Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Tijd voor de politiek om eens op te houden met de prijs van brandstoffen betaalbaar te houden.
...zodat mensen die zich geen EV kunnen veroorloven zich geen auto meer kunnen veroorloven?

Het klinkt mooi, maar het ontbreekt aan elke vorm van realiteitszin om zulke uitspraken te doen. Er zijn hele volksstammen die zich geen (gebruikte) EV kunnen veroorloven en zelfs als zij dat zouden kunnen, dan zijn die (gebruikte) EV's er gewoon niet.
 
...zodat mensen die zich geen EV kunnen veroorloven zich geen auto meer kunnen veroorloven?

Het klinkt mooi, maar het ontbreekt aan elke vorm van realiteitszin om zulke uitspraken te doen. Er zijn hele volksstammen die zich geen (gebruikte) EV kunnen veroorloven en zelfs als zij dat zouden kunnen, dan zijn die (gebruikte) EV's er gewoon niet.
Klopt. Maar snijdt aan 2 kanten. Als je de milieu-impact mee rekent, is benzine veel te goedkoop. Dus betalen mensen zonder wagen daar nu ook voor.
Ik zie meer en meer mensen die met een 15-20 jaar oude wagen blijven rijden. Die komen sowieso in de problemen. Zelfs voor een ICE.
Is ook niet logisch vaak dat ze een eigen wagen hebben voor de afstanden die ze afleggen. En met een EV wordt dat zelfs jammer voor de grondstoffen die er in zitten.
Robotaxi to the rescue.
 
En een andere nuance: zolang het makkelijker betaalbaar blijft, blijven mensen veel kilometers in de auto maken. Een (groot) deel van die kliksters zijn ook anders te maken: fietsen en soms lopen. Beter milieu, betere levensstijl.
We doen nu net of autorijden bij een hogere prijs aan de pomp meteen onbereikbaar wordt. Nee, een grotere groep moet afstappen van gemak.
 
Je kan die Peugeots nu ook bij Cardoen vinden op voorraad.

Meestal is dat een teken dat Peugeot last heeft om ze verkocht te krijgen...
Klopt, daar stond er inderdaad eentje. Zelfs met 25% korting blijft 30k€ toch echt veel geld.
Zijn wagens die ze in FR inschrijven, en dan mondjesmaat lijken uit te voeren. En hun strategie zal voor bv Vlaanderen niet helpen, want ze komen niet in aanmerking voor de subsidie (reeds ingeschreven als nieuwe wagen en dus nog een te jonge tweedehands)
 
...zodat mensen die zich geen EV kunnen veroorloven zich geen auto meer kunnen veroorloven?

Het klinkt mooi, maar het ontbreekt aan elke vorm van realiteitszin om zulke uitspraken te doen. Er zijn hele volksstammen die zich geen (gebruikte) EV kunnen veroorloven en zelfs als zij dat zouden kunnen, dan zijn die (gebruikte) EV's er gewoon niet.

Want als benzine 50 cent per liter duurder wordt is autorijden ineens onbetaalbaar? Dat lijkt mij sterk.

Misschien dat men dan eens minder km’s gaat maken. Of meer aandacht besteden aan zuiniger rijden.

Als iedereen maar op de oude voet door moet kunnen blijven gaan, dan verandert er niets.
 
  • Like
Reactions: Stefanvg
Want als benzine 50 cent per liter duurder wordt is autorijden ineens onbetaalbaar? Dat lijkt mij sterk.

Misschien dat men dan eens minder km’s gaat maken. Of meer aandacht besteden aan zuiniger rijden.

Als iedereen maar op de oude voet door moet kunnen blijven gaan, dan verandert er niets.
De meesten hier hebben waarschijnlijk een modaal inkomen of hoger. Als je een logistiek medewerker met €2000,= netto bent, in één van die blikken dozen langs de snelweg, dan is ieder tientje belangrijker dan voor ons. Aangezien deze mensen in ploegen werken is openbaar vervoer ook geen optie (als die al in de buurt van het werk is).
Maak het rijden op benzine/diesel duurder voor mensen die wel voor een schoner alternatief kunnen kiezen.
 
fietsen en soms lopen.
Je vergeet openbaar vervoer en autodelen. Zelfs een taxi af en toe is voor veel mensen voordeliger.
De meesten hier hebben waarschijnlijk een modaal inkomen of hoger. Als je een logistiek medewerker met €2000,= netto bent, in één van die blikken dozen langs de snelweg, dan is ieder tientje belangrijker dan voor ons. Aangezien deze mensen in ploegen werken is openbaar vervoer ook geen optie (als die al in de buurt van het werk is).
Maak het rijden op benzine/diesel duurder voor mensen die wel voor een schoner alternatief kunnen kiezen.
Als we het macro bekijken, heel veralgemenend en heel cru: als je loon het lastig maakt om een EV te bezitten, dan heb je een job die je in je buurt ook kan vinden en dan is de benzineprijs geen punt en mag die gerust verdubbelen.
 
Jullie gedragen je nu echt als den gemiddelde beleidsmaker/politicus. Oplossingen verzinnen voor mensen waarin je jezelf moeilijk kunt verplaatsen. En van die oplossingen heb je zelf nog eens helemaal geen last. Stel je voor dat ze jouw autokosten verdubbelen. Daarmee kunnen we het aantal autoplaatsen halveren en daarmee de steden vergroenen (want je zou je auto gemakkelijk kunnen delen met het bejaarde echtpaar om de hoek, die de auto alleen op vrijdag nodig hebben om op hun kleinkind te passen en een uurtje op een middag voor de boodschappen.
 
je zou je auto gemakkelijk kunnen delen met het bejaarde echtpaar om de hoek, die de auto alleen op vrijdag nodig hebben om op hun kleinkind te passen en een uurtje op een middag voor de boodschappen.
Met robotaxi deel je je wagen zelfs met de rest van de wereld.
We zien nu al in de centrumsteden met lage emissie- , autoluwe en parkingarme zones dat mensen hun wagen weg doen en gaan fietsen of openbaar vervoer gebruiken. En voor die ene keer dat het echt nodig is, gebruiken ze dan een wagen uit het autodelen aanbod. Ik hoor daar eigenlijk niemand over klagen.
 
De meesten hier hebben waarschijnlijk een modaal inkomen of hoger. Als je een logistiek medewerker met €2000,= netto bent, in één van die blikken dozen langs de snelweg, dan is ieder tientje belangrijker dan voor ons. Aangezien deze mensen in ploegen werken is openbaar vervoer ook geen optie (als die al in de buurt van het werk is).
Maak het rijden op benzine/diesel duurder voor mensen die wel voor een schoner alternatief kunnen kiezen.
Je doet net alsof Jan Modaal in Nederland geen nagel heeft om zijn kont te krabben. Maar feit is dat wij hier in een zeer rijk land wonen en ook mensen met een hele bescheiden baan vaak met part-time werken (!!!) nog gewoon meerdere keren op vakantie kunnen, lekker uit eten, enz.

Een hoop luxe dus. Daar valt best wel wat aan te schaven.

Mensen zoals jij en ik, die hebben al lang zonnepanelen, warmtepomp, elektrische auto, enz.

Dus als jij heel populistisch maar iedereen wil sparen, dan ga je niets veranderen.
 
Jullie gedragen je nu echt als den gemiddelde beleidsmaker/politicus. Oplossingen verzinnen voor mensen waarin je jezelf moeilijk kunt verplaatsen. En van die oplossingen heb je zelf nog eens helemaal geen last. Stel je voor dat ze jouw autokosten verdubbelen. Daarmee kunnen we het aantal autoplaatsen halveren en daarmee de steden vergroenen (want je zou je auto gemakkelijk kunnen delen met het bejaarde echtpaar om de hoek, die de auto alleen op vrijdag nodig hebben om op hun kleinkind te passen en een uurtje op een middag voor de boodschappen.
De gemiddelde politicus gedraagt zich juist precies andersom. De kool en de geit sparen, want ik wil herkozen worden.

Daarom mag ook nooit iemand erop achteruit als de economie door de hoeven zakt en komen onzinverhaaltjes als bestaanszekerheid om de hoek.

Terwijl ook Jan Modaal het prima heeft. Tegenwoordig klagen net afgestudeerden dat ze geen huis kunnen kopen. Alsof dat normaal is, dat je rechtstreeks vanuit de schoolbanken een huis moet kunnen kopen. Dat is het niet.
 
  • Like
Reactions: Zpeed and JoostG
Met robotaxi deel je je wagen zelfs met de rest van de wereld.
We zien nu al in de centrumsteden met lage emissie- , autoluwe en parkingarme zones dat mensen hun wagen weg doen en gaan fietsen of openbaar vervoer gebruiken. En voor die ene keer dat het echt nodig is, gebruiken ze dan een wagen uit het autodelen aanbod. Ik hoor daar eigenlijk niemand over klagen.
Tja, die komen hier in elk geval niet klagen, want ze hebben geen Tesla.

Als je echt in het centrum van een grote stad gaat wonen, dan is parkeren al een issue. De meeste woningen hebben geen eigen parkeerplaats en dan moet je keuzes maken. Ofwel betaal je voor een garage of vaste plaats in een parkeergebouw, of je gebruikt andere middelen.
Voor jonge mensen is dat dan dikwijls een deelauto die ze erg weinig gebruiken omdat toch alles binnen wandel, bus of tramafstand te bereiken is.
En als er een gezin gestart wordt, dan wordt er dikwijls verhuisd naar de buitenrand waar parking en het bezit van een auto toch makkelijker zijn.
Maar idd, het bezit van een auto (en ook een woning) is een heel pak zwaarder en moeilijker geworden.
Het was veel makkelijker om een benzine barrel van 5000€ te vinden waarmee je nog wat kon, en dat gaat gewoon (nog) niet met een EV.
 
De meesten hier hebben waarschijnlijk een modaal inkomen of hoger. Als je een logistiek medewerker met €2000,= netto bent, in één van die blikken dozen langs de snelweg, dan is ieder tientje belangrijker dan voor ons. Aangezien deze mensen in ploegen werken is openbaar vervoer ook geen optie (als die al in de buurt van het werk is).
Maak het rijden op benzine/diesel duurder voor mensen die wel voor een schoner alternatief kunnen kiezen.
Er zullen altijd gevallen te vinden zijn waar het wrang is en mensen in problemen komen. Maar dan ga je heel makkelijk voorbij aan het gegeven dat de auto pakken voor veel mensen louter gemak is. De alternatieven zijn er wel.
Het autobezit in NL is nog nooit zo hoog geweest in NL. Je kan mij niet wijsmaken dat dat allemaal mensen zijn die geen alternatieven hebben.
Heb ik makkelijk praten? Ja, mij raakt het weinig. Heb ik recht van spreken? Misschien. Wij hebben de keuze gemaakt van 2 terug naar 1 auto te maken. En één van consequentie is dat ik om de week in weer en wind naar de uitwedstrijden fiets van mijn zoon (tot 200km in wind en regen), en ik rijbeurten omwissel voor minder geliefde fluitbeurten.
Gaat deze vlieger op voor iedereen? Nee. Maar ik geloof wel dat iedereen zijn of haar autogebruik makkelijk met gemiddeld 30% kan terugdringen (slag om de arm), en dus een verhoging van kosten autogebruik met andere keuzes kan opvangen.
Minder vervuiling, meer verkeersveiligheid, meer bewegen, meer genieten…… 😅
 
  • Like
Reactions: Phil V

1713340598345.png
 
Er zullen altijd gevallen te vinden zijn waar het wrang is en mensen in problemen komen. Maar dan ga je heel makkelijk voorbij aan het gegeven dat de auto pakken voor veel mensen louter gemak is. De alternatieven zijn er wel.
Het autobezit in NL is nog nooit zo hoog geweest in NL. Je kan mij niet wijsmaken dat dat allemaal mensen zijn die geen alternatieven hebben.
Heb ik makkelijk praten? Ja, mij raakt het weinig. Heb ik recht van spreken? Misschien. Wij hebben de keuze gemaakt van 2 terug naar 1 auto te maken. En één van consequentie is dat ik om de week in weer en wind naar de uitwedstrijden fiets van mijn zoon (tot 200km in wind en regen), en ik rijbeurten omwissel voor minder geliefde fluitbeurten.
Gaat deze vlieger op voor iedereen? Nee. Maar ik geloof wel dat iedereen zijn of haar autogebruik makkelijk met gemiddeld 30% kan terugdringen (slag om de arm), en dus een verhoging van kosten autogebruik met andere keuzes kan opvangen.
Minder vervuiling, meer verkeersveiligheid, meer bewegen, meer genieten…… 😅
We hebben 1 à 2 generaties lang boven onze stand geleefd en daar is het klimaat de dupe van. En dit niet alleen qua mobiliteit. Ok qua woonst. Hadden we de klimaatimpact moeten mee betalen dan was het al onbetaalbaar geweest voor velen. Nu moeten we nog een inhaalmanoeuvre er extra bij nemen. De generatie die er nu aankomt moet er voor opdraaien. Voor mobiliteit zijn er alternatieven, voor woonst zal er solidariteit nodig zijn.
 
Je doet net alsof Jan Modaal in Nederland geen nagel heeft om zijn kont te krabben


Het gaat hier expliciet niet om modaal maar om de grote groep mensen op een minimumloon.

Dat is de groep die aan de verkeerde kant van de energietransitie staat en nu op een partij stemt die klimaatverandering ontkent en de energietransitie een ‘linkse hobby’ noemt.

De mensen in een tochtige huurflat met een oud barrel van een paar K om naar een godverlaten industrieterrein te hobbelen om onze pakjes te sorteren.

Dan kunnen we vanuit ons comfortabele, met een warmtepomp en zonnepanelen voorziene woning met een gesubsidieerde Tesla op de oprit wel gaan roepen dat die mensen maar moeten gaan fietsen maar ik heb niet het idee dat dat het draagvlak gaat vergroten eerlijk gezegd.

En persoonlijk schaam ik mijn ogen uit mijn kop dat er meer bezorgdheid is geweest over de afbouw van de salderingsregeling en de MRB en de hele energietransitie maar al te vaak gezien wordt als een leuk verdienmodel - door de mensen die het kunnen betalen dan.
 
Het zal je misschien verbazen, maar ik lees wel meer dan enkel dit forum😉
Wel... lees dan wat reacties op FB onder artikels die over EV's gaan. Dat is een vat frustratie hoor... En ik denk dat er een belangrijk deel komt doordat mensen angst hebben dat ze hun goedkope benzineauto moeten inruilen tegen een dure EV die ze dan mogelijk niet kunnen betalen.

Bovendien hebben ze range anxiety en angst dat ze hun auto niet tijdig en kortbij geladen krijgen. Die angst verdwijnt doorgaans pas als je de stap zet, maar dat zal bij veel mensen nog wel wat duren.

Ik denk dat de omslag pas zal komen als het echt duidelijk wordt dat rijden met een EV merkelijk goedkoper is dan met een benzineauto. Net zoals jaren geleden mensen een diesel kochten omdat die minder verbruikte en dus per km wat goedkoper werd. Daarvoor werd doorgaans bij aankoop een meerprijs betaald.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Wel... lees dan wat reacties op FB onder artikels die over EV's gaan. Dat is een vat frustratie hoor... En ik denk dat er een belangrijk deel komt doordat mensen angst hebben dat ze hun goedkope benzineauto moeten inruilen tegen een dure EV die ze dan mogelijk niet kunnen betalen.

Bovendien hebben ze range anxiety en angst dat ze hun auto niet tijdig en kortbij geladen krijgen. Die angst verdwijnt doorgaans pas als je de stap zet, maar dat zal bij veel mensen nog wel wat duren.

Ik denk dat de omslag pas zal komen als het echt duidelijk wordt dat rijden met een EV merkelijk goedkoper is dan met een benzineauto. Net zoals jaren geleden mensen een diesel kochten omdat die minder verbruikte en dus per km wat goedkoper werd. Daarvoor werd doorgaans bij aankoop een meerprijs betaald.


Een andere grote zorg voor mensen is de restwaarde. Ze kijken hoeveel iemand in 2019 of 2020 voor zijn Model 3 heeft betaald en wat hij er vandaag voor krijgt.

En als iemand erover nadenkt om een gebruikte EV te kopen, zijn zijn grootste angsten de hoge en onvoorspelbare kosten voor het vervangen van de batterij.

Een collega wilde zijn 3 jaar oude Merc EV verkopen en het beste bod dat hij daarvoor krijgt bedraagt ongeveer 40% van zijn kosten.