Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Pffft, ik vind de sfeer niet bevorderlijk als er zo ge-muggezift wordt.

Als iedereen nou eens z'n best doet om zo juist mogelijke eenheden te gebruiken, zijn we toch niet slecht bezig hé!?
Een beetje tolerantie kan toch geen kwaad me dunkt?

Ik vind dat de eenhedenpolitie nu precies ook niet de eenheden-deurwaarder (*) moet worden.


(*) wou eigenlijk eerst eenheden-gestapo zetten...
Was als een mopje bedoeld natuurlijk. Spijtig dat ik een smiley ben vergeten. Heb er nog snel eentje aan kunnen toevoegen.

Ter info: heb 20jr geleden op een vakantiewerk eens als taak gehad op een chemisch bedrijf in de Antwerpse haven alle eenheden op de Autocadplannen na te kijken en te verbeteren...
De meest voorkomenden fout was Kw ipv. kW.
 
Last edited:
Pffft, ik vind de sfeer niet bevorderlijk als er zo ge-muggezift wordt.

Jamaar allez @Firebird, 't is wel "gemuggenzift":p:D

't was trouwens @FVO die ons trakteerde op een mooie (Anthology 3, weet ik nu) versie van "Let It Be", dus hij zal dat eenheden-gedoe ook als halve grap bedoeld hebben :). Ik weet trouwens niet meer of het Jaguar was (met de I-Pace) of Hyundai (met de Ioniq) die de eenheden in hun brochure oorspronkelijk compleet en zelfs systematisch door elkaar haalde! Ik heb daar ook maanden mee gesukkeld - ik denk dat we allemaal mogen toegeven dat kWh vrij contra-intuïtief is als eenheid...
 
  • Funny
Reactions: robertvg
200M in enkel R&D faciliteit is wel nice, maar ik ben vooral heel benieuwd hoe snel we daar ook resultaten uit gaan zien.

Ik hoop toch in 2019 wel eens EV's met serieus bereik van andere fabrikanten te gaan zien.

Verwacht je in lijn hiermee ook dat het 'short range' Model 3 met 50 kWh accu een range heeft van 50/19 kWh * 100 km = 263 km ( of zeg 46 kWh bruikbaar 46/19 * 100 km = 242 km) ?
Ja, ik denk van wel. 18kWh/100km is misschien mogelijk, maar ik gok persoonlijk niet veel lager als realistisch gemiddeld verbruik.

Andere fabrikanten (om on-topic te blijven) hebben natuurlijk met het zelfde de maken. De Ioniq kan bijv ook erg zuinig zijn, maar dat is dan met 100km/h of lager.

Zodra je 120 a 130 gaat rijden gaat het verbruik gewoon flink stijgen. En dat is wel een realistische snelheid.
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Long range:
  • Range: 310 miles
  • Home charging rate: 37 miles of range per hour (240V outlet, 40A)
Uit Model 3 presskit. Ik heb al eerder hiermee gerekend om tot een bruikbaar aantal kWh te komen, maar het is te leuk om het niet nog een keer te doen:

310/37 = 8.38 uur
240*40 = 9.6kW (uit de muur, dus bij 90% efficiency 8.6kW netto)

8.38 x 8.6 = 72.1 kWh

In de praktijk laadt je doorgaan tot 90% max en dan ontladen tot 10%. Dus 80% effectief gebruik van aanwezige kWhs -> 57.7 kWh.

Afhankelijk van snelheid kan je rekenen met 4 tot 6 km per kWh -> 231km tot 346km per "charge".

De "low range":
  • Range: 220 miles (EPA estimated)
  • Home charging rate: 30 miles of range per hour (240V outlet, 32A)

(220/30) * (240*32*0.9) = 50.7 kWh -> 80% = 40.6 kWh

-> 162km tot 244km

Sh*t...dit is het "andere merken" topic. Nou ja... :cool:

De 4 tot 6 km per kWh geldt voor alle BEVs. Uiteindelijk ontkom je niet aan de natuurwetten...Je moet nu eenmaal de rol/luchtweerstand "overwinnen", dan wel arbeid verrichten "tegen" de zwaartekracht.
 
Last edited:
Was onlangs bezig met de vermogens van graafmachines. En maakte me de volgende bedenking: een courante bandenkraan van 15 ton heeft +/- 100kW motorvermogen. Dit is 1/3e van de meloensized motor in onze S-en en X-en.
Wat kan dat dan betekenen voor elektrische graafmachines? Die kunnen dan toch zeer eenvoudig veel krachtiger gemaakt worden in hetzelfde pakket als zo'n 300kW-"Tesla-sized-motor" het hydraulische circuit zou aandrijven.
Uiteraard wordt de afmetingen van het batterijpakket de grote uidaging, maar dat wil ik nu even buiten beschouwing laten.

Klopt mijn veronderstelling, of mis ik iets?
 
Uiteraard klopt die veronderstelling.
Hoeveel diesel/benzine? verbruikt zo'n apparat per dag? Kan je een inschatting gaan maken hoeveel kWh je nodig hebt.
Een zware rupskraan van 180PK bij grondverzet verbruikt 300 à 400L/dag van 10u.

Het verbruik van (lichtere) bandenkraan van 100kW heb ik niet direct bij de hand.

Edit:
Doosan DX140W:
Eco stand: gemiddeld 4-6 liter(1300 tpm)
powerstand:gemiddel 6-8 liter(1600 tpm)
transportstand:gemiddeld 8-12 liter(2150 tpm)
 
Een zware rupskraan van 180PK bij grondverzet verbruikt 300 à 400L/dag van 10u.

Het verbruik van (lichtere) bandenkraan van 100kW heb ik niet direct bij de hand.

Edit:
Doosan DX140W:
Eco stand: gemiddeld 4-6 liter(1300 tpm)
powerstand:gemiddel 6-8 liter(1600 tpm)
transportstand:gemiddeld 8-12 liter(2150 tpm)

Als je de zware transportstand neemt x 10 uur is dat 120 liter. Dan lijkt 400 liter voor die 180PK versie me veel.