Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

360 snelweg-kilometers haalbaar?

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Tesla-ers,

Op het moment ben ik in de overweging om een Tesla te kopen. Eerst getwijfeld tussen S85 en S85D, maar die keuze heeft Tesla al voor mij gemaakt: de S90D is de enige optie. Nu rij ik ongeveer 2x per maand 360 km's van Nederland naar België en terug (180km heen en 180 km terug) en kan op de bestemming niet laden. Ik rij normaliter altijd v-max op de GPS en het grootste deel van mijn reis is 130km/u. Nu dacht ik dat ik met 550 door Tesla opgegeven km's 360 km (65%) wel zou moeten halen. Maar na het lezen van de "MaxRange" discussie bekruipt mij het gevoel dat dat misschien helemaal niet het geval is.

Mijn vraag is dan ook, ga ik dit in de praktijk halen?

Natuurlijk zijn er legio-mogelijkheden om onderweg te laden, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.
 
Beste TimElectric,
De range is afhankelijk van snelheid, maar ook de wind en de temperatuur. Ik heb (nog) geen ervaring met de 90D maar met de 85 die ik hiervoor had was 360 km alleen mogelijk onder echt ideale omstandigheden, dus warm (boven de 20 graden) en windstil of wind mee. Ik zou echter niet moeilijk doen over het onderweg laden. Even 30 min stoppen en de mail bijwerken is echt geen probleem.
Dat is geen reden om geen Tesla te kopen, gewoon doen. Een Tesla rijden is echt super, juist op die lange afstanden rijdt hij heerlijk. Ik rijd 1 tot 2 maal per week meer dan 360 km en laad dan op locatie of stop even onderweg, het is gewoon anders denken.
 
Beste Tesla-ers,

Nu rij ik ongeveer 2x per maand 360 km's van Nederland naar België en terug (180km heen en 180 km terug) en kan op de bestemming niet laden. Ik rij normaliter altijd v-max op de GPS en het grootste deel van mijn reis is 130km/u. Nu dacht ik dat ik met 550 door Tesla opgegeven km's 360 km (65%) wel zou moeten halen.
Mijn vraag is dan ook, ga ik dit in de praktijk halen?

Natuurlijk zijn er legio-mogelijkheden om onderweg te laden, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.

Om eerlijk te zijn denk ik dat het met die snelheid met minder gunstig weer krap zal worden. Ben je bereid om iets aan te passen en de aanwijzingen van de auto te volgen, die ook behoorlijke exact kan voorspellen met hoeveel % je weer thuis komt, dan is het wel te doen.

Of het verder een showstopper moet zijn als het om 2 keer per maand gaat kan ik niet beoordelen.

Ik weet ook niet de route maar 10 minuten SuC, als die aan de route ligt, lost het op.
(Morgen rijd ik van Tilburg via afspraak Zeewolde naar Assen Ik verheug me al op rustig kwartiertje in de lounge van Van der Valk in Zwolle.)
 
Als je je die 2x per maand iets weet te beheersen door 10-20km/u langzamer te rijden is t goed te doen en rijdt je de meest fantastische wagen die er is. Ik let zelden op mijn verbruik maar weet inmiddels als t moet er meer uit te halen is. Icm AP is het niet eens een straf voor een "Speedjunkie" als ik. Sterker nog het is best wel eens leuk voor de afwisseling.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Ja ik weet dat er meer parameters zijn dan snelheid en afstand zoals temperatuur, tegenwind, bandenmaat, gewicht in de auto etc. Laden op bestemming is op dit moment helaas echt niet mogelijk. Het probleem is zoals HWS al een beetje aangeeft dat ik nu in mijn huidige auto ook een beetje een speedjunkie ben.

Ik moet denk ik bij mezelf nagaan of ik het er voor over heb om langzamer aan te doen of bij een SuC stoppen om bij te laden.
 
360KM rijden met een 90D.... Rij dan maar 110KM/uur max, dan haal je dat met 100% lading wel net.
Of gewoon zoals een gek rijden en aan een SuC stoppen en terug verder razen...

Ieder zijn eigen manier, al is de eerste tegen 110KM/uur wel de snelste :)
 
Die 360KM ga je zeker niet altijd redden op een lading maar laat het je niet weerhouden om een Tesla te kopen! Ik rijd zelf zo'n 60K p/jaar en twijfelde ook lange tijd of ik m'n diesel BMW wel op moest geven voor een Tesla maar na de eerste 20K Tesla kilometers kan ik alleen maar concluderen dat die twijfel compleet onnodig was. Wat een auto, geweldig om af en toe wat rubber mee te verbranden en super relaxed om lange afstanden mee te doen. Weet nu niet eens meer hoe je reenz-enkzaietie schrijft :wink:
 
Die 360KM ga je zeker niet altijd redden op een lading maar laat het je niet weerhouden om een Tesla te kopen! Ik rijd zelf zo'n 60K p/jaar en twijfelde ook lange tijd of ik m'n diesel BMW wel op moest geven voor een Tesla maar na de eerste 20K Tesla kilometers kan ik alleen maar concluderen dat die twijfel compleet onnodig was. Wat een auto, geweldig om af en toe wat rubber mee te verbranden en super relaxed om lange afstanden mee te doen. Weet nu niet eens meer hoe je reenz-enkzaietie schrijft :wink:

Volgens Eddy Wally toch zoals je het schrijft.

Ik vrees dat je die combi rit niet in één lading haalt. Oplossing al gemeld: als je op je tussenbestemming bent -> in het stopcontact ! :wink:
 
Bedankt voor jullie reacties!

Ik moet denk ik bij mezelf nagaan of ik het er voor over heb om langzamer aan te doen of bij een SuC stoppen om bij te laden.

Ja, dat klopt. Maar twee keer per maand. Waar hebben we het over. En nagenoeg elke Tesla rijder rijdt, dat blijkt uit de reacties, stressvrij. Als dat niet past of afschrikt zijn er andere auto's uit een eerder tijdsvenster nog steeds te koop.
 
er zijn maar 3 oplossingen: supercharge, supercharge en supercharge (had ik supercharge al genoemd?)
Terugkomend uit België moet de rit wél via Oosterhout, Eindhoven, Tilburg of Urmond gaan. Daar aangekomen hoef je op de redelijk lege accu hooguit 100km range bij te laden dat je ongeveer 5 minuten kost. Voller laden kost alleen maar tijd, afkoppelen en wegwezen. GRATIS. Ben je in de ochtend voor op schema, dan laadt je op de heenweg bij. Kop koffie halen en je kunt weer door.
 
Ik rij inmiddels 2,5 jaar Tesla en heb er net 125K m's opzitten. Nog nooit me beperkt gevoel in wat ik wil doen. Algemene beeld hier denk ik.
Welke route rij je exact - dan kunnen de ervaren rijders aangeven hoe ze dit zouden aanpakken en wordt het veel concreter denk ik.
 
Ik rij inmiddels 2,5 jaar Tesla en heb er net 125K m's opzitten. Nog nooit me beperkt gevoel in wat ik wil doen. Algemene beeld hier denk ik.
Welke route rij je exact - dan kunnen de ervaren rijders aangeven hoe ze dit zouden aanpakken en wordt het veel concreter denk ik.

Helemaal mee eens. 110.000km hier op de teller en voel mij niet beperkt. Met het ook verder uitbreidende netwerk van CHAdeMO laders zoals Fastned word het alleen nog maar makkelijker.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Ja ik weet dat er meer parameters zijn dan snelheid en afstand zoals temperatuur, tegenwind, bandenmaat, gewicht in de auto etc. Laden op bestemming is op dit moment helaas echt niet mogelijk. Het probleem is zoals HWS al een beetje aangeeft dat ik nu in mijn huidige auto ook een beetje een speedjunkie ben.

Ik moet denk ik bij mezelf nagaan of ik het er voor over heb om langzamer aan te doen of bij een SuC stoppen om bij te laden.

Een Tesla nodigt uit om rustig te rijden. Het is een heel relaxte auto. Ben zelf gewend om in hele snelle auto's te rijden en heb dat ook altijd geweldig gevonden (momenteel nog steeds een RS6 in bezit die ik heb laten tunen tot >750 pk omdat het mij eigenlijk nooit te snel kon zijn), maar ik zie zelf nu meer in de combi van een tweede Tesla hier om al het A naar B vervoer mee te doen en dan een circuitauto ernaast om mijzelf nog uit te leven.

Dus mijn advies zou zijn: doen!
 
Ik zit een beetje met hetzelfde issue.. ik sta op het punt om te bestellen, vandaag, maar twijfel nog tussen de 70D en de 90D. Normaal gezien rijd ik per dag niet veel, dus een 70D zou wel passen. Maar voor die keren dat ik een dikke rit moet maken.. hoeveel KM's mag ik, onder gemiddelde omstandigheden, verwachten op een 70D?
 
Ik zit een beetje met hetzelfde issue.. ik sta op het punt om te bestellen, vandaag, maar twijfel nog tussen de 70D en de 90D. Normaal gezien rijd ik per dag niet veel, dus een 70D zou wel passen. Maar voor die keren dat ik een dikke rit moet maken.. hoeveel KM's mag ik, onder gemiddelde omstandigheden, verwachten op een 70D?


Ik heb gekozen voor een 70. Omdat je binnen NL meer als genoeg kan laden. Rij nu een Nissan Leaf met ongeveer 25000 km per jaar. Je moet idd even anders denken als een brandstof motor. Overal waar ik stop probeer ik altijd te laden. Met Tesla maak ik me helemaal geen zorgen. Zelfs naar de wintersport is prima te doen.