Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Franse Schuko adapter?

This site may earn commission on affiliate links.
Aangezien ik volgende week naar Frankrijk afreis, leek het me wel handig om voor de UMC de Franse Schuko adapter te bestellen. Dat heb ik dan ook gedaan en die is inmiddels binnen. Nu zie ik geen enkel verschil met de adapter die ik al had: die voor Nederland. Als ik op de site kijk zien de adapters er ook op de foto identiek uit.

Zijn ze hetzelfde? Heb ik 90 euro weggegooid? Hoe zie ik het verschil als ik in Frankrijk aan de lader wil? Er staat immers ook niets op... Of hebben ze de verkeerde uitgeleverd?

Vragen, vragen, vragen...:frown:
 
Klopt, ze zijn hetzelfde. Enige voordeel is dat er niet meer dat dikke blok achter zit waardoor je sommige stopcontacten niet kon gebruiken. Maar dat kan ook met een verlengsnoer opgelost worden. Ik zou hem terugbrengen.
Zo ziet de oude NL adapter eruit:
f8040f63b6adabccff85d1d4636d936b.jpg
 
Last edited:
Als je (ook) van 220V afhankelijk bent is het wellicht handiger een verlengkabel aan te schaffen. Daarmee kan je ook de polen omdraaien (franse stopcontacten werken met een pin waardoor je een steker er maar op één manier in kunt stoppen) en ben je direct flexibeler. 25m lengte werkt probleemloos.
 
Ok. Bedankt allemaal.

Ik ga inderdaad via de SuC's, maar het is wel fijn om iets achter de hand te hebben. Ik stuur de adapter wel terug. Ik zie totaal geen verschil tussen dit ding en de (nieuwe) NL versie (dus zonder dat blok). Wel vreemd dat hij dan als apart product aangeboden wordt, naast de NL/BE/enz variant. Ze zijn dus hetzelfde...

Ik neem wel een verlengsnoer mee, just in case ;)
 
Ok. Bedankt allemaal.

Ik ga inderdaad via de SuC's, maar het is wel fijn om iets achter de hand te hebben. Ik stuur de adapter wel terug. Ik zie totaal geen verschil tussen dit ding en de (nieuwe) NL versie (dus zonder dat blok). Wel vreemd dat hij dan als apart product aangeboden wordt, naast de NL/BE/enz variant. Ze zijn dus hetzelfde...

Ik neem wel een verlengsnoer mee, just in case ;)
Check wel even of dat verlengsnoer een gat heeft voor de Franse aardpin, en of je de UMC er in beide orientaties in kunt steken. Ow en neem er eentje met 2,5mm2 aders, anders wordt ie erg warm en loop je kans dat de UMC er mee stopt door te hoog verlies...
 
Verlanglijstje is nu nog:

Een chademo adapter,
Een verloopstekker set zoals deze: https://www.conrad.nl/nl/kopp-reisstekker-travel-star-plus-zwart-grijs-177415010-619755.html
(Door Loek in een ander draadje getipt) of evt de set zoals die daar door phv wordt voorgesteld..
En nog wat verloopstekkers waardoor ik mijn verlengsnoer schucko aan de blauwe stekkers kan hangen....
Dan heb ik denk ik alles wel zo'n beetje :biggrin:
Nou ja, de Jerr-e zou ook wel leuk zijn voor 150 Euro, maar helaas kost die minstens 0 meer....:wink:
 
volgens mij is er wel degelijk een verschil

de fase & neuter zijn omgedraaid in frankrijk; ik heb op vakantie het stopcontact opengedraaid en de kabel getwist. Met mijn belgische adapter kon ik NIET laden zonder deze truk uit te voeren.

Het probleem is dat de aansluitingen niet in alle stopcontacten (zowel in België als in Frankrijk) hetzelfde zijn (vakman - doe-het-zelver). Voor gewone apparaten geeft dit geen verschil, enkel de UMC kan daar niet tegen. Daarom heb ik een kort verlengkabeltje gemaakt waar het omkeren van de pinnen inzit (een cross-cable). Als de UMC geen groene lichtjes geeft, gebruik ik dat kabeltje en werkt het wel. Thuis of waar je veel komt, zou je de aansluitingen in het stopcontact nog kunnen veranderen, maar dat doe je toch niet overal waar je eens een keertje wil laden :)