Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Auto doet helemaal niets meer, wat nu?

This site may earn commission on affiliate links.
Graag zelfs.
On topic: de stelling was dat het geen geld issue zou zijn mijn stelling is dat het wel een geld issue is.
Voor 80,- euro/uur (of zelfs minder) wil ik graag ervaren Tesla/Lightyear monteurs "leveren".
Precies dit dus. Voor 65 Euro per uur kun je bij verschillende detacheringsbureaus zoveel monteurs krijgen als je nodig hebt. Voor een beetje meer als je ze ook opgeleid wilt hebben.

En als je monteurs in vaste dienst wil hebben, denk ik dat als je een 5000 Euro maandsalaris biedt, ze bij Audi, Mercedes en BMW wegrennen.

Ondertussen zijn we anderhalve week verder en heeft er zelfs nog niemand naar gekeken, laat staan wat aan gedaan. Eerst wisten ze niet of ze er binnen 3 dagen naar konden kijken, toen zou het begin volgende week worden, en nu heb ik niet eens planning-update gekregen. Dat is wel wat om mee te nemen bij de aanschaf van een Tesla, vind ik.

Maar goed, we doen er niets aan, dus we wachten maar weer af.
 
Precies dit dus. Voor 65 Euro per uur kun je bij verschillende detacheringsbureaus zoveel monteurs krijgen als je nodig hebt. Voor een beetje meer als je ze ook opgeleid wilt hebben.

En als je monteurs in vaste dienst wil hebben, denk ik dat als je een 5000 Euro maandsalaris biedt, ze bij Audi, Mercedes en BMW wegrennen.

Ondertussen zijn we anderhalve week verder en heeft er zelfs nog niemand naar gekeken, laat staan wat aan gedaan. Eerst wisten ze niet of ze er binnen 3 dagen naar konden kijken, toen zou het begin volgende week worden, en nu heb ik niet eens planning-update gekregen. Dat is wel wat om mee te nemen bij de aanschaf van een Tesla, vind ik.

Maar goed, we doen er niets aan, dus we wachten maar weer af.
Totaal onacceptabel zou ik zeggen :(. Je door laten rijden met een kleine storing is geen probleem maar 1.5 week wachten voor ze er uberhaupt naar kijken is idioot. En ja monteurs zijn schaars, geld voor iedereen, geen ruimte reserveren is een keuze. Toen ik schade had moest ik ook ca 3 maanden wachten (niet bij tesla maar bij een tesla certified bedrijf), maar dat was omdat de auto nog wel te gebruiken was (na een noodreparatie, met een hamer :) ). Ze gaven gelijk aan dat ze juist ruimte houden voor spoedjes.

Het vervelende is dat je ook niet echt ergens anders terecht kan :/
 
Update

Ik was er niet bij toen de auto is opgeladen, maar volgens mijn vrouw heeft hij vanochtend op eigen kracht onze oprit verlaten. De 12V accu was leeg en de auto ging niet eens meer open. Maar omdat er geen ruimte was om de autoambulance recht voor de auto te krijgen, heeft de chauffeur een start-hulp op twee punten achter de nose-cone gezet. Daarmee ging niet alleen de auto weer open, maar kon hij hem ook achteruit mijn oprit af krijgen. Omdat hij daarbij de start-hulp weer verwijderd had, moest hij dat een tweede keer doen om de auto recht achter de ambulance te krijgen.

Ik geloof dat hij hem wel met de lier de ambulance op getrokken is. Maar vanmiddag was hij dus niet helemaal dood. Hoop doet leven…
Ik heb het hele verhaal eens gelezen maar elk jaar een 12V accu is erg opmerkelijk. Bedoel je met naar achter krijgen op eigen kracht of enkel de parkeerrem er af?

Misschien liep de dc/dc converter al een tijdje op zijn laatste benen. (Deze laadt de 12V accu op, ook als de auto niet gebruikt wordt) deze eerste generatie dc/dc was niet erg betrouwbaar overigens en is later (meerdere malen) verbetert door Tesla. Soms plaatsen ze een refurbished of willen ze zelfs een retrofit plaatsen naar een nieuwe generatie.

Hopelijk is er spoedig een diagnose en staat de auto weer snel voor de deur.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Hbrink and Maarten
Toch zie je daar niets van terug in de loonontwikkeling.

Natuurlijk is geld niet de enige motivatie. Werknemers denken ook aan wat ze hebben opgebouwd en wat ze achterlaten voordat ze een andere baan accepteren, of het prestige dat het werken voor een bepaald merk brengt. Al denk ik dat Tesla dat laatste ook absoluut biedt. Verhuizen lijkt me een minder grote overweging, omdat er in elke stad ook veel goede automonteurs zijn die niet hoeven te verhuizen.

Maar als je bij een mooi toekomstbestendig bedrijf als Tesla 20% mee kunt verdienen dan bij het premium merk waar je nu werkt, lijkt me de keuze snel gemaakt.

Totaal onacceptabel zou ik zeggen :(. Je door laten rijden met een kleine storing is geen probleem maar 1.5 week wachten voor ze er uberhaupt naar kijken is idioot. En ja monteurs zijn schaars, geld voor iedereen, geen ruimte reserveren is een keuze. Toen ik schade had moest ik ook ca 3 maanden wachten (niet bij tesla maar bij een tesla certified bedrijf), maar dat was omdat de auto nog wel te gebruiken was (na een noodreparatie, met een hamer :) ). Ze gaven gelijk aan dat ze juist ruimte houden voor spoedjes.

Het vervelende is dat je ook niet echt ergens anders terecht kan :/
Tja, toch lees ik hier ook wel dat het tegenwoordig zo’n beetje de norm is. En ik zou eigenlijk nooit meer want anders willen dan een Tesla. Ze gaan gelukkig weinig stuk, maar als hij niet meer rijdt, is dat wel meteen een serieus probleem, en je kunt er nergens anders mee terecht. Dat is wel wat om te overwegen bij de aankoop.

Ik heb het hele verhaal eens gelezen maar elk jaar een 12V accu is erg opmerkelijk. Bedoel je met naar achter krijgen op eigen kracht of enkel de parkeerrem er af?

Misschien liep de dc/dc converter al een tijdje op zijn laatste benen. (Deze laadt de 12V accu op, ook als de auto niet gebruikt wordt) deze eerste generatie dc/dc was niet erg betrouwbaar overigens en is later (meerdere malen) verbetert door Tesla. Soms plaatsen ze een refurbished of willen ze zelfs een retrofit plaatsen naar een nieuwe generatie.

Hopelijk is er spoedig een diagnose en staat de auto weer snel voor de deur.
Ik was er niet bij, maar ik denk dat hij ook echt op eigen kracht, dus met aandrijving en HV-accu achteruit gereden heeft, en vooruit recht achter de ambulance gezet is. En natuurlijk hoop ik op iets kleins, zoals de 12V accu, maar veel hoop op die 12V accu heb ik niet, want die was nog springlevend toen de HV accu al niet meer de laadpoort open deed.

Ik denk dat ik al niet meer de eerste generatie aandrijflijn heb, omdat hij al ooit vervangen is, omdat hij erg floot.

We wachten nog maar even af.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Morgen staat mijn auto twee weken bij het Tesla ‘service’ center in Tilburg. Er is in die tijd zelfs nog niet naar gekeken. En mijn vraag wanneer dat in de planning zit, wordt gewoon genegeerd.

Ik vind het tragisch te moeten concluderen dat Tesla haar klanten gewoon in de steek laat als het er op aan komt. Zo jammer dit.
 
Morgen staat mijn auto twee weken bij het Tesla ‘service’ center in Tilburg. Er is in die tijd zelfs nog niet naar gekeken. En mijn vraag wanneer dat in de planning zit, wordt gewoon genegeerd.

Ik vind het tragisch te moeten concluderen dat Tesla haar klanten gewoon in de steek laat als het er op aan komt. Zo jammer dit.

Jij hebt er niets aan maar SeC Utrecht gaat wel ‘above and beyond’.

Ik heb een rare (soms wel soms niet) storing in de condensor fan van de airco, gisteren diagnose, volgende week komt de nieuwe fan binnen.

Ze hebben geen plek dus het kan niet in het plannings-systeem gezet worden maar ze ‘fietsen’ de reparatie er volgende week even tussendoor.
De eerst mogelijke datum volgens het systeem was pas 12 augustus.

In Utrecht valt vooral de communicatie, ook direct met de monteur die aan je auto werkt, positief op.

Het is te hopen dat SeC Utrecht en hun werkmethoden en -ethiek een blauwdruk voor andere SeC’s wordt.
 
Last edited:
Morgen staat mijn auto twee weken bij het Tesla ‘service’ center in Tilburg. Er is in die tijd zelfs nog niet naar gekeken. En mijn vraag wanneer dat in de planning zit, wordt gewoon genegeerd.

Ik vind het tragisch te moeten concluderen dat Tesla haar klanten gewoon in de steek laat als het er op aan komt. Zo jammer dit.
Communiceer je per email? Een beller is sneller.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Dus Utrecht, een mooi en voor Tesla nieuw service centre, wordt beter gemanaged dan Tilburg zo te horen. Doodzonde dat die verschillen bestaan, dat zou nou juist opgelost moeten zijn zomder zelfstandige dealers, dat kwaliteitsverschil.
 
Morgen staat mijn auto twee weken bij het Tesla ‘service’ center in Tilburg. Er is in die tijd zelfs nog niet naar gekeken. En mijn vraag wanneer dat in de planning zit, wordt gewoon genegeerd.

Ik vind het tragisch te moeten concluderen dat Tesla haar klanten gewoon in de steek laat als het er op aan komt. Zo jammer dit.
Ik heb begin van de middag mijn afspraak voor komende dinsdag 11 juli 8:45h afgezegd, dus dan moeten ze even tijd hebben. ;)
 
Ik heb begin van de middag mijn afspraak voor komende dinsdag 11 juli 8:45h afgezegd, dus dan moeten ze even tijd hebben. ;)
Toch niet voor mij, hoop ik? :)

Ik neig er overigens naar om het toch maar te doen. Wat me tegen zit zijn:
1. De kans dat ik een refurbished batterij krijg die slechter was dan de mijne voordat hij stuk ging. Bijvoorbeeld van een Amsterdamse taxi met 500k op de teller en ditto laadhygiëne.
2. De bar- en barslechte Tesla service, waar ik liever niets meer mee te maken heb, laat staan dat ik ze omzet gun.

Ik zal morgen eens vragen of ze mij eigen batterij niet kunnen reviseren, of er ook een P90 of P100 batterij in kan en wat de inruilwaarde is.
 
Dus Utrecht, een mooi en voor Tesla nieuw service centre, wordt beter gemanaged dan Tilburg zo te horen. Doodzonde dat die verschillen bestaan, dat zou nou juist opgelost moeten zijn zomder zelfstandige dealers, dat kwaliteitsverschil.

Het gaat er meer om dat er bij de balie de mogelijkheid is om om het computersysteem heen te werken.

De digitale planning laat geen improvisatie toe, ‘Computer Says No’ in het kwadraat. Als alle service-slots bezet zijn zijn ze bezet.

Dat mijn reparatie volgende week woensdag al plaats vindt is een informele afspraak tussen mij en de medewerker zonder ‘paper trail’.

Om het onderdeel te kunnen bestellen is wel een afspraak in de computer gezet voor 12 augustus die geaccordeerd is, maar die in werkelijkheid dus volgende week al plaatsvind.

Om dit voor elkaar te krijgen was wel enige pro-activiteit van mijn kant nodig (een uurtje van mijn tijd) maar het voorstel om volgende week al buiten de boeken om te repareren kwam van het service-team. Dit computersysteem centrisch opereren is niet uniek voor Tesla overigens, ik merk dit bij heel veel organisaties.

De sleutel is volgens mij dat je dus informeel veel meer gedaan kan krijgen omdat je dan om het computersysteem heen werkt. Dus bellen of nog beter even langsgaan.

Laat onverlet dat het lokale management de medewerkers natuurlijk wel de ruimte moet geven om creatief met dit soort dingen om te gaan en dat Utrecht wel veel meer stuurt op persoonlijk contact met de klant. Maar mijn prettige ervaring met Utrecht komt wat mij betreft 100% op het conto van de mensen op de werkvloer en niet ‘het management’.

In mijn optiek moet het management de mensen op de werkvloer zoveel mogelijk met rust laten zodat ze hun werk kunnen doen 😄

Dit was voor mij ook de eerste keer dat ik bij een SeC direct met de monteur heb kunnen spreken om de storing uit te leggen waardoor de diagnose ook beter/sneller ging IMO.

Dat is overigens ook wat ik zo prettig vind met de mobiele service, het persoonlijk contact.
 
Last edited:
Morgen staat mijn auto twee weken bij het Tesla ‘service’ center in Tilburg. Er is in die tijd zelfs nog niet naar gekeken

Ik ontving daarnet een offerte ter waarde van 12.242,37 Euro

Jammer dat de diagnose die blijkbaar dus toch gesteld is uitwijst dat het HV pack dood is.

De kans dat ik een refurbished batterij krijg die slechter was dan de mijne voordat hij stuk ging. Bijvoorbeeld van een Amsterdamse taxi met 500k op de teller en ditto laadhygiëne.

Zo doen ze dat niet. Refurbished packs worden samengesteld uit modules uit diverse packs die op elkaar gematched worden.

Het pack zal altijd minimaal de State of Health hebben van je oude pack net voor het moment van overlijden.

Op een refurbished pack krijg je weer garantie, 80K kilometers en/of vier jaar meen ik.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Zo doen ze dat niet. Refurbished packs worden samengesteld uit modules uit diverse packs die op elkaar gematched worden.
Ah, op die manier dus. Dat klinkt ergens eigenlijk wel logisch.

Het pack zal altijd minimaal de State of Health hebben van je oude pack net voor het moment van overlijden.

Op een refurbished pack krijg je weer garantie, 80K kilometers en/of vier jaar meen ik.
Ik had gehoopt op meer capaciteit voor dat bedrag, want ik zat ondertussen op 305km bij 90%. Maar goed, bij 3e partij reparateurs krijg ik ook niet meer capaciteit, en vast ook geen garantie.

Ik moet er nog even aan wennen, maar waarschijnlijk ga ik het gewoon laten vervangen.
 
Update

Ik heb vanochtend akkoord gegeven voor vervanging van de batterij.

Rationale: Ik rijd mijn auto nog steeds zakelijk, dus is het reparatiebedrag zonder BTW al wat lager. En dat ze de refurbished batterij voor 80k km garanderen, geeft ook wel aan dat ze me echt niet met oude rommel gaan afschepen. Ze moeten het refurbishment proces echt wel goed onder controle hebben om dat te kunnen doen. En last but not least: Tesla heeft mij nog nooit benadeld als er wat aan mijn auto gerepareerd moest worden. Sterker nog; Tesla is nooit flauw geweest met coulance.

Ja, er zijn derde partijen die je batterij ook zeggen te kunnen repareren, maar dat zijn alleen maar lapmiddelen, waarschijnlijk om de auto vervolgens zo snel mogelijk te verkopen. Dat heeft me ook wel weer wat bedenkingen gegeven voor de aankoop van een gebruikte Model S voor mijn vrouw.

Wat wel een punt van aandacht blijft, is de klantervaring: Het zelf moeten regelen van een autoambulance, en een sleepdienst die vervolgens als een gorilla aan de nose-cone staat te rukken omdat hij ook niet weet wat hij doet, moet toch wel te vermijden zijn. Maar buiten dat, denk ik dat ik er tevreden ga zijn met Tesla Service.