Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ultra High Fidelity 2015 (2700 EUR) vs. Sound Studio 2013 (1050 EUR)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat ziet er zeker wel cool uit! Ik krijg mijn S toch pas eind feb/maart, en heb wel de upgrade, dus ik wacht het nog even af. In mijn huidige auto (BMW) heb ik wel ook de upgrade over de upgrade genomen (hehe) en dat geluid schopt echt aan alle kanten kont, dus ik wil zeker niet achteruit gaan...

Als je de Lightharmonic er in hebt zitten, kom ik graag een keer luisteren! :smile:
 
Light Harmonic is naast deze upgrade kits ook bezig met een kit om de standaard audio installatie aan te laten sluiten aan hun Premium upgrade kit.

Overigens is het wel mogelijk om de kit die ze nu voor de UHF set uit gaan brengen in de standaard installatie te integreren, alleen moet je zelf bekabeling trekken VOO de extra speakers en de sub, plus dat je een sub enclosure moet maken die dezelfde pasvorm heeft als de UHF sub. Kortom, geen plug & play.

De LH upgrade staat ook al op mijn wensen lijst!
 
Dat ziet er zeker wel cool uit! Ik krijg mijn S toch pas eind feb/maart, en heb wel de upgrade, dus ik wacht het nog even af. In mijn huidige auto (BMW) heb ik wel ook de upgrade over de upgrade genomen (hehe) en dat geluid schopt echt aan alle kanten kont, dus ik wil zeker niet achteruit gaan...
Helaas Hans, je gaat diep teleurgesteld zijn over t geluid. Mijn X5 was veul en veul beter.
 
Ik geloof je, maar ik was niet onder de indruk van de HK in de 5-serie. Kleine deurspeakers ook... Speelde je in de BMW CD's af? Ik merk wel nu een absolute verbetering met lossless muziek (FLAC) ten opzichte van MP3: betere dynamiek, definitie en diepere bas. Wel weer een hoop werk om alles om te zetten...



Ik heb zowel een Tesla met de standaard audio als eentje met de audio upgrade tot m'n beschikking. Het verschil tussen beide vind ik duidelijk hoorbaar. Ook lijkt het in de loop der tijd met software upgrades beter geworden te zijn. Met name Dolby surroundgeluid, had ik vroeger standaard uit en nu aan.
Moet wel zeggen dat ik het geluid uit mijn X5(2011) met Harman Kardon installatie beter vond.
 
voor de trouw van Frank zijn dochter heeft FVO met mijn S gereden (van mei 2015), met standaard audio, en zei dat deze veel better klonk dan die in de oudere S. Zelf luister ik graag en veel naar muziek en vind de standaard echt wel goed klinken. En dit zowel op RDIO, tunein of USB. Zou graag eens het verschil willen horen met een UHF om zelf het verschil te kunnen beoordelen.
 
voor de trouw van Frank zijn dochter heeft FVO met mijn S gereden (van mei 2015), met standaard audio, en zei dat deze veel better klonk dan die in de oudere S. Zelf luister ik graag en veel naar muziek en vind de standaard echt wel goed klinken. En dit zowel op RDIO, tunein of USB. Zou graag eens het verschil willen horen met een UHF om zelf het verschil te kunnen beoordelen.

Je mag gerust mijn UHF-systeem 'ns testen. Ben er niet erg van onder de indruk eerlijkgezegd, mijn Audi Sound System deed het beter. Tot nu toe is dit het enige aan de Model S dat niet beter is dan verwacht.
 
Ik vind de standaard audio eigenlijk best wel goed klinken.
Heb hiervoor een Range Rover met Meridian sound gehad, een Audi A5 met B&O Alfa s met Bose enz.
En tsja dit klinkt echt niet veel minder dan al die speciale dure upgrades.
Misschien wat extra laag dmv een woofer, waardoor je wat meer vermogen uit het hoofd systeem kan halen.
Maar zelfs zonder gewoon prima te doen.
 
Je mag gerust mijn UHF-systeem 'ns testen. Ben er niet erg van onder de indruk eerlijkgezegd, mijn Audi Sound System deed het beter. Tot nu toe is dit het enige aan de Model S dat niet beter is dan verwacht.

Toch bijzonder ik had maar een A4 met het B&O systeem en mijn Tesla produceert toch echt een beter geluid dan de A4. Nu is er natuurlijk niets zo persoonlijk als geluid maar goed.
 
In de tijd dat de dieren nog spraken (+/- 1975) kwam een haast religieus Hi-Fi debat op gang tussen "Flat Earthers" (voornamelijk Linn en Naim) en "Round Earthers" (B&O, Macintosh) - de naam van eerstgenoemden was uitgevonden door hun tegenstanders, maar is door henzelf overgenomen (een beetje zoals Georges Lemâitre aankeek tegen de term "Big Bang" als benaming voor zijn theorie). Anyway, wat ik van dat debat heb onthouden is:

- BRON (Flat Earth-theorie): Rubbish in, rubbish out: als je bron slecht is, gaan je allerbeste amplificatie en luidsprekers er alleen maar voor zorgen dat je hoort hoé slecht je bron wel is. Anno 2016 wil dat zeggen: investeer in FLAC-files en een goede externe DAC (niet die van je computer), en minder in amplificatie en luidsprekers. In de Tesla hebben we als bron Rdio (wel heel stil vandaag, maar soit), TuneIn (dus streaming met 3G), de conventionele radio (zonder een goede stalen antenne, dus met een slecht signaal dat waarschijnlijk gruwelijk bekrachtigd wordt), DAB (bijna even gruwelijk) en USB (meestal iTunes of MP3/MP4). Natuurlijk kan je FLAC/ALAC-files zetten op een USB-stick, maar hoeveel onder ons doen dat? En zelfs dan zijn we trouwens nog overgeleverd aan de interne DAC van de Tesla, die echt wel niet op niveau is.

- WEERGAVE (Round Earth theorie): niemand heeft zin om 8 uur lang naar Aretha Franklin te luisteren alsof ze naast je zit, en nog minder indien haar drummer, nog dichter bij jou, om de twaalf seconden een goeie slag op zijn cimbalen geeft. Daar is denk ik ook veel van waar (en vooràl als de bron slecht is!) dus amplificatie en luidsprekers mogen de klank wat verzachten tot een meer fluwelen 'huiskamerniveau'. De Tesla UHF doet dat niet: heeft een "Flat Earth" weergave, maar dat zou alleen kunnen werken met een perfecte bron/DAC, die er niet is.

- PRAT (Flat Earth theorie): wat belangrijk is is "Pace, Rythm And Timing"; veel belangrijker dan "soundstage" of een ruimtevullend gevoel. Alle analoge filters tasten die PRAT aan (dus een twee-wegs-luidspreker is altijd beter dan een drie-wegs, subwoofers dienen tot niets voor wat betreft PRAT, en equalizers of Dolby-systemen die je auto tot een kathedraal/jazz-club maken nog minder - als iets is opgenomen in een kathedraal/jazz-club en je hebt een goede bron/DAC, dan geeft zich dat correct weer zonder eraan te sleutelen. Een teveel aan filters doodt de muziek. En als een subwoofer ervoor zorgt, zoals bij de Tesla UHF, dat je nauwelijks nog de noot kan herkennen die een contrabassist speelt, tja.

- MUZIEK VS. WOW (Flat Earthers & Round Earthers zijn het hierover eens denk ik): 80% van alle audiosystemen, en 99% van alle systemen in auto's, dienen om je na twee minuten luisteren een Wow-effect te geven (Zo'n diepe bas! Zo'n overweldigende soundstage met die 12 of 18 luidsprekers!). Verkoopt goed, maar heeft niet veel te maken met de belevenis van muziek, als je je favoriete plaat opzet.

PS: De oorspronkelijke "Flat Earth" merken (Linn en Naim) hebben hun geitenwollensokken al lang afgezworen; Linn zorgde voor de audio van Aston Martin, en Naim voor die van Bentley.
 
Ik ben wel aardig tevreden met het audio systeem van Tesla, ondanks dat het niet perfect is. Ik heb laatst een recente loaner meegekregen (nov 2015 op kenteken gezet) met standaard audio en direct hoorbaar veel minder mooi geluid, zelfs met streaming muziek. Ik ben dan ook heel blij dat ik voor de audio upgrade heb gekozen en ben van mening dat het wel de meerprijs waard is. Ik ben wel heel benieuwd naar hoe het audiosysteem klinkt bij de mensen die het niet het geld waard vinden, want ik kan me bijna niet voorstellen dat we over dezelfde audio optie praten. Of dat wellicht het Dolby vinkje aan staat, want daar word je ook niet echt gelukkig van.

Hoe dan ook, een USB stick vullen met FLAC bestanden kan ik wel echt aanraden. Ik vind het verschil zeker hoorbaar in de Tesla, alhoewel het verschil wel vrij klein is vergeleken met een kwalitatief goede MP3. Het mooie aan het audiosysteem van de Tesla is juist dat het zelfs nog 24bit/96kHz FLAC bestanden kan afspelen. Misschien niet voor iedereen belangrijk (en er is ook discussie mogelijk of de DAC van de Tesla dus goed genoeg is, zoals Carl hierboven ook al aankaart), maar wel leuk om eens te proberen.
 
Carl,

wat een heerlijke post! begin jaren 90 is de subwoofer voor de auto "uitgevonden" en bracht ik mijn eerste Bazooka mee uit Miami voor denderende bassen. Dat ging natuurlijk nergens over, en alles over hifi opgestoken in de jaren 70 overboord gezet:(

toen ik dat eenmaal weer een beetje teruggevonden heb in de auto, met Boston Acoustic speakers en mooie versterkers, en een CD als BRON begon het genieten weer. MP3 <320 en de andere matige digitale sources werpen ons weer terug in de tijd van de cassettebandjes, soort van.

Dit draadje volgend wordt ik wel steeds nieuwsgieriger naar de Lightharmonic oplossing icm met alle FLAC die ik aan het samenstellen ben. Van een bedrijf dat in 2011 zijn eerste 32 bit / 384 kHz DAC maakte mogen we wel iets bijzonders verwachten.

In de tijd dat de dieren nog spraken (+/- 1975) kwam een haast religieus Hi-Fi debat op gang tussen "Flat Earthers" (voornamelijk Linn en Naim) en "Round Earthers" (B&O, Macintosh) - de naam van eerstgenoemden was uitgevonden door hun tegenstanders, maar is door henzelf overgenomen (een beetje zoals Georges Lemâitre aankeek tegen de term "Big Bang" als benaming voor zijn theorie). Anyway, wat ik van dat debat heb onthouden is:

- BRON (Flat Earth-theorie): Rubbish in, rubbish out: als je bron slecht is, gaan je allerbeste amplificatie en luidsprekers er alleen maar voor zorgen dat je hoort hoé slecht je bron wel is. Anno 2016 wil dat zeggen: investeer in FLAC-files en een goede externe DAC (niet die van je computer), en minder in amplificatie en luidsprekers. In de Tesla hebben we als bron Rdio (wel heel stil vandaag, maar soit), TuneIn (dus streaming met 3G), de conventionele radio (zonder een goede stalen antenne, dus met een slecht signaal dat waarschijnlijk gruwelijk bekrachtigd wordt), DAB (bijna even gruwelijk) en USB (meestal iTunes of MP3/MP4). Natuurlijk kan je FLAC/ALAC-files zetten op een USB-stick, maar hoeveel onder ons doen dat? En zelfs dan zijn we trouwens nog overgeleverd aan de interne DAC van de Tesla, die echt wel niet op niveau is.

- WEERGAVE (Round Earth theorie): niemand heeft zin om 8 uur lang naar Aretha Franklin te luisteren alsof ze naast je zit, en nog minder indien haar drummer, nog dichter bij jou, om de twaalf seconden een goeie slag op zijn cimbalen geeft. Daar is denk ik ook veel van waar (en vooràl als de bron slecht is!) dus amplificatie en luidsprekers mogen de klank wat verzachten tot een meer fluwelen 'huiskamerniveau'. De Tesla UHF doet dat niet: heeft een "Flat Earth" weergave, maar dat zou alleen kunnen werken met een perfecte bron/DAC, die er niet is.

- PRAT (Flat Earth theorie): wat belangrijk is is "Pace, Rythm And Timing"; veel belangrijker dan "soundstage" of een ruimtevullend gevoel. Alle analoge filters tasten die PRAT aan (dus een twee-wegs-luidspreker is altijd beter dan een drie-wegs, subwoofers dienen tot niets voor wat betreft PRAT, en equalizers of Dolby-systemen die je auto tot een kathedraal/jazz-club maken nog minder - als iets is opgenomen in een kathedraal/jazz-club en je hebt een goede bron/DAC, dan geeft zich dat correct weer zonder eraan te sleutelen. Een teveel aan filters doodt de muziek. En als een subwoofer ervoor zorgt, zoals bij de Tesla UHF, dat je nauwelijks nog de noot kan herkennen die een contrabassist speelt, tja.

- MUZIEK VS. WOW (Flat Earthers & Round Earthers zijn het hierover eens denk ik): 80% van alle audiosystemen, en 99% van alle systemen in auto's, dienen om je na twee minuten luisteren een Wow-effect te geven (Zo'n diepe bas! Zo'n overweldigende soundstage met die 12 of 18 luidsprekers!). Verkoopt goed, maar heeft niet veel te maken met de belevenis van muziek, als je je favoriete plaat opzet.

PS: De oorspronkelijke "Flat Earth" merken (Linn en Naim) hebben hun geitenwollensokken al lang afgezworen; Linn zorgde voor de audio van Aston Martin, en Naim voor die van Bentley.