Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
De Vmax is het hoogste voltage dat het BMS toe laat in de cellen, of, bij een SOC lager dan 100%, het op dat moment hoogst gemeten voltage in een module.

Onderstaand de Vmax in mijn 90 battery pack bij 90% lading. Belangrijk is ook de afwijking (diff) tussen de cellen. Hoe minder onbalans, des te beter.

Screenshot_20200228_193343.jpg
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Zoals ik het lees balanceert de tesla BMS als de accu bijna vol is. Na balanceren op 100% zouden alle spanningen praktisch gelijk moeten zijn. Als je de accu nu leeg rijdt en dan weer spanning verschil gaat bekijken dan zijn bij een goede accu de spanningen nog bijna gelijk. Mocht er een groter verschil zijn dan is er een probleem in een gedeelte van de accu. Dat gedeelte bepaald dan wanneer de accu leeg is. Dat gedeelte bepaald dus de degradatie terwijl 90% of meer van de accu nog goed kan zijn.
 
Vandaag ben ik met de vrouw naar Luxemburg gereden en hebben wij bij arlon aan de supercharger gehangen. De snelheid kwam niet boven de 74 kw met 5% aankomst en een tocht van 300 km achter de kiezen. Wat ik wil opvallend vond is dat hij de 74kw wel lang vol hield tot zo'n 45%. Het was voor ons een lunchpauze bij het hotel ernaast dus dus tijd hebben we maar gebruikt. 1 uur heeft hij aan de lader gestaan tot 90 %
 
Met de classic S85 uit 2013 op wintersport. Laadt nog best prima, al is het minder snel dan voorheen. Als de accu warm is en goed leeg, haal ik nog 121kW bij het starten.
View attachment 516522

De piek bij de start van het laden is bekend. Maar in alle eerlijkheid; hoe lang houdt de auto het vol...? Mijn ervaring is in ieder geval dat bij een vergelijkbare SoC mijn 85D uit 2015 een laadpiek kan hebben van zelfs 130kW maar dat dit binnen de 2 minuten onder de 100kW zit. Effectief laad je dan ongeveer 20km op hoge snelheid en dan is het lange tijd rond de 75-80kW en bij 50% SoC is het echt niet meer dan 50-60kW. De combinatie met de volle Supercharger locaties (en dus gedeeld vermogen) zorgt voor frustrerend lange laadtijden. Voor de 'lol' recent getimed hoe lang het duurt van 1% SoC naar 99% -> 1u en 51 minuten. 80% duurde ongeveer 1u en 15 minuten (stond alleen aan de laadstall).

Ik rij 45k km per jaar en ben op lange afstanden nu echt (voor mij) onacceptabel veel tijd kwijt met laden.
 
Eens, is bij mij vergelijkbaar. Toch vond ik de laadtijd nog alleszins meevallen, tot 250km range laden duurde niet langer dan een half uur. Het is dus niet zo dat de auto totaal onbruikbaar is geworden, zelfs niet voor een wintersport.
Maar ook ik merk een duidelijk verschil met vroeger, toen iedereen snel zijn broodje naar binnen moest proppen omdat de accu alweer vol was...
 
Maar ook ik merk een duidelijk verschil met vroeger, toen iedereen snel zijn broodje naar binnen moest proppen omdat de accu alweer vol was...
Idd. Vroeger kon ik makkelijk zeggen, terwijl we nog aan tafel stonden: “we kunnen vertrekken wanneer jullie willen, auto is al klaar!”
Nu is het “ja, laten we nog even de dessert kaart bekijken” :)
Na vijf jaar vakanties met de Tesla is de familie eraan gewend om op ons gemak te reizen. We proberen ook SuC aan grotere shopping malls te kiezen. Maakt iedereen gelukkig.

Maar toch zou ik graag de oudere laad snelheid terug: er zijn spijtig genoeg bijna verplichte stops, bv val de Meuse, waar het niet zo leuk is om te laden. :(

Ik blijf hopen dat tesla ermee bezig is om dit op te lossen: Tesla’s die SuC blokkeren langer is niet goed voor het rendement van de SuC.
 
Ik weet niet waar a better routeplanner zijn gegevens vandaag haalt? Gemiddelden? Fabrieksopgave? Ik heb gisteren eens vergeleken hoe het afwijkt van de praktijk..


Ik had ingevuld dat ik 120km per uur zou rijden terug naar huis, in de praktijk ben ik 93 op de GPS gaan rijden. Ik kwam toen met 16,6% SOC aan bij de SUC, terwijl verwacht was dat ik met 14% zou aankomen. Als ik 120 had gereden weet ik niet of ik de SUC daadwerkelijk gehaald zou hebben.
Volgens ABRP moest ik bijladen van 14 tot 45% en zou dat 16 minuten duren, in de praktijk heb ik bijgeladen van 16,6 tot 45% en duurde dat 20 minuten. ARBP spiegelt het dus wel wat te positief af. Ik heb dus 28,4% bijgeladen, dat was in totaal 15,6kWh. Gemiddelde laadsnelheid van 16,6 tot 45% dus 46,8 kW.. Zolang ik maar tussen deze percentages blijf laadt hij nog redelijk snel.. Hierna keldert de laadsnelheid razendsnel.


IMG-20200301-WA0001.jpg
 
weet niet waar a better routeplanner zijn gegevens vandaag haalt? Gemiddelden? Fabrieksopgave? Ik heb gisteren eens vergeleken hoe het afwijkt van de praktijk..

Hoeveel procent degradatie heb je ingevuld en welke verbruikswaarde bij 110km/h?

Verder is het vreemd, zodra ABRP merkt dat je meer dan een paar procent SoC afwijkt tijdens het rijden komt deze met een verzoek om te herbereken met een custom verbruik.

Volgens ABRP moest ik bijladen van 14 tot 45% en zou dat 16 minuten duren, in de praktijk heb ik bijgeladen van 16,6 tot 45% en duurde dat 20 minuten. ARBP spiegelt het dus wel wat te positief af.

ABRP gaat bij het laden uit van de gemiddelde charge curve voor jouw type. De BT60 zou laden van 10 kWh -> 50 kWh (17% -> 88%) in 42 minuten (BT60 S60 56.3 kWh) destijds bij levering volgens een post op hun website: Tesla Battery Charging Data from 801 Cars
 
Ik heb 10% degradatie ingevuld en 220wh per kilometer bij 110 km per uur.
Dit was de eerste keer dat ik de app gebruikte :) . Normaal altijd vooraf op de PC.
ABRP gaat bij het laden uit van de gemiddelde charge curve voor jouw type. De BT60 zou laden van 10 kWh -> 50 kWh (17% -> 88%) in 42 minuten (BT60 S60 56.3 kWh) destijds bij levering volgens een post op hun website: Tesla Battery Charging Data from 801 Cars

Zo.. dat is wel héél snel.. Over dat soort grotere stukken lading hanteer ik tegenwoordig ongeveer een minuut per geladen procent. In het begin wat sneller, later wat langzamer. Met die minuut kom ik redelijk uit.
 
Ik heb 10% degradatie ingevuld en 220wh per kilometer bij 110 km per uur.
Dit was de eerste keer dat ik de app gebruikte :) . Normaal altijd vooraf op de PC.


Zo.. dat is wel héél snel.. Over dat soort grotere stukken lading hanteer ik tegenwoordig ongeveer een minuut per geladen procent. In het begin wat sneller, later wat langzamer. Met die minuut kom ik redelijk uit.

Dat is 40kWh in 42 minuten oftewel gemiddeld 57kW. Ik neem aan dat je dat in het begin ook zeker wel haalde?

Een minuut per procent houd in dat jij daar nu 71 minuten over doet dus gemiddeld laad met 33kW???
 
Als ik naar jouw laadcurve kijk van ABRP en wat wiskunde toepas krijg ik:


56.3 * 17% = 9.57
56.3 * 50% = 23.15kW
23.15-9.57 = 13.58kW geladen

In:

19:12 - 19:30 -> 18 minuten


13.58kWh/18min*60min=45.25kW


Je zegt dat het gemiddeld met 33kW is dus dat houd je van 50% tot 88% ( 38% / 49.5kWh) met ik schat zo'n 21kW (33-12) ??

Ik kan dat bijna niet geloven.... Dan heeft superchargen gewoon geen zin.
 
Je zegt dat het gemiddeld met 33kW is dus dat houd je van 50% tot 88% ( 38% / 49.5kWh) met ik schat zo'n 21kW (33-12) ??

Ik kan dat bijna niet geloven.... Dan heeft superchargen gewoon geen zin.

Ja, zo kan je het wel ongeveer berekenen, vanaf een 50% zakt het meestal (niet altijd) enorm in. Vanaf 70% heb je een goede kans dat hij nog op een 10-15kW laadt.. Het vervelende is dat hij vlak na het superchargen ook even heel erg veel verbruikt, meestal 600wh per kilometer, en dat je dan meteen dus weer 1 of 2 van de geladen kw's kwijt bent..
Gelukkig rij ik 90% korte stukjes hier in de buurt, en laad ik hier op de zaak op dus is het prima voor mij. Maar het is niet wat ik verwacht had toen ik hem kocht, en zo was het in het begin ook niet. Afgelopen weekend moest ik even van Almelo naar huizen, en dan rustig via Laren en Amersfoort weer terug. Nergens harder dan 95 gereden.Thuis vertrokken met nog 70%, op de heenweg 34 minuten in Uchelen geladen en op de terugweg weer 20 minuten in Uchelen. Totaal gereden op die dag 291 km met gem 204 wh per kilometer (erg hoog vind ik voor 95km per uur met de kachel op 18,5, vorig jaar op zo'n rit 168 wh per kilometer) in totaal dus 54 minuten SUC. Op een privé uitje met het gezin was dit wel te doen, maar als je dit door de weeks zakelijk zou moeten doen schiet het echt niet op.
Ik zit vaak te twijfelen of ik moet overstappen op een 100, maar ik vind het te veel geld voor de paar keer dat ik verder weg moet, en wil eigenlijk niemand anders met mijn auto opzadelen. En ik ben bang dat ik met een 1o0 over een paar jaar ook weer één of andere software update ga meemaken die iets stuk maakt voor me. Nu klinkt mijn verhaal weer heel negatief, maar voor mijn dagelijks gebruik ben ik prima tevreden met de auto. En ik blijf druk bezig iedereen over te halen elektrisch te rijden.
superchargen.png
 
Last edited:
Zijn je lager oké of aanlopende remmen met zo’n hoog verbruik.

Hij loopt ongelofelijk licht... kan hem in de werkplaats met een pink verduwen.. Ik heb wel het idee dat ik een zacht lagerend geluid in de driveunit hoor. Dus mogelijk dat hij als hij aangedreven wordt inwendig wel zwaar loopt. Ik hoop eigenlijk dat het geluid harder wordt, want ik ben bang dat als ik nu naar Tesla ga, dat ze zeggen, alles in orde hoor.. 160 euro afrekenen alsjeblieft, zoals ze tot nog toe elke keer doen...