Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat je China nu wel een beetje onderschat, maar de toekomst zal het uitwijzen.
Het gevaar van China zit niet alleen in de EV markt, maar vooral in de afhankelijkheid van de grondstoffen denk ik. Met EV’s kun je nog een beetje spelen met subsidies en importheffingen, maar als er (fictieve) schaarste ontstaat op grondstoffen is dat een grotere bedreiging.
 
Het gevaar van China zit niet alleen in de EV markt, maar vooral in de afhankelijkheid van de grondstoffen denk ik. Met EV’s kun je nog een beetje spelen met subsidies en importheffingen, maar als er (fictieve) schaarste ontstaat op grondstoffen is dat een grotere bedreiging.
Niet alleen grondstoffen. Ook chips. Dat is dan meteen ook de stok die ze achter de hand houden om invoerheffingen af te houden.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Ik heb momenteel een Hongqi E-HS9 als vervangende auto voor mijn Tesla (schade herstel). Wat een sloep. Wel heel luxe, maar je weet echt niet wat waar te vinden in de wirwar van beeldschermen (5 stuks!). Zit echt heel goed, maar kansloze buitenkant en veel te groot. Behoorlijk snel voor het gewicht. Wel een enorme zuipschuit, 350 Wh/km bij rustig rijden op de snelweg.
 
De Xpeng is voor Chinezen een luxewagen. Recente Duitsers zie je er bijna niet meer. Tenzij op trailers om naar Europa te verschepen.

Ik heb dit veel mensen horen doen daar. Ook Europeanen.
Of het steek houdt of niet, doet niet ter zake, luxe kopen gaat om perceptie.

Met een EV is het een stuk moeilijker om aan echte differentiatie te doen.
De hele aandrijflijn is een pak beter vergelijkbaar. Motoren met turbo's, electrisch gestuurde variabele kleppentiming, 5 kleppen per cilinder, versnellingsbakken met 8 of 10 verhoudingen, speciale sper/torssen differentieels zijn duidelijk het speelveld van de europese bouwers, en dat is nu gewoon weg en vervangen door één of 2 motoren die makkelijker te bouwen zijn en veel meer op elkaar lijken.

Daarom speelt Porsche het zo sterk op hun geavanceerde en dure luchtvering met adaptieve demperse en sturingen, want daar zijn ze duidelijk nog beter dan een Tesla bv.

En of mensen voor een Macan het dubbele (of meer) blijven uitgeven zal toch op lange termijn moeten gedreven worden door verschillen en differentiatie.
Met prestaties alleen gaat dat niet lukken.
 
In de autoregeling van mijn bedrijf heb ik - naast sinds 2019 de verplichting tot EV - laten opnemen dat alle merken zijn toegestaan behalve Chinese, incl. Volvo. Reden: ik ben van mening ben dat het zéér onverstandig is als we de westerse automotive industrie volledig passeren. Dat doe je namelijk door het kopen van het Chinese eindproduct. Uiteindelijk wil China in een aantal industrieën de belangrijkste speler worden. Automotive is er één van. Je hoeft geen briljante geleerde te zijn om te snappen dat wij er niet beter van gaan worden als de Chinezen straks de dienst uitmaken. Geo-politiek en macro-economisch. Een wederzijdse afhankelijkheid, door het kopen van westerse EV's met Chinese onderdelen, is veel verstandiger. Helaas weten de Chinezen ook heel goed waar de 'knopjes' van de gemiddelde Westerling zitten: de (m.i. ergerlijk domme) kortzichtige honger naar goedkoop & veel-voor-weinig.
 
In de autoregeling van mijn bedrijf heb ik - naast sinds 2019 de verplichting tot EV - laten opnemen dat alle merken zijn toegestaan behalve Chinese, incl. Volvo. Reden: ik ben van mening ben dat het zéér onverstandig is als we de westerse automotive industrie volledig passeren. Dat doe je namelijk door het kopen van het Chinese eindproduct. Uiteindelijk wil China in een aantal industrieën de belangrijkste speler worden. Automotive is er één van. Je hoeft geen briljante geleerde te zijn om te snappen dat wij er niet beter van gaan worden als de Chinezen straks de dienst uitmaken. Geo-politiek en macro-economisch. Een wederzijdse afhankelijkheid, door het kopen van westerse EV's met Chinese onderdelen, is veel verstandiger. Helaas weten de Chinezen ook heel goed waar de 'knopjes' van de gemiddelde Westerling zitten: de (m.i. ergerlijk domme) kortzichtige honger naar goedkoop & veel-voor-weinig.
Is een BMW die in China gebouwd wordt toegelaten? (iX3)
En een Tesla 3 (komen allemaal uit Shanghai voor EU) ?
 
  • Like
Reactions: Dan84
Is een BMW die in China gebouwd wordt toegelaten? (iX3)
En een Tesla 3 (komen allemaal uit Shanghai voor EU) ?
Precies. Er is geen 'Westerse autoindustrie', dat is een illusie. Alle spelers zijn globaal, alleen heeft de Europese autoindustrie te veel vingers in de pap bij de EU en vooral bij de Duitse, Franse en Italiaanse overheid om het 'juiste' te doen. De klimaatcrisis is nu, niet over 15 jaar. Dat is wat de Chinese overheid wel snapt. Maar goed, die doen dan ook niet aan een maatschappij die maximaal 3 maanden vooruit kijkt, maar 50 jaar.
 
  • Like
Reactions: Dan84
Is een BMW die in China gebouwd wordt toegelaten? (iX3)
En een Tesla 3 (komen allemaal uit Shanghai voor EU) ?
BMW en Tesla zijn westers, dus ja.

In de door mij bedoelde verhoudingen gaat het vooral om het eigendom (= beslissingsmacht), niet zozeer om de lokatie.
Lokatie heeft wel positieve bijeffecten (mn. werkgelegenheid) zoals bij Volvo, echter dat zijn in het grotere geheel tijdelijke doekjes voor het bloeden.

Kijk wat Chinezen doen in de ruimtevaart en in de semicon. Ik ken geen klant van wie het systeem/machine nog niet exact is gekloond. Enige reden dat die soms nog niet werken is ontbreken van functionerende software. Die ze dan gewoon proberen te stelen.
Kijk naar hun geduw en getrek met omringende landen in de Zuid Chinese zee. Taiwan. Houding tov. Rusland. The list goes on and on. Need I say more.
Ze zijn een plan aan het uitvoeren en daarin hebben wij als westerlingen hooguit een bijrol.
 
BMW en Tesla zijn westers, dus ja.

In de door mij bedoelde verhoudingen gaat het vooral om het eigendom (= beslissingsmacht), niet zozeer om de lokatie.
Lokatie heeft wel positieve bijeffecten (mn. werkgelegenheid) zoals bij Volvo, echter dat zijn in het grotere geheel tijdelijke doekjes voor het bloeden.

Kijk wat Chinezen doen in de ruimtevaart en in de semicon. Ik ken geen klant van wie het systeem/machine nog niet exact is gekloond. Enige reden dat die soms nog niet werken is ontbreken van functionerende software. Die ze dan gewoon proberen te stelen.
Kijk naar hun geduw en getrek met omringende landen in de Zuid Chinese zee. Taiwan. Houding tov. Rusland. The list goes on and on. Need I say more.
Ze zijn een plan aan het uitvoeren en daarin hebben wij als westerlingen hooguit een bijrol.
Ik begrijp je hoor, en vind je strategie niet verkeerd. Het gaat er dan om hoe je de lijn trekt.
Ik ben geen china-fan, verre van, maar stel vast dat ze hun reputatie van 'goedkoop en lage kwaliteit' echt aan het overstijgen zijn, en op die manier echt de markt onder druk zetten.

Persoonlijk heb ik het lastig om voor mezelf te verantwoorden om merkelijk meer te betalen voor gelijkaardige westerse kwaliteit.

Neem nu de Audi Q6 etron, de Macan en zet daar een Tesla Y tegenover.
De Macan is zeker een luxueuzere auto, maar met gelijkaardige prestaties is die gewoon 2 keer zo duur, en de Q6 makkelijk 50-70% duurder dan de Tesla.
Op dit moment geen idee welke chinese auto je daar mee kan vergelijken, maar bv de Xpeng 7 of de BYD Han/Seal zijn geen slechte auto's en zitten eerder op Tesla prijsniveau.

Kan ik een Q6 betalen, ja, maar ik zou me er slecht bij voelen om daar 75k + 15k aan opties voor neer te leggen.

Zou ik een Tesla privé kopen, waarschijnlijk wel, maar stiekem hoop ik dat de europese bouwers met beter en betaalbaardere auto's komen.
Een lichtpunt vind ik bij Renault. Met hun Scenic, en zeker met de R5 gaan ze volgens mij echt succes hebben, maar dat zijn andere klasse's.
 
  • Like
Reactions: OttoR and PeterSZ
Ik heb daar gemengde gevoelens bij.

Met een benzineauto tanken is: eerste tanken en betalen, en dan toilet, en eventueel eten, en dan terug weg.
Als je redelijk snel laadt: auto inpluggen, toilet, koffie/eten, uitpluggen en dan terug weg.

Met ultrasnel laden kan je amper iets drinken, want na het inpluggen is de auto op 10 min klaar.
Voor een rit van 1000km vind ik dat geen voordeel.

Het is enkel een voordeel als je een dagje rond rijdt met verschillende stops waar je noet echt kan laden. (Vertegenwoordiger bv). Die kan dan ergens tussenin, of op de laatste rit naar huis in 10min terug naar 80%.
Maar meestal heeft die dan geen 80% nodig, als die thuis raakt is het ok. Dat lukt nu ook al als die maar 50 of 100km te kort komt. Dan hoet je ook geen 20min te snelladen.
 
Het is enkel een voordeel als je een dagje rond rijdt met verschillende stops waar je noet echt kan laden. (Vertegenwoordiger bv).

Met vol vertrekken en 10’ laden kan je al snel 500 km doen. Als dat niet genoeg is, blijft er niet veel tijd over om te vertegenwoordigen.
En dan hou ik er nog geen rekening mee dat je ook moet eten en parkeren waar misschien een lader staat.
Mijn standaard antwoord op “Hoe ver kan je dan rijden?” is:
“700km met een pauze van 30’. Of neem jij geen pauze misschien op 700km?”.
 
  • Like
Reactions: Blackbelt
Ik heb daar gemengde gevoelens bij.
Met een benzineauto tanken is: eerste tanken en betalen, en dan toilet, en eventueel eten, en dan terug weg. < . . . > Met ultrasnel laden kan je amper iets drinken, want na het inpluggen is de auto op 10 min klaar. < . . . >
Maar meestal heeft die dan geen 80% nodig, als die thuis raakt is het ok. Dat lukt nu ook al als die maar 50 of 100km te kort komt. Dan hoef je ook geen 20min te snelladen.
Wat je vergeet is dat ruim 50% van de mensen in NL (B weet ik niet) geen eigen plek bij huis heeft voor de auto. Voordat die naar huis gaan willen die graag "de tank vol hebben'', zodat ze de volgende dag gewoon kunnen rijden. Die staan eind van de middag bij de SuperCharger, wachtend tot die vol is. Of ze moeten onderweg laden, wat ook een half uur kost. Mensen die nu een Tesla rijden hebben vaak een eigen plek bij huis (ik ook :) ), maar nu EV's goedkoper worden, hebben steeds meer mensen geen thuisplek.
 
Ik heb daar gemengde gevoelens bij.

Met een benzineauto tanken is: eerste tanken en betalen, en dan toilet, en eventueel eten, en dan terug weg.
Als je redelijk snel laadt: auto inpluggen, toilet, koffie/eten, uitpluggen en dan terug weg.

Met ultrasnel laden kan je amper iets drinken, want na het inpluggen is de auto op 10 min klaar.
Voor een rit van 1000km vind ik dat geen voordeel.

Het is enkel een voordeel als je een dagje rond rijdt met verschillende stops waar je noet echt kan laden. (Vertegenwoordiger bv). Die kan dan ergens tussenin, of op de laatste rit naar huis in 10min terug naar 80%.
Maar meestal heeft die dan geen 80% nodig, als die thuis raakt is het ok. Dat lukt nu ook al als die maar 50 of 100km te kort komt. Dan hoet je ook geen 20min te snelladen.
Mijn vrouw klaagt nu al dat de Tesla veel te snel laadt. ;)
 
Wat je vergeet is dat ruim 50% van de mensen in NL (B weet ik niet) geen eigen plek bij huis heeft voor de auto. Voordat die naar huis gaan willen die graag "de tank vol hebben'', zodat ze de volgende dag gewoon kunnen rijden. Die staan eind van de middag bij de SuperCharger, wachtend tot die vol is. Of ze moeten onderweg laden, wat ook een half uur kost. Mensen die nu een Tesla rijden hebben vaak een eigen plek bij huis (ik ook :) ), maar nu EV's goedkoper worden, hebben steeds meer mensen geen thuisplek.
Klopt, dan is dat wel voordelig om héél snel te kunnen laden.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Wat je vergeet is dat ruim 50% van de mensen in NL (B weet ik niet) geen eigen plek bij huis heeft voor de auto. Voordat die naar huis gaan willen die graag "de tank vol hebben'', zodat ze de volgende dag gewoon kunnen rijden. Die staan eind van de middag bij de SuperCharger, wachtend tot die vol is. Of ze moeten onderweg laden, wat ook een half uur kost. Mensen die nu een Tesla rijden hebben vaak een eigen plek bij huis (ik ook :) ), maar nu EV's goedkoper worden, hebben steeds meer mensen geen thuisplek.
Ook niet vergeten dat heel veel mensen ook eigenlijk helemaal niet veel rijden, een benzine auto in 2022 ca 10.600 km per jaar. Met een range van 300 km heb je het dan over ca 35 laadbeurten per jaar.
 
Wat je vergeet is dat ruim 50% van de mensen in NL (B weet ik niet) geen eigen plek bij huis heeft voor de auto. Voordat die naar huis gaan willen die graag "de tank vol hebben'', zodat ze de volgende dag gewoon kunnen rijden. Die staan eind van de middag bij de SuperCharger, wachtend tot die vol is. Of ze moeten onderweg laden, wat ook een half uur kost. Mensen die nu een Tesla rijden hebben vaak een eigen plek bij huis (ik ook :) ), maar nu EV's goedkoper worden, hebben steeds meer mensen geen thuisplek.
Dat moet een tijdelijk probleem worden. Bij elke parkeerplaats een laadpaal. Kunnen we gelijk dat bordje alleen voor elektrische auto's weer afschaffen. 't Is een investering maar zou wel helpen.

Overigens ik heb een oprit & laadpaal, maar ben na het prijsplafond afgestapt van de auto altijd vol voor de deur willen hebben en laad nu dus voornamelijk op kantoor. Ca 2x in de week, 1 keer op maandag/dinsdag en dan nog een keer op vrijdag. Soms in het weekend nog ff thuis laden.
 
Dat moet een tijdelijk probleem worden. Bij elke parkeerplaats een laadpaal. Kunnen we gelijk dat bordje alleen voor elektrische auto's weer afschaffen. 't Is een investering maar zou wel helpen.

Overigens ik heb een oprit & laadpaal, maar ben na het prijsplafond afgestapt van de auto altijd vol voor de deur willen hebben en laad nu dus voornamelijk op kantoor. Ca 2x in de week, 1 keer op maandag/dinsdag en dan nog een keer op vrijdag. Soms in het weekend nog ff thuis laden.
Dat zou totale overkill zijn om elke parkeerplaats uit te rusten...

Als de gemiddelde auto amper 200-300km per week rijdt volstaat per auto 5 uur laadpaaltijd gemiddeld per week.
Dus je hebt dat nooit nodig, wel een goede 'kleeftarief' zodat die plekken regelmatig terug vrij komen.

Als de mensen die om 17h thuis komen na een uur of 3 volgeladen zijn en hun auto dan verplaatsen, dan kunnen latere werkers makkelijk die nacht ook nog volgeladen geraken.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Wat je vergeet is dat ruim 50% van de mensen in NL (B weet ik niet) geen eigen plek bij huis heeft voor de auto.
Ik weet niet of mensen dat bewust vergeten, maar ik zie het liever als een glas dat halfvol is. Blijkbaar heeft 50% van de mensen wel een eigen plek. Dat is meer dan ik dacht overigens. Maar dat betekent dus dat we sowieso al de eerste 50% van het wagenpark zonder al te veel problemen kunnen vervangen door een EV. Tegen de tijd dat dat gebeurd is, dan is de wereld al zoveel veranderd dat er ook voor die tweede 50% wel wat te verzinnen moet zijn.

Hier in de wijk zie ik helaas nog dat heel veel mensen met een eigen plek nog geen EV hebben. Ik was volgens mij de eerste van de 196 vergelijkbare huizen. Inmiddels zijn het er een handjevol. Aan de kosten kan het niet liggen, want ik zie meer nieuwe ICE's dan nieuwe of tweedehands EV's.