Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
De aanleiding is: het overbelaste elektriciteitsnetwerk. Dus moeten we de overtollige stroom omzetten in waterstof. Komen ze dat bij mij thuis doen dan ofzo? Zo niet, hoe lost dit het probleem dan op?

Wel een positive noot: waterstof auto’s gaan de BEV niet meer vervangen. Die strijd is kennelijk gewonnen.
De redenering is sowieso krom. Er wordt gezegd wanneer we met zijn allen tegelijk gaan laden dan stort het stroom net in dus daarom is waterstof een goed alternatief.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Dat moet toch iedere 150.000 km? Net als iedere 10.000 km een nieuw luchtfilter? Prima verdienmodel voor de dealer.

Iemand verdient overigens veel te veel aan die brandstof cel, volgens waterstofmagazine.nl kost die tussen de 10.000 en 20.000 euro.

 
Dat moet toch iedere 150.000 km? Net als iedere 10.000 km een nieuw luchtfilter? Prima verdienmodel voor de dealer.

Iemand verdient overigens veel te veel aan die brandstof cel, volgens waterstofmagazine.nl kost die tussen de 10.000 en 20.000 euro.


De Mirai dient elke 10K een beurt te krijgen, filters en controle van de H2 loodgieterij.
 
Een overbelast elektriciteitsnetwerk heeft niets te maken met overtollige stroom, dat laatste kan je gewoon curtailen.
Voor een EV moet de elektriciteit bij je thuis geraken. Dit gaat t via het net en dat dreigt overbelast te worden volgens velen.
Met H2 kunnen ze overtollige elektriciteit in H2 omzetten aan de bron (geen levering tot aan je huis en dus geen belasting van het netwerk) en die H2 dan over de weg vervoeren tot in jouw buurt.
Typische kromme redenering van wie zich er niet in verdiept heeft.
In België is er een eerste richting tot oplossing via het capaciteitstarief. Fout in deze is dat er geen onderscheid gemaakt wordt in het tijdstip. Als ik van 23:00 tot 5:00 mijn wagen laad, dan is er geen probleem voor het netwerk. Toch wordt ik dan gestraft met capaciteitstarief als ik dat aan vol vermogen doe. Ik zou moeten beloond wirden, omdat ik meewerk aan de balancering van het verbruik en het netwerk.
 
Voor een EV moet de elektriciteit bij je thuis geraken. Dit gaat t via het net en dat dreigt overbelast te worden volgens velen.
Met H2 kunnen ze overtollige elektriciteit in H2 omzetten aan de bron (geen levering tot aan je huis en dus geen belasting van het netwerk) en die H2 dan over de weg vervoeren tot in jouw buurt.
Typische kromme redenering van wie zich er niet in verdiept heeft.
In België is er een eerste richting tot oplossing via het capaciteitstarief. Fout in deze is dat er geen onderscheid gemaakt wordt in het tijdstip. Als ik van 23:00 tot 5:00 mijn wagen laad, dan is er geen probleem voor het netwerk. Toch wordt ik dan gestraft met capaciteitstarief als ik dat aan vol vermogen doe. Ik zou moeten beloond wirden, omdat ik meewerk aan de balancering van het verbruik en het netwerk.
Het capaciteitstarief is naar mijn mening slechts een begin. Er komt een dynamisch tarief waarbij men voor u zal bepalen wanneer uw auto (bvb) 's nachts aan een goedkoper tarief zal opladen. Men zal dit volgens mij ook zeer gemakkelijk kunnen aansturen per regio (en via een slim oplaadpunt). Als ik mijn auto 's avonds kan insteken en 's morgens vertrekken met het aantal% batterij die ik heb ingesteld, mogen ze van mij het beste tijdstip en vermogen kiezen voor de beste prijs ;-) Hiermee zal de tijd van 'doe uw goesting op elk tijdstip' definitief verleden tijd worden, tenzij de prijs u niet interesseert ... Heden zijn de terugdraaiende tellers een doorn in het oog voor dergelijk systeem omdat mensen met een digitale meter met dit systeem weer worden benadeeld. De stroomversnelling in dergelijke tarieven/gebruik zal er dus volgens mij dus pas echt komen in 2025 (als de terugdraaiende teller ook verleden tijd wordt voor 'oude' zonnepaneeleigenaars).
 
Het capaciteitstarief is naar mijn mening slechts een begin. Er komt een dynamisch tarief waarbij men voor u zal bepalen wanneer uw auto (bvb) 's nachts aan een goedkoper tarief zal opladen. Men zal dit volgens mij ook zeer gemakkelijk kunnen aansturen per regio (en via een slim oplaadpunt). Als ik mijn auto 's avonds kan insteken en 's morgens vertrekken met het aantal% batterij die ik heb ingesteld, mogen ze van mij het beste tijdstip en vermogen kiezen voor de beste prijs ;-) Hiermee zal de tijd van 'doe uw goesting op elk tijdstip' definitief verleden tijd worden, tenzij de prijs u niet interesseert ... Heden zijn de terugdraaiende tellers een doorn in het oog voor dergelijk systeem omdat mensen met een digitale meter met dit systeem weer worden benadeeld. De stroomversnelling in dergelijke tarieven/gebruik zal er dus volgens mij dus pas echt komen in 2025 (als de terugdraaiende teller ook verleden tijd wordt voor 'oude' zonnepaneeleigenaars).
Dat lijkt mij heel verre toekomst, maar mocht de elektriciteit van 16:00 tot tot 22:00 5 keer duurder zijn dan van 23:00 tot 5:00, dan zal ik dat zelf wel regelen.
 
Nieuwe brandstofcel in je H2 waggie: €103.764,17


Dagwaarde van zo'n hok. :eek:

1691564387377.png
 
Jullie zeuren hier over watersofauto's maar ik zie dat de verkopen van de Toyota Mirai in Nederland meer dan verdubbeld zijn... van 18 tot 40 stuks YTD.
De Hyundai Nexo heeft slechts een kleine daling van 61 stuks vorig jaar naar... [checks notes] ... NUL stuks dit jaar.

Het marktaandeel van waterstofauto's in Nederland is dan ook een indrukwekkende 0,174 promille.

Autoverkopen Juli en YTD
 
Jullie zeuren hier over watersofauto's maar ik zie dat de verkopen van de Toyota Mirai in Nederland meer dan verdubbeld zijn... van 18 tot 40 stuks YTD.
De Hyundai Nexo heeft slechts een kleine daling van 61 stuks vorig jaar naar... [checks notes] ... NUL stuks dit jaar.

Het marktaandeel van waterstofauto's in Nederland is dan ook een indrukwekkende 0,174 promille.

Autoverkopen Juli en YTD
Waarom zou je nu nog een Mirai kopen?
Heel vreemd.
 
Ik denk dat waterstof vooral gepushed wordt door gevestigde belangen in de energie sector om ten eerste grip te houden op het tempo van de transitie, en ten tweede om een rol te houden in de opwekking en distributie van energie. Direct gebruik van opgewekte elektriciteit (of na tijdelijke opslag) kan buiten de bestaande infrastructuur om, met uitzondering van het elektriciteitsnet -dat in handen is van de overheid (incl. de regionale netbeheerders). Spelers in de olie- en gasindustrie komen dreigen hun sleutelpositie in het systeem te verliezen.
 
Ik denk dat waterstof vooral gepushed wordt door gevestigde belangen in de energie sector om ten eerste grip te houden op het tempo van de transitie, en ten tweede om een rol te houden in de opwekking en distributie van energie. Direct gebruik van opgewekte elektriciteit (of na tijdelijke opslag) kan buiten de bestaande infrastructuur om, met uitzondering van het elektriciteitsnet -dat in handen is van de overheid (incl. de regionale netbeheerders). Spelers in de olie- en gasindustrie komen dreigen hun sleutelpositie in het systeem te verliezen.
Dat is een goede samenvatting van voorgaande >4000 posts in dit draadje.
 
  • Funny
Reactions: horta