Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vrijwel leeggereden accu betekent slechte start bij SuC?

This site may earn commission on affiliate links.
Inmiddels heb ik voor de tweede maal met mijn enkele weken oude 75 ervaren dat het laden van een vrijwel leeggereden accu (die dus wel warm is) bij een SuperCharger erg moeizaam start. Vanochtend nog 1km 'in de tank' en het duurde wel 10 minuten voordat het laden een stabiele waarde aannam. Die eerste minuten continue op- en aflopend vermogen, steeds terug naar 0. Na die 10 minuten ging het vermogen naar 42kW, bleef daar ca. 2 minuten op staan en klom vervolgens verder naar 91kW.
Tesla Support gebeld na een paar minuten, en die zei dat dat normaal was bij een bijna lege accu. En ook dat dat bij de MS-en van eerdere bouwjaren ook op zou treden.
Mijn P85 uit 2013 heb ik denk ik honderden malen leeggereden tot 1% of minder, en heeft dit verschijnsel nooit gegeven.
Hoe zijn jullie ervaringen?
 
Inmiddels heb ik voor de tweede maal met mijn enkele weken oude 75 ervaren dat het laden van een vrijwel leeggereden accu (die dus wel warm is) bij een SuperCharger erg moeizaam start. Vanochtend nog 1km 'in de tank' en het duurde wel 10 minuten voordat het laden een stabiele waarde aannam. Die eerste minuten continue op- en aflopend vermogen, steeds terug naar 0. Na die 10 minuten ging het vermogen naar 42kW, bleef daar ca. 2 minuten op staan en klom vervolgens verder naar 91kW.
Tesla Support gebeld na een paar minuten, en die zei dat dat normaal was bij een bijna lege accu. En ook dat dat bij de MS-en van eerdere bouwjaren ook op zou treden.
Mijn P85 uit 2013 heb ik denk ik honderden malen leeggereden tot 1% of minder, en heeft dit verschijnsel nooit gegeven.
Hoe zijn jullie ervaringen?

Mijn S75 (juni 17) heeft dit verschijnsel ook bij <10% lading.
Lijkt e dus van de accu af te hangen, bij de andere accu's (70-85-90) nooit last van gehad.
 
Inmiddels heb ik voor de tweede maal met mijn enkele weken oude 75 ervaren dat het laden van een vrijwel leeggereden accu (die dus wel warm is) bij een SuperCharger erg moeizaam start. Vanochtend nog 1km 'in de tank' en het duurde wel 10 minuten voordat het laden een stabiele waarde aannam. Die eerste minuten continue op- en aflopend vermogen, steeds terug naar 0. Na die 10 minuten ging het vermogen naar 42kW, bleef daar ca. 2 minuten op staan en klom vervolgens verder naar 91kW.
Tesla Support gebeld na een paar minuten, en die zei dat dat normaal was bij een bijna lege accu. En ook dat dat bij de MS-en van eerdere bouwjaren ook op zou treden.
Mijn P85 uit 2013 heb ik denk ik honderden malen leeggereden tot 1% of minder, en heeft dit verschijnsel nooit gegeven.
Hoe zijn jullie ervaringen?
Dit is toch wel een interessante case. Ik heb nimmer problemen gehad met laden met een legen batterij. Zelfs met minus 10 direct vol vermogen. Dit met zowel mijn S uit 2013 als mijn S uit 2016. Met zowel mijn S als X uit 2017 exact dezelfde ervaring als jij. Diverse malen gebeld met Service die aangeven dat de batterij te ver leeg is. Bij SeC herkennen ze dit helemaal niet. Is een raar fenomeen.
 
Toevallig dit ook voor het eerst meegemaakt afgelopen weekend in Zwolle. Dan wel met een 2013 S85 met nog 4km in de accu. Ik had niet het geduld om 10 min te wachten, als dat had geholpen, en heb ook gebeld naar Tesla, het zou vaker voorkomen werd mij verteld en uiteindelijk werd er met het vertrouwde vermogen geladen. Dit ook nog nooit eerder meegemaakt.
 
Interessant dat je daar nu mee komt.. merkte zaterdagavond in Dordrecht hetzelfde. S90D van maart 2017. kwam met 2% aan (9 km). Wagen ging redelijk snel naar 50kW, maar bleef daar hangen. Duurde even voordat ik de volledige 110kW kreeg. Heb de auto eerst twee keer verzet voordat ik het maar geaccepteerd heb. Met de P85 2013 dit nog nooit ervaren. M<aar met die auto laatste maanden niet SuC geladen vanuit bijna 0.
 
Dit is toch wel een interessante case. Ik heb nimmer problemen gehad met laden met een legen batterij. Zelfs met minus 10 direct vol vermogen. Dit met zowel mijn S uit 2013 als mijn S uit 2016. Met zowel mijn S als X uit 2017 exact dezelfde ervaring als jij. Diverse malen gebeld met Service die aangeven dat de batterij te ver leeg is. Bij SeC herkennen ze dit helemaal niet. Is een raar fenomeen.
Kan me toch nog herinneren dat je bij de eerste E-rally in de min ging en dat het bijzonder lang duurde voordat je weer boven nul kwam, maar toen waren er nog geen SuC in Tilburg, toch?
 
Interessant dat je daar nu mee komt.. merkte zaterdagavond in Dordrecht hetzelfde. S90D van maart 2017. kwam met 2% aan (9 km). Wagen ging redelijk snel naar 50kW, maar bleef daar hangen. Duurde even voordat ik de volledige 110kW kreeg. Heb de auto eerst twee keer verzet voordat ik het maar geaccepteerd heb. Met de P85 2013 dit nog nooit ervaren. M<aar met die auto laatste maanden niet SuC geladen vanuit bijna 0.
Volledig herkenbaar (90D van mrt2016), bij al tientallen SuC-bezoekjes met vrijwel of meer dan lege batterij. Bij minder lege batterij wel sneller op max vermogen.
Het “In 20 minuten halve lading antwoord” geef ik nog steeds; maar dat echt halen lukt dus niet
 
Altijd met 5% arriveren bij SuC, klinkt nog redelijk maar betekent dat als ik op langere reizen geen gedoe met dat trage starten wil, dat ik eigenlijk een 70 heb gekocht. En vanwege het 350V accupakket heb ik toch al lager max. laadvermogen, altijd < 100kW en bij lege accu is het nooit meer dan 91kW. Voor een gelegenheidsrit maakt het niets uit maar als ik een beetje scherp moet plannen wel.
 
Altijd met 5% arriveren bij SuC, klinkt nog redelijk maar betekent dat als ik op langere reizen geen gedoe met dat trage starten wil, dat ik eigenlijk een 70 heb gekocht. En vanwege het 350V accupakket heb ik toch al lager max. laadvermogen, altijd < 100kW en bij lege accu is het nooit meer dan 91kW. Voor een gelegenheidsrit maakt het niets uit maar als ik een beetje scherp moet plannen wel.

klopt ! maar je hebt er wel 20000 euro mee bespaart. het is maar wat jij het belangrijkste vindt he.
 
Ik heb ook een S75 en heb dit ook mee gemaakt. Laatste stukje naar een suc flink door geknald in Duitsland, want hoe leger de accu hoe sneller deze laadt..niet dus. Met nog 4 km in de accu duurde het zeker 25 minuten voordat de accu sneller begon te laden. Een telefoontje naar support bevestigde dat. Toch maar niet meer leeg rijden...
 
05166D23-0FBF-47A2-8383-BC99755D45B0.png
Dit is de laadcurve van de 90 (BTX6)

B553F1A4-FFFE-4B08-B48D-1E5C84C70075.png

En dit van de 85 BTX85

Komt uit metingen van A Better Routplanner in dit draadje (aanbevolen)

A Better Routeplanner