Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
ET35 is inderdaad 5 mm minder naar binnen dan de standaard ET40.

Water under the bridge, maar je had ook op de 9,5Jx20 ET35 achtervelgen een 245/40-20 band kunnen leggen. Dan had je je later nog steeds kunnen bedenken en er een 265/40-20 band op leggen.
Dan heb je eigenlijk de Performance Plus setup. (die is 8,5 resp. 9,0 velgen icm met 245 resp 265 banden)

Hier ergens stond al dat aquaplaning minder speelt op de achteras. De voorwielen hebben dan al een hoop water weggewerkt.
 
Mij valt op dat als ik bij 130 km/uur (of sneller) een plotselinge links/rechts ruk aan het stuur geeft de achterkant van de auto heen en weer slingert.
De links/rechts beweging beweging dempt dus niet onmiddellijk maar slingert nog wat na.
Ik rij nu op de originele 19 inch GoodYear All Season banden.
Merkwaardig genoeg slingert mijn Kangoo ZE bestelauto met 15 inch bandjes (gewicht 1540 kg) minder als ik deze test doe.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen ?
 
geen plotselinge links/rechts ruk aan het stuur geven.


Ik moest wel om een aanrijding te voorkomen. Vervolgens ben ik een beetje gaan experimenteren.

- - - Updated - - -

Een keer mee rijden in mijn Performance Plus met 20" UHP 285 brede banden op 10" brede velgen en de auto in 'low', Hans?

Ja, ik ben wel benieuwd naar het verschil.

Waarmee bereik ik de grootste verbetering ?
- 20 inch velgen/banden
- bredere achterbanden
- Performance Plus ( ik heb geen idee wat dat is, stabilisator stangetje ofzo ? )
- low stand ( ik heb nog steeds geen 5.9 dus kan het niet uitproberen)
 
Na 16 april kunnen we een afspraak maken, Hans.

Dan krijg ik 5.9, zodat we niet 160 km/h hoeven te rijden om in 'low' te komen.

Wat het meeste bijdraagt, weet ik ook niet. Maar vergeet ook niet het verschil tussen UHP Pirelli PZero en All Season Goodyear banden.

Ben bijna dagelijks in A'dam. We PM-en wel.
 
Waarmee bereik ik de grootste verbetering ?

Mijn gevoel zegt dat je er als eerste zomerbanden op moet zetten. Dat stuurt ontzettend veel strakker op de grens van grip. Bij all-season banden zijn de blokken kleiner en kantelen sneller.

Waarschijnlijk heb je last van gewichtsverplaatsing, schommelen van de auto. Dat kun je verbeteren door te verlagen, door steviger veren te plaatsen (bijv. de standaard stalen veren) of zwaardere dempers van de P+ te nemen.

Je kunt het ook oplossen met meer grip aan de achterkant, maar daarmee krijg je automatisch meer onderstuur. En dat is weer niet leuk bij het insturen van een bocht. Voor meer grip achter kun je bredere banden plaatsen (vergeet niet luchtdruk te verlagen) of een zwaardere stabilisatorstang aan de voorkant te plaatsen (zwaardere stabi vermindert grip).
 
Na 16 april kunnen we een afspraak maken, Hans.

Dan krijg ik 5.9, zodat we niet 160 km/h hoeven te rijden om in 'low' te komen.

Wat het meeste bijdraagt, weet ik ook niet. Maar vergeet ook niet het verschil tussen UHP Pirelli PZero en All Season Goodyear banden.

Ben bijna dagelijks in A'dam. We PM-en wel.

Prima.
Super interessant om verschillende settings uit te proberen.
11 april krijg ik een nieuwe inverter/motor en waarschijnlijk ook 5.9

- - - Updated - - -

Mijn gevoel zegt dat je er als eerste zomerbanden op moet zetten. Dat stuurt ontzettend veel strakker op de grens van grip. Bij all-season banden zijn de blokken kleiner en kantelen sneller.

Waarschijnlijk heb je last van gewichtsverplaatsing, schommelen van de auto. Dat kun je verbeteren door te verlagen, door steviger veren te plaatsen (bijv. de standaard stalen veren) of zwaardere dempers van de P+ te nemen.

Je kunt het ook oplossen met meer grip aan de achterkant, maar daarmee krijg je automatisch meer onderstuur. En dat is weer niet leuk bij het insturen van een bocht. Voor meer grip achter kun je bredere banden plaatsen (vergeet niet luchtdruk te verlagen) of een zwaardere stabilisatorstang aan de voorkant te plaatsen (zwaardere stabi vermindert grip).


Het voelt idd. aan als het heen en weer schommelen/slingeren door het gewicht van de auto.
Ik denk dat ik binnenkort eerst maar de low setting met 5.9 en een set echte zomerbanden ga uitproberen.
 
Als je de 11e toch bij een SC bent, kunnen ze wellicht ook de verbeterde bouten voor de achterwielophanging monteren. Dan is de wagen beter af te stellen op de achteras. Minder camber met name, zodat je banden niet ongelijk slijten in de low stand.
 
Ze zitten er onder. Blij mee!
ImageUploadedByTapatalk1396709076.151125.jpg

ImageUploadedByTapatalk1396709091.183730.jpg
 
Als je de 11e toch bij een SC bent, kunnen ze wellicht ook de verbeterde bouten voor de achterwielophanging monteren. Dan is de wagen beter af te stellen op de achteras. Minder camber met name, zodat je banden niet ongelijk slijten in de low stand.


Klinkt logisch dat verlagen tot meer negatief camber leidt en dus slijtage aan de binnenzijde van de band.
Ik had geen idee dat er verbeterde bouten zijn. Bedankt voor de tip.
 
Volgens mij zijn ze juist minder breed. Het is een kosteloze Technical Service Bulletin modificatie. Staat elders op dit forum beschreven.
Ik heb het inderdaad aangevraagd tegelijk met een aantal zaken dat toch al moest gebeuren.
attachment.php?attachmentid=46294&d=1396359821.png
 
Last edited:
Ze maken in ieder geval wat meer geluid. 71db volgens mij. Beste wat ik in deze maat kon vinden icm gunstig verbruikslabel. Wel heel jammer, ik was net aan de stilte gewend.

Ik heb de Vredestein Vorti. Die zijn een stuk stiller dan de originele goodyear 19" banden. En met het verbruik heb ik niks te klagen tot nu toe. Gemiddeld zit ik, de laatste week, op 210-220wh/km.
Ik heb wel 2.9bar (42psi) erop gezet. Toen ik de banden geleverd kreeg, zat er 2.5bar op en toen was het verbruik extreem...