Jij zegt testexemplaar, ik zeg persexemplaar.
Het is inderdaad niet slim om een model aan de pers uit te lenen waar een rammeltje in zit. Maar rammeltjes kunnen ook nog ergens anders vandaan komen. Kameraad van mij ging ooit op hoge poten naar de Alfa dealer omdat zijn auto rammelde als een dolle. Bleek achteraf zijn zelf gemonteerde uitlaatsierstuk te zijn die los was gaan zitten
Nu zal dat laatste in een e-Tron niet voorkomen, maar soms is het gewoon iets lulligs als een euro-muntstuk in je zijvakken (wellicht dat de Model S ze daarom niet meer heeft?)
Kennis van me heeft zijn rammelende AMG ingewisseld op een Model S
Er zullen best Mercedessen en Audi's rammelen, maar ik denk dat we er hier op het forum zelfs over eens zijn dat er aan een Tesla toch meer dan gemiddeld problemen zijn met de afwerking dan g?
Ik had inderdaad de auto ook een week op chill-mode staan. Heeft geen meerwaarde (behalve als een ander de auto meeneemt). Maar het zou mij niet verbazen dat bij de e-Tron ook het stuurgevoel, demping, ... allemaal een tandje strakker worden in S. De "oude" Audi's hebben meestal ook een custom setting ("drive select") aar je alles zelf kan instellen. Dat kwam ik in de review niet tegen, maar dat is wel vrij standaard op Audi's, dus dat verwacht ik hier ook. En anders zet je hem toch standaard altijd in S mode?
Bij mij staat er ook een waarschuwingsbordje onderin als de regeneratie beperkt is. Toch kan ik mij het voorstellen dat het als vreemd ervaren wordt dat je bij gas los soms meer afremt op de motor dan op andere momenten. BIj de e-Tron hebben ze al veel uit te leggen, dus het zal denk ik een bewuste keuze geweest zijn om de regeneratie via het rempedaal te laten lopen. Dan heb je altijd een constant remgevoel en daar is wat voor te zeggen. Daar komt bij dat de meeste Audi rijders het one-pedal driving niet kennen en dus ook niet gaan missen. Ik vind one-pedal driving ook fijner, maar ik kan me voorstellen dat Audi hiervoor niet gekozen heeft om de transitie van ICE naar EV toch wat geleidelijker te maken.
De auto-industrie is vrij conservatief en veel kopers ook. Als je de verandering te groot maakt, dan loop je kans dat je koper wegloopt. Tesla had geen bestaand publiek en als disruptor is het juist hun kracht om het anders te doen. Voor BIG AUTO (blijf het een mooie term vinden) is dat anders... De e-Tron is niet in de markt gezet om mensen uit hun Tesla te krijgen, maar om bestaande Audi ICE rijders in een Audi te houden.