Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Het is niet omdat er een 1-fasige aansluiting is dat er geen neuterprobleem kan zijn. Om dat met zekerheid te weten, zou je de spanning moeten meten tussen aarde en elk van de fasedraden. Die zou voor een draad 230V moeten bedragen en voor de andere ongeveer 0V. Een andere Mogelijkheid is dat er geen aarding is of een aarding die een te grote weerstand heeft t.o.v. de nulgeleider of een te groot spanningsverschil vertoont t.o.v. de nulgeleider.
Als je nameet: eerst spanning meten en pas als die voldoende klein is, de weerstand. Anders gaat je multimeter eraan.

Je veronderstelling klopte. Ondanks het feit dat er een zwarte en blauwe (neutraal) binnen komt in huis blijken ze een driehoeksnet in de straat te hebben. 120 V gemeten tussen beide fasen en de aarde.
 
Ik geloof dat Cohere dit ook in ontwikkeling heeft voor de combi met zonnepanelen.


Klopt, Ik heb het systeem van Cohere icm zonnepanelen.
Helaas heeft de zon nog niet echt geschenen sinds ik de auto heb gekregen (afgelopen dinsdag) dus nog niet kunnen testen of dit goed werkt.

Smartcharging via de maxem van Cohere gaat prima. Heb 3x25 liggen en de auto laad netjes op rond de 3x24 's nachts. Gisteravond waterkoker als test even aangezet en direct zie je de tesla terugspringen in laadsnelheid.
Verhogen van de vaste aansluiting is (in mijn geval) dus niet nodig en zou zonde zijn van de eenmalige en maandelijkse kosten.
 
Hi allen - hier is info over een offerte die ik gekregen heb voor installatie laadstation (Keba) met scheidingstransfo:

Samenvatting van de kosten:
- 12 meter XVB 5G6
- 2 meter XVB 5G16
- 1 Appart zekeringskastje
- 1 Automaat 4P 40A
- 1 Klein materialen ( verbindingsklemmen, bekabeling inde kast, schroeven,
pluggen, ...)
- 1 beton sokkel
- 6 Werk uren en verplaatsing
- 1 Keuring
- 1 Opmaak keuringsdossier
- Totaal 907,64 € excl btw

Materiaal door u te kiezen:

- of Driefasen energie-efficiënte beschermingstransformator SPT25000/BTE:
2300 €
- of Driefase beschermingstransformator SPT25000: 1800 €
- 4 Silent Blocks : 30 €
- RVS voet: 390 €
- KEC-T2-22: 860 €
 
Vanmiddag heb ik de splinternieuwe Lolo 3 gemonteerd en in gebruik genomen. Ik heb maar een 11kW mogelijkheid, maar deze nieuwe laadpaal kan tot 22kW en ook met een slimme meter werken.
Op het plaatje zie je mijn vorige situatie (rode stekker), het nieuwe laadpunt, en het eind resultaat.
a898ca5fe6434a57a70b6f01517df0e0.jpg
 
Vanmiddag heb ik de splinternieuwe Lolo 3 gemonteerd en in gebruik genomen. Ik heb maar een 11kW mogelijkheid, maar deze nieuwe laadpaal kan tot 22kW en ook met een slimme meter werken.
Op het plaatje zie je mijn vorige situatie (rode stekker), het nieuwe laadpunt, en het eind resultaat.
a898ca5fe6434a57a70b6f01517df0e0.jpg
Ziet er netjes uit zo, verscholen in het groen... en handig die 220V aansluiting ernaast, voor de stofzuiger :)
 
Net een eerste jaarlijkse checkup gekregen van mijn laadpunt (in de garage) en groepenkast (buiten de garage).
Ik had grote vraagtekens: het werkt probleemloos en wat is er nou in vredesnaam aan onderhoud aan te verrichten?

Maar.... tot mijn verbazing was het dus wel nodig om een aantal schroeven in de verbinding met bedrading van de buiten staande groepenkast aan te draaien. Op mijn vraag hoe dat nou mogelijk is, was het antwoord, dat door de grote stroomsterkte die er dagelijks door gaat, het toch warm wordt. En door het opwarmen en afkoelen gaan deze verbindingen in het verloop van de tijd toch wat losser zitten.
Tsja... dat is nu dus duidelijk en tegelijkertijd een signaal aan ons allen: controleer jaarlijks de contacten (of laat ze controleren); als ze te los gaan zitten zal het mogelijk tot een te grote warmteontwikkeling gaan leiden met alle mogelijke gevolgen van dien!! :crying:
 
Ik denk dat de prijs de interesse in de Hager nogal getemperd heeft, veel mensen zullen de meerprijs voor smart laden er niet voor over hebben.
Over de 32 amp zekering: je bekabeling is dik genoeg, het laadstation is berekend voor 32A, ik zie het warmteontwikkelingsprobleem niet. Sowieso zal het geen issue zijn terwijl je ligt te slapen, want dan heb je geen zonnestroom en loopt alles door het op 25A afgezekerde hoofdnet.
Zwaarder afzekeren dan de hoofdaansluiting maakt niet uit, zolang als de bekabeling en installatie erop berekend is.

Zorg er wel voor dat je een competente installateur in de arm neemt die ervaring heeft met deze Hager smart Charging installatie, want anders heb je straks wel kans op brandgevaar...

Dank voor je reactie.
De Hager laadpaal zit onder de € 1.000,- (Ex BTW). De intelligentie onder de € 200,- Dit i.c.m de goede en lange naam van Hager niet te hoog naar mijn idee.
Los van een goede installateur, ik open de meterkast jaarlijks om alle verbindingen te controleren en na te trekken. Ook een meterkast heeft onderhoud nodig.
Dus nog steeds verbaasd waarom niet vaker ;-).
 
Net een eerste jaarlijkse checkup gekregen van mijn laadpunt (in de garage) en groepenkast (buiten de garage).
Ik had grote vraagtekens: het werkt probleemloos en wat is er nou in vredesnaam aan onderhoud aan te verrichten?

Maar.... tot mijn verbazing was het dus wel nodig om een aantal schroeven in de verbinding met bedrading van de buiten staande groepenkast aan te draaien. Op mijn vraag hoe dat nou mogelijk is, was het antwoord, dat door de grote stroomsterkte die er dagelijks door gaat, het toch warm wordt. En door het opwarmen en afkoelen gaan deze verbindingen in het verloop van de tijd toch wat losser zitten.
Tsja... dat is nu dus duidelijk en tegelijkertijd een signaal aan ons allen: controleer jaarlijks de contacten (of laat ze controleren); als ze te los gaan zitten zal het mogelijk tot een te grote warmteontwikkeling gaan leiden met alle mogelijke gevolgen van dien!! :crying:
Klopt, dit is zeker wel belangrijk!

Ik heb het laatste bij mij ook gecontroleerd en je moet inderdaad de boel even goed aan draaien.

In mijn geval gaat er 3-fase 32A doorheen elke avond en dan is warmte ontwikkeling een gevaar.
 
Ook de meterkast zelf nakijken kan geen kwaad, paar jaar geleden losgetrilde nul draad gehad, dat was het einde voor een hoop adaptors en apparaten.

Oeh.. heb ik een keer gehad in het bedrijf, gelukkig heeft mijn domotica systeem de klap opgevangen, en uiteindelijk 3 modules van de 150 maar defect en een power UPS van 4500kva.. (servers etc zijn dus dit bespaard gebleven) Als de nul gaat "zingen" dan kan het voltage gewoon oplopen tot 700 volt oid.... Kunnen veel apparaten idd niet tegen.
 
Da's raar, kabel zit niet helemaal vast, maar begint dan toch in ieder geval wel op 3x16 van de 32A te laden?

(Ik zou verwachten dat 'ie dan maar helemaal niet laad?)

op type 2 chassis delen zitten feedback aansluitingen van de actuator die de begrendelingspin bedient. Waarschijnlijk zit die ook op de S en hebben ze daar op het ogenblik alleen maar een event op het dashboard aan gehangen? Want zolang als de j1772 communicatie wel goed gaat zit de stekker er diep genoeg in (want dat is de eerste pin die onderbroken wordt als je de stekker lostrekt). Misschien gaat de begrendelingspin een beetje stroef met de kou...?