Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik model X

This site may earn commission on affiliate links.
Jemig wat een mooie (lage) warden lees ik allemaal... Ik haal dat nooit. Zit meestal rond de 280KWH.
Ok, ik rijd een S en geen X, maar 280Wh/km is écht hoog.

Ik zit tegenwoordig eigenlijk altijd <210Wh/km en rijd stevig door. 140km/h is geen rare snelheid op mijn teller.

Naar het schijnt (en uit eigen ervaring) wordt het meerverbruik veroorzaakt door het gebruikte asfalt van de A58.
Op heel veel stukken is dat al vervangen, maar dat speelt zeker een rol.

Op de A58 in Zeeland haal je in ieder geval niet de mooiste scores.
 
Ik merk ook dat het type asfalt veel effect heeft op het verbruik. Op de E34 Antwerpen Knokke ligt het verbruik vaak rond de 230-250Wh/km, terwijl de E17 Antwerpen Gent veel zuiniger rijdt, daar zit ik op 180-205Wh/km (in mijn S).
 
Weer wat geleerd hier :). Over hoeveel procent onzuiniger hebben we het hier met dat type asfalt?
Ik heb voor wegenbouwers de rolweerstand van diverse typen asfalt gemeten. Er zit een verschil van 30% tussen de lichtst lopende en de zwaarst lopende asfaltmix. En dan heb ik het over nieuw asfalt. Rolweerstand is een deel van de totale weerstand en is afhankelijk van de snelheid. De rolweerstand versus aerodynamische weerstand bij 50 km/u is 30/70. Bij 100 km/u is de rolweerstand, deze neemt lineair en niet kwadratisch toe, iets meer dan 10% van de totale weerstand. Bij 100 km/u neemt door slecht asfalt de snelheid met 3% af, of, bij gelijke snelheid neemt het benodigde vermogen met 3% toe. Echter ... we rijden gemiddeld over de levensduur van de auto gemiddeld niet veel harder dan 50 tot 70 km/u en dan speelt de rolweerstand relatief een tot 10% toenemende rol. In mijn Audi S6 had ik over 100.000 km een gemiddelde snelheid van iets boven de 50 km/u.

Er zijn op de A58 nog meer factoren die een negatieve rol spelen. Westwaarts rijden betekent tegen de gemiddelde windrichting in rijden. Gevolg meer verbruik. Realiseer je wel dat als je 100 km/u rijdt en de wind waait je tegemoet met bijv. Bft 5, je dan in werkelijkheid door een windsnelheid van 135 km/u rijdt. Die extra 35 km/u, je rijdt dan nog steeds maar 100 op de teller, betekent een toename van je verbruik van 30 tot 50 wH/km voor resp. een S of een X.
Bij lagere temperaturen koelen bij sterke voorlijke wind de banden sterker af. Gevolg weer meer rolweerstand.

En tenslotte is op slechte wegen de body van de auto veel meer in beweging. Dat is heel slecht voor de aerodynamische eigenschappen en een meetbare negatieve factor voor wat het verbruik betreft.

We hebben het dan nog niet over regen, dat spul dat uit de hemel klettert. De extra negatieve gevolgen leert iedereen met een Tesla gauw kennen.
 
Westwaarts rijden betekent tegen de gemiddelde windrichting in rijden. Gevolg meer verbruik. Realiseer je wel dat als je 100 km/u rijdt en de wind waait je tegemoet met bijv. Bft 5, je dan in werkelijkheid door een windsnelheid van 135 km/u rijdt. Die extra 35 km/u, je rijdt dan nog steeds maar 100 op de teller, betekent een toename van je verbruik van 30 tot 50 wH/km voor resp. een S of een X.

Informative.
Ben nog wel benieuwd of het voordeel bij wind mee even veel is als het nadeel bij wind tegen.
Iets zegt me dat dat helaas niet zo is, ondanks de brede, hoge kont van een S, respectievelijk X.
 
Informative.
Ben nog wel benieuwd of het voordeel bij wind mee even veel is als het nadeel bij wind tegen.
Iets zegt me dat dat helaas niet zo is, ondanks de brede, hoge kont van een S, respectievelijk X.
Helaas niet. Je krijgt de nadelen van tegenwind niet volledig gecompenseerd als je weer voor de wind rijdt.
De laagste verbruikswaarden worden gerealiseerd met weinig of geen wind, temperatuur boven 20 graden C en glad asfalt.
Dan moet je nog wel je rechtervoet beheersen want die kan alles alsnog uit de hand laten lopen.
 
Hier het verbruik van exact 1 jaar.
Daar zit dus winter/zomer variatie in. Snelweg km's en stadsverkeerd. Van scandinavie tot zuid italie.
Alles bij mekaar.

256....tsja is dat veel of weinig. Lastig te zeggen.
Eerste 4 maanden reed ik lange ritten met suspension nog op normaal en zonder range mode.
Die les wel geleerd, nu standaard op lange ritten op very low and range mode aan. Scheelt bijzonder.
En geen 140 meer maar 130. Met uitzondering van een paar korte ritten met wat lichte haast of ritten door duitsland.

IMG_2774.jpg
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN and basvk
Hier 258Wh/km voor 60K km, en ik rij steeds 35-40km/h sneller dan max aangegeven (limiet in Belgie om je rijbewijs kwijt te spelen), dus courant 155-160km/h op snelweg, nooit range-mode aan. 63K km op 1 jaar gereden, da's heel netjes ;)
Helemaal niet netjes. 35 tot 40 km harder rijden dan toegestaan is n.m.m. tamelijk asociaal.
Daar komen onder meer de - kennelijk terechte - verwijten vandaan dat veel Tesla rijders zich onbehoorlijk gedragen.
Zoveel te hard rijden levert ook veel meer risico op schade op. En daar komen weer de hoge verzekeringspremies vandaan.
En nee, geen smiley.
 
Hier 258Wh/km voor 60K km, en ik rij steeds 35-40km/h sneller dan max aangegeven (limiet in Belgie om je rijbewijs kwijt te spelen), dus courant 155-160km/h op snelweg, nooit range-mode aan.

63K km op 1 jaar gereden, da's heel netjes ;)

Met een X? Dat is echt bizar zuinig dan met zo’n snelheid...voor mij te snel, rijd dan ook niet meer “relaxed” op zo’n snelheid...

En ja zit al jaren op de 60-65K gemiddeld per jaar. Doe dan nog niks raars maar regelmatig klanten en leveranciers bezoeken en de auto privé gebruiken zorgen voor een hoog jaar kilometrage, verkopers bij mij op de zaak doen tegen de 90K...
 
Met een X? Dat is echt bizar zuinig dan met zo’n snelheid...voor mij te snel, rijd dan ook niet meer “relaxed” op zo’n snelheid...

En ja zit al jaren op de 60-65K gemiddeld per jaar. Doe dan nog niks raars maar regelmatig klanten en leveranciers bezoeken en de auto privé gebruiken zorgen voor een hoog jaar kilometrage, verkopers bij mij op de zaak doen tegen de 90K...

Das 400km per dag met gem 60 km/h ong 6,7 uur pfff
 
Het lijkt mij ook onmogelijk. Of hij rijdt in de praktijk veel rustiger, of hij heeft een nog veel hoger verbruik.
Ik schat in dat een X die regelmatig op de snelweg 155-160 km/u rijdt eerder rond de 300 wH/km zal verbruiken.
Het gaat om de gemiddelde snelheid, misschien heeft hij een groot aandeel stadskilometers of B-wegen erin zitten.
 
Dat “ouwe vrouwtje” in de X op de rechterbaan, c’est moi :)
203Wh gemiddeld over de eerste 1944 km (in bijna 2 weken)

Gister voor het eerst een echte file gereden. Dat was ook verrassend voor deze halve petrol head (ander deel van het wagenpark rijdt nog op peut). Met een EV word je niet gestraft voor filerende :) Het “verbruik” werd alleen maar gunstiger, in tegenstelling met de peutwagen waarbij je het wijzertje van de brandstofmeter letterlijk ziet zakken ;)

BC290CC1-C8A9-4C07-AD49-C7D02688251C.jpeg
 
  • Like
Reactions: STLL and CO2CLEAN
Hier 258Wh/km voor 60K km, en ik rij steeds 35-40km/h sneller dan max aangegeven (limiet in Belgie om je rijbewijs kwijt te spelen), dus courant 155-160km/h op snelweg, nooit range-mode aan.

63K km op 1 jaar gereden, da's heel netjes ;)

Hier 290 wh/km met dezelfde rijstijl op de snelweg. :confused:

Komt vooral denk ik door alle rondjes om de kerk hier in het dorp (is de auto van Mn vrouw dus op en neer naar de appie en kids naar school)
En ik heb een P wat ook nog wel wat verschil maakt volgens mij?
 
Helemaal niet netjes. 35 tot 40 km harder rijden dan toegestaan is n.m.m. tamelijk asociaal.
Daar komen onder meer de - kennelijk terechte - verwijten vandaan dat veel Tesla rijders zich onbehoorlijk gedragen.
Zoveel te hard rijden levert ook veel meer risico op schade op. En daar komen weer de hoge verzekeringspremies vandaan.
En nee, geen smiley.

ah.... de causaliteit is helaas niet wat ze lijkt. Ik ben niet snel beginnen rijden omdat ik een Tesla heb, ik rij al heel mijn leven zo, en for the record, nog nooit een verkeersongeluk gehad of veroorzaakt buiten eens een prul op een parking. Dat praat het snel rijden natuurlijk niet goed, maar niemand is heiliger dan de paus.
 
  • Like
Reactions: Noelis and HWS