Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat een batterij groter dan 100 kwh voor 99% van ons overkill is en daarom niet wenselijk. Denk dat men er al een tijdje van afgestapt is om grotere packs in elektrische wagens te installeren. 75kwh-100 kwh geeft je een comfortabele range. Al de rest is een extra belasting voor omgeving en milieu. Niet vergeten dat die batterijen zeldzame aardmetalen bevatten die vaak intensieve ontginning vereisen. Nee dan heb ik liever dat men inzet op meer en snellere laadstations.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Mijn laatste opmerking over dit item.

Destijds vond een Leafrijder de range ook voldoende want hij reed per dag toch nooit meer. Volstrekt logisch.

We staan nog helemaal aan het begin van de transitie.
De uitdaging zal zijn om de massa enthousiast te maken en dan is een belerend "dit moet voldoende zijn" niet de beste aftrap. Men zal willen kunnen kiezen tussen minimaal 500 en maximaal 1000 km range. Dat is technisch helemaal geen sinecure, dat van die zeldzame aardmaterialen is al grotendeels achterhaald, de generatie na 2170 zal bijv. 0% kobalt bevatten, ze worden 100% gerecycled en zijn nauwelijks zwaarder. Het prijsverschil zal een paar duizend euro's zijn.
Snellere laadstations kun je nu al maken, 350 Kw zelfs, maar zolang de laadsnelheid van een individuele cel niet beduidend hoger wordt kun je laadsnelheid (in km/uur) alleen verhogen door meer cellen tegelijk te laden anders blijven het marginale stapjes.

Mocht iemand vragen hebben, pm maar.
 
Ik denk dat een batterij groter dan 100 kwh voor 99% van ons overkill is en daarom niet wenselijk. Denk dat men er al een tijdje van afgestapt is om grotere packs in elektrische wagens te installeren. 75kwh-100 kwh geeft je een comfortabele range. Al de rest is een extra belasting voor omgeving en milieu. Niet vergeten dat die batterijen zeldzame aardmetalen bevatten die vaak intensieve ontginning vereisen. Nee dan heb ik liever dat men inzet op meer en snellere laadstations.

Zeldzame aardmetalen is een term voor diverse stoffen die niet percé zeldzaam zijn of schadelijk. Tesla heeft aangegeven dat deze niet in hun accus zitten. Dat zal waarschijnlijk bij "de anderen" niet anders zijn. Wel een beetje in de motoren. Verhogen energie-dichtheid heeft in principe een positieve invloed op de kostprijs...minder materialen zou minder kosten inhouden...en met een beetje goede wil, ook minder milieubelasting, omdat je minder materiaal nodig hebt per accu.

@Hans Noordsij ; Cobalt is geen "rare earth metal". Cobalt is alleen een factor in discussies omdat een zeer klein gedeelte van de wereldproductie verkregen wordt door kinder/slaven-arbeid. Ook is dit metaal relatief zeldzaam ten opzichte van de overige stoffen in de accucellen, waardoor Cobalt een relatief belangrijke factor is in de kostprijs.

En natuurlijk 100% eens over de noodzaak/wenselijkheid voor keuzes van de packgrootte. Voor de 1 is een goedkopere/kleinere auto met 200km nuttig bereik voldoende, de ander zou het liefst 200kWh+ aan boord willen hebben voor vele dagelijkse kms.
 
Last edited:
Over range en battery packs... Ik merkte gisteren dat ik sinds 15 april niet meer bij een supercharger had opgeladen. Ik had al mijn ritjes met thuisladen aan 3,5kW (ik treuzel al een jaar om mijn aansluiting en installatie te vernieuwen naar 3 fase 16A) en laden bij een klant aan 11kW (wat overkill is want ik ben er 2 dagen en de auto is na een dag al opgeladen).
 
Heel even tussen de discussie door...
Ik denk dat ze de posters hebben geprint net voor the OTA update om de remmen te fixen :rolleyes:

IMG_7517.JPG


Helaas, te laat :p
 
Ik denk dat een batterij groter dan 100 kwh voor 99% van ons overkill is en daarom niet wenselijk. Denk dat men er al een tijdje van afgestapt is om grotere packs in elektrische wagens te installeren. 75kwh-100 kwh geeft je een comfortabele range. Al de rest is een extra belasting voor omgeving en milieu. Niet vergeten dat die batterijen zeldzame aardmetalen bevatten die vaak intensieve ontginning vereisen. Nee dan heb ik liever dat men inzet op meer en snellere laadstations.
Ik denk voor Nederland zeker. In andere landen...

Een kleine auto met een 0,9L motor is eigenlijk ook voor iedereen voldoende om van a naar b te komen. Toch verkiest een groot deel een grotere auto met dito motor, ondanks dat de belasting op het milieu royaal verdubbeld.
 
Hyundai Kona krijgt behoorlijk wat bestellingen in Noorwegen.
Hyundai Kona Electric Gets 6,969 Firm Orders From Norwegians In First Two Weeks | CleanTechnica

Maar let op de verwachte levering. Medio 2020. Problemen met batterijlevering kennelijk.

“We understand that people are now excited about the delivery situation and we will continue to keep communication on this subject as open as possible. We can already say that with 6,969 orders, we expect new customers to begin receiving their cars in the middle of 2020. There are many things that matter, but we can assure our customers that we are working to ensure that as many cars as possible are available to Norway. The supply situation is characterized by higher demand internationally, but Norway is clearly a priority market,”
 
  • Informative
Reactions: Defiant and FVO
De introductie van de Audi e-tron laat nog even op zich wachten. Reden: wat organisatorische probleempjes na de arrestatie van topman Stadler :rolleyes:

Die overigens recentelijk bescheiden eerlijk was: “First of all we have to be honest: Tesla knocked on the door and shook up the industry,” he said. “It was a wake-up call.”

Subscribe to read | Financial Times

Audi postpones electric SUV launch in wake of CEO arrest
 
  • Love
Reactions: FVO
De introductie van de Audi e-tron laat nog even op zich wachten. Reden: wat organisatorische probleempjes na de arrestatie van topman Stadler :rolleyes:

Die overigens recentelijk bescheiden eerlijk was: “First of all we have to be honest: Tesla knocked on the door and shook up the industry,” he said. “It was a wake-up call.”

Subscribe to read | Financial Times

Audi postpones electric SUV launch in wake of CEO arrest

Of in de Tijd: https://www.tijd.be/ondernemen/auto...ring-elektrische-suv-in-brussel/10025494.html
 
Hyundai Kona ...
Maar let op de verwachte levering. Medio 2020. Problemen met batterijlevering kennelijk.
...
De introductie van de Audi e-tron laat nog even op zich wachten. ...
Na kanban, just-in-time, agile, scrum, lean six sigma, etc waait er een nieuwe wind bij de autoproducenten. Men beproeft een andere methodiek.

De Tesla Methode:

  • Veel beloven? -Check
  • Uitstellen? -Check
  • Nog een keer uitstellen? -Double Check
  • Waarmaken? -Working on that...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: MusQueTear and FVO
Een kennis van mij in Duitsland heeft het volgende gehoord van een Audi ingenieur die nauw betrokken is bij de ontwikkeling van de e-tron:

1. De accu van de e-tron is anders gekoeld dan bij Tesla. Het koelwatercircuit ligt als een ring om het pack, daarbinnen worden de batterijen alleen met koelribben op temperatuur gehouden. Bij een zware botsing - dus als het koelcircuit leegloopt - zou zo de kans op brand door sterke (lokale) temperatuurstijging van de cellen beperkt blijven.

2. Voor Audi is productie van de e-tron essentieel om het vlootverbruik te drukken, en zo aan de steeds strengere EU normen te kunnen voldoen. Het belang van Audi om de wagen in ruime mate beschikbaar te stellen is veel minder groot. Het is dus maar de vraag hoe makkelijk je straks aan een e-tron kan komen.
 
  • Informative
Reactions: FVO and Basvdpoel
Een kennis van mij in Duitsland heeft het volgende gehoord van een Audi ingenieur die nauw betrokken is bij de ontwikkeling van de e-tron:

1. De accu van de e-tron is anders gekoeld dan bij Tesla. Het koelwatercircuit ligt als een ring om het pack, daarbinnen worden de batterijen alleen met koelribben op temperatuur gehouden. Bij een zware botsing - dus als het koelcircuit leegloopt - zou zo de kans op brand door sterke (lokale) temperatuurstijging van de cellen beperkt blijven.

2. Voor Audi is productie van de e-tron essentieel om het vlootverbruik te drukken, en zo aan de steeds strengere EU normen te kunnen voldoen. Het belang van Audi om de wagen in ruime mate beschikbaar te stellen is veel minder groot. Het is dus maar de vraag hoe makkelijk je straks aan een e-tron kan komen.
En weer een indicatie dat het de gevestigde bedrijven niet te doen is om EV's te promoten. Voldoen aan EU normen, meer dan het absolute minimum doen ze niet.
Zonder dedicated bedrijven als Tesla die zich volledig inzetten voor EV's wordt het niets en zitten we nog tot in lengte van dagen met ICE vervuiling en de gevolgen voor onze gezondheid opgescheept. Alleen daarom al steun ik Tesla van harte.
 
En weer een indicatie dat het de gevestigde bedrijven niet te doen is om EV's te promoten. Voldoen aan EU normen, meer dan het absolute minimum doen ze niet.
Zonder dedicated bedrijven als Tesla die zich volledig inzetten voor EV's wordt het niets en zitten we nog tot in lengte van dagen met ICE vervuiling en de gevolgen voor onze gezondheid opgescheept. Alleen daarom al steun ik Tesla van harte.
Onderschat ook de Chinezen zoals BYD niet!
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Tesla heeft het voordeel van ziener Musk, alsook het feit dat zij van nul zijn vertrokken.
Als CEO van een bedrijf met tienduizenden werknemers doe je hier niet meer wat je zelf wil. dan mag je nog visionair zijn.

Toen Audi in 2014 startte met de ontwikkeling van de e-tron concept was het geen sinecure om de zeer behoudsgezinde vakbonden te overtuigen om de lucratieve productie van de A1, na 500000 stuks en net goed op gang, te laten verhuizen en de ganse fabriek aan de e-tron te wijden én naar Co2-neutraal te evolueren. Een stap die nu pas de juiste blijkt te zijn. Om 3000 werknemers aan het werk te houden gaat het imho om meer dan enkel voldoen aan Europese normen, reken maar dat ze ook hun best gaan doen.

Officiële introductie 31/08, configureerbaar in november met eerste leveringen in januari-maart.
 
Tesla heeft het voordeel van ziener Musk, alsook het feit dat zij van nul zijn vertrokken.
Als CEO van een bedrijf met tienduizenden werknemers doe je hier niet meer wat je zelf wil. dan mag je nog visionair zijn.

Toen Audi in 2014 startte met de ontwikkeling van de e-tron concept was het geen sinecure om de zeer behoudsgezinde vakbonden te overtuigen om de lucratieve productie van de A1, na 500000 stuks en net goed op gang, te laten verhuizen en de ganse fabriek aan de e-tron te wijden én naar Co2-neutraal te evolueren. Een stap die nu pas de juiste blijkt te zijn. Om 3000 werknemers aan het werk te houden gaat het imho om meer dan enkel voldoen aan Europese normen, reken maar dat ze ook hun best gaan doen.

Officiële introductie 31/08, configureerbaar in november met eerste leveringen in januari-maart.
Audi delays launch of e-tron quattro electric SUV amidst arrest of the CEO
 
En weer een indicatie dat het de gevestigde bedrijven niet te doen is om EV's te promoten. Voldoen aan EU normen, meer dan het absolute minimum doen ze niet.
Zonder dedicated bedrijven als Tesla die zich volledig inzetten voor EV's wordt het niets en zitten we nog tot in lengte van dagen met ICE vervuiling en de gevolgen voor onze gezondheid opgescheept. Alleen daarom al steun ik Tesla van harte.
Hoe meer ik van die dingen zie, hoe meer ik de Model 3 een dramatisch succes zie worden, ook in Europa.

Je kan nog zoveel krom lullen zoveel je wil; op een zeker moment kom je zelf in aanraking met iemand met een Tesla of andere werkende EV, en ga je ook eens aan de hybride of EV... Ik ken nu al 3 mensen met een 330e die als volgende een EV overwegen. Tegen dan is die i4 er nog lang niet, en eens je begin 2019 de Model 3 hier gaat beginnen zien rijden, gaat het moeilijk worden om nog 2 jaar te wachten op de klassieke concurrentie...