U heeft volledig gelijk. De efficiëntie is het beste als men de electriciteit onmiddellijk stockeert in een batterij en dan verbruikt. Daar kan waterstof niet tegen op.
Nu alles verandert als men weet dat hoe meer windmolens en zonnepanelen we hebben, hoe meer vraag en aanbod, niet meer op elkaar afgestemd zijn. We zetten de windmolens stil. De electriciteit DAN omzetten naar waterstof is wel nuttig. (we spreken over 's nachts en in de zomermaanden waar we wind en zonne-energie produceren, > 3000 h/jaar nodig om een electrolyser af te schrijven)
Waterstof die dan terug wordt omgezet naar electriciteit - in de wagen of in een centrale.
Een tweede punt is dat waterstof ook op een andere manier kan worden gemaakt dan met elektrolyse:
Vergassing afval (plastic, organisch, houtafval)
Zonnepanelen die onmiddellijk waterstof produceren
Pyrolyse - turkoise waterstof
Injectie van O2 in oude oliebronnen met opvang van H2 en C blijft in de grond.
... er is veel bezig in deze markt.
De wagen die we nodig hebben is een elektrisch voertuig met een batterij zo groot dat ik 70% van mijn verplaatsingen electrisch kan doen (autonomie ca. 100 km), 's nachts de batterij kan opladen met groene stroom. NIET aan de snelladers moet die niet steeds groene stroom kunnen leveren. En een brandstofcel met waterstof/ammoniak of mierenzuur voor het tanken van een groene brandstof, die me de autonomie biedt die nodig is. Die brandstofcel wordt ook gebruikt wanneer men electriciteit en warmte nodig heeft In ieder geval met de huidige laadinfrastructuur in België koopt men geen zuivere EV, de kans dat ik de komende jaren in de file zal staan aan de laadpaal omdat de wagens een te kleine autonomie hebben is te groot. Dit alhoewel Tesla reeds een mooie autonomie heeft is nog te weinig. Zeker bij vriesweer.