Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hergebruik van batterijen/accupacks voor andere toepassingen

This site may earn commission on affiliate links.

Maarten

Active Member
Nov 2, 2013
4,122
13,375
Hilversum
Vanochtend ben ik gebeld door een ondernemer, op wiens site ik een bericht had geplaatst.
Mijn indruk is dat het om een gedreven en (in de positieve zin) commerciële ondernemer gaat.
Hij is te zien in deze uitzending van Tegenlicht, waar een toekomstige Tesla-eigenaar mij op attent maakte:
[video]http://www.npo.nl/vpro-tegenlicht/22-02-2015/VPWON_1232876[/video]
Zie vanaf 18:26. Trouwens ook interessant te zien wat er, later in de film, in Hoofddorp gebeurt, maar dat terzijde.

Even los van dat onze batterijen in de Tesla wel wat langer meegaan dan wat in die uitzending wordt gesteld:
Hij is op een héél interessante manier bezig met duurzaamheid. Over de gezondheid van het eten kan je van mening verschillen, maar daar gaat het nu even niet over.
Hij gebruikt nu batterijen van BYD als Powerwall in zijn containers (zie film) die anders door de shredder zouden gaan, wat natuurlijk vreselijk zonde is.
Ik had hem verteld over het batterij management in onze Tesla en gemeld dat het van belang is te letten op de temperatuur en het niet langdurig vol/leeg maken van de Li-Ion batterijen.

Welnu: hij is op zoek naar een "Willy Wortel" die hem bij dit gebeuren verder kan helpen met deze variant op een Powerwall.
Heeft volgens zijn zeggen bijna alles al geprobeerd tot aan de TU toe.
Ik weet dat iemand in USA op dit forum het nodige heeft gedaan, maar die zit natuurlijk wel erg ver weg.
Iemand ideeën over wie hem zou kunnen helpen? Hoeft volgens mij beslist niet voor niets te gaan.
Zou iets moois uit kunnen ontstaan denk ik!
 
Wk057 is the way to go, Maarten. Je gaat niemand vinden die meer weet over de inner workings van de Tesla batterij. Behalve bij de Duitse constructeurs dan, maar die gaan het niet vertellen. :rolleyes: Jason (wk057) heeft een website waar hij zijn projecten beschrijft. Ik denk dat die ondernemer best contact met hem opneemt om eens van gedachten te wisselen. Er is echter 1 probleem, de Tesla batterij is niet beschikbaar. Jason heeft het vorige maand geprobeerd en is van een kale reis teruggekomen. De enige manier om er aan te geraken is via total loss wagens.
 

Degene die dat artikel heeft geschreven weet ook niet wat in de wereld op dat gebied gedaan wordt:
"Mercedes Benz’ utility scale grid storage system is said to demonstrate their “out-of-the-box” take on storage applications in an attempt to meet the need for household energy use."
Kopiëren noem ik nou niet bepaald out-of-the-box denken! :confused: