Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

90D of P90D

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb net een proefrit gehad in zowel een 90d als een p90dl. De 90d was met een nat wegdek net zo snel als mijn p85 met droog wegdek. De p90dl was.... Tsja, welke term past daar bij?

Verschil is 30k. Wie kan hier (enigszins rationele!) argumenten bedenken die dit verschil rechtvaardigen? [emoji12]
 
Ik denk dat we de echte power van de Ludicrous hardware nog niet hebben gezien. Tesla is altijd erg snel bij de pinken om iets (duur) te verkopen. De eigenlijke software volgt meestal pas maanden nadat mensen hun wagen hebben. Bij de P85D was dat niet anders. Ik kan maar 2 redenen verzinnen waarom we nu al maanden aan het wachten zijn op de rollout van de Ludicrous upgrade voor de P85D:

1. Men zet alle resources op de productie en uitleveringen voor Q4 en dit gaat voor alles.
2. De software voor de maximale tuning van de P90D is nog steeds in bèta testing en zal pas in 2016 gereleased worden.

Hier kan je het verschil zien van een dragstrip test tussen een P85D en een P90D: Drag-Strip Test Of Top Tesla Model S Cars: P90D Vs P85D Vs P85+ (Video) (Page 2)

No way dat Tesla 13.000 USD extra laat betalen voor zo'n klein verschil. De aap moet nog uit de mouw komen maar zoals gewoonlijk communiceert Tesla niets hierover. Op het US forum wordt er echter meer en meer over gespeculeerd omdat er onlangs een test was door Motor Trend (2015 Tesla Model S P90D w/Ludicrous Upgrade First Test) met resultaten die nog niemand met een P90D heeft kunnen zelfs maar benaderen. Motor Trend had duidelijk niet dezelfde software als de wagens die worden uitgeleverd.

30K extra voor de huidige P90D is inderdaad fors en in vergelijking met de 90D niet argumenteerbaar. Maar als de P90D in 2,6 seconden (met rollout) naar 60 mph gaat en de 1/4 mile in 10,9 seconden doet, verandert dat de situatie toch weer enigszins.
 
Ik denk dat er geen enkel rationeel argument voor is. Ik heb de 85D en hou van het achtbaan-gevoel, kan me niet voorstellen dat ik nog gelukkiger zou worden van de P, vooral niet gezien het prijsverschil

Dat kon ik mij tot vanochtend ook niet voorstellen... Het verschil is echter zeer fors. Die ruime seconde sneller op 0-100 is nogal merkbaar. Ook het accelereren op hogere snelheid gaat een stuk forser.

De 90d komt erg overeen met mijn p85. Deze laatste voelt zelf nog iets sneller/spannender door de mindere grip.

Ik ga er nog eens goed over nadenken (maar ben bang dat ik al weet waar dit naar toe gaat [emoji12]).
 
Zat/zit in hetzelfde schuitje. Maar €30k extra voor 47? Pk meer vind ik toch wat prijzig. Daarnaast heb ik begrepen dat de batterij ca. 1 uur:scared: nodig heeft om zicht te prepareren voor Ludicrous mode. Zo lang wil ik niet wachten... dan ben ik meestal al op m'n plaats van bestemming.
 
Zat/zit in hetzelfde schuitje. Maar €30k extra voor 47? Pk meer vind ik toch wat prijzig. Daarnaast heb ik begrepen dat de batterij ca. 1 uur:scared: nodig heeft om zicht te prepareren voor Ludicrous mode. Zo lang wil ik niet wachten... dan ben ik meestal al op m'n plaats van bestemming.

Die 47 pk aan de as is het verschil tussen een P85D en een 85D (of 90D) in pk weergegeven.
Tussen een P90D en een 90D is er 117 pk verschil.

Maar het belangrijkste verschil is het koppel dat vanaf 0 beschikbaar is.
Voor de 90D is dat 660 Nm en voor de P90D maar liefst 967 Nm.
Hierdoor trekt de P90D vanaf 0 aanzienlijk sneller op dan een 90D.

In de US zijn er verschillende personen die dmv een VBOX het verschil hebben proberen te meten tussen een P90D of P85D met of zonder die max power battery conditioning.
Ze zijn nog steeds aan het zoeken... Geen meetbaar verschil dus met de huidige firmware. De tijd die het duurt om de batterij te preparen hangt af van de huidige temperatuur van de batterij. Als je dat gebruikt als de wagen "warm" is gereden, gaat dat veel sneller.

De reden dat ik op dit moment niet zomaar het extra bedrag zou willen betalen voor een P90D is dat Tesla eerst maar eens moet bewijzen dat ze het vermogen ook op hogere snelheid beschikbaar kunnen maken.
 
Ik kan jullie verzekeren dat het verschil tussen de 90d en de p90d met de ludicrous upgrade echt aanvoelde als heeeel veel meer vermogen en koppel. Het opwarmen duurde 20 minuten.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar mijn p85 en de 90d voelden bijna sloom in vergelijking [emoji16]
 
Ik kan jullie verzekeren dat het verschil tussen de 90d en de p90d met de ludicrous upgrade echt aanvoelde als heeeel veel meer vermogen en koppel. Het opwarmen duurde 20 minuten.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar mijn p85 en de 90d voelden bijna sloom in vergelijking [emoji16]

Heb je ook getest bij hogere snelheden? Het verschil in koppel is zo groot dat vanaf 0 of lage snelheden de wagens niet vergelijkbaar zijn. Ik denk dat op de autosnelweg het verhaal iets anders ligt.
 
Waarom niet settelen voor de P85D? Geen extra range verlies door het opwarmen van de batterij en wachten voordat voor de "L" mode beschikbaar is. Atijd direct het snelle sprintje ter beschikken voor net 20K extra. @Jpet heeft gelijk het koppel verschil is wel wat er voor zorgt dat je van zijn plek komt. Ja 5 kW voor 3300 euro is best aan de prijs voor 20km extra range, die zou ik eerder laten vervallen, maar heb je wel nodig voor de "L"
Succes met de keuze die al gemaakt lijkt te zijn.
 
Waarom niet settelen voor de P85D? Geen extra range verlies door het opwarmen van de batterij en wachten voordat voor de "L" mode beschikbaar is.

Die "Max power" setting zit ook op de P85D. Door de batterij op temperatuur te brengen wordt de interne weerstand geoptimaliseerd zodat het maximale vermogen vrij kan komen. Dat helpt echter niet bij een launch omdat de wagen vanaf 0 traction limited is en niet power limited.

Zelf wil ik de max power functie niet gebruiken omdat het in de praktijk geen of nauwelijks verschil maakt maar de hogere temperatuur wel slechter is voor de levensduur van de cellen. Hoe kouder je de cellen kan houden hoe beter voor de degradatie. En als je de wagen op zijn staart trapt wordt hij eigenlijk nu al te snel warm (gele stippellijn na luttele minuten).
 
Ik heb net een proefrit gehad in zowel een 90d als een p90dl. De 90d was met een nat wegdek net zo snel als mijn p85 met droog wegdek. De p90dl was.... Tsja, welke term past daar bij?

Verschil is 30k. Wie kan hier (enigszins rationele!) argumenten bedenken die dit verschil rechtvaardigen? [emoji12]

Serieus? Een rationeel argument?! Dat is toch een compleet onzinnige vraag, je doet gewoon wat je wenst (en hopelijk kunt), meer is daar niet over te zeggen. Hooguit dat je bij jezelf kunt bekijken wat je in het vooronder hebt hangen en of daar compensatie voor nodig is :p

Opwarmen…Pffffff
 
@Jpet ja bij de non "L" heet dit Insane mode. Ik had begrepen dat je voor deze mode aleen een batterij op gewone gebruikstemperatuur hoeft te hebben. Voor de Ludicrous gaat ie inderdaad de batterij op de optimale temperatuur brengen om het maximale vermogen af te geven. Correct me if I am wrong. Vandaar dat ik denk dat na het gewone warm rijden je altijd direct over de Insane optie zal kunnen beschikken, Voor de Ludicrous dient de batterij nog extra verwarmt te worden.
 
Serieus? Een rationeel argument?! Dat is toch een compleet onzinnige vraag, je doet gewoon wat je wenst (en hopelijk kunt), meer is daar niet over te zeggen. Hooguit dat je bij jezelf kunt bekijken wat je in het vooronder hebt hangen en of daar compensatie voor nodig is :p

Opwarmen…Pffffff

[emoji16]

Ik hoopte op antwoorden als: "altijd doen, niet om het vermogen maar om de veeeel betere restwaarde. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je niet de p90dl koopt!"

Niet rationele - al dan niet aan gereedschap gekoppelde - argumenten heb ik genoeg!
 
Dat kon ik mij tot vanochtend ook niet voorstellen... Het verschil is echter zeer fors. Die ruime seconde sneller op 0-100 is nogal merkbaar. Ook het accelereren op hogere snelheid gaat een stuk forser.

De 90d komt erg overeen met mijn p85. Deze laatste voelt zelf nog iets sneller/spannender door de mindere grip.

Ik ga er nog eens goed over nadenken (maar ben bang dat ik al weet waar dit naar toe gaat [emoji12]).


altijd doen, niet om het vermogen maar om de veeeel betere restwaarde. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je niet de p90dl koopt!

 
1. Net nog met iemand over auto's gesproken.... 90D's idd slechte handel!:wink:
2. Nu nog met MIA 5 jaar 4% inkoppen, dan toch beter in iets waar je over 2 maanden al van baalt omdat ie niet meekan in het verkeer!:biggrin:
3. Wat Dirk ook zegt... maar dan vanuit internationaal perspectief (dit is dan even iets serieuzer), je vergroot de afzetmarkt omdat over ... jaar een speciale auto wat makkelijker over de grens gaat dan een gewone die je in NL moet slijten (geen absolute waarheid, maar "op gevoel" zeg ik dat iemand wat meer moeite wil doen voor iets speciaals):smile:
4. En als er een prijsverhoging komt, dan heb je in absolute termen meer voordeel gehad! :cool: