Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

P85D vs 85D (To Pee or not to Pee)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb begin deze maand ook een 90D besteld en zo te lezen dus een goede keuze geweest. Voor mij was de 20K ook een beetje te gortig voor die ene seconde extra snel. Al blijft het een onwijze ervaring zoals dat vooruit gaat.

Iemand toevallig goede of slechte ervaring met de aftermarket spoilers in Nederland? Ik vind het wel wat hebben.
 
Ik heb begin deze maand ook een 90D besteld en zo te lezen dus een goede keuze geweest. Voor mij was de 20K ook een beetje te gortig voor die ene seconde extra snel. Al blijft het een onwijze ervaring zoals dat vooruit gaat.

Iemand toevallig goede of slechte ervaring met de aftermarket spoilers in Nederland? Ik vind het wel wat hebben.

Kennis van mij heeft die van Tesla Toni (even Googlen) gemonteerd. Vond het er prima uitzien. Persoonlijk hou ik meer van een auto zonder opsmuk. De type aanduiding zit er bij mij bijvoorbeeld niet meer op.
 
Naar aanleiding van de tip van Billy heb ik gekeken naar alternatieven. Moet eerlijk zeggen dat ik de echte aftermarket persoonlijk minder mooi vindt. Zoals bijvoorbeeld van Underpowered (ook nog eens flink aan de prijs). De originele vindt ik juist mooi subtiel.

Er zijn echter voldoende OEM spoilers in de aanbeiding op Ebay en hier op het forum. Vanaf 300-400 euro thuis bezorgd. Geen ervaring mee overigens.
 
Weinig ervaring lees ik. Ik heb wat gezocht en via Marktplaats kwam ik op het spoor van RSAutodesign uit Tilburg. Doen volgens mij alleen maar spoilertjes en kan zowel glanzende echte Carbon leveren voor € 605, en matte voor + € 100, met gratis montage. Iemand daar bekend mee?


3__18__ms2_rvf_1.jpg
 
Afgelopen april zat ik met dezelfde afweging, een P85D of een 85D. Na twee proefritten toch voor de 85D gekozen, ik vind een 85D vlot genoeg en van het prijsverschil heb ik lekker alle opties aangekruist, behalve de achterstoelen. Sinds eind juni staat hij voor de deur en is het iedere dag feest. Ik ben een echte Tesla fan, toch zijn er een aantal zaken waarvan ik hoop dat Tesla die gaat verbeteren:
* de 21 inch velgen zijn super mooi maar ook super kwetsbaar, ik heb nog een extra setje 21 inch voor de winter besteld maar ik zie dat eigenlijk niet zitten met stoepranden en andere obstakels onder de sneeuw.
* Het slecht openen van de charge poort.
* Te weinig opbergruimte, sleutelbossen, telefoons en zonnebrillen vliegen door de auto (middenconsole staat al maanden in back order).
* Navigatie is matig een TomTom van 100 euro bedenkt slimmere routes.
* Bij een beetje vlot doorrijden loopt de actieradius hard terug.
Verder ben ik super tevreden met mijn 85D
 
Ik heb ook gekozen voor 85D in plaats van P85D. Is meer dan snel genoeg. Bij vol accelereren vliegt alles wat in de 'middenconsole' ligt met een klap naar achteren. En ik heb ook al passagiers gehad die klagen over nekpijn en vragen of het wat rustiger mag. Ook de tussenacceleratie is flitsend snel. Maar meestal rijd ik juist heel rustig, het is veel prettiger om rustig op de CC over de weg te rollen en te genieten van de rust. En in Nederland is het meestal nogal druk en staan er veel flitsers, dus weinig ruimte om al dat vermogen van de P85D effectief te benutten. Die 20k meerprijs om 1.1 seconde te winnen kun je dus beter aan andere zaken besteden.
 
In het begin was het verschil een stuk groter. Ik heb een vriend toen nog in een P85D weten te praten een ander bleef bij de 85D. Kort voor levering kwam er een software update waarbij de P85D een tiende sneller werd en de 85D een seconde. Mijn advies zou nu dan ook anders luiden...
 
Destijds, voor er sprake was van dual drive, een testrit gedaan met een 85 en P85. Bij de 85 had ik zoiets van, "cava". Maar het is utieindelijk de P85 die me overtuigt heeft.
De "gewone" S voelde trager aan dan m'n vorige wagen. Of dat daadwerkelijk zo was weet ik niet. Overlaatst nog wat "Spielerei" met m'n oude wagen en de P85. De P85 is sneller (toch tot pakweg 150km/u) maar het verschil is niet zo groot...

Even getwijfeld om over te schakelen van de P85 naar de P85D, maar eerlijk gezegd vind ik de grote frunk best wel handig. Als ik de commentaar op het forum lees over de P85D achteraf gezien blij dat ik me niet heb laten verleiden (of misleiden?).
Het nadeel met de P85, en wellicht met alle achterwielaangedreven versies: bij nat wegdek is er niet voldoende grip om al die kracht neer te zetten. Dat zou voor mij dan weer een reden zijn om voor de Dual Drive versie te gaan.

Mocht ik nu moeten kiezen, dan werd het wellicht niet meer de P maar de "gewone" 90D.
 
Schijnt dat de 90D weer net iets sneller gaat dan de 85D.
Wat me ook wel logisch lijkt.
Bij dezelfde stroom zal de 90D iets minder spanningsval hebben en dus een iets hoger vermogen kunnen afgeven.

Ook heb ik ergens gelezen dat de kleine motoren een betere koeling zouden hebben dan de grote motoren.
De 85D en 90D zouden daardoor minder snel in de begrenzing gaan dan de P85D en P90D.

Zie ook deze video van een 85D die 28x voluit gaat op de dragstrip; geen centje pijn !
Tesla Model S 85D Drag Tested 28 Times - YouTube
 
Last edited:
Schijnt dat de 90D weer net iets sneller gaat dan de 85D.
Wat me ook wel logisch lijkt.
Bij dezelfde stroom zal de 90D iets minder spanningsval hebben en dus een iets hoger vermogen kunnen afgeven.

De SoC zal ook langer hoger blijven. De impact daarvan is wel erg verschillend van model tot model. Bij een P85D is de invloed goed voelbaar omdat de motoren krachtiger zijn dan wat de batterij kan trekken.
 
7500 Euro is een hoop geld, maar de verbetering is meer dan enkel 0.2 seconden sneller van 0-100. Je kunt volgens mij langer harder rijden en het vermogen blijft langer op een heel hoog niveau zitten ipv af te zwakken zodra een bepaalde snelheid bereikt wordt. 250km/u wordt 20% sneller bereikt dan een P85D.