BMW en Tesla zijn westers, dus ja.
In de door mij bedoelde verhoudingen gaat het vooral om het eigendom (= beslissingsmacht), niet zozeer om de lokatie.
Lokatie heeft wel positieve bijeffecten (mn. werkgelegenheid) zoals bij Volvo, echter dat zijn in het grotere geheel tijdelijke doekjes voor het bloeden.
Kijk wat Chinezen doen in de ruimtevaart en in de semicon. Ik ken geen klant van wie het systeem/machine nog niet exact is gekloond. Enige reden dat die soms nog niet werken is ontbreken van functionerende software. Die ze dan gewoon proberen te stelen.
Kijk naar hun geduw en getrek met omringende landen in de Zuid Chinese zee. Taiwan. Houding tov. Rusland. The list goes on and on. Need I say more.
Ze zijn een plan aan het uitvoeren en daarin hebben wij als westerlingen hooguit een bijrol.
Ik begrijp je hoor, en vind je strategie niet verkeerd. Het gaat er dan om hoe je de lijn trekt.
Ik ben geen china-fan, verre van, maar stel vast dat ze hun reputatie van 'goedkoop en lage kwaliteit' echt aan het overstijgen zijn, en op die manier echt de markt onder druk zetten.
Persoonlijk heb ik het lastig om voor mezelf te verantwoorden om merkelijk meer te betalen voor gelijkaardige westerse kwaliteit.
Neem nu de Audi Q6 etron, de Macan en zet daar een Tesla Y tegenover.
De Macan is zeker een luxueuzere auto, maar met gelijkaardige prestaties is die gewoon 2 keer zo duur, en de Q6 makkelijk 50-70% duurder dan de Tesla.
Op dit moment geen idee welke chinese auto je daar mee kan vergelijken, maar bv de Xpeng 7 of de BYD Han/Seal zijn geen slechte auto's en zitten eerder op Tesla prijsniveau.
Kan ik een Q6 betalen, ja, maar ik zou me er slecht bij voelen om daar 75k + 15k aan opties voor neer te leggen.
Zou ik een Tesla privé kopen, waarschijnlijk wel, maar stiekem hoop ik dat de europese bouwers met beter en betaalbaardere auto's komen.
Een lichtpunt vind ik bij Renault. Met hun Scenic, en zeker met de R5 gaan ze volgens mij echt succes hebben, maar dat zijn andere klasse's.