Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Plugless charging voor tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik had ooit een vraag gesteld aan Plugless, amerikaans bedrijf wat draadloos opladen mogelijk maakt voor electrische auto's of dit ook voor de tesla beschikbaar komt.

dat is nu zo. Onderstaand email kreeg ik van ze.
los van het feit dat ik niet weet of het ook voor europa beschikbaar is:
- heel erg handig en geen geklooi meer met kabels
- past op bestaande infrastructuur van oplaadunit met wat aanpassingen
- als early adapter kan je een voordeel in prijs krijgen
- unit zelf lijkt veilig hoewel ik me wel zorgen zou maken met kinderen, fietsen etc. Geen idee hoe dat geregeld is
- de prijs is zeker te hoog

overigens begrijp ik niet hoe ze het voor elkaar krijgen zonder aanpassingen aan de auto.

wat denken jullie hier van? Kan ik alvast een container reserveren en een import business opstarten of moet ik bij mijn huidige baan blijven?
Benieuwd naar jullie meningen.

Good news! We’re opening up reservations for Plugless for Tesla Model S.

You realized early on that wireless EV charging and Tesla should go hand in hand. We appreciate your early interest, and before we push the announcement out publicly (in a couple weeks), I would like to give you a first shot at reserving your Plugless unit. Ordering early means you’ll be one of the first Tesla owners in the world to let your Tesla charge itself.

That’s not all, Plugless for the Model S will be a premium 7.2kWh, completely hands-free charging system.

We’ll begin delivering Plugless for Tesla S in April, and the reservation deposit is $244 USD. For reservation orders the total price for Plugless will be $2,440 – this is a savings over the final public price – which, while not yet final, is expected to be between $3,000 - $3,500.

If you have a Tesla “D” Model S with a dual motor, we can also take your reservation, just know that “D” model Plugless shipments will begin shipping later in the year – timing hasn’t been formally announced, but my expectation is the latter half of 2016.

All reservations can be made here: Tesla Plugless Reservation or you can call me at 877.573.8862. You can cancel your reservation at anytime for a full refund.
 
Ik ken de details van dit apparaat niet. Wat ik wel lees is 1 fase aansluiting...

Daarnaast geloof ik niet heel erg in draadloos laden. Het insteken van de stekker kost me (wallbox met vaste kabel) ongeveer 10 seconden. Dit terwijl het bij inductie laden vaak vrij nauw komt hoe de auto gepositioneerd is.
 
Er moet dan ook een plaat onder de Tesla gemonteerd worden die op het charging systeem van de auto aangesloten wordt.
Wat zou Tesla daar van vinden? Vraag me ook af wat de laadverliezen zijn, ik lees dat de "Wireless Transfer Distance" 10 cm is, dat is nogal wat. Zou me niets verbazen dat je voor die 7.2kW aan laadvermogen het dubbele verbruikt.
 
Ik ben het eens dat het een boel geld is, maar voor een eerste versie, vind ik het ook weer niet "overdreven" duur eerlijk gezegd. Maar er moet wel degelijk een aanpassing plaatsvinden aan de auto.

Plugless.JPG


Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er gebeurt als de kat van de buren onder mijn auto door loopt! :scared:
 
Ik ken de details van dit apparaat niet. Wat ik wel lees is 1 fase aansluiting...

Daarnaast geloof ik niet heel erg in draadloos laden. Het insteken van de stekker kost me (wallbox met vaste kabel) ongeveer 10 seconden. Dit terwijl het bij inductie laden vaak vrij nauw komt hoe de auto gepositioneerd is.

Er moet dan ook een plaat onder de Tesla gemonteerd worden die op het charging systeem van de auto aangesloten wordt.
Wat zou Tesla daar van vinden? Vraag me ook af wat de laadverliezen zijn, ik lees dat de "Wireless Transfer Distance" 10 cm is, dat is nogal wat. Zou me niets verbazen dat je voor die 7.2kW aan laadvermogen het dubbele verbruikt.

Kom op jongens, een beetje vertrouwen in de nieuwe technologie? Ze beweren op die website dat het laden met hun 7,2kW plugless lader ongeveer net zo snel gaat als met een standaard 7,2kW laadpaal, dus zoveel verschil zal er dan toch niet zijn qua verliezen. Ze beweren 12 uur om een 85kW Tesla op te laden, dus laat ik met 12,5 uur en 77kW rekenen, dan zit je bij 7,2kW op een efficiëntie van 85%. Dat zit niet zo ver af van de bedrade efficiëntie van zo'n 92% toch?
Valt me niet tegen.

En ja, 3 a 4000$ is fors maar de eerste bedrade laadpalen zaten ook rond de 2500 euro een aantal jaar terug...

Edit: Rick A. bedankt voor de link, goed om te zien dat dit al flink onderzocht wordt.
Ik hoop dat het van de grond komt, en dat er een goede standaard voor komt, want als draadloos laden goed uitgevoerd kan worden, dan is dat dé oplossing voor destination charging en op straat laden zonder dat er een oerwoud aan paaltjes langs de stoepen komt.
 
Last edited:
Interessante ontwikkeling. Zeker in combinatie met summon. Hartstikke leuk dat je je S zelf kunt laten parkeren en de garage dicht kunt laten doen, maar je moet er altijd nog zelf achteraan. Of zo'n mooie Teslarobot in de garage :)

Ziet er veelbelovend uit. iets om mee te nemen als ze toch straks hier de garagedeur gaan vervangen voor een Summoncompatibel exemplaar :)
 
Ze combineren 2 fasen om 200V te krijgen. In NL kan dat met 1 fase. 'Probleem' gaat hem zitten in de 30A continu die ze willen trekken.
Daar heb je dan wel minimaal een (3x)35A aansluiting voor nodig en dus kost dit grapje je EUR 600 extra per jaar.
Maar daar krijg je dan wel voor terug dat je als het nodig is (als wireless toch even te langzaam is) ook met 3x32A kunt inpluggen om veel sneller te laden.

Overigens staat op hun website ook een 'control panel'. Dacht dat dit voor in de auto was. Maar met 14kg is dat kennelijk niet het geval. Je zult toch niet nog ergens op een knop moeten drukken? Dan is het voordeel tov wired al helemaal snel verdwenen.
Kan natuurlijk ook gewoon een schakelkast zijn die ergens opgehangen moet worden.
 
Kom op jongens, een beetje vertrouwen in de nieuwe technologie? Ze beweren op die website dat het laden met hun 7,2kW plugless lader ongeveer net zo snel gaat als met een standaard 7,2kW laadpaal, dus zoveel verschil zal er dan toch niet zijn qua verliezen. Ze beweren 12 uur om een 85kW Tesla op te laden, dus laat ik met 12,5 uur en 77kW rekenen, dan zit je bij 7,2kW op een efficiëntie van 85%. Dat zit niet zo ver af van de bedrade efficiëntie van zo'n 92% toch?
Valt me niet tegen..

De verliezen bij verraad laden is volgens mij met name de omvormer in de auto. Dat verlies heb je hier ook. Ik geloof eigenlijk niet dat het inductie laden zelf een verlies heeft van slechts 7%.

Daarnaast worden de verliezen groter als de afstand tussen "zender en ontvanger" groter worden. Dus als je je auto er niet perfect boven parkeerd zal het rendement terug lopen.

Ik ben enorm voorstander van vernieuwing en dergelijke zware innovaties vind ik erg interessant. Je leest op aw ook veel mensen die zeggen dat ze pas om gaan als dit mogelijk is. Maar m.I. lost het een niet bestaand probleem op met grotere inefficiëntie.
 
...
Ik ben enorm voorstander van vernieuwing en dergelijke zware innovaties vind ik erg interessant. Je leest op aw ook veel mensen die zeggen dat ze pas om gaan als dit mogelijk is. Maar m.I. lost het een niet bestaand probleem op met grotere inefficiëntie.
Ik denk juist dat deze techniek de sceptische consument erg zal aanspreken en het grootste probleem voor deze bevolkingsgroep zal wegnemen.

Zou het niet ideaal zijn om gebruik te maken van lussen in de snelweg om onderweg op te laden. Dan is bereik helemaal geen issue meer en hoeven we niet van die zware accupacks mee te zeulen. Korte ritten op de accu die je thuis aan de lader hangt, langere ritten over de snelweg opladen. Van huis naar oprit snelweg of vice versa weer op de accu. Geen wachttijd bij SuC's, geen range anxiety, geen onnodig dure auto door een mega accupack, een minder zware en daardoor efficiënter energieverbruik, etc. Dat zou heel wat doen met de beleving van de sceptische consument mijns inziens, omdat aanschafprijs, wachten op laden en range anxiety de meest gebruikte redenen zijn om niet tot aanschaf over te gaan.
 
Ik denk juist dat deze techniek de sceptische consument erg zal aanspreken en het grootste probleem voor deze bevolkingsgroep zal wegnemen.

Zou het niet ideaal zijn om gebruik te maken van lussen in de snelweg om onderweg op te laden. Dan is bereik helemaal geen issue meer en hoeven we niet van die zware accupacks mee te zeulen. Korte ritten op de accu die je thuis aan de lader hangt, langere ritten over de snelweg opladen. Van huis naar oprit snelweg of vice versa weer op de accu. Geen wachttijd bij SuC's, geen range anxiety, geen onnodig dure auto door een mega accupack, een minder zware en daardoor efficiënter energieverbruik, etc. Dat zou heel wat doen met de beleving van de sceptische consument mijns inziens, omdat aanschafprijs, wachten op laden en range anxiety de meest gebruikte redenen zijn om niet tot aanschaf over te gaan.
Het maken van lussen in het wegdek is een volstrekt onhaalbare optie. De kosten zijn astronomisch en je hebt honderden kilometers nodig om een beetje stroom in je accu te krijgen. Een rekenvoorbeeld. De recente introductie in de VS voorziet in een inductielaadsysteem van 7.2 kW. Daarvoor moet de auto binnen 10 cm van de 'laadplaat' komen. Op een normale snelweg is 10 cm onhaalbaar. Stel dat er met een grotere afstand 3.6 kW haalbaar is. Je legt 100 km af in een uur. Dan heb je dus 3.6 kW geladen en .... 25 kWu verbruikt.
 
De verliezen bij verraad laden is volgens mij met name de omvormer in de auto. Dat verlies heb je hier ook. Ik geloof eigenlijk niet dat het inductie laden zelf een verlies heeft van slechts 7%.

Daarnaast worden de verliezen groter als de afstand tussen "zender en ontvanger" groter worden. Dus als je je auto er niet perfect boven parkeerd zal het rendement terug lopen.
De spoel onder de auto en de spoel op de vloer vormen samen een ordinaire transformator met luchtkern ipv metalen of ferrietkern. Voordeel is hier dat ze zelf de waveform en frequentie kunnen afstemmen op de vorm van de transformator, wat dus helpt als ze niet helemaal uitgelijnd staan. Bij een normale transfo zit je vast aan 50Hz met bijbehorende ijzerverliezen etc, maar nu kunnen ze de frequentie veel hoger kiezen waardoor er geen ijzerkern nodig is. Het is niks meer of minder dan een gewoon oplosbaar engineering probleem. Ze kunnen bijv. ervoor kiezen om met servo's een van de twee spoelen iets te verzetten voor betere uitlijning.

Ik ben enorm voorstander van vernieuwing en dergelijke zware innovaties vind ik erg interessant. Je leest op aw ook veel mensen die zeggen dat ze pas om gaan als dit mogelijk is. Maar m.I. lost het een niet bestaand probleem op met grotere inefficiëntie.
Het probleem bestaat wel, namelijk hoe krijg je een straat vol met EV's opgeladen zonder dat er een oerwoud aan paaltjes langs de straten komt te staan... En ow vraag voortaan en passant even je vrouw/vriendin om in haar nieuwe outfit die vieze zware natgeregende kabel los te koppelen, netjes op te rollen en in de frunk te leggen... ;-) 3x raden wie dat hier thuis 's ochtends doet voordat vrouwlief de Tesla meeneemt... :)
 
Het maken van lussen in het wegdek is een volstrekt onhaalbare optie. De kosten zijn astronomisch en je hebt honderden kilometers nodig om een beetje stroom in je accu te krijgen. Een rekenvoorbeeld. De recente introductie in de VS voorziet in een inductielaadsysteem van 7.2 kW. Daarvoor moet de auto binnen 10 cm van de 'laadplaat' komen. Op een normale snelweg is 10 cm onhaalbaar. Stel dat er met een grotere afstand 3.6 kW haalbaar is. Je legt 100 km af in een uur. Dan heb je dus 3.6 kW geladen en .... 25 kWu verbruikt.
Mijn stelling was geschreven met in het achterhoofd de "vernieuwing en dergelijke zware innovaties" die ik quote.
Overigens kan ik je nu al verrassen: De huidige techniek staat al het dubbele aan laadvermogen (7,2kW) en afstand (spoel tot spoel: 20cm) toe dan in jouw aanname bij een rendement van 85%. Misschien gaan de ontwikkelingen sneller dan je denkt, Wim ;)
 
Mijn stelling was geschreven met in het achterhoofd de "vernieuwing en dergelijke zware innovaties" die ik quote.
Overigens kan ik je nu al verrassen: De huidige techniek staat al het dubbele aan laadvermogen (7,2kW) en afstand (spoel tot spoel: 20cm) toe dan in jouw aanname bij een rendement van 85%. Misschien gaan de ontwikkelingen sneller dan je denkt, Wim ;)
Ik heb goede contacten met enkele wegenbouwers, ik test de rolweerstand van asfaltmengsels voor hen. Op een asfaltweg zit een slijtlaag en daaronder een eerste laag ZOAB asfalt bitumen. Die lagen zijn samen al meer dan 10 cm dik. Die lagen kunnen geen stroomdraden bevatten omdat deze lagen bij het aanbrengen van een nieuwe toplaag worden gefreesd. Dus zelfs al hangt de auto met zijn opnemer maar 10 cm boven de weg, dat zal Elon met snelheden van 100 km/u en meer niet leuk vinden, dan nog is de werkelijke afstand meer dan 20 cm. Daarnaast zijn de kosten astronomisch, vergelijkbaar met een het aanleggen van een fietspad met zonnecellen.
Daarvan ken ik de kosten en dat wil je niet weten. Uiteraard zijn er wel mogelijkheden bij tijdelijke parkeerplaatsen zoals winkels, sportcentra en theaters.
 
Je blijft vasthouden aan de huidige kennis/techniek. Dat staat je geheel vrij. Ik twijfel noch aan jouw ervaring, noch aan jouw kennis. Misschien twijfel ik wel een beetje aan jouw fantasie ;)
In mijn fantasie, misschien valt dat nog wel mee, rijden er in de toekomst nog alleen elektrische voertuigen die met 1 kW vermogen boven de 100 km/u kunnen rijden. Fantasie? Nee, helemaal niet. Uit mijn fantasie is onderstaand voertuig gekomen waarmee dit vandaag al werkelijkheid is. Zie voor meer hierover: http://wimschermer.blogspot.nl/2012/09/introductie-velotilt.html

IMG_0419.jpg