Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Het is een standaard veiligheidssysteem, dat je verwittigt als je zonder richting aan te geven uit je rijstrook drijft.

Het is letterlijk een systeem om een user failure op te vangen.


Heb je de handleiding ook zelf gelezen? Er staat namelijk dat het systeem uitgezet kan worden. Tenzij je andere informatie hebt over het ongeval dat je niet met ons deelt is je statement dat de LKA niet werkt, ongefundeerde speculatie.
 
  • Like
Reactions: Hippogrief
2u46m aan de lader voor een rit van de oostkust naar de westkust (4600km)

 
  • Like
Reactions: ramonneke
Heb je de handleiding ook zelf gelezen? Er staat namelijk dat het systeem uitgezet kan worden. Tenzij je andere informatie hebt over het ongeval dat je niet met ons deelt is je statement dat de LKA niet werkt, ongefundeerde speculatie.
Het kan natuurlijk, maar als het dan zo makkelijk is om het uit te zetten - als je dan speculeert dat de bestuurder het dan uit heeft gezet - wat is dan het voordeel in veiligheid? Dus ja, ik speculeer dat het gewoon aan stond, en gebrekkig z'n werk deed.
 
  • Like
Reactions: job-lek
2u46m aan de lader voor een rit van de oostkust naar de westkust (4600km)


Het nieuwe record is zelfs 2 uur 26 minuten en 48 seconden voor een afstand van 4562 km! Er zijn vakantie trips van ca 1000km waar ik langer heb moeten laden in mijn SR+. Kan Tesla met zijn enorme voorsprong in EV-techniek hier nog onder komen?

meer details op deze website:


Wayne completed the crossing from Los Angeles, CA to New York City, NY covering 2,834.5 miles (4,562 km) in a 2021 Porsche Taycan with a cumulative charge time of just 2-hours, 26-minutes, and 48-seconds.
 
Last edited:
Het nieuwe record is zelfs 2 uur 26 minuten en 48 seconden voor een afstand van 4562 km! Er zijn vakantie trips van ca 1000km waar ik langer heb moeten laden in mijn SR+. Kan Tesla met zijn enorme voorsprong in EV-techniek hier nog onder komen?

meer details op deze website:


Wayne completed the crossing from Los Angeles, CA to New York City, NY covering 2,834.5 miles (4,562 km) in a 2021 Porsche Taycan with a cumulative charge time of just 2-hours, 26-minutes, and 48-seconds.
"...The journey began at Los Angeles City Hall on 7 November 2021, stopped to charge at 18 charge stations, and traveled 2,834.5 miles before arriving at NYC City Hall on 12 November..."
Only 5 days.

Begrijp ik nou goed dat de gemiddelde snelheid dus nog geen 40 kilometer per uur was?
 
DE30D0CA-03C4-48BE-A681-17E31FD9EA1F.png

"...The journey began at Los Angeles City Hall on 7 November 2021, stopped to charge at 18 charge stations, and traveled 2,834.5 miles before arriving at NYC City Hall on 12 November..."
Only 5 days.

Begrijp ik nou goed dat de gemiddelde snelheid dus nog geen 40 kilometer per uur was?
Ik denk niet dat ze 24/7 hebben gereden. Met de verbruiksgrafiek voor de Tycan in dit artikel was dat ook niet nodig denk ik. Bij 55mph haalt de Taycan volgens die grafiek nog meer dan 4 mijl per kWh. Dat is 155Wh per km.

Hoe het precies is gegaan kan ik ook niet vinden. Als ik terug reken van 4562km met een 93 kwh batterij dan is bij een gemiddeld verbruik van 155wh/km een gemiddeld laadvermogen van 250kw nodig. Als de Taycan met getunede software aan de Electrify America DC chargers een tijdje die 350kw volhoudt dan is dit echt wel een mooi prestatie.

Lees ook nog even de interessante vergelijking met het Tesla SuC netwerk van de recordrijder in de comments onder het artikel:

The EA DCFC charging network will probably never match the overall reliability of the Tesla DCFC network but some of the individual EA cabinets attached to a small subset of vehicles available today (Porsche Taycan, Audi e-tron GT, and Lucid Air) can easily exceed the charging capabilities of the latest Tesla V3 Superchargers attached to the latest Model S’ in terms of raw charging performance. The vehicles themselves have a say in that charging profile and if the new 4680 Tesla cells in their massively parallel configuration can absorb 3C charging to a higher SOC – 100 KWh pack at 300 KW from 5 to 60% for example, the Tesla network and the Tesla’s equipped with those new cells "may" own BOTH the charger reliability AND charger performance space once again.

All told, while on the EA Charging Network Status and Improvement project, I was specifically searching out the most reliable, high charge rate chargers for a possible future GWR. With Tesla designing and maintaining their own network for their own known vehicle configurations, it is hard for me to believe that any current or future non-OEM DCFC based charging network will ever match theirs for the overall positive charging experience.

On the other hand, If Lucid, Toyota, or let us imagine a conglomerate of utilities were to build their own DCFC charging network(s), this would surely improve the overall charging network reliability and performance for non-Tesla owners. It is sad that the public DCFC networks do not work 100 percent of the time like the L1s and L2s in our homes and garages but even Tesla owners have felt the sting of an underperforming or inoperative Tesla charger from time to time. The EA network is an order of magnitude or more behind the Tesla network in terms of charging reliability at this time unfortunately.

I want to mention one other item here. A DCFC cabinet, cord and connector are exposed to the harshest climate extremes and in the case of those CCS handles, dropped from 2 to 3 ft onto hard pavement far more often than they should. There are temp sensors in those connectors and once that sensor is broken, the charger will not provide max current as the comms protocol will limit power flow due to a mismatch of sensors at the connector interface in comparison to the vehicle sensors and the cabinets sensors upstream. That is probably where the EA and just ramping up EVGo network is at a significant disadvantage to the Tesla V2 and V3 chargers. The EA/EVGo CCS connectors are heavier, the cables are bulkier, and the connections alignment makes it harder to connect and disconnect. This paragraph includes my own thoughts while providing some wild @$$ guesses as to where the weak link in the EA DCFC system is occurring when compared to the Tesla V2 and V3s.

With all of the above, I was never stranded at an EA Charger location while traversing those 22-states during the charger network status and improvement project. I had to move from cord to cord or cabinet to cabinet at some locations, but I was never stranded. I was arriving at a given EA charging location with between 1 and 20 percent SOC 80+ percent of the time to ensure the Taycan would reach theoretical maximum charging rates. In other words, I had few options to reach the next one so hopefully that provides a broader picture of my experiences and trust of the EA network. In a nutshell, I would not hesitate to drive the country while relying on the EA DCFC network, but I have seen enough underperformance and outright charger failures to know there is still apprehension when I arrive with a range less than 50-miles and am in the middle of nowhere.

Wayne


DE30D0CA-03C4-48BE-A681-17E31FD9EA1F.png
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: BobbyKings
"...The journey began at Los Angeles City Hall on 7 November 2021, stopped to charge at 18 charge stations, and traveled 2,834.5 miles before arriving at NYC City Hall on 12 November..."
Only 5 days.

Begrijp ik nou goed dat de gemiddelde snelheid dus nog geen 40 kilometer per uur was?
Hoe lager de gemiddelde snelheid hoe lager het verbruik, hoe minder vaak je moet laden, hoe korter de totale laadtijd.
Cijfers zeggen niets zolang je niet weet hoe ze tot stand zijn gekomen;)
 

Een Britse Mercedes-rijder kwam van een koude kermis thuis na een bezoekje aan zijn dealer. De accu van zijn acht jaar oude E300 BlueTec Hybrid moest vervangen worden. Het ding bleek uiteindelijk meer te kosten dan de auto zelf.​
Het vervangen van de kleine 0.8 kwH, 125 volt accu werd geschat op niet minder dan 15.000 pond, omgerekend meer dan 18.000 euro​
 

Een Britse Mercedes-rijder kwam van een koude kermis thuis na een bezoekje aan zijn dealer. De accu van zijn acht jaar oude E300 BlueTec Hybrid moest vervangen worden. Het ding bleek uiteindelijk meer te kosten dan de auto zelf.​
Het vervangen van de kleine 0.8 kwH, 125 volt accu werd geschat op niet minder dan 15.000 pond, omgerekend meer dan 18.000 euro​
In 2013 deed ik een proefrit met de E300. Was pure greenwashing. Je kon geen km aan 1 stuk elektrisch rijden. Enige nut van de elektromotor leek de extra power te zijn bij het optrekken. Een collega koos er wel voor en heeft 3 jaar misèrie gehad. Zowat alles is er aan vervangen. Grootste wapenfeit was een phantom brake op het derde vak van de autoweg, maar dan tot volledige stilstand en daarna met geen stokken meer in gang te krijgen.
 

In Mechelen is er een weg waar ik 90 km/h mag rijden en mijn Model 3 alles dicht gooit naar 30 km/h (een tweebaansvak). En neen daar staat geen bord van 30 km/h. Wanneer ik dat vertel is dat volgens jou geenprobleem, want je moet gewoon de stroompedaal even aanraken'. Maar bij een ID.4 is dat een groot probleem natuurlijk.
 
In Mechelen is er een weg waar ik 90 km/h mag rijden en mijn Model 3 alles dicht gooit naar 30 km/h (een tweebaansvak). En neen daar staat geen bord van 30 km/h. Wanneer ik dat vertel is dat volgens jou geenprobleem, want je moet gewoon de stroompedaal even aanraken'. Maar bij een ID.4 is dat een groot probleem natuurlijk.
Weet je of er een bepaalde reden zou kunnen zijn waardoor de wagen precies naar 30km/u gaat?
(parallelweg?, bepaald ander bord dat verkeerd kan worden geïnterpreteerd?)
 
En neen daar staat geen bord van 30 km/h.

Heb je met een andere navigatie app ook een snelheidsbeperking naar 30 op die plaats. Dan is het (zoals meestal) weer de kaartinformatie die verkeerd is.
Zo heb ik hier in de buurt borden waar 10T opstaat en ooit zal de Googlewagen hier wel eens 10km/u van gemaakt hebben met de nog steeds de nodige gevolgen van dien....
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Heb je met een andere navigatie app ook een snelheidsbeperking naar 30 op die plaats. Dan is het (zoals meestal) weer de kaartinformatie die verkeerd is.
Net zoals bij die ID.4 waar wooter naar refereert.
Zo heb ik hier in de buurt borden waar 10T opstaat en ooit zal de Googlewagen hier wel eens 10km/u van gemaakt hebben met de nog steeds de nodige gevolgen van dien....
Weet je of er een bepaalde reden zou kunnen zijn waardoor de wagen precies naar 30km/u gaat?
(parallelweg?, bepaald ander bord dat verkeerd kan worden geïnterpreteerd?)
Er is nooit een snelheidsbeperking geweest van 30 km/h op de ring van Mechelen, misschien tijdens de wegenwerken een jaar eerder. Maar vlak voor 't moment dat hij afremt staat er dus een bord dat 90km/h aangeeft
 
Navigeer volgende keer voorbij dit punt met Google Maps of Waze en kijk welk snelheidsbord de database aangeeft. Hoogst waarschijnlijk 30.
En dan is het een fout in de snelheidsdatabase waarvan navigatiesystemen gebruik maken.
Is het dat niet, ga dan eens onder de brug rondtoeren of daar ergens in de buurt geen schooltje met bijhorende zone 30 ligt