Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgische electriciteitsnetwerk en firmware 5.8.4

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo iedereen,

Sinds de laatste firmware (5.8.4) kan ik mijn Model S niet meer met 3x26A opladen.
Het amperage zakt na een bepaalde tijd naar +- 3x21A. De spanning zie ik eigenlijk niet veel schommelen (tussen 213V en 219V).
Wat heel frustrerend is, is dat het opladen soms stopt... En dat weet ik pas de dag daarna...

Mijn laadstation is een Mennekes Home Charger Comfort 22 C2 met een Aardlekschakelaar 40A 4p (Type B, gevoelig voor alle stroomsoorten)

Iemand een idee hoe te weten waar het probleem eigenlijk ligt?

Xav
 
Last edited by a moderator:
Hallo iedereen,

Sinds de laatste firmware (5.8.4) kan ik mijn Model S niet meer met 3x26A opladen.
Het amperage zakt na een bepaalde tijd naar +- 3x21A. De spanning zie ik eigenlijk niet veel schommelen (tussen 213V en 219V).
Wat heel frustrerend is, is dat het opladen soms stopt... En dat weet ik pas de dag daarna...

Mijn laadstation is een Mennekes Home Charger Comfort 22 C2 met een Aardlekschakelaar 40A 4p (Type B, gevoelig voor alle stroomsoorten)

Iemand een idee hoe te weten waar het probleem eigenlijk ligt?

Xav
Ik meen te hebben gelezen dat (sinds de laatste update) de spanning wordt gechecked. Wellicht even kijken naar de release-noties van de laatste update.
De spanning ligt bij 213V volgens mij iig aan de lage kant.
Ik sta nu te laden bij Palmpol (FastNed) en die geeft een spanning af van 227V. Ook thuis zit ik iets boven de 220V.
Maar, als dat inderdaad het probleem is: geen idee waar de oplossing zou kunnen zitten (anders dan een update die dat probleem aanpakt). Wellicht hebben andere forum-leden ideeën.....
 
Last edited:
Ik meen te hebben gelezen dat (sinds de laatste update) de spanning wordt gechecked. Wellicht even kijken naar de release-noties van de laatste update.
De spanning ligt bij 213V volgens mij iig aan de lage kant.
Ik sta nu te laden bij Palmpol (FastNed) en die geeft een spanning af van 227V. Ook thuis zit ik iets boven de 220V.
Maar, als dat inderdaad het probleem is: geen idee waar de oplossing zou kunnen zitten (anders dan een update die dat probleem aanpakt). Wellicht hebben andere forum-leden ideeën.....
213V lijkt laag, maar de regels is 230V -10%/+%5

De spanning moet dus tussen de 207V en 242 liggen.

Ik ben vooral benieuwd naar de spanning onder nullast. Als de S het voltage te hard ziet inzakken, dan schakelt hij terug. De firmware is wel iets té agressief denk ik overigens.

Mijn spanning onder nullast is 244V en zakt na belasting terug naar 235V bijvoorbeeld.
 
image.jpg


Bij mijn ouders ook redelijk lage spanning (variërend van 210-215 V) dus ik durf de update eigenlijk niet te installeren. Terecht?
Overigens leek de stroom nu ook al beperkt te worden, want zoals je ziet wordt maar op 11 van de 16 A geladen.

Ik vind het wel vreemd dat Tesla nu met de laatste update de stroom beperkt bij spanning die nog binnen Europese / Nederlandse normen valt. :confused:
 
Heb contact met de Tesla Service Center in Brussels opgenomen...
Jammer genoeg kunnen zij geen logs bekijken om de oorzaak te vinden... :(
Naar verluidt zouden er Tesla engineers naar België komen (eind februari?) om de specificaties van ons stroomnetwerk te analyseren.
 
Hallo iedereen,

Sinds de laatste firmware (5.8.4) kan ik mijn Model S niet meer met 3x26A opladen.
Het amperage zakt na een bepaalde tijd naar +- 3x21A. De spanning zie ik eigenlijk niet veel schommelen (tussen 213V en 219V).
Wat heel frustrerend is, is dat het opladen soms stopt... En dat weet ik pas de dag daarna...

Mijn laadstation is een Mennekes Home Charger Comfort 22 C2 met een Aardlekschakelaar 40A 4p (Type B, gevoelig voor alle stroomsoorten)

Iemand een idee hoe te weten waar het probleem eigenlijk ligt?

Xav


ik heb hetzelfde probleem gehad. spanning bij ons was 210Volt.
'oude netten' hebben een lagere spanning; resultaat was beperking van de laadstroom, na de nieuwe firmware !
terwijl mijn kabels voldoende dik zijn !

vrijdag overschakeld naar een nieuw net; en spanning is nu 230Volt. probleem opgelost !

-> de nieuwe firmware bewaakt NIET de fluctuaties; maar gewoon de spanning tout-court !

- - - Updated - - -

Heb contact met de Tesla Service Center in Brussels opgenomen...
Jammer genoeg kunnen zij geen logs bekijken om de oorzaak te vinden... :(
Naar verluidt zouden er Tesla engineers naar België komen (eind februari?) om de specificaties van ons stroomnetwerk te analyseren.


we hebben in B dus nog verschillende netten.... ik hoop dat ze deze allemaal onderzoeken.

- - - Updated - - -

Bij mijn ouders ook redelijk lage spanning (variërend van 210-215 V) dus ik durf de update eigenlijk niet te installeren. Terecht?
Overigens leek de stroom nu ook al beperkt te worden, want zoals je ziet wordt maar op 11 van de 16 A geladen.

Ik vind het wel vreemd dat Tesla nu met de laatste update de stroom beperkt bij spanning die nog binnen Europese / Nederlandse normen valt. :confused:


tip : NIET installeren, want je gaat 'prijs' hebben !