Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Acceleratie Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Wat de omgeving het eerst opvalt aan een Tesla, zijn de uiterlijkheden: het grote scherm, de mooie lijn, de omvang,... Maar ik vind dat de Tesla pas echt tot zijn recht komt als iemand ermee kan (mee)rijden.

Op autostrades is cruise control gezellig en comfortabel rijden, en dat is allemaal wel leuk en gemakkelijk, maar het is pas aan de lichten dat Het Beest wordt losgelaten. Het Beest = de onwaarschijnlijke acceleratie die ik zelfs in mijn 70D mag ervaren. Om nog maar te zwijgen over de P85D's onder jullie...

Ik ben nooit echt bezig geweest met "optrekken aan de lichten" (zoals men dat in België zegt), maar als je aan de top van de pikorde zit, tja dan... is het moeilijk om dat niét te doen :). Dan denk ik: "Hallo, uitgebouwde GTI die al op de gas aan het duwen is.", "He daar, Porsche Panamera die al een poosje in mijn rug rijdt en nu aan de lichten me zou willen passeren!" "Hola, motorijder, die op mijn rijvak naast en voor me komt staan, met de gedachte dat hij toch veel sneller zal vertrekken." Dit feestje gaat dus niet door voor hen :).

En dat accelereren is niet met gierende banden en brullende motor, maar stil gemak en waardigheid...

Alleen jammer dat je de verbaasde gezichten niet kan zien, die zitten te ver in de achteruitkijkspiegel :). Het is kinderachtig, het is macho, het is eigenlijk onnozel, maar het is "my guilty pleasure" :). Herkenbaar?

Ow ja, en de échte autoliefhebbers (die die benzine moeten ruiken en decibels moeten horen) zullen dan wel minimaliserend doen over dat acceleratievermogen, dat sportief rijden veel meer is dan dit alleen, maar in de praktijk is het enkel de acceleratie die verschil maakt, helaas. De meesten rijden niet naar het werk via een Formule I-circuit.
 
Af en toe kom je een speelvogel tegen en dan is het leuk. Ik zie het minder als wie is de snelste maar eerder samen wat lol hebben. Je kan dan bij de volgende lichten een babbel slaan met de stomverbaasde motorrijder of de duim omhoog op de snelweg. Veel speelvogels kom je niet tegen maar als je wil kan je het opzoeken. Iedereen kent toch wel een goede plaats waar het geschikt en veilig is voor spelletjes?
 
Last edited:
. Iedereen kent toch wel een goede plaats waar het geschikt en veilig is voor spelletjes?

ik ben in de eerste weken geflitst door een paal, aan een stoplicht waar ik van stilstand was vertrokken...:redface:

normaal kwam ik geen stoplichten tegen op weg naar mijn kantoor, maar deed in het begin een ommetje en probeerde dan zo veel mogelijk voor het rode licht te staan.
ik heb me zelf nog gekeerd toen ik in de achteruitkijkspiegel zag dat het achter mij toch rood was geworden.
Dit gedrag is nu al een beetje over. Al kan ik er nog iedere dag van genieten om voor het rode licht te staan.
 
ik ben in de eerste weken geflitst door een paal, aan een stoplicht waar ik van stilstand was vertrokken...:redface:

Ik gun je de boete zeker niet, maar hier heb ik toch wel hard om moeten lachen. Het geeft maar aan hoe snel de acceleratie gaat.

ik blijf genieten van de acceleratie. Inmiddels heb ik 2x een motorrijder de acceleratie mogen demonstreren. 1 x was erg leuk. Mijn moeder zat achterin. We werden bij het verkeerslicht ingehaald door een motorfiets. Mijn moeder zegt: die is toch echt sneller. Waarop ik uiteraard meteen de accelerator intrap. Oh ja? Mijn moeder had dus nog niet eerder de acceleratie meegemaakt. De motorrijder kwam later langs en stak zijn duim op.

Opvallend vind ik het dat Porsches en andere "snelle" fossielen altijd achter je komen staan bij het stoplicht.
 
De kunst is als eerste aan het rode licht staan want anders is er geen bal aan natuurlijk. Daar heb ik nog geen magische formule voor gevonden behalve heel vroeg of heel laat op stap gaan.

enorm ergerlijk is het, als je op een tweevaksbaan bent en je ziet het van ver rood worden. Rechts rijden er een paar en jij komt links vlot aangereden op het lege baanvak.
Op het laatste moment komt pipo 2 of 3 van het rechter baanvak naar links omdat hij denkt sneller te zijn dan de eerste aan het licht.
Bij groen, doen ze dan beiden een poging om vooruit te komen en moet jij daar achter continu in de regen.
 
enorm ergerlijk is het, als je op een tweevaksbaan bent en je ziet het van ver rood worden. Rechts rijden er een paar en jij komt links vlot aangereden op het lege baanvak.
Op het laatste moment komt pipo 2 of 3 van het rechter baanvak naar links omdat hij denkt sneller te zijn dan de eerste aan het licht.
Bij groen, doen ze dan beiden een poging om vooruit te komen en moet jij daar achter continu in de regen.

+1 :smile:

Mensen die nog niet met een Tesla hebben gereden hebben geen enkel besef. Ik kan ze het niet kwalijk nemen. Toen ik de wagen de eerste week had was mijn conclusie dat we eigenlijk buitenaardse voertuigen hebben die geen match zijn voor de fosielen op de weg.

Onze acceleratie is zo verschillend van ICE voertuigen dat ik mij afvraag wat er ons de komende 10 jaar nog te wachten staat. Het gaat misschien alsmaar leuker worden aan de rode lichten. Je kan maar met een hoge SoC aan de start komen dan. :tongue:
 
+1 :smile:

Mensen die nog niet met een Tesla hebben gereden hebben geen enkel besef. Ik kan ze het niet kwalijk nemen. Toen ik de wagen de eerste week had was mijn conclusie dat we eigenlijk buitenaardse voertuigen hebben die geen match zijn voor de fosielen op de weg.

Onze acceleratie is zo verschillend van ICE voertuigen dat ik mij afvraag wat er ons de komende 10 jaar nog te wachten staat. Het gaat misschien alsmaar leuker worden aan de rode lichten. Je kan maar met een hoge SoC aan de start komen dan. :tongue:

Niet enkel kwam het tijdens de vorige first tuesday niet tot een orgasme bij mij medepasagier(e) , maar heb ik eergisteren de duimen moeten leggen voor een taxi (E63AMG)! De volgende dag onmiddellijk laten inschrijven op de lijst vat Loudicrous-update! Dus wat dat betreft buitenaards ... toch enkel in papieren versie!
 
Niet enkel kwam het tijdens de vorige first tuesday niet tot een orgasme bij mij medepasagier(e) , maar heb ik eergisteren de duimen moeten leggen voor een taxi (E63AMG)! De volgende dag onmiddellijk laten inschrijven op de lijst vat Loudicrous-update! Dus wat dat betreft buitenaards ... toch enkel in papieren versie!

Dat zal dan wel niet vanaf stilstand geweest zijn. Een kennis heeft een SLR McLaren en ook die haalt het niet vanaf stilstand van onze P85D. Maar die SLR tuft met zijn 623 pk wel lekker door tot 335 km/u terwijl wij op ons 17" scherm tevergeefs naar onze pks aan het zoeken zijn. Vandaar voor mij ook de ludicrous upgrade want onze wagen levert zonder die upgrade niet wat ze ons voorgehouden hebben.
 
Dat zal dan wel niet vanaf stilstand geweest zijn. Een kennis heeft een SLR McLaren en ook die haalt het niet vanaf stilstand van onze P85D. Maar die SLR tuft met zijn 623 pk wel lekker door tot 335 km/u terwijl wij op ons 17" scherm tevergeefs naar onze pks aan het zoeken zijn. Vandaar voor mij ook de ludicrous upgrade want onze wagen levert zonder die upgrade niet wat ze ons voorgehouden hebben.

Voor mij is 30 km/h = stilstand
 
Eerlijk gezegd nam de motorrijder een merkwaardige plek in en drong zich langs links naast mij op het linkse ("mijn") rijvak. Normaal zou ik die ook met rust laten...
Als er voor een rood stoplicht ineens een motorrijder schuin voor me komt staan, "gaat hij eraan". Met mn klassieke P85 met slechts 475pk geen probleem als je jezelf in insane mode zet. Rechtervoet boven pk-pedaal, zodra je een glimp van groen ziet - voorbij ben je aan de motorrijder...