Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

7.0 op Classic MS

This site may earn commission on affiliate links.
Wat schiet een classic owner op met 7.0?

Ik geloof dat de algemene indruk is: niet veel.

Vanochtend stond de update ook bij mij klaar (na terugkomst van vrouw en auto uit Duitsland).
Dus zojuist geïnstalleerd en even 5 minuten naar een laadpaal gereden.

Mijn indruk: zwaar teleurstellend!

Nieuwe functionaliteit:
- een klokje
- aparte statistiek van de laatste trip

'New look': vreselijk.
Zwaar subjectief, maar ik vind het niet mooi. Bovendien is het ook niet consequent doorgevoerd cq oude schermen zijn maar deels aangepast.

Nieuwe instrumentencluster: minder praktisch
Wat doet dat auto'tje daar in het midden van de tacho? Mij herinneren aan het feit dat mijn auto rood is? Dient geen enkel doel.
De uitwisseling van odometer and range indicator begrijp ik ook niet. Ik had de belangrijkste info in het midden. Een reminder aan het feit dat ik te veel in de auto zit centraal weergeven doe je me echt geen plezier mee.
Plaatsing (en grote) van knipperlicht indicatoren was al door iemand genoemd dacht ik. Ook niet handig.

Klokje: wel aardig.
Maar een secondewijzer op het instrumentencluster is dan weer een heel stom idee. Er beweegt nu voortdurend iets op het scherm zonder enige relatie met het functioneren van de auto. Leidt dus af (en gaat wellicht ook irriteren).

Kom wellicht weer wat azijnpisserig over. Maar ik heb echt nog niet kunnen ontdekken waar ik in 7.0 als classic rijder gelukkig van kan/moet worden.

Wat mij betreft doet de 'new look' afbreuk aan het (van de zotte na twee jaar, maar toch) classic imago van mijn MS.

Maar wellicht weten jullie meer?
 
Snap en deel veel van je opmerkingen. Ik vind m.n. het contrast tussen de moderne look van het kleine display met de wat plompe ouderwets en nu rommeligere overkomen van het grote display jammer. Dit laatste had rustiger en veel stijlvoller mogen zijn. Er zijn echter veel mogelijkheden e.e.a. aan te passen (geen klokje b.v.) dus er is prima mee te leven. Echt veel opschieten doen we er echter idd niet mee.
 
Ik moet nog een beetje aan de nieuwe look wennen denk ik maar ben in eerste instantie ook geen fan.
Bijvoorbeeld de grote knoppen(balk) bij de audio speler vind ik niet mooi.
Zoals LastNLsig ook zegt; het stoort dat de style niet overal is doorgevoerd.
verder kwa functionaliteit weinig vooruitgang.
Klopt het trouwens dat bij ons de banden druk niet getoont word?
Ik heb wel het idee dat ie iets zuiniger is maar ik heb pas 2 ritten gereden.
Nu weer wachten wat 7.1 gaat brengen.. (Of een nieuwe S/X kopen) :wink:
 
Had vooraf mixed feelings, voornamelijk door de nieuwe UI op center console. Nu ik er mee wat mee gereden heb ben ik best enthousiast:
* interface werkt stuk sneller. Dat was mijn grootste irritatie met v6
* audio gedeelte kan nu full screen (is nieuw toch?)
Voor de rest weinig verschil gemerkt, zie ook (nog) geen verschil in verbruik.
 
Sluit me aan bij de meningen hierboven. Ik vind de nieuwe look ook niet geweldig en verder is het even wennen dat veel dingen net een andere plek hebben gekregen. Na eerder berichten ben ik vooral benieuwd of hij inderdaad zuiniger is geworden, maar dat kan ik eigenlijk nog niet bevestigen. Lijkt er wel een beetje op, maar ik denk eigenlijk dat het wishful thinking is.
Het meest storende vind ik tot nu toe de trips weergave. Ik houd altijd mijn wh/km gebruik in de gaten sinds mijn laatste keer opladen en over het gehele bezit van de auto (ik heb trip B nooit meer gereset sinds ik de auto heb opgehaald). Die laatste zie je nu niet meer, je ziet die van je huidige rit en sinds de laatste keer opladen. Die twee zijn vaak hetzelfde dus ik heb niets aan dat onderscheid, ik zie liever of ik mijn totale verbruik nog een wh'tje omlaag heb gekregen (dat is mijn spel, ieder zijn eigenaardigheid :wink: ).

Verder nog iets vreemds, maar dat zal ik me wel verbeelden. Toen ik een half jaar geleden mijn power folding mirrors liet installeren kon ik mijn spiegels bij het achteruit rijden niet zo ver meer naar beneden kantelen als ik bij d eoude spiegels. Het leek alsof het nieuwe spiegeltje bij het kantelen klem kwam te zitten in de spiegelkast. Ik heb me daar maar bij neergelegd. Nu sinds de update kantelen die spiegels ineens weer een stuk verder door naar beneden. Ik ging er altijd vanuit dat het niet verder kunnen kantelen door een hardware matige beperking kwam en het lijkt het me nu ook stug dat dit softwarematig is opgelost. Maar toevallig is het wel.

Resumé zijn wij als classics met een versie 7 vooral opgezadeld met een quasi moderne look die mij niet aanspreekt. Ik heb het niet zo met dat simplistische met grote knoppen, ik rijd tenslotte geen duplo auto. Maar ik had ook moeite met de nieuwe look van iOS, dus het zal wel aan mij liggen. Behalve de aanschaf van een electrische auto in 2013 ben ik nooit erg vooruitstrevend geweest.

Ik vind trouwens het autootje middenin de snelheidsmeter wel prettig. Nu kan ik eindelijk makkelijk zien of de remlichten aangaan bij welke mate van regen.
 
Last edited:
Het mest storende vind ik tot nu toe de tripsd weergave. Ik houd altijd mijn wh/km gebruik in de gaten sinds mijn laatste keer opladen en over het gehele bezit van de auto (ik heb trip B nooit meer gereset sinds ik de auto heb opgehaald). Die laatste zie je nu niet meer, je ziet die van je huidige rit en sinds de laatste keer opladen. Die twee zijn vaak hetzelfde dus ik heb niets aan dat onderscheid, ik zie liever of ik mijn totale verbruik nog een wh'tje omlaag heb gekregen (dat is mijn spel, ieder zijn eigenaardigheid :wink: ).

Dat is opmerkelijk. Ik heb ze allemaal nog. Het viel me juist op dat de extra info (huidige rit) er wat knullig onder gefrutseld is.

B nooit resetten was ook mijn plan. Maar ergens bij een van de reparaties (was het de eerste batterijwissel of de 4de motorwissel) is bij mij alles gereset. Ondertussen al meer dan 60k geleden.
 
Dat is opmerkelijk. Ik heb ze allemaal nog. Het viel me juist op dat de extra info (huidige rit) er wat knullig onder gefrutseld is.

B nooit resetten was ook mijn plan. Maar ergens bij een van de reparaties (was het de eerste batterijwissel of de 4de motorwissel) is bij mij alles gereset. Ondertussen al meer dan 60k geleden.
Misschien is het ergens in te stellen, maar ik heb nog niet gevonden waar. Bij mij staat de huidige rit bovenaan, en de 'since last charge' daar onder. Totaal voor trip A en/of Trip B is foetsie.
 
min of meer objectief gezien:

- klok is zinloos, een vermoeiend bewegende secondewijzer al helemaal ( er is ook al een tijdaanduiding op beide schermen, waarom nog een ?)
- spiegels gaan inderdaad (weer) (meer) naar beneden - prima
- ik mis de datum op m'n scherm - gebruikte ik regelmatig - die wil ik nog wel terug
- iemand al opgevallen dat het schermpjes met de gebruikscijfers (6 icoontjes) niet in sync is ?. Als je direct na het laden wegrijdt zouden wh/km, en de km toch boven en onder gelijk moeten blijven..

subjectief:
- scherm is minimalistischer - spreekt mij sterk aan (= de kunst van het weglaten, zie ook apple.com)
- ook sterk de indruk dat de auto zuiniger is geworden (na 200 km)
- minstens 5 keer vanochtend door mensen gevraagd of ik de update al binnen had.. het lijkt wel een soort national event ! en dat zonder enige echte marketing kosten -;)
 
Ik mis de datum ook, schrale troost is dat het icoontje wel de dag bevat. Het touchscreen reageert veel sneller. Mijn batterij percentage is veel belangrijker dan de km stand. Had dat graag in het midden gehad.
En de A en B tellers ook graag terug, ook hier de sport om er een Wh vanaf te krijgen.

Even over de auto in beeld, centraal in het midden. Leuk dat je kunt zien dat je koplampen aan zijn, maar bij de bochtverlichting aan gebeurt er niets. Het oplichten van de remlichten is haast niet te zien als de verlichting aan staat. Derde remlicht is trouwens ook stuk, en de spiegels klappen ook niet in. Knipperlicht lijken wel lampen terwijl het LED is ;-) zou de achteruitrijlamp of mistlamp het wel doen?
 
Misschien is het ergens in te stellen, maar ik heb nog niet gevonden waar. Bij mij staat de huidige rit bovenaan, en de 'since last charge' daar onder. Totaal voor trip A en/of Trip B is foetsie.

Ik moest ook even zoeken, maar dit is verhuisd naar het 'control' panel op het middenscherm. Daar zit een tabje met 'Trips'.

Et voila!

(ik ontvang graag rep. punten van iedereen die het nog niet had gevonden ;) )
 
Ook nu net de eerste tien kilometer gereden met de Classic.

Had inderdaad de trips al eerder gevonden. De tripfunctie op het middenscherm is behouden en uitgebreid met de huidige trip.
Ik vind het best dat de trips A en B niet steeds in beeld staan. Als het nodig is weet ik ze te vinden.

Daarnaast is "men" erg blij met de fullscreen functie van de audio. Prima met functies bovenin en dan de lijst er netjes onder. Geen gehannes meer met browseknop om iets anders te vinden. Alleen dit al is het waard!

UI vind ik prima zo. Middenscherm ook.
Autootje is grappig en inderdaad ook remlichten te zien wat handig zal zijn bij regengebruik.

Verder nog niet veel ervaren van eventuele aanpassing aan de regen. Die was namelijk beperkt omdat de batterij nog koud was. Toch op die eerste tien kilometer geëindigd met verbruik van 187 Wh/km. Was binnenweg maar erg hobbelig. Ben benieuwd.

Wordt vervolgd.
 
Last edited:
Ik moest ook even zoeken, maar dit is verhuisd naar het 'control' panel op het middenscherm. Daar zit een tabje met 'Trips'.

Et voila!

(ik ontvang graag rep. punten van iedereen die het nog niet had gevonden ;) )
Uiteraard, zoals het daar altijd heeft gezeten. Maar ik zie het graag achter mijn stuur, zodat ik in één oogopslag bij het afsnoepen van een Wh'tje juichend de zeeburgertunnel in kan duiken (zonder autopilot de handjes van het stuur he!). Dus bedankt Rene, maar nog niet het antwoord waar ik op hoopte. Ik zal de hand evengoed over mijn hart strijken en bijdragen aan je groene blikjes saldo :smile:
 
Uiteraard, zoals het daar altijd heeft gezeten. Maar ik zie het graag achter mijn stuur, zodat ik in één oogopslag bij het afsnoepen van een Wh'tje juichend de zeeburgertunnel in kan duiken (zonder autopilot de handjes van het stuur he!). Dus bedankt Rene, maar nog niet het antwoord waar ik op hoopte. Ik zal de hand evengoed over mijn hart strijken en bijdragen aan je groene blikjes saldo :smile:


Het minimalistische designer gespuis heeft het nog veel erger gemaakt.Het verbruiksgrafiekje heeft zijn assen en raster verloren!

Dit alles kennelijk onder het mom van: mensen die het echt willen weten moeten maar op het grote scherm kijken
 
Net thuis van mijn eerste echte rit (in het donker).
Kon niet meer teleurgesteld zijn. 7.0 is echt een stap terug.

Vroeger had ik een instrumentenpaneel dat bij aandachtig kijken een beeldscherm bleek te zijn.
Nu heb ik een beeldscherm (die veel te licht grijs en licht is in het donker; niet de donkerste kleur ' zwart' die beschikbaar is) die bij nog een keer kijken kennelijk als instrumentenpaneel bedoeld is.

Info lijkt er op willekeurige plekken opgeflikkerd te zijn. Navigatie kaart loopt door onder andere info (op het grote scherm ook) andere info doet dat weer niet. Het is een grijs vlak waar her en der wat op staat, als een oud dashboard waarin op willekeurige plaatsen gaten zijn geboord voor een metertje hier en een schakelaartje of lampje daar. Alle details zijn weg (daarvoor moet je op het grote scherm kijken). Op dit scherm kan alles. Zou me niet ook niet verbazen als er op een gegeven moment een mini-musk animatie mannetje over het beeldscherm komt springen. Getalletje van gemiddeld gebruik in grafiekje is veel te wit, etc. etc.
Al met al is het nu een heel amateuristisch geheel.

Mochten we het al vergeten zijn wat we hadden:
Een bovenrand met info over een aantal functies cq indicatie en waarschuwings 'lampjes'.
Een centrale klok met de belangrijkste actuele gegevens (snelheid/vermogen/SoC/stand automaat).
Twee gedefinieerde zijvlakken met variabele functie.
Een onderbalk met (minder belangrijke) informatie (tijd, datum, odometer, temperatuur, etc.)

Over het middenscherm valt ook niet veel goeds te zeggen. Bovenste twee randen met iconen lijkt nu 1 groot vlak geworden te zijn met kleine en grote (lelijke) iconen.
De onderste balk met 'vaste' functies is nu veel minder goed als aparte balk te herkennen.

Het minimalisme lijkt door te slaan naar simplisme. Gebruiksgemak is een, maar het oog wil ook wat.
Gaan ze nu bij het volgende bezoek aan de SeC ook al mijn chroom delen wrappen om de rest van de auto te laten passen bij het simplisme van de schermen?

En tenslotte nog de meest opmerkelijke observatie: ik heb weer een brom bij 120km terug.
Daar was ik bij de laatste motorwissel af. (ingeruild voor zoemen tussen 50-70km :crying: ). Maar vanavond was het toch echt weer terug.
Kan geen ander causaal verband zien dan 7.0 installatie...

Conclusie: 7.0 op Classic, WTF?!
(of kost dat weer reputatiepunten)
 
Schermafbeelding 2015-10-26 om 19.34.49.png
 
Nu 2 keer woon-werk rit gehad en inderdaad lijkt mij ook het verbruik iets zuiniger uit te vallen. Ben benieuwd hoe andere dit ervaren.
Maar dit zou dus de grote plus kunnen zijn van 7.0. Voor de rest is het gewoon even wennen. Net als de overgang van Windows 7 naar Windows 8.
Waarschijnlijk komt er volgende jaar versie 8.0 met het beste van de beide UI samengevoegd :wink:
 
Zie hier mijn resultaat, weliswaar na weinig km's maar met koude batterij (na aankomst nog steeds beperkt regen) en buitentemperatuur van 5 graden. Natuurlijk niet hard kunnen rijden maar volle lichten aan en verwarming met ontwaseming. (Trouwens, wij hebben het over CO2 maar hier in dit stadje kun je de lucht in blokken snijden. Veel houtkachels en nevelig weer dus blijft hangen. Je zou haast Bioweapon Defense Mode overwegen zoals de Chinezen nu massaal gaan doen :))

Ziet er wel veelbelovend uit.

IMG_0280.JPG


Edit: Wie is de eerste die over Nick en Simon begint?