16A 400V aansluiting (rode stekker) achter een apart 3-fase metertje.
(bijlage bij de declaratie is een fototje van het metertje met datum-tijd indicatie in de camera aan.)
Low tech rulez.
 
Je hebt wel een heel principieel standpunt hier, Paul.

Mijn boekhouder ziet het gewoon als een declaratie, waarbij de in rekening gebrachte BTW gewoon verrekenbaar is.
Ik het zo'n gecertificeerd tellertje (MDI?) en doe gewoon elk kwartaal het verschil in die tellerstand maal het tarief incl BTW als declaratie in de boeken.
Geen verrekening van vastrecht e.d., dat lijkt ons nl. discutabel (die kosten heb je privé toch al).
Ik doe ook op deze manier op advies boekhouder. Q4 2014 was voor mij de eerste. Mochten er toch andere inzichten zijn hoor ik dat graag!
 
Het hoogste tarief dat je op je jaarafrekening kunt vinden, inclusief BTW en alles.
(€ 0,22119 bij mij)

Hoog - Laag, daluren, nacht- en weekendstroom, dat maakt allemaal niets uit.

Je rekent het vastrecht immers toch al niet mee.
 
Last edited:
Ik doe ook op deze manier op advies boekhouder. Q4 2014 was voor mij de eerste. Mochten er toch andere inzichten zijn hoor ik dat graag!

Ik heb jammer genoeg een accountant... ietsje duurder dan een boekhouder (nadruk op ietsje, en heb en eigen boekhouder) en die neemt deze stelling in, en is beëdigd dus aansprakelijk voor fouten, en een boekhouder niet, of slechts deels..... Maar zal nog eens checken bij fiscalist....
 
Ik heb jammer genoeg een accountant... ietsje duurder dan een boekhouder (nadruk op ietsje, en heb en eigen boekhouder) en die neemt deze stelling in, en is beëdigd dus aansprakelijk voor fouten, en een boekhouder niet, of slechts deels..... Maar zal nog eens checken bij fiscalist....

Heb ik ook en ik declareer ook per Q en haal btw terug. Als die van jou t er niet mee eens is maakt ie er aantekening van op je jaarrekening, is hij (of zij) gevrijwaard.

Je hebt wel n heel strenge trouwens...
 
Ik ben me aan het orienteren in mijn laadstation, en ik twijfel tussen een Lolo en een Keba.
Ik laat thuis alles voorbereiden (3*25A) op 22kW, maar ga starten met 11kW laden.
Wat ik gelezen heb is dat de Lolo smart-charging ondersteunt, en volgens mij doet de Keba dit niet.
Ander voordeel van de Lolo is dat je (met een abonnement) eenvoudig de zakelijke verrekening kunt doen. Met de Keba moet je een kWh meter plaatsen.
De Lolo is wel €125 duurder dan de Keba.

Zijn er nog andere voordelen of nadelen te noemen waar ik rekening mee moet houden in mijn keuze?
 
Ik ben me aan het orienteren in mijn laadstation, en ik twijfel tussen een Lolo en een Keba.
Ik laat thuis alles voorbereiden (3*25A) op 22kW, maar ga starten met 11kW laden.
Wat ik gelezen heb is dat de Lolo smart-charging ondersteunt, en volgens mij doet de Keba dit niet.
Ander voordeel van de Lolo is dat je (met een abonnement) eenvoudig de zakelijke verrekening kunt doen. Met de Keba moet je een kWh meter plaatsen.
De Lolo is wel €125 duurder dan de Keba.

Zijn er nog andere voordelen of nadelen te noemen waar ik rekening mee moet houden in mijn keuze?
Heb zelf een hekel aan abonnementen. Mijn extra kWh meter was goedkoper dan de meerprijs van jouw lolo en heb je dus geen abonnement nodig. Zelf laad ik maar af en toe thuis, meestal op de zaak, veel goedkoper. Heb wel alles voor laten bereiden voor een laadstation maar voorlopig laad ik met de meegeleverde UMC icm de rode CEE steker(ook al raad widoh dit sterk af:redface:), is ook met 11kw. Deze heb ik permanent in een stalen kast aan de buitengevel gemonteerd. Bevalt vooralsnog goed.
 
Heb ook 22kW neergezet maar met separate meter voor de betreffende groep. Maar gebruik maar 11kW. zonder abo.
laad vrijwel altijd s nachts thuis 12.000 kwh op jaarbasis. Ik rij dagelijks tussen 150 en 200 km. auto is elke ochtend 90% geladen.

na 1,5 jaar en 70K km is mijn conclusie (gegeven mijn rij-volume)
- 11kw is echt voldoende (enkele keer dat ik s avonds nog veel km wil maken laad ik tussendoor of overdag bij)
- smart charging heb ik niet nodig
- separate meter volstaat - incl declaratie vanuit privé naar zakelijk per kwartaal (ook volgens mijn accountant)
- ik heb geen derden die ik tegenbetaling bij mij wil laten laden (die enkeling krijgt dat wel cadeau -;)
- heb geen tweede EV (dan is smart wel handig)
- nog een puntje - heel bewust ook voor vaste kabel gekozen: klep open, kabel erin resp. kabel eruit, klep dicht. Verder geen enkel gedoe (pasjes, opbergen kabel etc..)

als jouw Tesla patroon hier niet veel van afwijkt kan je dus met bovenstaande volstaan..


Ik ben me aan het orienteren in mijn laadstation, en ik twijfel tussen een Lolo en een Keba.
Ik laat thuis alles voorbereiden (3*25A) op 22kW, maar ga starten met 11kW laden.
Wat ik gelezen heb is dat de Lolo smart-charging ondersteunt, en volgens mij doet de Keba dit niet.
Ander voordeel van de Lolo is dat je (met een abonnement) eenvoudig de zakelijke verrekening kunt doen. Met de Keba moet je een kWh meter plaatsen.
De Lolo is wel €125 duurder dan de Keba.

Zijn er nog andere voordelen of nadelen te noemen waar ik rekening mee moet houden in mijn keuze?
 
Last edited:
Heb ook 22kW neergezet maar met separate meter voor de betreffende groep. Maar gebruik maar 11kW. zonder abo.
laad vrijwel altijd s nachts thuis 12.000 kwh op jaarbasis. Ik rij dagelijks tussen 150 en 200 km. auto is elke ochtend 90% geladen.

na 1,5 jaar en 70K km is mijn conclusie (gegeven mijn rij-volume)
- 11kw is echt voldoende (enkele keer dat ik s avonds nog veel km wil maken laad ik tussendoor of overdag bij)
- smart charging heb ik niet nodig
- separate meter volstaat - incl declaratie vanuit privé naar zakelijk per kwartaal (ook volgens mijn accountant)
- ik heb geen derden die ik tegenbetaling bij mij wil laten laden (die enkeling krijgt dat wel cadeau -;)
- heb geen tweede EV (dan is smart wel handig)

als jouw Tesla patroon hier niet veel van afwijkt kan je dus met bovenstaande volstaan..
Precies mijn ervaringen!
 
Ook precies mijn ervaringen. Ik heb een Lolo 11kW laadpaal en 17000 km verder vind ik het ook ruim voldoende.
De aparte meter in de meterkast heeft overzicht en het overzicht wat ik via mijn NewMotion abonnement krijg voegt niet veel meer toe. Dit komt met name omdat ik vanuit gemak oogpunt de laadsessie altijd gewoon open laat staan, waardoor de website de extreem lange en veel kW's (soms wel 300kW) gewoon weggooit en niet meer in je dashboard laat zien.

Ik wil dus ook overwegen het abonnement op te zeggen en dan misschien wel helemaal met het pasjes systeem thuis te stoppen (de enkeling die bij mij wil laden mag dat dan wel doen)
De lolo leveranciers vertelde dat er straks via de software een soort Always on mode komt, waardoor het pasjes systeem omzeild kan worden.
 
Ik heb jammer genoeg een accountant... ietsje duurder dan een boekhouder (nadruk op ietsje, en heb en eigen boekhouder) en die neemt deze stelling in, en is beëdigd dus aansprakelijk voor fouten, en een boekhouder niet, of slechts deels..... Maar zal nog eens checken bij fiscalist....

Ik ben het met je eens pvh, de BTW mag niet verrekkend worden als deze aan een particulier in rekening wordt gebracht.
Ik ben ook benieuwd naar de truc van de EV box.
Die krijgen ook geen factuur met BTW van het gebruik via de laadpaal.
Deze kunnen de BTW dus ook niet terugvorderen.
Al zij een rekening + btw sturen, zou je verwachten dat er dan BTW over BTW gerekend moet worden.

Ik heb ook de lo-tech oplossing.
Foto van metertje en declareren.

De boekhouder die dit "gewoon" als een declaratie ziet, kon nog wel eens van een koude kermis thuiskomen.
Wanneer je een formele belasting controleur hebt, verwerpt hij de btw op alle facturen die niet op naam van de onderneming zijn gesteld.
Ben je iets groter, en doet hij dit met een steekproef, dan ben je helemaal nat als zo'n foute factuur in de steekproef valt.
Dit wordt dan geextrapoleerd over de gehele administratie.
 
Ik ben het met je eens pvh, de BTW mag niet verrekkend worden als deze aan een particulier in rekening wordt gebracht.
Ik ben ook benieuwd naar de truc van de EV box.
Die krijgen ook geen factuur met BTW van het gebruik via de laadpaal.
Deze kunnen de BTW dus ook niet terugvorderen.
Al zij een rekening + btw sturen, zou je verwachten dat er dan BTW over BTW gerekend moet worden.

Ik heb ook de lo-tech oplossing.
Foto van metertje en declareren.

De boekhouder die dit "gewoon" als een declaratie ziet, kon nog wel eens van een koude kermis thuiskomen.
Wanneer je een formele belasting controleur hebt, verwerpt hij de btw op alle facturen die niet op naam van de onderneming zijn gesteld.
Ben je iets groter, en doet hij dit met een steekproef, dan ben je helemaal nat als zo'n foute factuur in de steekproef valt.
Dit wordt dan geextrapoleerd over de gehele administratie.

Dit is exact de bevestiging welke ik heb gekregen..... BTW regels zijn heel duidelijk, en voor die paar rottige euro's moet je echt niet proberen het willens en weten toch te doen....