Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

7.0 op Classic MS

This site may earn commission on affiliate links.
Inmiddels zijn weer thuis uit Hongarije. Ik heb beloofd om een verslagje te maken.

We hebben woensdag 1.470 gereden en waren 17 uur en een kwartier onderweg. In feite zitten we op wat we vroeger hadden.

Het was nog niet optimaal, want we hadden nog twee zaken tegen.

Op de eerste plaats het ontbreken van een SuC in de buurt van Budapest. Daardoor hebben we het eerste stuk, ruim 330 km, erg rustig aan moeten doen zodat we de SuC in Wenen op één lading konden halen. Uiteraard met een range charge maar dat is geen probleem want laden deed hij terwijl wij sliepen.
Het betekende dat we niet echt door konden rijden, 80 op de binnenwegen waar 100 mag (en kan) en 100-110 op de snelweg waar 130 - 140 gebruikelijk is. Dat gaf naar ik schat een half uur extra rijtijd.
Volgens de Tesla site komt er nog een SuC bij Budapest in 2015 maar daar hebben we nu natuurlijk (nog) niets aan.

Vervolgens is de SuC Wenen een groot probleem geworden. Er zijn maar 4 stalls en zowel op onze heenweg als op de terugweg waren ze allemaal bezet en moest ik wachten op de eerste vrije plaats. Als we meteen konden beginnen met laden en de 105 Kw binnen zouden krijgen (deze SuC is nog van de eerdere serie van max. 120 Kw) dan zouden we snel weer verder kunnen. Nu St Valentin erbij is gekomen, ongeveer 170 km vanaf Wenen, is een charge tot 250 km voldoende. Nu was het eerst wachten en toen een plaatsje en laden (met in het begin) nog geen 200 km/uur. Dit scheelde ons zeker een 3 kwartier.

Wanneer deze zaken niet zouden spelen dan zouden we in 16 uur thuis zijn geweest. Dat is dan heel netjes en sneller dan vroeger met de Voyager. Dat komt omdat we daarmee niet echt hard reden vanwege werk oplopend verbruik en geluid boven de 110 km/uur terwijl de MS prima met het verkeer mee gaat en de gemiddelde rijsnelheid flink hoger ligt.

Verder hebben we nu nergens meer ver hoeven doorladen. Er was ook maar 1 stop waarbij we boven de 300 km range hebben geladen en dat was in Geiselwind. Het was ook etenstijd dus kwam prima uit. De andere stops hoefden maar tot tussen de 200 en 250 km te laden en daar zit je enorm snel aan. Zeker als je aankomt met iets van 7% rest en je direct 116 Kw erin pompt.

Dus het was voor een groot deel hoppen van de ene SuC naar de andere. En dat bevalt goed. In Duitsland liggen ze heel dicht bij de Autobahn. Even de shop inlopen breekt ook de reis. Voor het gevoel was het, door de opeenvolgende "korte" trips korter dan vroeger.

In het begin had je Wilnsdorf en daarna naar huis, 270 km, en daar laadde je dan tot minstens 350 km (dat duurt relatief gezien enorm lang) en reed dan voorzichtig naar huis.
Nu Mogendorf, in de auto blijven zitten, genoeg om maar Moers te rijden en daarbij flink door kunnen rijden, in Moers weer korte pauze, even staan kletsen met Roadster rijder die benieuwd was of er voor hem ook een lader was (nee dus, althans niet gezien bij die Van der Valk) en toen weer vlot naar huis gereden. Met 17 km rest aangekomen, auto leeg gehaald en binnen gezet en aan de 11 Kw lader.

Ik zou ook nog even iets zeggen over het verbruik, gezien de ervaringen in Hongarije. Daar had ik, op korte ritten, met koude batterij, enorm gunstige verbruikscijfers. Bij vertrek vanaf mijn schoonouders waarbij de eerste 40 km binnenweg was had ik ook erg gunstige cijfers, een stuk zuiniger dan voorheen. Bij sneller rijden merk je er minder van, hoewel ik over de hele trip met flinke snelheden en veel snel optrekken toch niet hoger zit dan 215 Wh/km. Ik denk dat er, zolang de luchtweerstand niet echt nog gaat meespelen, zeker zuiniger gereden wordt, mits je niet bij elke acceleratie gaat vloeren. Ook hier heb ik gisteren bij een stadsrit de van 15 km een verbruik van in de 170 Wh/km gehad.

Daarnaast, maar dat kan dus inderdaad tussen de oren zitten, vind ik dat hij sneller reageert en optrekt. Vooral op hogere snelheid was dat opvallend. Snel links invoegen. Maar dat deed ik vroeger ook. Laten we maar vaststellen dat het zeker niet minder is geworden:)

Op de heenweg hadden we de zus van mijn vrouw bij ons. Zij hebben een Audi A8 maar onze bagageruimte is veel groter, zei ze. Bovendien handiger te vullen door het hatchback karakter.
Achteraf vertelde ze dat het een geweldige auto is maar het enige was dat ze niet bedacht was op het snelle en geluidloze optrekken. Dat voelde ze in haar buik. Dat was ze niet gewend. Misschien voor mij iets om volgend keer rekening mee te houden;)

Overigens veel minder moe thuisgekomen dan de keren dat we het met de Voyager in één keer reden. Maar een keer overnachten is leuker maar daar hadden we nu te weinig dagen voor.
 
Last edited:
Mijn verbruik is op lange ritten ongewijzigd. Op korte ritten kan ik er niets over zeggen.
Wel merk ik sinds 7.0 een onaangename koude luchtstroom uit de ventilatieroosters op, waardoor ik nu de kachel 1-2 graden hoger zet dan voorheen.

De kachel heb ik ook hoger moeten zetten. Daarmee was het weer OK maar waar hij voorheen op 19 stond was het nu 21.
 
Mijn verbruik is ruim 10% minder. Gisteren heb ik een ritje van 400 km gemaakt. Over de hele route kwam ik uit op 190wh/km. Een absoluut record, ter indicatie, mijn ATA is 226 en ik maak graag gebruik van de snelheid en de acceleratiemogelijkheden.

Hoe dan ook, anders dan op de A2 rijd ik NOOIT onder de 200 wh/km.
 
Mijn verbruik is ruim 10% minder. Gisteren heb ik een ritje van 400 km gemaakt. Over de hele route kwam ik uit op 190wh/km. Een absoluut record, ter indicatie, mijn ATA is 226 en ik maak graag gebruik van de snelheid en de acceleratiemogelijkheden.

Hoe dan ook, anders dan op de A2 rijd ik NOOIT onder de 200 wh/km.

René,

Dus ook mijn ervaring al durf ik het bijna niet meer uit te spreken. En hij rijdt soepeler en accelereert zo direct dat ik het soms bijna storend vind. Heb een beetje spijt dat ik hem in Duitsland niet even doorgetrokken heb naar zijn top.

Wonderlijke auto's toch?

Hans
 
Je zou bijna gaan denken dat ze het verbruik van de verwarming, wat voorheen in het begin van je rit voor een enorme piek kon zorgen, nu niet meer verrekenen in je Wh/km verbruik.

Dat zal er zeker mee te maken hebben. Ik zie ook een minder grote 'berg' aan het begin van de reis, terwijl ik wel de lijntjes zie op de vermogensmeter. Maar dat is geen verklaring voor het mindere verbruik gedurende lange ritten, op een zeker moment is die accu toch wel warm.

Ik vermoed dat we hier het voordeel hebben van de uitgebreide log analyses die Tesla kan doen. Zoals al blijkt uit de AP software, hebben ze wel de expertise in huis om serieuze analyse in te zetten om de aansturing van bijvoorbeeld de motor of andere verbruikers Te optimaliseren.

Nu nog hopen dat ze dit ook gaan inzetten voor de eerder beloofde navigatie verbetering, waarbij er 'geleerd' zou worden van je routes die je zelf neemt Wie herinnert zich dat nog uit de V6 aankondiging? Ennywee... Dat werkt dus niet. Maar ik ben blij met deze verbetering van het verbruik....
 
Even off topic: Ik dacht dat de Tesla ook zelflerend was. Dat hij zou herkennen wanneer je naar het werk ging en dat hij dan dit op een gegeven moment zou gaan herkennen. Tot nu toe merk ik dit alleen in de navigatie. Hij vraagt of ik op weg ben naar mijn werk of huis. Thats it. Zou de Tesla niet ook moeten weten wanneer je in de ochtend weg gaat en dus dan ook de verwarming uit zichzelf start zodat je in een warme auto stapt. Nu moet ik dit elke ochtend nog via de app doen en vergeet ik het nog wel eens.
 
Ik heb de indruk dat de achterruitverwarming beter functioneert. Voorheen deed hij dramatisch weinig, maar nu gaat het verrassend snel. Suggestie of herkennen jullie dit?

Heb die nog niet nodig gehad de afgelopen week maar idd, die werkt(e) zeer traag.

- - - Updated - - -

Even off topic: Ik dacht dat de Tesla ook zelflerend was. Dat hij zou herkennen wanneer je naar het werk ging en dat hij dan dit op een gegeven moment zou gaan herkennen. Tot nu toe merk ik dit alleen in de navigatie. Hij vraagt of ik op weg ben naar mijn werk of huis. Thats it. Zou de Tesla niet ook moeten weten wanneer je in de ochtend weg gaat en dus dan ook de verwarming uit zichzelf start zodat je in een warme auto stapt. Nu moet ik dit elke ochtend nog via de app doen en vergeet ik het nog wel eens.

Heb je Home en Work opgezet en de feature geactiveerd in je settings? Omdat ik heel onregelmatig ben, heb ik het maar afgezet. Anders zit ie te verwarmen als het niet nodig is ook.
 
@Jpet. Alles heb ik ingesteld maar als ik om 07:00 in de auto stap is de auto niet verwarmd (als ik het niet via de App heb ingesteld)

Heb je Home en Work opgezet en de feature geactiveerd in je settings? Omdat ik heel onregelmatig ben, heb ik het maar afgezet. Anders zit ie te verwarmen als het niet nodig is ook.[/QUOTE]
 
Het beste kun je dat meten door een GPS applicatie op de mobiele telefoon aan te zetten. Die zijn vrij accuraat als er goed GPS signaal is. Die snelheidscontrole borden hebben zelf vaak een afwijking, alhoewel het wel vreemd is dat het ineens een andere afwijking is.

Het is mij nog niet opgevallen overigens, maar ga het zelf wel even testen. Ben wel benieuwd :) Uiteindelijk is bijna alles software en is dus ook bijna alles aan te passen door Tesla.