Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke merk lader en wat nog meer, er is zoveel keus

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb al wat avonden gezocht in het forum, maar door de hoeveelheid keus en mogelijkheden wordt het best ingewikkeld.
Om dat het van de zotte is om iedere keer naar de suc een paar kilometer verderop te rijden wil ik toch wel snel een lader thuis:)

Daarom zoek ik alweer hulp bij mijn forumleden. Ik heb het tenslotte aan jullie te danken dat ik in een Tesla rijd;)

Wat wil ik: Ik wil thuis de Tesla "veilig" kunnen laden en tevens min 1x per jaar de extra stroomkosten doorberekenen aan mijn BV dmv een stroommeter. Met veilig bedoel ik dat ik tijdens het laden niet zomaar de kabel eruit kan trekken.

Wat ik al wel weet:
-In mijn Tesla zit een 11 kw lader.
-Ik heb een 3x 25a aansluiting en ik heb de spullen liggen om de 3 fasen opnieuw in de groepenkast te kunnen installeren (40 ampere). (En ook iemand die dat verantwoord kan :) )
-De lader komt in de garage te hangen, omdat we denken dat het in de winter beter voor de Tesla is om wat warmer te staan.
-Ik heb in mijn huis een overstek rondom, waaronder ik onzichtbaar ongeveer 25 meter installatiekabel kan plaatsen.

Welke vragen heb ik:
-De kabeldikte zal wel 2.5mm per draadeind moeten zijn. Dat moet toch 5 aderig zijn? (inclusief de aardedraad)
-Heb ik op zo een lader een start/stop lader knop nodig? Het voordeel van zo een knop lijkt mij. Ik hoef niet eerst de auto in om op stop laden te drukken. Maar werkt dat dan ook zo?
-Volgens mij heb ik de 16 amp beveiliging niet nodig als deze al op de "krachtstroomgroep" in de meterkast zit
-In principe wil ik een vaste kabel, zodat deze er niet zo maar uit te trekken is. Is dat ook zo, of indien je een connector hebt, kan de kabel er dan ook niet uitgetrokken worden tijdens het laden.
-Welke lader zouden jullie mij adviseren? Iedereen roept dat de zijne beter is. Ik zie echter geen echte verschillen. Kan ik dan niet beter voor de goedkoopste gaan?
-De lengte van de kabel is meestal 4 of 5 meter. Stel dat ik de auto om wat voor een reden een keer achterstevoren in de garage heb staan. Hoeveel meter heb ik dan nodig indien de lader ongeveer 2 meter vanaf de auto hangt. 8 meter lijkt mij dan tekort.

Zouden jullie mij willen adviseren?
 
Qua lader kan ik kort zijn: Tesla's eigen Wall Connector is het makkelijkst in gebruik: vaste kabel, met een knop op de connector waarmee je laadklep open gaat, stekker insteken en je auto gaat laden. Bij vertrek druk je weer op de knop, het laden stopt, de stekker ontgrendeld en je kan hem eruit halen. Net als bij de Superchargers eigenlijk.
Ze hebben een versie met 2.5 meter kabel en een met 8 meter kabel, ik vind zelf die met de korte kabel de beste keus omdat er weinig kabel rondslingert maar het is aan jou wat je belangrijker vindt: minder kabel op te ruimen of je auto soms achteruit kunnen inparkeren. En volgens mij zijn ze ook nog eens een van de goedkopere laders, zo niet de goedkoopste.
 
Ik bevestig: de Wall Connector van Tesla is inderdaad zeer handig met de knop die met de wagen communiceert... Mijn vrouw lukte het direct zonder enige uitleg... Says enough.
Verder zou ik wel een kabel leggen van 6mm ipv 2,5, zeker voor een lange afstand. Bij mij is de kabel zo'n 20m en heb hiermee op veilig gespeeld...
 
Ik zou ook kiezen voor de Tesla Wall Connector (HPWC) omdat:
  1. Ik deze persoonlijk het mooiste vind.
  2. Eén van de goedkoopste ca. € 500,-
  3. Ik zou voor de korte kabel kiezen(2m). Heb ik thuis gedaan. Op kantoor heb ik 3 jaar geleden EV-boxen met lange kabel(8m) laten installeren om dezelfde redenen als jij echter nog nooit gebruikt.
  4. Voordeel bij de HPWC is dat er een knop op zit om je klepje te openen. Deze werkt ook nog eens veel beter dan die van je UMC of die bij de SuC.
  5. Inpluggen en het laden start, ontkoppelen en het stopt vanzelf.
  6. Hij is standaard geschikt voor 32A mocht je in de toekomst willen upgraden of een andere EV krijgen.
  7. Voor de bekabeling zou ik 5x6mm2 kiezen, kost nauwelijks meer en is weer voorbereid op hogere vermogens, toekomst.
  8. Verrekening kun je doen door een extra kWh meter tussen je station en je hoofdaansluiting in je meterkast te zetten.
  9. Een erg mooie optie is uitbreiding met een Maxem® systeem (ca. € 500,-). Deze beschermt je woning voor overbelasting, heeft een mooie oplossing om periodiek een factuur aan je eigen BV op te maken, geen abonnementskosten, HPWC is op afstand aan of uit te zetten. Zie ook het High Power Wall Charger Mk II draadje.
  10. Verzwaring van je aansluiting lijkt mij niet nodig en is erg duur, jaarlijks hogere kosten.
 

gewoon even schaamteloos overnemen wat @HWS hier schrijft :

Ik zou ook kiezen voor de Tesla Wall Connector (HPWC) omdat:
  1. Ik deze persoonlijk het mooiste vind.
  2. Eén van de goedkoopste ca. € 500,-
  3. Ik zou voor de korte kabel kiezen(2m).
  4. Voordeel bij de HPWC is dat er een knop op zit om je klepje te openen. Deze werkt ook nog eens veel beter dan die van je UMC of die bij de SuC.
  5. Inpluggen en het laden start, ontkoppelen en het stopt vanzelf.
  6. Hij is standaard geschikt voor 32A mocht je in de toekomst willen upgraden of een andere EV krijgen.
  7. Voor de bekabeling zou ik 5x6mm2 kiezen, kost nauwelijks meer, minder verliezen en is weer voorbereid op hogere vermogens, toekomst.
  8. Verrekening kun je doen door een extra kWh meter tussen je station en je hoofdaansluiting in je meterkast te zetten.
  9. Een erg mooie optie is uitbreiding met een Maxem® systeem (ca. € 500,-). Deze beschermt je woning voor overbelasting, heeft een mooie oplossing om periodiek een factuur aan je eigen BV op te maken, geen abonnementskosten, HPWC is op afstand aan of uit te zetten. Zie ook het High Power Wall Charger Mk II draadje.
  10. Verzwaring van je aansluiting lijkt mij niet nodig en is erg duur, jaarlijks hogere kosten (in Nederland).

omdat ik het er helemaal mee eens ben.:)
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and HWS
gewoon even schaamteloos overnemen wat @HWS hier schrijft :

Ik zou ook kiezen voor de Tesla Wall Connector (HPWC) omdat:
  1. Ik deze persoonlijk het mooiste vind.
  2. Eén van de goedkoopste ca. € 500,-
  3. Ik zou voor de korte kabel kiezen(2m).
  4. Voordeel bij de HPWC is dat er een knop op zit om je klepje te openen. Deze werkt ook nog eens veel beter dan die van je UMC of die bij de SuC.
  5. Inpluggen en het laden start, ontkoppelen en het stopt vanzelf.
  6. Hij is standaard geschikt voor 32A mocht je in de toekomst willen upgraden of een andere EV krijgen.
  7. Voor de bekabeling zou ik 5x6mm2 kiezen, kost nauwelijks meer, minder verliezen en is weer voorbereid op hogere vermogens, toekomst.
  8. Verrekening kun je doen door een extra kWh meter tussen je station en je hoofdaansluiting in je meterkast te zetten.
  9. Een erg mooie optie is uitbreiding met een Maxem® systeem (ca. € 500,-). Deze beschermt je woning voor overbelasting, heeft een mooie oplossing om periodiek een factuur aan je eigen BV op te maken, geen abonnementskosten, HPWC is op afstand aan of uit te zetten. Zie ook het High Power Wall Charger Mk II draadje.
  10. Verzwaring van je aansluiting lijkt mij niet nodig en is erg duur, jaarlijks hogere kosten (in Nederland).

omdat ik het er helemaal mee eens ben.:)

Met nog één toevoeging: als je een kabel trekt vanuit je meterkast dan zou ik ook meteen een netwerkkabel trekken om de laadpaal aan te kunnen sluiten op een smart charge oplossing, zoals de maxem. Dat heb ik destijds niet gedaan, waardoor ik nu alsnog over 40 meter de grond in zou moeten gaan om een netwerkkabel aan te leggen...
 
  • Like
Reactions: HWS
Inderdaad eigenlijk maar één keuze, de Tesla Wall Charger (als de UMC niet wordt genomen, wat uiteindelijk de meest economische oplossing is) hoewel ik voor de zekerheid even zou afwachten wat ze op 28 oktober aankondigen bij Tesla. Wellicht, als je solar hebt, een DC mogelijkheid. En natuurlijk is een netwerkkabeltje meetrekken een must want kost niets en kan heel handig zijn. Overigens staat het smart gebeuren nog in de kinderschoenen en daar zullen we nog wel veel verbeteringen gaan zien de komende tijd.
 
Onderstaande reply had ik al helemaal klaar. En dan zie ik ineens de post van Hans ivm 28 oktober. Beste Hans wat is er 28 oktober?

gr Chris

Super super, wat helpen jullie mij toch weer goed.:):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)

Wat doe ik niet: De Maxem vind ik op dit moment nog niet het geld waard. Kan later ook nog. 11 KWH laden zal bij mij thuis geen problemen opleveren.
Daarvoor zoek ik nog een goed (goedkope) meter.

Iemand hierover nog een advies:rolleyes::rolleyes: ??

Wat doe ik wel: (Schaamteloos overgenomen omdat het zo een goed advies is en aangevuld met het advies van Daniel ivm de netwerkkabel :) )
  1. Ik deze persoonlijk het mooiste vind.
  2. Eén van de goedkoopste ca. € 500,-
  3. Ik zou voor de korte kabel kiezen(2m).
  4. Voordeel bij de HPWC is dat er een knop op zit om je klepje te openen. Deze werkt ook nog eens veel beter dan die van je UMC of die bij de SuC.
  5. Inpluggen en het laden start, ontkoppelen en het stopt vanzelf.
  6. Hij is standaard geschikt voor 32A mocht je in de toekomst willen upgraden of een andere EV krijgen.
  7. Voor de bekabeling zou ik 5x6mm2 kiezen, kost nauwelijks meer, minder verliezen en is weer voorbereid op hogere vermogens, toekomst.
  8. Verrekening kun je doen door een extra kWh meter tussen je station en je hoofdaansluiting in je meterkast te zetten.
  9. Tegelijk een netwerkkabel (in een buis) onder de grond leggen zodat ik me altijd nog kan bedenken

Nogmaals dank. Op een heel klein beetje advies na heb ik alles gepland......
 
Of je ontwerpt een 'design' laadpaal, nederlands fabrikaat, handgemaakt, de mooiste materialen, 'een sieraad voor uw woning', kost je ongetwijfeld het vijfvoudige (niet nagevraagd), maar dan vergeet men alsnog even het meest praktische van een eigen laadpaal: een vaste kabel.
Sta je alsnog met je kabel te prutsen bij je eigen designpaal :confused:

(vandaag gezien op de Ecomobiel)


IMG_0615.JPG
 
Of je ontwerpt een 'design' laadpaal, nederlands fabrikaat, handgemaakt, de mooiste materialen, 'een sieraad voor uw woning', kost je ongetwijfeld het vijfvoudige (niet nagevraagd), maar dan vergeet men alsnog even het meest praktische van een eigen laadpaal: een vaste kabel.
Sta je alsnog met je kabel te prutsen bij je eigen designpaal :confused:

(vandaag gezien op de Ecomobiel)


View attachment 197414
Ja maar zo'n lelijke vaste kabel erin designen, daar vraag je ook wel wat... :D
 
  • Funny
Reactions: ebullio
Ja maar zo'n lelijke vaste kabel erin designen, daar vraag je ook wel wat... :D

Dat lukt Tesla dus gewoon wel. Design is overigens ook een kwestie van smaak.

Op 28 oktober presenteert tesla Energy/Solar City een aantal nieuwe producten rondom zonnedaken, opslag en laden. De verwachting is dat DC laden daarbij dichterbij komt. (Gelijkstroom i.p.v. omzettingen naar en van wisselstroom) waarbij verliezen drastisch worden teruggebracht. Wat er precies komt, behoudens het nog niet nader omschreven "zonnedak" weet ik ook niet maar ik zou dat even afwachten.
 
  1. Ik deze persoonlijk het mooiste vind.
  2. Eén van de goedkoopste ca. € 500,-
  3. Ik zou voor de korte kabel kiezen(2m).
  4. Voordeel bij de HPWC is dat er een knop op zit om je klepje te openen. Deze werkt ook nog eens veel beter dan die van je UMC of die bij de SuC.
  5. Inpluggen en het laden start, ontkoppelen en het stopt vanzelf.
  6. Hij is standaard geschikt voor 32A mocht je in de toekomst willen upgraden of een andere EV krijgen.
  7. Voor de bekabeling zou ik 5x6mm2 kiezen, kost nauwelijks meer, minder verliezen en is weer voorbereid op hogere vermogens, toekomst.
  8. Verrekening kun je doen door een extra kWh meter tussen je station en je hoofdaansluiting in je meterkast te zetten.
  9. Tegelijk een netwerkkabel (in een buis) onder de grond leggen zodat ik me altijd nog kan bedenken

Aanvullingen:
koop een type B aardlekschakelaar, of aardlekautomaat.
Een standaard UTP kabel in een buis geeft kans op problemen, koop een FTP of STP welke geschikt is voor in de grond.
 
Op 28 oktober presenteert tesla Energy/Solar City een aantal nieuwe producten rondom zonnedaken, opslag en laden. De verwachting is dat DC laden daarbij dichterbij komt. (Gelijkstroom i.p.v. omzettingen naar en van wisselstroom) waarbij verliezen drastisch worden teruggebracht. Wat er precies komt, behoudens het nog niet nader omschreven "zonnedak" weet ik ook niet maar ik zou dat even afwachten.
De rendementen van de omzetter die de DC naar AC omzetten bij zonnepanelen ligt erg dicht bij 100%. Ik vraag me af of een DC-DC converter zoveel efficienter is.
 
@Firebird,
Wat zijn jullie toch weer oplettend!. Alles klopt behalve de titel. Daarnaast staat de 3 fase nog een keer apart vermeld. Dus deze bestellen geeft alleen maar ellende.
@Refie
Goede aanvulling. Aardlekautomaat komt weer origineel terug in de meterkast.
Mbt. netwerkkabel. Deze kan ik gewoon binnendoor installeren (daar heb ik 10 jaar geleden dus WEL rekening mee gehouden) Die hoef ik dus niet onder de zoden te stoppen :)