Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Grappig om te zien hoe elektrisch rijden bij mij in de buurt is gaan leven. Een van mijn overburen heeft al een jaar een Model S, onze directe buren hadden een i3 maar die hebben ze weggedaan, want geen range. Ze zitten nu te kijken naar een Model 3 of een E-Pace. De buren aan de andere kant hebben vorige week een tweedehands Renault Fluence ZE gekocht voor de korte afstanden. Nog geen 6K heeft dat ding gekost.
 
Grappig om te zien hoe elektrisch rijden bij mij in de buurt is gaan leven. Een van mijn overburen heeft al een jaar een Model S, onze directe buren hadden een i3 maar die hebben ze weggedaan, want geen range. Ze zitten nu te kijken naar een Model 3 of een E-Pace. De buren aan de andere kant hebben vorige week een tweedehands Renault Fluence ZE gekocht voor de korte afstanden. Nog geen 6K heeft dat ding gekost.

Leg je ze dan ook even het verschil uit tussen een E- Pace en een i-Pace? ;-)

Heerlijk onhandig gekozen, die benaming van de Jaguar.

Zo’n Fluence kost inderdaad bijna niets. Je hebt daarvoor ook bijna niets, want de prijs is excl. batterij (huur). Dus wat je wel koopt is een Renault carosserie en bedrading (legendarische kwaliteit), wat je niet koopt is de basis onder elektrisch rijden. Ik krijg dan toch een beetje het gevoel een huurauto te kopen. Het past wel mooi bij de gedachte achter een circulaire economie, waarin je geen eigenaar bent maar voor een dienst betaalt.
 
Leg je ze dan ook even het verschil uit tussen een E- Pace en een i-Pace? ;-)

Heerlijk onhandig gekozen, die benaming van de Jaguar.

Zo’n Fluence kost inderdaad bijna niets. Je hebt daarvoor ook bijna niets, want de prijs is excl. batterij (huur). Dus wat je wel koopt is een Renault carosserie en bedrading (legendarische kwaliteit), wat je niet koopt is de basis onder elektrisch rijden. Ik krijg dan toch een beetje het gevoel een huurauto te kopen. Het past wel mooi bij de gedachte achter een circulaire economie, waarin je geen eigenaar bent maar voor een dienst betaalt.
Dat zat ik later ook te bedenken. Ik had i ipv e moeten typen.

De huur van die batterij is 90 euro per maand. Dat valt dus best mee. Dat was je anders voor een deel aan MRB kwijt.
 
Die Renault Fluence ZE, moet je die batterij dan eeuwig blijven huren of stopt dat na bv 5-8 jaar?

Tot je Bankroet bent... . :p

Sorry, kon die niet laten liggen... . :D:D:D

Neen, je huurt net zo lang als je de auto houdt. Maar bij je blijft gegarandeerd dat je een nieuwe krijgt wanneer ze ooit stuk gaat of te lage prestaties levert. ( Beetje zoals vroeger bij de huur van een telefoontoestel bij Belgacom... )
 
Die huurprijs is overigens best redelijk. Over 7 jaar gerekend is het 7500 euro. Als je daar eens in de 8-10 jaar een nieuw accupack voor krijgt valt dat best mee. Er zijn wel veel andere dingen aan te merken op die auto. Het accupack zit verticaal achter de achterbank, daardoor heb je maar een heel kleine kofferbak. Het gewicht ligt dus ook lekker op de achterwielen. Natuurlijk heeft ie voorwielaandrijving dus is er helemaal niets nodig om met gierende banden op te trekken. Het blijven Fransen...
 
  • Funny
Reactions: nico180
Die huurprijs is overigens best redelijk. Over 7 jaar gerekend is het 7500 euro. Als je daar eens in de 8-10 jaar een nieuw accupack voor krijgt valt dat best mee.
Nou... voor een klein 22kWh accupakket vind ik dat niet goedkoop. Bovendien zal een eerste eigenaar de auto in het algemeen binnen 5 jaar na aanschaf weer inruilen of verkopen, dus die heeft dan gewoon ruim 5.000 euro teveel betaald (binnen 5 jaar zal het pakket niet vervangen hoeven worden). Voor tweede eigenaar kan het wel aantrekkelijk zijn maar ook die kijkt naar de gemiddelde kosten per maand en wordt met de huurkosten niet blij.
 
Nou... voor een klein 22kWh accupakket vind ik dat niet goedkoop. Bovendien zal een eerste eigenaar de auto in het algemeen binnen 5 jaar na aanschaf weer inruilen of verkopen, dus die heeft dan gewoon ruim 5.000 euro teveel betaald (binnen 5 jaar zal het pakket niet vervangen hoeven worden). Voor tweede eigenaar kan het wel aantrekkelijk zijn maar ook die kijkt naar de gemiddelde kosten per maand en wordt met de huurkosten niet blij.

Ik heb begrepen dat de huur ook afhangt van het aantal km per jaar: 80-90 euro gaf in 2011 recht op maximaal 10.000 km zorgeloos Renault rijden...
Zou dat maximum nog steeds gelden? Voor 40.000 km en meer betaalde je in 2011 in Denemarken bijna 400 euro per maand. Daarvoor mocht je dan wel gebruik maken van de battery swap stations van Better Place. Die er inmiddels waarschijnlijk niet meer zijn en in NL nooit zijn geweest.
Klinkt toch een beetje als een auto met een LPG tank in een land zonder vulstations: wel de kleine kofferbak, niet de voordelen.
 
Nou... voor een klein 22kWh accupakket vind ik dat niet goedkoop. Bovendien zal een eerste eigenaar de auto in het algemeen binnen 5 jaar na aanschaf weer inruilen of verkopen, dus die heeft dan gewoon ruim 5.000 euro teveel betaald (binnen 5 jaar zal het pakket niet vervangen hoeven worden). Voor tweede eigenaar kan het wel aantrekkelijk zijn maar ook die kijkt naar de gemiddelde kosten per maand en wordt met de huurkosten niet blij.

Ter vergelijking: de powerwall van ong 11 kWh van Tesla kost ong 6000 euro...