Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Liebrich stelt dat het tot 2030 duurt voordat de werkelijkheid indaalt en groene H2 gezien wordt voor wat het is; vervanging van fossiel H2 en op zijn hoogst toepassing in een paar andere sectoren.
Ofwel maakt men H2 groen en verspilt men 2/3 van de groene energie in dat process, ofwel kan men 3 keer meer nuttige energie groen maken voor EV’s. Mochten we nu een overschot hebben aan groene energie, akkoord, maar we hebben zelfs niet genoeg groene energie om de processen waar H2 onvervangbaar is groen te maken.
Stel, je kan voor 15000€ je huis passief maken door te isoleren of je kan dat voor 45000€ door geothermie, zonnecellen en een thuisbatterij, wat ga je kiezen?
 
Mochten we nu een overschot hebben aan groene energie, akkoord, maar we hebben zelfs niet genoeg groene energie om de processen waar H2 onvervangbaar is groen te maken.

Hmm, ik zie geen reden waarom deze processen niet tegelijkertijd kunnen plaatsvinden en zie het zelfs als wenselijk.

Hoe sneller bijvoorbeeld een Tata over kan gaan op staalproduktie met behulp van H2 hoe beter.

Versnellen van de uitbouw van zon en wind is het devies imo.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hmm, ik zie geen reden waarom deze processen niet tegelijkertijd kunnen plaatsvinden en zie het zelfs als wenselijk.

Hoe sneller bijvoorbeeld een Tata over kan gaan op staalproduktie met behulp van H2 hoe beter.

Versnellen van de uitbouw van zon en wind is het devies imo.
Neen, als ze de H2 van Tata groen maken, verspillen ze 2/3 van de elektriciteit in het proces. Ze kunnen met dezelfde energie 3 keer meer winnen voor het klimaat door elektrificatie van het wagenpark. Dan is er 2/3 minder energie voor nodig en wordt het overblijvende 1/3 nog eens groen ook.
Ze kunnen beter eerst de H2 groen maken voor processen waar H2 geen alternatief is (chemische processen, waar H2 als grondstof nodig is, niet als energie. Want zelfs daar zijn we nog niet.
Zon en wind uitbouw is inderdaad het devies en misschien, in een verre toekomst is er dan zo veel overschot, dat die inderdaad in H2 kan opgeslagen worden, want dat is voorlopig de enige oplossing voor langetermijn opslag, bijvoorbeeld om zonne-energie overschotten van de zomer te bewaren tot in de winter.
 
Neen, als ze de H2 van Tata groen maken, verspillen ze 2/3 van de elektriciteit in het proces. Ze kunnen met dezelfde energie 3 keer meer winnen voor het klimaat door elektrificatie van het wagenpark. Dan is er 2/3 minder energie voor nodig en wordt het overblijvende 1/3 nog eens groen ook.
Ze kunnen beter eerst de H2 groen maken voor processen waar H2 geen alternatief is (chemische processen, waar H2 als grondstof nodig is, niet als energie. Want zelfs daar zijn we nog niet.
Zon en wind uitbouw is inderdaad het devies en misschien, in een verre toekomst is er dan zo veel overschot, dat die inderdaad in H2 kan opgeslagen worden, want dat is voorlopig de enige oplossing voor langetermijn opslag, bijvoorbeeld om zonne-energie overschotten van de zomer te bewaren tot in de winter.


Ik ben het 100% eens met de stelling dat we voorzichtig moeten zijn met de allocatie van groene energie en H2 produktie veel energieverlies kent.

Ik denk alleen dat de rekensom veel complexer is dan alleen de ‘factor drie’.

Met Tata als voorbeeld, daar worden nu Cokes verstookt in de processen, een van de vuilste toepassingen van Fossiel.

Buiten CO2 lijdt dat ook tot enorme milieuschade en gezondheidsproblemen van de omwonenden.

Ik ben wel benieuwd of er in het geval van Tata al een milieu-effect reportage gemaakt is waarbij dit is doorgerekend in geval van overschakeling op H2.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik ben het 100% eens met de stelling dat we voorzichtig moeten zijn met de allocatie van groene energie en H2 produktie veel energieverlies kent.

Ik denk alleen dat de rekensom veel complexer is dan alleen de ‘factor drie’.

Met Tata als voorbeeld, daar worden nu Cokes verstookt in de processen, een van de vuilste toepassingen van Fossiel.

Buiten CO2 lijdt dat ook tot enorme milieuschade en gezondheidsproblemen van de omwonenden.

Ik ben wel benieuwd of er in het geval van Tata al een milieu-effect reportage gemaakt is waarbij dit is doorgerekend in geval van overschakeling op H2.
Ook voor Tata Steel zijn er veel betere alternatieven dan H2.
MoE is vele malen efficiënter en schoner. Hier voorbeeld uitleg van Boston Metal:

De reductie van ijzererts (ijzeroxide) naar zuiver ijzer door middel van waterstof is een endotherme reactie. Dus naast de energie die je nodig hebt om waterstof te maken, is er extra energie nodig om de reactie überhaupt te laten lopen.
En daaruit komt dan koud ijzer dat je daarna nog tot 1400 graden moet opwarmen om vloeibaar te maken, te kunnen legeren, gieten en walsen, wat nog eens een enorme hoeveelheid energie vergt.
Hier een demonstratie van het principe van het proces:
(Bij de reductie van ijzererts met koolstof komt juist warmte vrij, dat is een exotherme reactie die meteen leidt tot heet vloeibaar ijzer.)
Kortom: IJzer en staal maken met waterstof is een energie vretende optie, die toevallig toepassing kan vinden bij SSAB in noord Zweden met een lokaal exces aan hydro- en kernenergie in een dun bevolkt gebied met (te) weinig afnemers.
De waterstof optie voor Tata Steel bij IJmuiden is een rookgordijn, niet meer dan dat.

En hier nogmaals de presentatie van Michael Liebreich (oprichter Bloomberg New Energy Finance) die ten overstaan van vele waterstof adepten onderbouwd gehakt maakt van de waterstof hype. Net alsof hij dit hele draadje heeft doorgelezen 😀:


Deze presentatie kan niet genoeg herhaald worden denk ik.
 
Ook voor Tata Steel zijn er veel betere alternatieven dan H2.
MoE is vele malen efficiënter en schoner. Hier voorbeeld uitleg van Boston Metal:

De reductie van ijzererts (ijzeroxide) naar zuiver ijzer door middel van waterstof is een endotherme reactie. Dus naast de energie die je nodig hebt om waterstof te maken, is er extra energie nodig om de reactie überhaupt te laten lopen.
En daaruit komt dan koud ijzer dat je daarna nog tot 1400 graden moet opwarmen om vloeibaar te maken, te kunnen legeren, gieten en walsen, wat nog eens een enorme hoeveelheid energie vergt.
Hier een demonstratie van het principe van het proces:
(Bij de reductie van ijzererts met koolstof komt juist warmte vrij, dat is een exotherme reactie die meteen leidt tot heet vloeibaar ijzer.)
Kortom: IJzer en staal maken met waterstof is een energie vretende optie, die toevallig toepassing kan vinden bij SSAB in noord Zweden met een lokaal exces aan hydro- en kernenergie in een dun bevolkt gebied met (te) weinig afnemers.
De waterstof optie voor Tata Steel bij IJmuiden is een rookgordijn, niet meer dan dat.

En hier nogmaals de presentatie van Michael Liebreich (oprichter Bloomberg New Energy Finance) die ten overstaan van vele waterstof adepten onderbouwd gehakt maakt van de waterstof hype. Net alsof hij dit hele draadje heeft doorgelezen 😀:


Deze presentatie kan niet genoeg herhaald worden denk ik.
Top keynote die van Michael Liebreich
 
In Lochem (vlak in de buurt van waar ik woon) zijn er huizen die sinds dit jaar op waterstof verwarmd worden.
Ik heb daarover een artikeltje geschreven, om aan te tonen wat voor een onzin dat is. :(
Als je het zou willen lezen, de link:
Je huis op waterstof verwarmen - Vergeet het maar
Goed verhaal 👍
Met dit plaatje zie in één oogopslag waarom het verwarmen van huizen op waterstof een bijzonder slechte benutting van energie is.
 

Attachments

  • H2heatiingFAIL.jpeg
    H2heatiingFAIL.jpeg
    25 KB · Views: 108

1678635204197.png
 
Titel zegt t eigenlijk al. Ad van Wijk werd betaald door de belangenorganisatie van netbeheerders.

Voor de mensen die t artikel willen lezen, De eerste 10 kunnen m lezen. Daarna zit ie achter de paywall van t FD.

'Lobby financierde 'waterstofhoogleraar' Ad van Wijk ' 🎁 Lees gratis: Lobby financierde 'waterstofhoogleraar' Ad van Wijk (gratis te lezen)

Edit. Ik zie dat @Maurice1 me voor was.