Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Voorlopig ga ik voor geen goud aan een chinese EV. Schijnt behoorlijk tekort te schieten in kwaliteit en duurzaamheid. Worden ook gemaakt met het oog op de chinese markt. Is toch wat anders dan we hier gewend zijn.

Mijn Macbook komt uit China, evenals mijn iPad, iPhone en het gros van de zonnepanelen op mijn dak (Yingli). Allemaal high-tech en high-end producten. Ik kan geen reden bedenken waarom de Chinezen niet al lang en breed bezig zijn met het ontwerpen en testen van high-tech en high-end elektrische auto’s.
 
Mijn Macbook komt uit China, evenals mijn iPad, iPhone en het gros van de zonnepanelen op mijn dak (Yingli). Allemaal high-tech en high-end producten. Ik kan geen reden bedenken waarom de Chinezen niet al lang en breed bezig zijn met het ontwerpen en testen van high-tech en high-end elektrische auto’s.
Natuurlijk. Zoals Dirk zegt, we moeten ze niet onderschatten.

En ze hebben tienduizenden elektrische taxi's en bussen al volledig in bedrijf. Laadstations waar niemand aan kan tippen en ook een wil (en besef van de noodzaak) om over te schakelen.
Dat terwijl het hier nog wat halfbakken is door de belangen en het feit dat overheid stakeholder is bij diverse bedrijfstakken.
 
Gisteren op mijn bedrijf een Nissan Leaf 2 gekregen.
Vandaag eens een stukje mee gereden en dat viel niet tegen.
Auto heeft ook auto pilot en die werkt goed. Rijdt net zo strak als AP2. Kan niet automatisch van baan wisselen maar schakelt wel automatisch weer in na van baan te zijn gewisseld. Erg prettig opgelost.
360 graden camera met zoom functie voor rechts voor. Dit zou Tesla echt moeten hebben
Stuurverwarming, stoelverwarming voor en achter. Dode hoek detectie in de spiegels (die mis ik nog elke dag). make-up spiegel verlichting :D. Navigatie met openbare laadpaal weergave. enz enz.
Tegenvaller alleen maar 1 FASE opladen. Was de dealer ook niet van op de hoogte :(.

Erg complete auto die prettig rijdt en dat voor 35000 in de btw. En maar 4% bijtelling.
 
Audi heeft het laden wel goed begrepen:
150kW DC charging en 11kW AC met zelfs de mogelijkheid van een duo charger.
Audi confirms more ‘realistic’ range of ~250 miles for the e-tron quattro, puts car in a Faraday cage

Nu nog iets doen aan de luchtweerstand (luchtverplaatsing, ofwel frontaal oppervlak x CW waarde) want die is aan de hoge kant. Voor de meeste EV's niet zo'n punt maar ga eens tegen een Audi rijder zeggen: "We adviseren niet sneller dan 110 km/uur te rijden". Dat is tegen de ziel van de Duitse autorijder.

Even voorbeeld bij 150 km/uur

Model 3 150 km/uur Luchtweerstand 16,43

Model S 150 m/uur Luchtweerstand 17,24

Audi 150 km/uur. Luchtweerstand 19,94

Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken straks. Ik bespaar jullie even de vergelijkbare gegevens van de i-Pace.
 
Nu nog iets doen aan de luchtweerstand (luchtverplaatsing, ofwel frontaal oppervlak x CW waarde) want die is aan de hoge kant. Voor de meeste EV's niet zo'n punt maar ga eens tegen een Audi rijder zeggen: "We adviseren niet sneller dan 110 km/uur te rijden". Dat is tegen de ziel van de Duitse autorijder.

Even voorbeeld bij 150 km/uur

Model 3 150 km/uur Luchtweerstand 16,43

Model S 150 m/uur Luchtweerstand 17,24

Audi 150 km/uur. Luchtweerstand 19,94

Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken straks. Ik bespaar jullie even de vergelijkbare gegevens van de i-Pace.
Het verschil tussen een Audi en een Model S is ruim 15%. Als Audi hetzelfde type motoren gebruikt als in Model 3 wordt het verschil al gehalveerd. Tenslotte slim banden met lage rolweerstand kiezen en de verschillen zijn gelijkgetrokken.
En wat is het verschil bij mijn kruissnelheid van 103 km/u, vrijwel verwaarloosbaar.
 
En je vergelijkt de Audi ook met een Model S, terwijl ie eerder neigt naar de Model X.

Ik ben benieuwd. Ik denk dat dit in 2020 met een uitgewerkt Ionity netwerk goed gaat werken voor iemand die wel een EV wil, niet in Tesla gelooft door de doemscenario's in de media, en om dezelfde reden autopilot niet vertrouwt.
 
Het verschil tussen een Audi en een Model S is ruim 15%. Als Audi hetzelfde type motoren gebruikt als in Model 3 wordt het verschil al gehalveerd. Tenslotte slim banden met lage rolweerstand kiezen en de verschillen zijn gelijkgetrokken.
En wat is het verschil bij mijn kruissnelheid van 103 km/u, vrijwel verwaarloosbaar.

Het type motor maakt op snelheid niets meer uit omdat dan de luchtweerstand volledig de dienst uitmaakt. Je zou verwachten dat een merk als Audi, als ze dan eenmaal beginnen, er gelijk iets van maken dat boven alles uitsteekt in plaats van iets dat net tegen de onderkant van Tesla aanschurkt.
 
En je vergelijkt de Audi ook met een Model S, terwijl ie eerder neigt naar de Model X.

Ik ben benieuwd. Ik denk dat dit in 2020 met een uitgewerkt Ionity netwerk goed gaat werken voor iemand die wel een EV wil, niet in Tesla gelooft door de doemscenario's in de media, en om dezelfde reden autopilot niet vertrouwt.

Even gewoon doordenkend kunnen we ervan uitgaan dat straks, eind 2019/begin 2020 de S en de X ook worden uitgerust met de nieuwe batterijcellen. Dan is het een koud kunstje om, net als in de Roadster, een pakket van 200 kWh aan te bieden met een range voor S van tegen de 1000 km en de X wellicht 750 km.
Dan hebben we ook Supercharger 3 die nog wel voor verrassingen zal zorgen.

Tenslotte is dan AP een heel ander verhaal dan nu.

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan maar de bovenstaande lijn is heel waarschijnlijk en dan vallen de puzzelstukjes op hun plaats.

Grote range betekent minder tot geen behoefte aan tussentijds laden dus een verlichting van de druk op de Superchargers.

Wie thuis kan laden is altijd in het voordeel, hij zal hierbuiten alleen op lange reizen iets nodig hebben.
Voor wie niet thuis kan laden, zoals in de grote steden, komen Supercharger laadpleinen met wellicht 100+ stalls waar men één keer per week, of minder, langs gaat om te laden. De faciliteiten zijn erg aantrekkelijk en leuker dan een benzinestation.

Daarnaast heb je lokatie-laden, zoals de destination chargers, eenvoudig en handig als je ergens wat langer verblijft en op het werk als suppletie.

En uiteraard een heel dicht Supercharger netwerk voor als je echt wil reizen.

Vor de rest gedraagt iedereen zich zoals dat altijd was, parkeren kan overal zonder op zoek te hoeven naar een laadpaal danwel inbreuk op de infrastructuur door "gereserveerde" laadplekken. Dat kan allemaal verdwijnen.

En als dit realiteit is dan zal de rest ook moeten volgen. Ik weet wel dat de meesten dit een onwaarschijnlijk verhaal zullen vinden maar ik zie dit als de situatie over een jaar of vijf.
 
Last edited:
De cw waarde van de Audi is met 0,25 goed te noemen. En ja het is een cross-over dus de waarde zit prima tussen de MS en MX in. Het frontaal oppervlak zit ook tussen de MS en MX in. Cw waarde en frontaal opppervlak zijn simpelweg aan fysische grenzen gebonden. Daar valt geen grote winst meer te behalen.



Bij NL snelheden is de Audi dus echt de winnaar tov een MX. Persoonlijk heb ik maximaal 2 uur 150kmh+ gereden in 17 maanden.
 
De cw waarde van de Audi is met 0,25 goed te noemen. En ja het is een cross-over dus de waarde zit prima tussen de MS en MX in. Het frontaal oppervlak zit ook tussen de MS en MX in.

Bij NL snelheden is de Audi dus echt de winnaar tov een MX. Persoonlijk heb ik maximaal 2 uur 150kmh+ gereden in 17 maanden.

0,25 is niet echt goed te noemen, maar men wilde vast houden aan de klassieke styling.

Een vergelijking met Model X ligt voor de hand maar is niet terecht. De X is in alle opzichten een veel grotere auto met overigens toch een lagere CW van 0,24. Het verschil lijkt klein maar is het niet. De Model Y zal wel over niet al te lange tijd worden gepresenteerd, net als Model 3 wat royaal voor de productie, en dan is een vergelijking daarmee wel juist.

We kunnen overigens ook vergelijken met de i-Pace en dan doet de Audi het weer goed maar dat ligt aan de i-Pace die dramatisch scoort.

Het gevoelige bij Audi is dat je niet tegen de Audirijder kunt zeggen, zoals bijvoorbeeld tegen de Leaf rijder, dat hij maar 110 km/uur moet rijden. Dan is het direct een buitenbeentje dus het is een kritisch punt.
 
Het type motor maakt op snelheid niets meer uit omdat dan de luchtweerstand volledig de dienst uitmaakt.
EUH ???
Dit is onzin.
Het rendement van de motor bepaalt toch hoeveel elektrische energie uit de batterij er nodig is om de luchtweerstand te overwinnen, bij elke snelheid. Waarom zou die fysische regel bij hogere snelheid plots niet meer gelden?
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik denk dat Hans bedoelt dat het rendement van de elektromotoren momenteel erg op mekaar gelijkt, en de verschillen die er zijn minder groot zijn dan de verschillen die er gemaakt worden door bv een mindere luchtweerstand bij dezelfde snelheid.

Ja, luchtweerstand overwin je door er Kw's tegen aan te gooien. Bij hoge snelheid heel veel kilowatts. Of een motor nu 90 of 94% rendement heeft (90 is gangbaar, 94 is wat alleen Model 3 heeft) maakt maar marginaal uit.

Voor wie het leuk vindt, n.a.v. Model 3 die even 230 aantikte, een kleine vergelijking. De getallen zeggen hier niet meer dan de luchtweerstand per auto. Ik heb nog geen tool om dit rechtstreeks in Kw's om te rekenen maar de onderlinge verhouding klopt. Het gaat ok steeds een categorie grotere auto (m.u.v. de i-Pace die wat afmetingen betreft zo rond de Audi zweeft.)


230 km/uur. Model 3 22,75

230 km/uur. Model S 26,48

230 km/uur. Audi E-tron 30,61

230 km/uur. Tesla Model X 37,65

230 km/uur . Jaguar iPace 39,30

Dit zijn de auto's waar je een dergelijke top zou kunnen verwachten. Je ziet hier dat de i-Pace, als hij het al haalt, het niet lang zal volhouden terwijl het toch een hele categorie auto lager is dan de Model X. Daarnaast moet hij 72% meer energie aanwenden dan de Model 3. Natuurlijk in de praktijk niet zo scherp maar wel interessant als je een keer vanuit de Randstad een dagje Slagharen wilt doen. Kan het in één keer? Hoe hard mag ik rijden?