Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zit sterk te twijfelen tussen een thuislader mét en zonder vaste kabel (ICU Compact). Voordelen mét vaste kabel is dat je geen 'gedoe' hebt met losse kabels bij huis (waar je toch het meeste laadt), nadeel is dat je jezelf afhankelijk maakt van één type connector (en dus bijvoorbeeld geen auto met een andere connector kunt laten laden).

Iemand nog steekhoudende argumenten voor of tegen een vaste kabel?

- - - Updated - - -

En een vraag voor Lucky Luke misschien: bestaan er ook laadkabels die je (tegen diefstal) kunt zekeren, zodat je eventueel je losse kabel kunt laten hangen?
 
Het genot van niet hoeven stoeien met een natte, vieze kabel elke ochtend is zo fijn, dat ik niks anders meer zou willen (heb een Keba P20).

Je bent inderdaad beperkt tot een type 2 kabel, maar da's momenteel toch de meest voorkomende en tegen de tijd dat de behoefte überhaupt ontstaat om een andere auto te laden, koop ik wel een ander oplaadpunt. Kan ik eerst nog een paar jaar hiervan genieten! ;-)
 
Het genot van niet hoeven stoeien met een natte, vieze kabel elke ochtend is zo fijn, dat ik niks anders meer zou willen (heb een Keba P20).

Je bent inderdaad beperkt tot een type 2 kabel, maar da's momenteel toch de meest voorkomende en tegen de tijd dat de behoefte überhaupt ontstaat om een andere auto te laden, koop ik wel een ander oplaadpunt. Kan ik eerst nog een paar jaar hiervan genieten! ;-)

Volledig mee eens. Heb bewust een vaste kabel (sinds september 2013) - veel makkelijker.
 
Ik heb best of both worlds:
Mijn kabel wordt vergrendeld in de lader wanneer ik de lader met m'n pasje activeer.
Als ik wegga en de kabel onderweg niet nodig heb, laat ik deze gewoon in de lader zitten en hang de kabel over de lader. Deze is dan nog steeds vergrendeld.
Als ik thuiskom open ik de laadpoort van de Tesla en steek de kabel er in.

Wanneer ik onderweg moet laden ontgrendel ik de kabel op de lader met m'n pasje en neem de kabel mee.
 
En een vraag voor Lucky Luke misschien: bestaan er ook laadkabels die je (tegen diefstal) kunt zekeren, zodat je eventueel je losse kabel kunt laten hangen?

Behalve zelfbouw/knutsel (kastje,slotje,oid) of een paal welke met rfid/sleutel vergrendeld kan worden zou ik dat verder ook niet weten.
Zelf heb ik een paal zonder vaste kabel, maar wel met de kabel er permanent in gestoken, die paal staat wel op een afgesloten privé terrein dus kans op diefstal is minimaal.
 
Ik heb best of both worlds:
Mijn kabel wordt vergrendeld in de lader wanneer ik de lader met m'n pasje activeer.
Als ik wegga en de kabel onderweg niet nodig heb, laat ik deze gewoon in de lader zitten en hang de kabel over de lader. Deze is dan nog steeds vergrendeld.
Als ik thuiskom open ik de laadpoort van de Tesla en steek de kabel er in.

Wanneer ik onderweg moet laden ontgrendel ik de kabel op de lader met m'n pasje en neem de kabel mee.

Ik heb een gelijkaardig systeem. Laadstation met losse kabel. De kabel ligt los achter mijn betonnen L-profielen. Als ik thuiskom hoef ik alleen de kabeleinden in te pluggen. De kabel hangt vast aan een poort.
 
Ik heb deze opstelling EV-Box met laadpas:

IMG_3186.JPG
 
Mijn kabel wordt vergrendeld in de lader wanneer ik de lader met m'n pasje activeer.
Als ik wegga en de kabel onderweg niet nodig heb, laat ik deze gewoon in de lader zitten en hang de kabel over de lader. Deze is dan nog steeds vergrendeld.

Welke lader heb je als ik vragen mag? Ik kan zo niet vinden of deze feature op de ICU compact aanwezig is. Iemand met een ICU compact hier die daar iets over kan roepen?
 
Ik heb best of both worlds:
Mijn kabel wordt vergrendeld in de lader wanneer ik de lader met m'n pasje activeer.
Als ik wegga en de kabel onderweg niet nodig heb, laat ik deze gewoon in de lader zitten en hang de kabel over de lader. Deze is dan nog steeds vergrendeld.
Als ik thuiskom open ik de laadpoort van de Tesla en steek de kabel er in.

Wanneer ik onderweg moet laden ontgrendel ik de kabel op de lader met m'n pasje en neem de kabel mee.
Met dit systeem zou ik altijd pech hebben, net als ik onverwacht onderweg moet laden hangt dat ding thuis.

Heb ook twee laadkabels in de kofferbak: één van 1,5 en één van 6 meter. Zit ik altijd safe!
 
Ik zit sterk te twijfelen tussen een thuislader mét en zonder vaste kabel (ICU Compact). Voordelen mét vaste kabel is dat je geen 'gedoe' hebt met losse kabels bij huis (waar je toch het meeste laadt), nadeel is dat je jezelf afhankelijk maakt van één type connector (en dus bijvoorbeeld geen auto met een andere connector kunt laten laden).

Iemand nog steekhoudende argumenten voor of tegen een vaste kabel?

- - - Updated - - -

En een vraag voor Lucky Luke misschien: bestaan er ook laadkabels die je (tegen diefstal) kunt zekeren, zodat je eventueel je losse kabel kunt laten hangen?


vaste kabel is ideaal. heb zelf de ecotap, € 925. begint gewoon vanzelf met laden als je hem inplugt. één kabel voor thuis en uit gebruiken is vragen om problemen: vergeten mee te nemen, of bij een loaner heb ineens thuis geen kabel.
denk trouwens dat je een kabel van € 250 niet apart moet willen verzekeren :confused:
ecotap.jpg
 
Ik heb ook gekozen voor een losse kabel, boor een oogbout in de muur, daarna met abus slot om kabel om deze vast te leggen, de stekkers passen niet door het slot. Voor woonwerk verkeer heb ik laadkabel alleen thuis nodig.
 
vaste kabel is ideaal. heb zelf de ecotap, € 925. begint gewoon vanzelf met laden als je hem inplugt. één kabel voor thuis en uit gebruiken is vragen om problemen: vergeten mee te nemen, of bij een loaner heb ineens thuis geen kabel.

Ik heb een icucompact 22kw met vaste kabel. Vaste kabel vind ik handig.
Nog handiger zou zijn een start-stop knop. Ik heb nu het pasje aan een draadje naast de paal hangen :rolleyes:. (ja, staat op eigen oprit)
 
Fijn onderwerp en voor mij op het juiste moment. Ik heb vandaag de laatste dingen voor de paal afgemaakt.
Ik heb een aparte 3 fasen groep 11kW laten maken (schakelbaar op afstand) en mijn paal is voorlopig een simpele rode CEE stekker.
Het liefst had ik hieraan ook een vaste kabel gemaakt, zodat je ook niet steeds de verbinding hoeft te verbreken, maar de standaard Tesla kabel wil ik toch vooral in de auto hebben voor het geval dat je onverwachts toch wil laden. Deze kabels zijn wel te koop: Type 2 - CEE, 3 fasen, maar die zijn rond de €500,- vanwege het feit dat daar een stukje electronics in zit (net als in de Tesla kabel).
Makkelijk lijkt het dan om gewoon in 1 keer een laadkastje je monteren, ik vond deze ook voor €500,-
LS24 Laadpaal mode 3, type 2, 16A, 3-fase en vaste kabel Laadpaal24

Ik ga het eerst gewoon uitproberen, want ik moet mogelijk voor m'n werk ook nog compatibiliteit met een Multi Tank Card realiseren en dan moet er dus weer een ander kastje op.

Dat ik snel behoefte ga hebben aan een vaste kabel geloof ik wel, lijkt me handig, misschien wel met een kastje eromheen om de kabel in te hangen.
 
Ik heb een kast waarin ik dagelijks de kabel moet insteken. Voordeel is wel dat ik mijn kabel altijd bij me heb. Is na 7 maanden echt een vaste procedure geworden. Loop naar de laadpaal, houd pasje ervoor (reken via EV-box af voor de zaak en krijg privé geld terug gestort). Daarna 2x dakje zodat de kabel los komt van de auto. Dan naar de achterklep en daar de kabel in. 's middags andersom. Parkeer de auto, klik via mijn scherm de kofferbak open, dan de laadklep. Loop naar de kofferbak, pak de kabel, eerst in de auto, dan in de paal, dan het pasje ervoor en naar binnen. Is nooit fout gegaan, heb genoeg aan een kabel. Niemand anders kan mijn kabel misbruiken (iedereen kan op mijn oprit) of stelen.

Maar het is voor iedereen persoonlijk. Ik heb namelijk nog weleens dat ik onverwachts ergens heen moet en dan bij terugkomt op mijn werkplek alsnog moet laden. Het enige voordeel was geweest met een vaste kabel dat mijn kofferbak niet dagelijks 2x open moet voor mijn kabel. Maar zo blijf ie lekker soepel.