Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Een goede 2 weken geleden had er hier iemand een foto van zijn S met de outdoor car cover gepost.
Ik kan deze foto niet direct terugvinden, weet iemand waar die staat?

Ben er namelijk over aan het denken om dit ook te kopen gezien de wegenwerken binnenkort.

#450

Hier staat de foto.. verkrijgbaar bij de SeC.

Tijdens oud-en nieuw heeft hij geholpen de vuurwerkschade te weerstaan.
 
Hier ook even raad vragen. Als roadster eigenaar ben ik steeds afhankelijk van 1-fasig laden, en hier wil een opstelling met een transfo vermijden als het even kan.. Binnenkort hebben we hier een 3x400V+N 63A aansluiting. Hier had ik gedacht om 1 fase exclusief te gebruiken voor het laden van de auto (limiteren op 60A in de auto), en de rest van het huis over de overige 2 fases te verdelen. De aansluiting zou een type 2 moeten zijn, ik heb een 70A type2-to-roadster adapter laten maken in de US. Iemand tips voor degelijke hardware, van automaat t.e.m. type2 socket? Er lijkt meer 32A spul op de markt dan 63A..
 
Hier ook even raad vragen. Als roadster eigenaar ben ik steeds afhankelijk van 1-fasig laden, en hier wil een opstelling met een transfo vermijden als het even kan.. Binnenkort hebben we hier een 3x400V+N 63A aansluiting. Hier had ik gedacht om 1 fase exclusief te gebruiken voor het laden van de auto (limiteren op 60A in de auto), en de rest van het huis over de overige 2 fases te verdelen. De aansluiting zou een type 2 moeten zijn, ik heb een 70A type2-to-roadster adapter laten maken in de US. Iemand tips voor degelijke hardware, van automaat t.e.m. type2 socket? Er lijkt meer 32A spul op de markt dan 63A..

Wij krijgen een 3x63a Type 2 lader.... is alleen 230 volt. Dus dan haal je 14,4 bij ons aan één fase..... Weet niet of zo een lader ook op 400 volt zou kunnen?
 
Hier ook even raad vragen. Als roadster eigenaar ben ik steeds afhankelijk van 1-fasig laden, en hier wil een opstelling met een transfo vermijden als het even kan.. Binnenkort hebben we hier een 3x400V+N 63A aansluiting. Hier had ik gedacht om 1 fase exclusief te gebruiken voor het laden van de auto (limiteren op 60A in de auto), en de rest van het huis over de overige 2 fases te verdelen. De aansluiting zou een type 2 moeten zijn, ik heb een 70A type2-to-roadster adapter laten maken in de US. Iemand tips voor degelijke hardware, van automaat t.e.m. type2 socket? Er lijkt meer 32A spul op de markt dan 63A..

Koop een HPWC voor de Roadster en limiteer die op 60A, kan met dipswitches intern.

Dan kan je de Roadster veilig op 60A laden. In de Roadster hoef je dan niets te limiteren.
 
Koop een HPWC voor de Roadster en limiteer die op 60A, kan met dipswitches intern.

Dan kan je de Roadster veilig op 60A laden. In de Roadster hoef je dan niets te limiteren.

Die HPWC kun je nieuw niet meer krijgen.. Als je wat zoekt, vind je die wel, maar voor minder dan € 2k krijg je die niet mee..
Een Type 2, ook al is die maar 1 fasig aangesloten, zou ook bruikbaar zijn voor andere elektrische auto's. Bovendien geloof ik dat dit type laadstation mogelijk zelfs goedkoper te vinden is?
Zelf zal ik 99% gebruik maken van de UMC 32A lader, die een vaste plaats in de garage zal krijgen.. Het 60A laden is enkel voor "noodgevallen".

- - - Updated - - -

Wij krijgen een 3x63a Type 2 lader.... is alleen 230 volt. Dus dan haal je 14,4 bij ons aan één fase..... Weet niet of zo een lader ook op 400 volt zou kunnen?

1 fase + N = 240V 63A, bij mij is dat niet anders ;)
mijn bedoeling is inderdaad om 14,4 te halen op 1 fase, met een type2 laadstation.

Welk merk heb je hiervoor gekozen?
 
Die HPWC kun je nieuw niet meer krijgen.. Als je wat zoekt, vind je die wel, maar voor minder dan € 2k krijg je die niet mee..
Een Type 2, ook al is die maar 1 fasig aangesloten, zou ook bruikbaar zijn voor andere elektrische auto's. Bovendien geloof ik dat dit type laadstation mogelijk zelfs goedkoper te vinden is?
Zelf zal ik 99% gebruik maken van de UMC 32A lader, die een vaste plaats in de garage zal krijgen.. Het 60A laden is enkel voor "noodgevallen".

- - - Updated - - -



1 fase + N = 240V 63A, bij mij is dat niet anders ;)
mijn bedoeling is inderdaad om 14,4 te halen op 1 fase, met een type2 laadstation.

Welk merk heb je hiervoor gekozen?

Ok, dus dan kom je ook naar het nieuwe NL/Vlaams clubhuis toch! kan je aan 14,4 kW kosteloos laden....gaan hem nu alleen maar voor Zoë's gebruiken die snel op pad moeten.

We hebben een zelfbouw voor €900 aan materiaal hiervoor, dus zonder pas enzo, maar wel met vaste kabel. Ik weet uit betrouwbare bron dat Keba en EV Box ook een commerciële variant aan het ontwikkelen zijn, maar reken maar op €3000+. Er is al een lader beschikbaar voor de belachelijke prijs van €6000 (allemaal EX BTW) van een merk wat ik niet ga noemen want wil geen reclame maken voor die afzetters.

Maar als je een 1 fase 63A lader wil voor thuis, moet je eens met Fivari praten (heeft geen Tesla, maar wel een Zoë en ook actief hier op dit forum) Die kan hem wel maken voor je denk ik. Kabel kan ik wel regelen, want die heeft hij niet. Luuk als het goed is binnenkort ook.
 
Een kabel is niet nodig, ik heb binnenkort een 70A type 2 kabel.
Momenteel is dit het beste wat ik kon vinden: Crohm EVSE1M63 H1 43,7kW met Type 2 socket (female).

1h32.jpg
 
Last edited:
Een kabel is niet nodig, ik heb binnenkort een 70A type 2 kabel.
Momenteel is dit het beste wat ik kon vinden: Crohm EVSE1M63 H1 43,7kW met Type 2 socket (female).

View attachment 70994
Zo ver ik weet moeten Type 2 43kW/63A stations altijd een vaste kabel hebben.

Als je een Type 2 <> Roadster 63A kabel hebt, dan is je probleem hier mee opgelost denk ik?
 
Een kabel is niet nodig, ik heb binnenkort een 70A type 2 kabel.
Momenteel is dit het beste wat ik kon vinden: Crohm EVSE1M63 H1 43,7kW met Type 2 socket (female).

View attachment 70994

Ja, probeer maar eens antwoord te krijgen van ze. Heb al paar keer gebeld en meerdere mails en online berichten achter gelaten. Nimmer enige reactie mogen ontvangen.
 
Zo ver ik weet moeten Type 2 43kW/63A stations altijd een vaste kabel hebben.

Als je een Type 2 <> Roadster 63A kabel hebt, dan is je probleem hier mee opgelost denk ik?

Opgelost, ja, maar het blijft ook een investering van € 2300 voor een "luxe-stopcontact". Hoe meer ik zoek, hoe meer ik er van overtuigd ben dat een kabel van de automaat naar een mennekes type 2 socket al voldoende moet zijn. Dan kost me dat hooguit € 300.. De kabel doet de rest van het werk..

Charging_socktes_type_2_MENNEKES.jpg
 
Opgelost, ja, maar het blijft ook een investering van € 2300 voor een "luxe-stopcontact". Hoe meer ik zoek, hoe meer ik er van overtuigd ben dat een kabel van de automaat naar een mennekes type 2 socket al voldoende moet zijn. Dan kost me dat hooguit € 300.. De kabel doet de rest van het werk..
Nee, slechts een automaat is niet voldoende. Als je een 63 kabel met Roadster stekker er aan kan krijgen dan werkt het wel, maar er moet een EVSE zijn die de Roadster verteld wat te doen.

Ik denk dat je de HPWC wel goedkoper dan 2k kan krijgen, dat is écht de makkelijkste oplossing. Al contact gezocht met Tesla of gekeken in de US? Ze moeten wel te vinden zijn.

Anders even contact opnemen met Clippercreek, zij maakte deze HPWC voor Tesla. Kijk anders ook op eBay.