Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadpaal-app/site ervaringen?

This site may earn commission on affiliate links.
Goedemiddag,

Net met een (ook EV-rijdende) collega een tijd ervaringen uitgewisseld over de dagelijkse zoektocht naar laadpalen. Onze conclusie was: er zijn veel apps en sites met laadpalen, maar er is er nagenoeg geen ultieme bron die alles dekt. Niet heel handig als je onderweg bent in een vreemde stad.

Zie de verschillen tussen Open charge map, the New Motion en Oplaadpalen.nl, rond mijn kantoor in Almere:

oplaadpalen.png


Het gros is wel gelijk, maar zoals je ziet heeft elk van de kaarten weer palen die voor die bron uniek zijn. Lastig!
Wat zijn jullie ervaringen en hoe gaan jullie hier mee om?
 
Goedemiddag,

Net met een (ook EV-rijdende) collega een tijd ervaringen uitgewisseld over de dagelijkse zoektocht naar laadpalen. Onze conclusie was: er zijn veel apps en sites met laadpalen, maar er is er nagenoeg geen ultieme bron die alles dekt. Niet heel handig als je onderweg bent in een vreemde stad.

Zie de verschillen tussen Open charge map, the New Motion en Oplaadpalen.nl, rond mijn kantoor in Almere:

Het gros is wel gelijk, maar zoals je ziet heeft elk van de kaarten weer palen die voor die bron uniek zijn. Lastig!
Wat zijn jullie ervaringen en hoe gaan jullie hier mee om?

Ik denk dat dit ook precies de reden is dat we geen laadpalen als deze in onze navigatie hebben. Volgen mij zou Elon gewoon zeggen: "They suck!". Het enige wat we zien zijn de laadplekken waar we eerder hebben geladen en waar het TOEN goed is gegaan maar zonder garantie voor nu want ze zijn niet online zoals de SuC's.

Persoonlijk probeer ik het zoveel als mogelijk is te redden met thuisladen en de SuC's. Dat lukt in 99% van de gevallen.

Als straks de destination chargers er zijn zal ik daar veel gebruik van maken. In plaats van SuC nu een lunch plannen in zo'n restaurant, op roadtrip in plaats van SuC stop een overnachtingsplaats met deze laders etc.
 
...

Persoonlijk probeer ik het zoveel als mogelijk is te redden met thuisladen en de SuC's. Dat lukt in 99% van de gevallen.

Als straks de destination chargers er zijn zal ik daar veel gebruik van maken. In plaats van SuC nu een lunch plannen in zo'n restaurant, op roadtrip in plaats van SuC stop een overnachtingsplaats met deze laders etc.

Tot hiertoe heb ik meer dan 30K kilometers gereden waarvan een dik derde in vooral Frankrijk en Duitsland / Oostenrijk en heb buiten thuis en aan de SuC's slechts 3 keer aan een laadpunt opgeladen en dan eigenlijk alleen nog maar om mijn Type 2 kabel te testen en om mijn Kiwhi-pass te testen aan een Auchan in Frankrijk.

Zoals Hans al zei, denk ik ook dat de destination chargers veel belangrijker gaan zijn op de lange ritten.
 
Tot hiertoe heb ik meer dan 30K kilometers gereden waarvan een dik derde in vooral Frankrijk en Duitsland / Oostenrijk en heb buiten thuis en aan de SuC's slechts 3 keer aan een laadpunt opgeladen en dan eigenlijk alleen nog maar om mijn Type 2 kabel te testen en om mijn Kiwhi-pass te testen aan een Auchan in Frankrijk.

Zoals Hans al zei, denk ik ook dat de destination chargers veel belangrijker gaan zijn op de lange ritten.

Okay, jullie Model S-rijders zweren dus voornamelijk bij Superchargers en thuis laden, merk ik hier uit.
Ik rijd zelf een Roadster, en heb geen eigen laadpunt, dus het is wat meer improviseren :biggrin:
 
Okay, jullie Model S-rijders zweren dus voornamelijk bij Superchargers en thuis laden, merk ik hier uit.
Ik rijd zelf een Roadster, en heb geen eigen laadpunt, dus het is wat meer improviseren :biggrin:

"Zweren" is nu net weer zo'n groot woord. Het is maar wat het gemakkelijkst gaat en met zo weinig mogelijk gedoe zoals met dat circus aan pasjes, tarieven, bezet zijn, betrouwbaarheid e.d.

Heb je een Model S èn een laadmogelijkheid thuis, dan komt het vanzelf. En in dat licht gezien verwacht ik zelf heel veel van de destination chargers want ook daar is het "geen gedoe". Kijk maar eens op de Tesla site hoeveel er al in de US zijn en dagelijks komen er nieuwe bij. Ook Azie heeft er al flink wat en zelfs Australië heeft er nu al vijf. Wat dat betreft lopen wij gewoon behoorlijk achter.

Heb je die mogelijkheden (SuC en thuisladen) niet, dan heb je ook geen keus en ik heb respect voor de extra effort die nodig is, zoals bij je Roadster.
 
Die Destination chargers zijn in NL ook niet echt hard nodig. Er zijn in NL al zoveel plekken waar een laadpaal staat. Veel ook nog eens gratis...

Die zijn er vooral om de, door de fiscus veroorzaakte, overvloed aan PHEV's en (mini)EV's te bedienen. Althans, in mijn perceptie.

Laat ze maar komen. Met uiteraard gewoon een vaste kabel zodat dat dikke snoer alleen voor heel bijzondere gevallen uit zijn hoesje hoeft te komen en het, net als bij de SuC, alleen maar een kwestie is van inpluggen en gaan eten.

Via Nav te vinden en te zien of ze vrij zijn en wellicht ook te reserveren (in een verder stadium).
 
Het aantal openbare laadpunten in Nederland ligt met straatlengtes voor op de buurlanden. Bovendien hebben wij het met landelijk werkende passen ook nog eens veel makkelijker. In Duitsland b.v. heeft vaak ieder Bundesland zijn eigen pas / elektriciteitsbedrijf. Het zijn er echter nooit genoeg. Als je een beetje restaurant hebt ben je bijna dom als je geen laadpunt op de parkeerplaats maakt. Aanzien je hoogstwaarschijnlijk toch wel over de 10'000 kWh heen gaat is de investering relatief snel terugbetaalt.
Wij Nederlanders zijn natuurlijk gek op gratis, maar ik zou niet weten waarom je niet zou moeten betalen voor elektriciteit.
 
.
Wij Nederlanders zijn natuurlijk gek op gratis, maar ik zou niet weten waarom je niet zou moeten betalen voor elektriciteit.

Grappig dat het altijd alleen moet gaan om de vraag of iets "gratis" is. Het gaat helemaal niet om de paar euro die je moet betalen om wat bij te laden.

Het gaat om:

1) Wel of niet de juiste pas of app
2) Wel of niet gemakkelijk te vinden laadpunt (reden waarom dit draadje werd gestart)
3) Wel of niet bezet door een ander, wellicht een PHEV die de hele werkdag het punt bezet houdt
4) Wel of geen 22 kW afgifte (of desnoods 11kW voor monoladers onder ons)
5) Uitpakken, uitrollen en aankoppelen en later weer inpakken van eigen dikke (22kW) kabel.
6) Werkt hij wel of werkt hij niet
7) De wetenschap dat er een behoorlijk gecompliceerde back-office achter zit waar natuurlijk ook een verdienmodel rondom registreren, factureren, incasseren e.d. bestaat dat wellicht een groot deel van de opbrengst al doet verdampen.
8) Het verdienmodel van de aanbieders van de laadpalen zelf die ook aan de laadpalen zelf moeten verdienen.

Dan komt Elon met een simpel en slim idee waardoor zijn "vloot" een alternatief heeft, vergelijkbaar met het gemak van de SuC en dat uiteindelijk een aantal malen goedkoper is onder de streep.
Ook geeft hij doorlopend aan dat het begrip "vloot" ook andere gelijkgestemde auto's mag gaan omvatten.
 
Last edited:
Even een oudje afstoffen.:)

Ik gebruik de TNM pas en heb TNM app. Wat ik best vreemd vind is dat het best een tijd duurt voordat ik mijn laadsessie op niet TNM palen kan inzien, geen real-time verwerking dus. De “vreemde” paal kan wel zien welke pas ik gebruik, zodat ik kan laden en hoeveel ik heb gebruikt, maar op de een of andere manier duurt het een tijdje voordat ik dat in mijn laadhistorie van TNM app kan inzien. Dat is best onhandig. Gister bijvoorbeeld heb ik op het Laadplein van De Nieuwe Stad in Amersfoort geparkeerd. Dat terrein is alleen toegankelijk voor stekkerauto’s, dus ook plug-in hybrids. (Er is overigens een wegsleepregeling als er een ICE daar parkeert ;) )
Aangezien ik met mijn laadpas de slagboom kan bedienen, weet ik dus niet of er naast mijn laadverbruik nog tijd voor het parkeren (tijd tussen inrijden en uitrijden) wordt berekend.

Hebben alleen TNM passen last van de trage verwerktijd, of is dit ook het geval bij andere passen/apps?
 
Data tussen de verschillende aanbieders werd en wordt wellicht nog steeds maandelijks (via Excel sheets?) uitgewisseld.
Bijvoorbeeld laadsessies op Nuon laadpalen zie ik pas de maand erop in mijn account op de TNM site.
Om deze data makkelijker en sneller uit te wisselen tussen laadpaaloperators en serviceproviders is het OCPI protocol ontwikkeld maar diverse partijen staan kennelijk niet te springen om hier snel aan mee te doen.
 
Terug naar de tijd van de houten gulden dus. OCPI is dat hetzelfde protocol als waar de brandstofkaarten mee werken? Waar zijn ze dan zo huiverig voor?? Kiezen ze voor (in mijn ogen) de minst veilige keuze, een macro'tje laden en daarmee wat getallen aanpassen heb je met een Excelbestand toch redelijk snel gefixt. (je gaat me toch ook niet vertellen dat het allemaal handmatig gaat, en via persoonlijke mailboxen wordt verstuurd?)
 
Terug naar de tijd van de houten gulden dus. OCPI is dat hetzelfde protocol als waar de brandstofkaarten mee werken? Waar zijn ze dan zo huiverig voor?? Kiezen ze voor (in mijn ogen) de minst veilige keuze, een macro'tje laden en daarmee wat getallen aanpassen heb je met een Excelbestand toch redelijk snel gefixt. (je gaat me toch ook niet vertellen dat het allemaal handmatig gaat, en via persoonlijke mailboxen wordt verstuurd?)
Je zal verbaasd zijn als je wist hoeveel XML bestanden er tegenwoordig via sftp verzonden worden vanwege nieuwe security regels om vervolgens bij de ontvanger vanuit dat XML bestand handmatig overgetikt te worden naar Excel of een legacy applicatie.