You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Schrik voor vonken die waterstofresten zouden kunnen ontsteken.TL;DW: totaal zinloos. Zelfs de achterklep is niet elektrisch.
Dat verbruik 3x zoveel electriciteit dan bij een EV, je zou voor minderSchrik voor vonken die waterstofresten zouden kunnen ontsteken.
De fossiele commentaren zijn af en toe wel eens leuk. Je zou er een boekje van moeten maken en dat over een jaar of 5 uitgeven. (of nog beter gefilmde interviews op straat, want ken je die nog "ik zou nooit met een zo'n aso mobiel op straat gaan staan bellen" (van begin deze eeuw geloof ik) die was in 2005 al antiek. We zijn met EV wereldwijd de 10% voorbij en dan gaat het hard, heel hard.
We kunnen straks een lange neus trekken naar deze mensen die hun ICE aan de straatstenen niet meer kwijtraken. Wel hebben ze met een beetje geluk een goedkopere (maar chinese) EV. Wie het laatst lacht..
Sorry maar: Foei, dat een Tesla-rijder (KL0809, Driving an M3P) nog in die onzin gelooft van "de auto op waterstof".Het is niet alleen dat men krampachtig vasthoudt aan een conventionele auto, maar ook dat een auto met elektrische aandrijving nog steeds duurder in aanschaf is. Dat het verbruik weer stukken goedkoper is, speelt dan geen rol; men heeft simpelweg de euro’s niet. Plus, de tweedehands markt is nog niet op het niveau van de auto’s met brandstofmotor.
Het gaat zeker gebeuren, hetzij direct elektrisch geladen, hetzij een elektrische aandrijving via H2. Misschien is er wel markt voor beiden.
Helaas hebben ze (Shell c.s.) alle politieke partijen met hun sprookjes ingepakt. Er is er werkelijk geeneen die het echte waterstofplaatje kent, gezien de partijprogramma's bij de laatste verkiezingen. ALLEMAAL hebben ze iets over investeren in groene waterstof staan. Oh ja OT, ander draadje.. sorry.Sorry maar: Foei, dat een Tesla-rijder (KL0809, Driving an M3P) nog in die onzin gelooft van "de auto op waterstof".
Kijk eens op het draadje "Waterstof of elektrisch" in dit Forum, daar wordt duidelijk uitgelegd dat dit een Utopie is geweest (voltooid verleden tijd) van Shell c.s.
Lees daar bijv. wat ik heb geschreven in 2020: De waterstofauto, succes of flop? De genoemde bedragen zijn totaal achterhaald, maar de principes niet.
Bijzonder dat je er zo stellig over bent. Dat je een stukje hebt geschreven, betekent natuurlijk niet dat je gelijk hebt.Sorry maar: Foei, dat een Tesla-rijder (KL0809, Driving an M3P) nog in die onzin gelooft van "de auto op waterstof".
Kijk eens op het draadje "Waterstof of elektrisch" in dit Forum, daar wordt duidelijk uitgelegd dat dit een Utopie is geweest (voltooid verleden tijd) van Shell c.s.
Lees daar bijv. wat ik heb geschreven in 2020: De waterstofauto, succes of flop? De genoemde bedragen zijn totaal achterhaald, maar de principes niet.
Simpel rekensommetje om nog enigszins on-topic te blijven: een laadnetwerk voor H2 uitrollen gelijk aan het huidige Tesla Supercharger kost 35 Triljoen, en dan laten we de bevoorrading volledig buiten beschouwing.Bijzonder dat je er zo stellig over bent. Dat je een stukje hebt geschreven, betekent natuurlijk niet dat je gelijk hebt.
Interessant gegeven is, dat een aantal ‘grote jongens’ nog steeds miljarden investeren in H2 gebaseerde aandrijving.
En niet alleen in de auto industrie.
Toevallig Rolls-Royce (aviation), deze week, dat werkt aan de ontwikkeling van een toestel met voortstuwing gebaseerd op H2. Leuke joint venture met Hyundai.
En dat is slechts één voorbeeld.
Ik ben absoluut geen fervente verdediger van H2 systemen, maar het is zeker niet ‘voltooid verleden tijd’.
Om te beginnen is dat simpele rekensommetje al gebaseerd op een verkeerde aanname.Simpel rekensommetje om nog enigszins on-topic te blijven: een laadnetwerk voor H2 uitrollen gelijk aan het huidige Tesla Supercharger kost 35 Triljoen, en dan laten we de bevoorrading volledig buiten beschouwing.
Meteen ook de reden dat Toyota voor de Mirai tien jaar geleden nooit een laadnetwerk is gaan aanleggen zoals dat Californische start-upje wel heeft gedaan.
Buiten alle gekende bezwaren als hopeloze inefficiëntie en complexiteit kan je zo vrij helder zien dat dat niet gaat gebeuren.
Dat een paar autofabrikanten die de elektrificatie boot gemist hebben nog wat rommelen met prototypes doet daar niets aan af.
H2 heeft alleen een nuttige rol te vervullen in de industrie bij processen die niet geëlektrificeerd kunnen worden.
En de H2 pomp heeft na 2 wagens 30 minuten nodig om weer op druk te komen voor de volgende 2 wagens. Zou 36 wagens per 24 uur aankunnen. De triljoenen blijven dus staan. In Californië moet je een slot reserveren om te gaan tanken.Een EV staat een half uur te laden, een H2 tank van 60 Kg vullen duurt 5 minuten
H2 is niet efficiënt maar ik zie toch dat er een markt voor zou kunnen zijn. Eigenlijk meer voor andere applicaties dan personen auto's ik denk hierbij waar het gewicht van de accu nadelig is, dus vrachtauto's bestelbussen en campers.Even een linkje, kunnen we daar eventueel verder
Waterstof of elektrisch
Je hoort het zo vaak: ik geloof niet in elektrisch rijden, waterstof heeft de toekomst. Onzin natuurlijk om dat zo te stellen, aangezien waterstof een manier is om energie op te slaan, en waterstofauto's nog steeds gewoon op elektriciteit rijden. De vraag is dus: waarin gaan we de energie...teslamotorsclub.com
Nou, meeste vrachtwagens zijn niet beperkt in gewicht, maar beperkt in volume. Dus dat gewicht voor die batterijen kan er perfect bij.H2 is niet efficiënt maar ik zie toch dat er een markt voor zou kunnen zijn. Eigenlijk meer voor andere applicaties dan personen auto's ik denk hierbij waar het gewicht van de accu nadelig is, dus vrachtauto's bestelbussen en campers.
Maar net als de keuze tussen benzine, diesel en lpg zou er ook een keuze kunnen komen tussen EV en H2.
Mits:
1. De H2 auto een stuk goedkoper is dan een EV, want energie uit H2 zou duurder moeten zijn dan energie uit kWh.
2. Er een tank infrastructuur gaat ontstaan, maar dit zal wel gebeuren door subsidie van Europa. Als er al geld vrijkomt voor fietspaden in NL moet dit zeker lukken.
Dit is mijn visie en dat zegt niet dat ik er een voorstander van ben.