Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

P85D vs 85D (To Pee or not to Pee)

This site may earn commission on affiliate links.
$7.500 voor een snelheidsverbetering van 0,2 sec bij 0 naar 100 km per uur....

Zijn er mensen die dit echt serieus overwegen ?

En houd daarbij nog even in ogenschouw dat deze performance een soort van beloofd was bij de introductie van de P85D - danwel in de toekomst zonder betaling beschikbaar zou komen. Ik pas hiervoor - maar dat was niet je vraag..:wink:
 
..., maar de verbetering is meer dan enkel 0.2 seconden sneller van 0-100. Je kunt volgens mij langer harder rijden en het vermogen blijft langer op een heel hoog niveau zitten ipv af te zwakken zodra een bepaalde snelheid bereikt wordt. 250km/u wordt 20% sneller bereikt dan een P85D.

Opgelet, een kleine, niet onbelangrijke aanpassing in de beschrijving (... and Range Upgrade !):

Schermafbeelding 2015-09-29 om 20.55.06.png
 
$7.500 voor een snelheidsverbetering van 0,2 sec bij 0 naar 100 km per uur....

Zijn er mensen die dit echt serieus overwegen ?

Die kleine snelheidsverbetering tot 100 is niet waar het om gaat. De P85D in Insane mode kan tot ongeveer 50 km/u zowiezo niet meer sneller accelereren en komt vervolgens in een zone waarbij de batterij niet meer dan 415 kW kan leveren (grens van 1300A van de zekering wordt bereikt). De Ludicrous upgrade zorgt er via de elektronische zekering van 1500A voor dat deze grens een heel eind verder ligt. Tot 100 km/u levert dit een verbetering van 10% op. Tussen 0 en 250 km/u is er echter een verbetering van 20% en dat is een groot verschil. De 1500A geeft ons nog geen 515 kW (de 700 PK waarvoor we de wagen gekocht hebben maar die ons niet werd geleverd), maar het komt wel een stuk dichter in de buurt.

Ik overweeg dus serieus de upgrade maar niet zonder het getest te hebben. Ik ga me geen 2 keer door Tesla laten vangen... Als de wagen na een paar minuten power restricted is tot maximaal 240 kW, zoals dat ook bij een standaard P85D het geval is, heb je er niets aan.
 
Het gaat niet om de 0,2 sec.
De eerste punch is bij beide geweldig.
Daarna is de p85d een beetje als de oude p85 of een 85d terwijl de Ludicrous blijft gaan.
De Ludicrous zit dus in het hele gebeid erboven.
Ik heb een klein stukje mogen rijden, en waar je bij 60-80km/u verwacht dat de lol er af is, krijg je weer een punch, en weer een....
Zo heb ik het in ieder geval beleefd.
Ben benieuwd hoe Jan dat ervaart zodra hij kan rijden.
 
Ben benieuwd hoe Jan dat ervaart zodra hij kan rijden.

Ik heb de uitnodiging al liggen maar moet de tijd vinden. En als ik hem echt wil testen vrees ik dat ik een track nodig heb of naar Duitsland moet want ik wil weten waar zijn grenzen liggen om te evalueren of de upgrade zijn geld waard is of niet. Wat gebeurt er als je een paar keer een kick down doet vanaf 120 km/u... Hetzelfde als bij een P85D?
 
Ik moet zeggen dat ik die bijna misselijkmakende turbo sprintjes van 0-50km al niet meer vaak doe (al blijft het echt wel kicken). En ik geloof zeker in de capaciteiten van de ludicrous upgrade voor o.a. de acceleratie daarna (en kan me voorstellen dat men de upgrade overweegt) maar ik denk dat het voor mij de investering niet waard is. Los van denk ik de terechte zorg van jpet mbt hoe snel er beperkingen op kunnen treden, mis ik het nu domweg niet, en zal deze specifieke verbeteringen 99% van de tijd niet kunnen gebruiken. (Ik ben nl. kampioen filerijden elke dag).

Ik ben verder echt heel tevreden met de auto hoe hij is, ga m 100 jaar houden en ben uiteindelijk alleen teleurgesteld over Tesla's communicatie over dit punt - en daar is genoeg over gezegd. So be it. Ik houd dit geld lekker in mijn broekzak en spendeer het aan als het een beetje meezit aan de X (en ook dat gaat dan geen P worden....:biggrin:).
 
Ik heb de uitnodiging al liggen maar moet de tijd vinden. En als ik hem echt wil testen vrees ik dat ik een track nodig heb of naar Duitsland moet want ik wil weten waar zijn grenzen liggen om te evalueren of de upgrade zijn geld waard is of niet. Wat gebeurt er als je een paar keer een kick down doet vanaf 120 km/u... Hetzelfde als bij een P85D?

Ik ben ook heel benieuwd dus: overbodige opmerking waarschijnlijk, hou ons op de hoogte als het je lukt om een testauto mee naar Duitsland te krijgen!
 

Had Elon niet geroepen dat de P90DL 20% sneller bij de 200km/h is dan de P85D?
Dat haal ik in de verste verte niet uit deze gegevens. Sterker, de P85D heeft een hogere snelheid bij de 1/4 mijl gehaald dan de P90DL(?)

1 zwaluw maakt nog geen zomer. Hoop voor Tesla en P90DL-klanten dat prestatiegegevens van andere "instanties" betere resultaten weergeven.
 
Tesla heeft 20% sneller naar 250km/u gecommuniceerd. Ik ben eerlijk gezegd niet zo bang voor een tegenvaller. De technische aanpassing is bekend (1500 vs 1300 ampere) dus er komen vanzelf filmpjes waaruit blijkt dat het verschil wel degelijk bestaat. Tot nu toe hoor ik van mensen die de vergelijking hebben gemaakt dat de P90DL beduidend sneller is na zo'n 60-80km/u.
 
Tesla heeft 20% sneller naar 250km/u gecommuniceerd. Ik ben eerlijk gezegd niet zo bang voor een tegenvaller. De technische aanpassing is bekend (1500 vs 1300 ampere) dus er komen vanzelf filmpjes waaruit blijkt dat het verschil wel degelijk bestaat. Tot nu toe hoor ik van mensen die de vergelijking hebben gemaakt dat de P90DL beduidend sneller is na zo'n 60-80km/u.

Er zijn toch aardig wat twijfels. Ze werden getriggerd door deze kanttekening op de pagina waarmee je de Ludicrous upgrade kan bestellen voor de P85D (http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/model-s-ludicrous-mode-pre-order):

Retrofit your existing P85D from “INSANE” to “LUDICROUS”-level performance. This upgrade represents an estimate 10% increase in power over the already insane P85D, provides for a 0.2 second improvement over both the 0-60 mph and the quarter mile time, from your current vehicle performance. (The retrofit will not be an exact equivalent performance spec as a new P90D.)

Er zou maw nauwelijks verschil zijn in de quarter mile tijd. Dat zou er op kunnen wijzen dat de P90D wel extra power heeft bij de acceleratie tot 100 maar deze voorsprong daarna niet verder kan vergroten.

Waarom doet Tesla over dit soort zaken altijd zo geheimzinnig? Dat ze gewoon de curves publiceren van hun interne testen tussen een P90D en een P85D. We willen de realiteit zien tussen 0 en 250 km/u zodat we een afgewogen beslissing kunnen nemen al dan niet up te graden.
 
In dit topic gaat het over de 85(D) vs de P85D. Wat betreft de P90DL vs P85D(L): de grotere batterij van de P90DL heeft langer meer vermogen, dit verklaart het verschil tussen een P90DL en een P85DL. Dat Tesla zo geheimzinnig doet, ben ik niet met je eens. Ze geven duidelijk specificaties van de auto en motoren. Dat ze onderscheid maken in pk en motorvermogen bij verschillende uitvoeringen vind ik overigens onhandig.

Wat Tesla in mijn ogen beter kan doen, is een specificatie toevoegen van 0-100km/u voor de P85DL. Acceleratietijden van boven de 100km/u zie je bij (bijna) geen enkel ander merk, dus dat Tesla dat niet doet vind ik niet zo gek. Voor snelheden boven de 130km/u moet je naar Duitsland toe. Dat Tesla daar geen rekening mee houdt bij het opgeven van de specificaties vind ik terecht. Het uitvoeren van metingen van dat soort prestaties weegt niet op tegen de zeer kleine groep die daar veel waarde aan hecht.

Ik vind het gekker dat mensen auto's kopen zonder testritten te maken. Tijdens testritten kan prima het vermogen getest worden en vervolgens is het voor iedereen verschillend welke prijs acceptabel is voor elk vermogen. Ook gek is dat Tesla niet adverteert met kW vermogen maar nog met pk, terwijl ik laatst heb begrepen dat officieel enkel met kW mag worden geadverteerd (of in ieder geval kW vermeld moet worden).

Ik zal eens het net afstruinen om (hopelijk) meer duidelijkheid/vergelijkingsmateriaal te vinden voor de verschillende uitvoeringen en het beschikbare vermogen.

Hier een recente vergelijking waarbij de P85D een flinke voorsprong krijgt en het uiteindelijk toch aflegt tegen de P90DL: Tesla Model S P90D Ludicrous vs P85D Insane Race - YouTube

EDIT: Hier de aankondiging met korte uitleg. Hier wordt ook gesteld dat prestaties voor P85DL en P90DL nagenoeg gelijk zullen zijn: Three Dog Day | Tesla Motors
 
Last edited: