Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wallet anxiety na order en eerste vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Voor zover je dat nog niet hebt gedaan - laat je boekhouder, of doe het zelf als je de materie wat kent, maar eens een simulatie maken voor de looptijd die je voor ogen hebt tussen de ICE die je mogelijk zou gekocht hebben en de model S. Als je dan de componenten verbruik/VAA/BIV+Taks/hogere aftrekbaarheid naast elkaar zet, dan zie je op papier wat het verschil nu effectief bedraagt.

Voor mij was een goed aangeklede 5-reeks, die een stukje goedkoper in aankoop was en een pak minder pk had, op het einde van de rit duurder dan de tesla nu is - Total Ownership Cost (TOC) heet dat. (In mijn situatie heb ik een deel geleend bij de bank en een deel bij mij privé, dus bij een of andere leasing kan het plaatje natuurlijk wel verschillen).




Dankjewel :). Mijn boekhouder is wat minder optimistisch over de voordelen; het is en blijft een duur totaalplaatje, en ik vermoed dat de dingen soms iets te rooskleurig worden voorgesteld. Laten we eerlijk zijn, het is geen keuze die je helemaal en enkel rationeel maakt. Het is meer zoals mijn vriendin die veel geld uitgeeft tijdens de koopjes, "omdat het koopjes zijn" :). But that's ok :).
 
Dankjewel :). Mijn boekhouder is wat minder optimistisch over de voordelen; het is en blijft een duur totaalplaatje, en ik vermoed dat de dingen soms iets te rooskleurig worden voorgesteld. Laten we eerlijk zijn, het is geen keuze die je helemaal en enkel rationeel maakt. Het is meer zoals mijn vriendin die veel geld uitgeeft tijdens de koopjes, "omdat het koopjes zijn" :). But that's ok :).

- - - Updated - - -

Wat we nog wel snel over hoofd zien is dat je dan ook in een auto rijdt die wat veiligheid betreft met kop en schouders boven alle auto's uit steekt. Wat is dat in euro's waard voor ons en ons gezin?
 
Met al die prijsstijgingen wordt het voor ons wel een ander verhaal nu. Waar we echt aan het overwegen waren om bijvoorbeeld 3x een 70D te gaan inzetten, begint de prijs nu toch de verkeerde kant op te gaan. Ik doe de berekening over 5 en over 8 jaar. Een S zal je gezien de garantie op de drivetrain en de accu gewoon 8 jaar zakelijk moeten kunnen rijden, mits er niet gedoe gaat zijn later met de bijtelling, Dat is namelijk het grootste risico. Als je een auto koopt, heb je 5 jaar zekerheid aangaande de bijtelling. Als je na 5 jaar rijden dan door wilt rijden, en Privé ineens hoger zal worden aangeslagen dan kan het wel eens vervelend uitpakken voor de werknemer. Dus kijkend naar de 5 en 8 jaars planning begint een S nu wel een stuk duurder te worden dan een diesel. Maar ook daar is het appels met peren vergelijken. Wij zijn nu van goedkope Diesels uitgegaan, ivm bijtelling van 14%. Als je dezelfde klasse auto neemt, dan is hij gewoon 25%. Maar even niet naar de luxe kijken, maar kostenbesparing.
 
Een S zal je gezien de garantie op de drivetrain en de accu gewoon 8 jaar zakelijk moeten kunnen rijden, mits er niet gedoe gaat zijn later met de bijtelling, Dat is namelijk het grootste risico.

Ik ken nog een risico: onderhoud en reparaties nadat de garantieperiode c.q. het onderhoudscontract zijn afgelopen... Ik hoop echt dat de kinderziektes, ook de terugkerende, voordien genezen en gerevalideerd zijn...
 
Zoals pvc meldt over de prijsstijgingen, klopt dat natuurlijk wel, mijn berekening dateert van de zomer van vorig jaar toen de dollar nog 1,35 euro waard was. Intussen liggen de prijzen wel ettelijke duizenden euro's hoger.


Voor zover je dat nog niet hebt gedaan - laat je boekhouder, of doe het zelf als je de materie wat kent, maar eens een simulatie maken voor de looptijd die je voor ogen hebt tussen de ICE die je mogelijk zou gekocht hebben en de model S. Als je dan de componenten verbruik/VAA/BIV+Taks/hogere aftrekbaarheid naast elkaar zet, dan zie je op papier wat het verschil nu effectief bedraagt.

Voor mij was een goed aangeklede 5-reeks, die een stukje goedkoper in aankoop was en een pak minder pk had, op het einde van de rit duurder dan de tesla nu is - Total Ownership Cost (TOC) heet dat. (In mijn situatie heb ik een deel geleend bij de bank en een deel bij mij privé, dus bij een of andere leasing kan het plaatje natuurlijk wel verschillen).
 
Met al die prijsstijgingen wordt het voor ons wel een ander verhaal nu. Waar we echt aan het overwegen waren om bijvoorbeeld 3x een 70D te gaan inzetten, begint de prijs nu toch de verkeerde kant op te gaan. Ik doe de berekening over 5 en over 8 jaar. Een S zal je gezien de garantie op de drivetrain en de accu gewoon 8 jaar zakelijk moeten kunnen rijden, mits er niet gedoe gaat zijn later met de bijtelling, Dat is namelijk het grootste risico. Als je een auto koopt, heb je 5 jaar zekerheid aangaande de bijtelling. Als je na 5 jaar rijden dan door wilt rijden, en Privé ineens hoger zal worden aangeslagen dan kan het wel eens vervelend uitpakken voor de werknemer. Dus kijkend naar de 5 en 8 jaars planning begint een S nu wel een stuk duurder te worden dan een diesel. Maar ook daar is het appels met peren vergelijken. Wij zijn nu van goedkope Diesels uitgegaan, ivm bijtelling van 14%. Als je dezelfde klasse auto neemt, dan is hij gewoon 25%. Maar even niet naar de luxe kijken, maar kostenbesparing.
Ik las net dat Tesla Nederland er nog gauw 600 besteld hebben. Moet toch lukken daar een paar geschikte tussen te vinden Paul.... Schuif je die P85+ ook door en doe je er meteen een P85D met een paar heerlijke stoelen bij voor jezelf. En dat allemaal voor de oude prijs!! TEKENEN BIJ T KRUISJE :tongue:.
 
Ik las net dat Tesla Nederland er nog gauw 600 besteld hebben. Moet toch lukken daar een paar geschikte tussen te vinden Paul.... Schuif je die P85+ ook door en doe je er meteen een P85D met een paar heerlijke stoelen bij voor jezelf. En dat allemaal voor de oude prijs!! TEKENEN BIJ T KRUISJE :tongue:.

je hebt wel de eerdere lagere oude prijs gemist :rolleyes:

- - - Updated - - -

Wat we nog wel snel over hoofd zien is dat je dan ook in een auto rijdt die wat veiligheid betreft met kop en schouders boven alle auto's uit steekt. Wat is dat in euro's waard voor ons en ons gezin?

kop en schouders, dat valt wel mee ten opzichte van de betere merken in deze prijsklasse. ten opzichte van met name de Classics heeft de Duits/Zweedse concurrentie allerlei actieve voorzieningen die de S toen nog niet had. En toch ben ik overgestapt, omdat het een hele veilig auto is: eenmaal in aanrijding dus. Maar met voorkomen door emergency braking, brake assist, presafe, dodehoek spiegels liep de S toch serieus achter! Had ze allemaal aangeklikt als het toendertijd te koop was.

Dat gezegd hebbend, er zijn maar een beperkt aantal kopers voor wie al die veiligheids extra's boven aan de verlanglijst staan. Liever mooie velgen dan een infrarood camera....
 
Ondertussen heb ik dus mijn bestelling bevestigd, nog aan de "oude" prijs. Als ik nu dezelfde configuratie samenstel, scheelt dat al gauw een kleine 5000€, dus goed dat de verkoopster me verwittigde!

Geschatte leverdatum ergens eind juli, maar naar wat ik hier lees, kan dat best wel even opschuiven nog ;-).