Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt! en dat is des te merkwaardiger want 43 kW (in de praktijk meestal 3f60A of 41,4kW) is toch bijna 2C laden voor de Q210 en slechts 1C voor de Q90.
In dat opzicht is de 60kW tot zelfs 70kW van de Ioniq opmerkelijk.
Al deze verschillende beperkingen zijn hoodzakelijk te wijten aan de batterijchemie en uiteraard ook aan het BTM.

Gezien de lagere laadsnelheden van de Kona vraag ik me dan af of dat inderdaad is vanwege een andere batterijsamenstelling zoals door Hyundai wordt gezegd. Of dat ze geschrokken zijn omdat nu in de praktijk blijkt dat de batterij van de Ioniq door die hoge laadsnelheden sneller degradeert dan verwacht.
 
Gezien de lagere laadsnelheden van de Kona vraag ik me dan af of dat inderdaad is vanwege een andere batterijsamenstelling zoals door Hyundai wordt gezegd. Of dat ze geschrokken zijn omdat nu in de praktijk blijkt dat de batterij van de Ioniq door die hoge laadsnelheden sneller degradeert dan verwacht.
Ik meen me te herinneren dat er een filmpje was van Tesla Bjorn over de degradatie van de batterij van de Ioniq. Hij dacht dat dat lag aan pers auto's die lang 100% vol stonden en te weinig werden gereden.
 
Zou dat dan toch liggen dat het effect van de "beperkte koeling" van de batterij groter is door de andere batterijchemie van de Q90? Of zou een betere koeling dat kunnen oplossen?
Het is niet alleen een kwestie van koeling, ook bij lagere temperatuur wil de Q90 niet aan vol vermogen laden. Misschien maakt de dichtere packing van de cellen wel dat de batterij moeilijker op temperatuur te houden is.
 
Deze komt eraan..
Screenshot 2018-04-05 21.12.03.png
 

Voorlopig dus 50 Kw laden.

Maar Audi heeft wel door, i.t.t. Jaguar, wat de Holy Grail is bij EV's.
Airdrag, ofwel luchtverplaatsing.

Een hoog bereik is natuurlijk leuk op papier (zie Bolt/Ampera-E) maar waar men op wacht is een hoog bereik op snelwegsnelheid.
Een CW waarde van 0,25 van Audi is stukken beter dan de 0,32 van Bolt/Ampera-E (maar toch behoorlijk slechter dan de 0,23 van S en 3) en samen met frontaal oppervlak bepaalt dat de hoeveelheid te verplaatsen lucht. En we weten dat toename van snelheid dit dramatisch uitvergroot.
 
  • Like
Reactions: FVO
Voorlopig dus 50 Kw laden.

Maar Audi heeft wel door, i.t.t. Jaguar, wat de Holy Grail is bij EV's.
Airdrag, ofwel luchtverplaatsing.

Een hoog bereik is natuurlijk leuk op papier (zie Bolt/Ampera-E) maar waar men op wacht is een hoog bereik op snelwegsnelheid.
Een CW waarde van 0,25 van Audi is stukken beter dan de 0,32 van Bolt/Ampera-E (maar toch behoorlijk slechter dan de 0,23 van S en 3) en samen met frontaal oppervlak bepaalt dat de hoeveelheid te verplaatsen lucht. En we weten dat toename van snelheid dit dramatisch uitvergroot.
Ben benieuwd of dat de weerstand is van de productie auto of de concept? De concept heeft immers geen zijspiegels.
Als ik het ontwerp zo bekijk, lijkt de stroomlijn matig. Het front komt bijna recht omhoog
 
Last edited:
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Voorlopig dus 50 Kw laden.

Maar Audi heeft wel door, i.t.t. Jaguar, wat de Holy Grail is bij EV's.
Airdrag, ofwel luchtverplaatsing.

Een hoog bereik is natuurlijk leuk op papier (zie Bolt/Ampera-E) maar waar men op wacht is een hoog bereik op snelwegsnelheid.
Een CW waarde van 0,25 van Audi is stukken beter dan de 0,32 van Bolt/Ampera-E (maar toch behoorlijk slechter dan de 0,23 van S en 3) en samen met frontaal oppervlak bepaalt dat de hoeveelheid te verplaatsen lucht. En we weten dat toename van snelheid dit dramatisch uitvergroot.

Als toekomstige M3 rijder en eerdere lijstjes, de M3 lijkt nog weer ff beter dan de Ms: :D

'...als 1e...' Hans (Amsterdam) said: ↑
Voor diegenen die het verschil in luchtweerstand willen weten tussen Tesla en Jaguar.
Maat voor de absolute luchtweerstand is Cw x frontaal oppervlak (bij benadering hoogte x breedte met ingeklapte spiegels).

Model 3 : Cw x A = 0,23 x 1,885 (b) x 1,435 (h) = 0,622 ( '...mijn aanvulling Bert...' zie 1)
Model S : Cw x A = 0,24 x 1,964 x 1,446 = 0,681 ( + 9% tov Model 3 )
Model X: Cw x A = 0,24 x 2,070 x 1,684 = 0,837 ( + 23% t.o.v. Model S )
i-Pace. : Cw x A = 0,28 x 2,011 x 1,565 = 0,881 ( + 29% t.o.v. Model S / + 5% t.o.v. Model X )

ad 1) M3 Cw via info op Tesla Model 3 efficiency is impressive - Push EVs
 
Als toekomstige M3 rijder en eerdere lijstjes, de M3 lijkt nog weer ff beter dan de Ms: :D

'...als 1e...' Hans (Amsterdam) said: ↑
Voor diegenen die het verschil in luchtweerstand willen weten tussen Tesla en Jaguar.
Maat voor de absolute luchtweerstand is Cw x frontaal oppervlak (bij benadering hoogte x breedte met ingeklapte spiegels).

Model 3 : Cw x A = 0,23 x 1,885 (b) x 1,435 (h) = 0,622 ( '...mijn aanvulling Bert...' zie 1)
Model S : Cw x A = 0,24 x 1,964 x 1,446 = 0,681 ( + 9% tov Model 3 )
Model X: Cw x A = 0,24 x 2,070 x 1,684 = 0,837 ( + 23% t.o.v. Model S )
i-Pace. : Cw x A = 0,28 x 2,011 x 1,565 = 0,881 ( + 29% t.o.v. Model S / + 5% t.o.v. Model X )

ad 1) M3 Cw via info op Tesla Model 3 efficiency is impressive - Push EVs

Bijna goed. Na de facelift (nieuwe neus) heeft de S ook een Cw van 0,23. (0,681 wordt 0,653)

Kan verschil met I-Pace ook even herberekend worden.
 
Bijna goed. Na de facelift (nieuwe neus) heeft de S ook een Cw van 0,23. (0,681 wordt 0,653)

Kan verschil met I-Pace ook even herberekend worden.

Ok... :confused:

Model 3 : Cw x A = 0,23 x 1,885 (b) x 1,435 (h) = 0,622 ( '...mijn aanvulling Bert...' zie 1)
Model S : Cw x A = 0,23 x 1,964 x 1,446 = 0,653 ( + 5% tov model 3 )
Model X: Cw x A = 0,24 x 2,07 x 1,684 = 0,837 ( + 22% t.o.v. model S )
i-Pace. : Cw x A = 0,28 x 2,011 x 1,565 = 0,881 ( + 26% t.o.v. model S / + 5% t.o.v. model X )
 
  • Funny
  • Informative
Reactions: wooter and S-19910
Ok... :confused:

Model 3 : Cw x A = 0,23 x 1,885 (b) x 1,435 (h) = 0,622 ( '...mijn aanvulling Bert...' zie 1)
Model S : Cw x A = 0,23 x 1,964 x 1,446 = 0,653 ( + 5% tov model 3 )
Model X: Cw x A = 0,24 x 2,07 x 1,684 = 0,837 ( + 22% t.o.v. model S )
i-Pace. : Cw x A = 0,28 x 2,011 x 1,565 = 0,881 ( + 26% t.o.v. model S / + 5% t.o.v. model X )

Helaas zelfde opmerkingen. Uiteraard wordt verschil met i-Pace groter en volgens mijn berekening moet deze 34% meer lucht verstouwen dan Model S. Het lijken peanuts maar op snelheid telt het zeer aan.