Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla zonder elke avond thuisladen

This site may earn commission on affiliate links.
Dag iedereen

ik zou graag een discussie opwerpen.

Ik heb de mogelijkheid een tesla model 3 Long Rang AWD aero te krijgen van het werk. Ik zou hier graag op ingaan maar ik vraag me af of mijn 'profiel' hiertoe in aanmerking komt en zonder de wagen te bezitten vind ik dit moeilijk te achterhalen.
Daarom de vraag naar de kenners ;)

Ik rij voor mijn werk gemiddeld 150km per dag.
Thuis kan ik aan ongeveer 30km/uur laden. Normaal lijkt me dit dus geen enkel probleem.

Bij mijn vriendin kan ik echter niet laden en soms ga ik na mijn werk naar daar voor de nacht. Dit wil dus zeggen dat ik een nacht niet kan opladen (eventueel 2 nachten). Van mijn vriendin naar het werk en terug is het wel slechts 100km per dag.

Als ik het rekensommetje maak en dus reken dat ik 2 nachten op rij bij mijn vriendin zou slapen kom ik op 350 km wat perfect haalbaar zou moeten zijn denk ik?
Wanneer ik dit simuleer met ABRP, zegt ie al dat ik het niet red zonder 10 min aan een supercharger te hangen (bij droog wegdek, 20 graden en 170WH/km, wat wrs hoger kan liggen in werkelijkheid)

Of kan ik voor zo een situatie wel naar 100% laden? (want ik las dat het niet goed is voor de batterij om dit vaak te doen)

Hopelijk helpt jullie ervaring om in te schatten of het met mijn profiel zou lukken voor de Tesla te gaan, zonder al te veel tijdverlies aan superchargers

Bedankt bij voorbaad
 
Als je sowieso elektrisch wilt rijden, dan is een Tesla hiervoor de enige juiste auto.

Naar 100% laden is op zich niet erg, je moet alleen zorgen dat je vrij snel nadat de 100% is bereikt, je vertrekt. Dus niet bijvoorbeeld voor 24 uur je batterij op 100% laten staan.

Nu in de zomer met de maximum snelheid van 100 per uur is er geen enkel probleem. In de winter zal het wat moeilijker worden, maar dat is nog ver van dag, en dan nog is even onderweg een tiental minuten laden niet onoverkomelijk. Of publiek laden bij je vriendin is dan ook af en toe mogelijk
 
Als je sowieso elektrisch wilt rijden, dan is een Tesla hiervoor de enige juiste auto.

Naar 100% laden is op zich niet erg, je moet alleen zorgen dat je vrij snel nadat de 100% is bereikt, je vertrekt. Dus niet bijvoorbeeld voor 24 uur je batterij op 100% laten staan.

Nu in de zomer met de maximum snelheid van 100 per uur is er geen enkel probleem. In de winter zal het wat moeilijker worden, maar dat is nog ver van dag, en dan nog is even onderweg een tiental minuten laden niet onoverkomelijk. Of publiek laden bij je vriendin is dan ook af en toe mogelijk
België ook 100 km/h ?
 
Het is niet dat ik perse 100% elektrisch wil rijden. Ik heb de kans om een Tesla te nemen en na een testrit zou ik dit ook heel graag doen (wat een auto!)

100 op autostrade is wel niet aan mij besteed. Ik zal nooit meer als 130 rijden (waar het 120 is zoals op meeste plaatsen in België) maar ook nooit minder.

Ik ben uiteraard licht 'bang' voor range axienty omdat ik totaal geen ervaring heb met elektrisch rijden en de gevolgen hiervan.
 
Dag iedereen

ik zou graag een discussie opwerpen.

Ik heb de mogelijkheid een tesla model 3 Long Rang AWD aero te krijgen van het werk. Ik zou hier graag op ingaan maar ik vraag me af of mijn 'profiel' hiertoe in aanmerking komt en zonder de wagen te bezitten vind ik dit moeilijk te achterhalen.
Daarom de vraag naar de kenners ;)

Ik rij voor mijn werk gemiddeld 150km per dag.
Thuis kan ik aan ongeveer 30km/uur laden. Normaal lijkt me dit dus geen enkel probleem.

Bij mijn vriendin kan ik echter niet laden en soms ga ik na mijn werk naar daar voor de nacht. Dit wil dus zeggen dat ik een nacht niet kan opladen (eventueel 2 nachten). Van mijn vriendin naar het werk en terug is het wel slechts 100km per dag.

Als ik het rekensommetje maak en dus reken dat ik 2 nachten op rij bij mijn vriendin zou slapen kom ik op 350 km wat perfect haalbaar zou moeten zijn denk ik?
Wanneer ik dit simuleer met ABRP, zegt ie al dat ik het niet red zonder 10 min aan een supercharger te hangen (bij droog wegdek, 20 graden en 170WH/km, wat wrs hoger kan liggen in werkelijkheid)

Of kan ik voor zo een situatie wel naar 100% laden? (want ik las dat het niet goed is voor de batterij om dit vaak te doen)

Hopelijk helpt jullie ervaring om in te schatten of het met mijn profiel zou lukken voor de Tesla te gaan, zonder al te veel tijdverlies aan superchargers

Bedankt bij voorbaad
Als er in de regio bij je vriendin een publieke laadpaal staat zou dat een goede optie zijn om daar incidenteel te laden.
 
Je uitgangspunten in ogenschouw nemend lijkt het goed te doen; af en toe 100% laden en af en toe aan een SUC is gebruik volgens het boekje.

Maar, als ik nog even mag reageren op de titel van je vraag: ik heb me, voordat we onze M3 kregen, nooit gerealiseerd hoe belangrijk elke dag thuis kunnen laden is. Eerlijk gezegd, als ik nu nog in Amsterdam zou wonen zonder eigen laadvoorziening voor de deur, dan zou ik met de kennis van nu niet meteen en zonder voorbehoud een elektrische auto kopen.

Thuis kunnen laden en dus helemaal nooit hoeven nadenken over de staat van de lading van je auto is buitengewoon prettig. Op langere ritten is superchargen en de planning daaromheen (natuurlijk met dank aan het prachtige SUC netwerk) geen enkel probleem, maar ik zou niet graag alleen van publieke laadpunten afhankelijk zijn voor mijn normale autogebruik.

Paul
 
Kan je ook niet op je werk laden? Een Tesla M3 LR is wel de fijnste die je kan hebben m.b.t. range, maar reken je niet rijk met de geadverteerde ranges. Die haal je enkel in de zomer als je heel rustig rijdt. In de winter met een iets vlottere rijstijl ga je heel hard inleveren op range. Daarbij zal je tot 10% degradatie hebben (daarna blijft het vaak wel stabiel). Een vlotte M3 LR is leuk, maar als je elke keer achter een vrachtwagen moet hangen, omdat je het anders niet haalt dan ben je hem snel zat.

100% laden is gewoon niet goed om vaak te doen. Ook als je daarna direct wegrijd is het gewoon minder goed voor de wagen. Voor de leasers misschien geen probleem, maar ik begin er niet aan. Een ander nadeel is dat je vooruit moet plannen en soms gebeuren er omstandigheden waardoor het even net anders loopt. Als je dan niet kan laden is dat gewoon vervelend. Elke keer tot 100% aftoppen is gewoon niet goed voor de accu.

Als je niet thuis kan laden en toch elke dag >100km rijdt, dan ontkom je niet aan publiek laden. Met 230V kom je best een eind, maar als dat ook geen optie is dan zou ik niet aan een EV beginnen. Met genoeg publieke laadpalen -die ook regelmatig beschikbaar zijn- is het voor sommige mensen goed te doen. Zelf zou ik echter helemaal niet aan een EV beginnen als ik niet thuis zou kunnen laden, maar dat is een persoonlijke keuze. Er zijn genoeg mensen die alleen publiek laden en dat geen probleem vinden. Het lijkt mij teveel gedoe...
 
  • Disagree
Reactions: plushomme
Als er in de regio bij je vriendin een publieke laadpaal staat zou dat een goede optie zijn om daar incidenteel te laden.

Jammer genoeg niet.

maar ik zou niet graag alleen van publieke laadpunten afhankelijk zijn voor mijn normale autogebruik.

Paul

Ik zeker ook niet. Het blijft de bedoeling om meerdere keren per week gewoon thuis op te laden. Het is voor de nachten dat ik het laden eens zou overslaan dat ik het topic open. Om jullie ervaring met elektrisch rijden te gebruiken voor mijn keuze.

Indien ik hoor dat de meeste onder jullie me aanraden het niet te doen met de situatie ik zit, dna zal ik voor een ICE gaan en de volgende leaseperiode opnieuw bekijken (aangezien we hoogstwaarschijnlijk dan samen zullen wonen)
 
Kan je ook niet op je werk laden? Een Tesla M3 LR is wel de fijnste die je kan hebben m.b.t. range, maar reken je niet rijk met de geadverteerde ranges. Die haal je enkel in de zomer als je heel rustig rijdt. In de winter met een iets vlottere rijstijl ga je heel hard inleveren op range. Een vlotte M3 LR is leuk, maar als je elke keer achter een vrachtwagen moet hangen, omdat je het anders niet haalt dan ben je hem snel zat.

Als je niet thuis kan laden en toch elke dag >100km rijdt, dan ontkom je niet aan publiek laden. Met 230V kom je best een eind, maar als dat ook geen optie is dan zou ik niet aan een EV beginnen. Met genoeg publieke laadpalen -die ook regelmatig beschikbaar zijn- is het voor sommige mensen goed te doen. Zelf zou ik echter helemaal niet aan een EV beginnen als ik niet thuis zou kunnen laden, maar dat is een persoonlijke keuze. Er zijn genoeg mensen die alleen publiek laden en dat geen probleem vinden. Het lijkt mij teveel gedoe...

Ik denk dat ik een verwarrende titel gekozen heb voor mijn topic. Sorry daarvoor!

Het is niet dat ik thuis niet kan laden. Ik zal thuis kunnen laden (laadpaal van 5kW)
Het zijn enkel de avonden dat ik bij mijn vriendin zou gaan dat ik die nacht niet kan laden.

De vraag is dus eerder: is het mogelijk om een Tesla model 3 niet elke avond te laden bij ±150km/dag (er zijn ook dagen dat ik van thuis werk)

Ik snap dat dit niet zo een eenvoudige vraag is en van persoon tot persoon afhangt waarschijnlijk maar ik vind dit iets zeer moeilijk om in te schatten als je nog nooit een EV gehad hebt
 
Dag iedereen

ik zou graag een discussie opwerpen.

Ik heb de mogelijkheid een tesla model 3 Long Rang AWD aero te krijgen van het werk. Ik zou hier graag op ingaan maar ik vraag me af of mijn 'profiel' hiertoe in aanmerking komt en zonder de wagen te bezitten vind ik dit moeilijk te achterhalen.
Daarom de vraag naar de kenners ;)

Ik rij voor mijn werk gemiddeld 150km per dag.
Thuis kan ik aan ongeveer 30km/uur laden. Normaal lijkt me dit dus geen enkel probleem.

Bij mijn vriendin kan ik echter niet laden en soms ga ik na mijn werk naar daar voor de nacht. Dit wil dus zeggen dat ik een nacht niet kan opladen (eventueel 2 nachten). Van mijn vriendin naar het werk en terug is het wel slechts 100km per dag.

Als ik het rekensommetje maak en dus reken dat ik 2 nachten op rij bij mijn vriendin zou slapen kom ik op 350 km wat perfect haalbaar zou moeten zijn denk ik?
Wanneer ik dit simuleer met ABRP, zegt ie al dat ik het niet red zonder 10 min aan een supercharger te hangen (bij droog wegdek, 20 graden en 170WH/km, wat wrs hoger kan liggen in werkelijkheid)

Of kan ik voor zo een situatie wel naar 100% laden? (want ik las dat het niet goed is voor de batterij om dit vaak te doen)

Hopelijk helpt jullie ervaring om in te schatten of het met mijn profiel zou lukken voor de Tesla te gaan, zonder al te veel tijdverlies aan superchargers

Bedankt bij voorbaad
Heb je ook de mogelijkheid om op je werk te laden, of kan je werkgever op het werk een laadpaal plaatsen?
 
Heb je ook de mogelijkheid om op je werk te laden, of kan je werkgever op het werk een laadpaal plaatsen?

Nee, we hebben 2 laadpalen op kantoor maar zijn met honderden werknemers. Meer laadpalen kunnen ze niet plaatsen blijkbaar dus ik kan er niet van uitgaan dat ik ooit op kantoor zou kunnen laden

Mijn hoofdlaadlocatie zou thuis zijn en aan de sporthal (zit ik meerdere avonden per week paar uren)
 
Zit (voorlopig) ongeveer in dezelfde situatie als jij.

Thuis kan ik tijdelijk niet laden, aangezien men door de Corona-maatregelen mijn oprit niet kan komen plaatsen en het laadpunt in de garage voorzien is. Ik zou wel (traag) kunnen laden via het gewone stopcontact en een verlengkabel, maar opteer er toch voor om dit niet te doen. Bij hoge noodzaak zou ik dit natuurlijk wel kunnen doen.

Rij dagelijks (in principe, in deze omstandigheden niet) 140 kilometer. Op het werk kan ik traag bijladen aan 3kw/uur. Dat is op een werkdag toch 20 à 30% en meer dan voldoende om terug naar huis te rijden (70 km dus).

Voorlopig laad ik vanaf ik rond de 20 à 30% thuis kom aan de supercharger op +- 15km van mijn thuisadres. Dat doe ik tot 80% en zo kom ik met 75% thuis. Zonder laden op het werk zou één dag niet laden wel ongeveer lukken, maar dan zou ik de dag nadien zeker naar de Supercharger moeten.

Je kan ook naar 90% gaan voor de dagen dat je niet thuis kan laden om zeker niet in de problemen te komen.
Voorbeeld: je start met 90% van thuis uit en gaat naar je werk en dan naar je vriendin. Als ik goed reken is dat 125km.
Moet je in principe nog rond de 60% over hebben. De dag nadien kan je dan gerust 100km rijden naar je werk en terug naar je vriendin en een 35% over hebben. De dag nadien moet je terug 125km rijden (vriendin => werk => huis) en dan kom je wel op het randje te staan denk ik. Het kan lukken, maar is wel van enkele factoren afhankelijk. Laden op het werk zou ideaal zijn. Dan is er zeker geen probleem.
 
Ik vind het allemaal erg goed meevallen. Ik heb 2,5 jaren lang een Model X geladen aan het stopcontact en dat ging ook, met 2 keren per week ofzo een trip naar Brussel. En ja, soms was dat dan even omrijden om 10' bij een supercharger te laden op het einde van de dag, als ik wist dat ik de ochtend erop terug een lange rit moest doen. Mijn vrouw rijdt met haar Model 3 naar 'r werk en laad daar op een trage 3kW en laad nooit thuis.

Het kan wel comfortabeler worden met een publieke laadpaal in de buurt. Die kan je terugvinden op websites zoals Chargemap.com dus misschien vind je er eentje die toch in de buurt van je vriendin staat. Allego heeft namelijk een raamcontract in Vlaanderen om quasi in elk gehucht een laadpaal te plaatsen, onder de naam "Paal volgt wagen".

Paalvolgtwagen

En dan zijn er nog grote steden met aparte afspraken met bijvoorbeeld Bluecorner (Antwerpen). Of parkeren in een Interparking met laadfaciliteiten.
 
Voorbeeld: je start met 90% van thuis uit en gaat naar je werk en dan naar je vriendin. Als ik goed reken is dat 125km.
Moet je in principe nog rond de 60% over hebben. De dag nadien kan je dan gerust 100km rijden naar je werk en terug naar je vriendin en een 35% over hebben. De dag nadien moet je terug 125km rijden (vriendin => werk => huis) en dan kom je wel op het randje te staan denk ik. Het kan lukken, maar is wel van enkele factoren afhankelijk. Laden op het werk zou ideaal zijn. Dan is er zeker geen probleem.

Top! Dit zijn de voorbeelden waarnaar ik opzoek ben! Deze zijn heel moeilijk in te schatten wanneer je geen ervaring hebt met de wagen.
Is dit gebaseerd op een gemiddeld verbruik (volgens ABRP 170 WH/Km) en bij normale snelheden (rond de 120) of ben je uitgegaan van 100km/u?
Ik veronderstel dat dit berekend is in de zomer en dat het in de winter toch snel wat minder is?
 
Je uitgangspunten in ogenschouw nemend lijkt het goed te doen; af en toe 100% laden en af en toe aan een SUC is gebruik volgens het boekje.

Maar, als ik nog even mag reageren op de titel van je vraag: ik heb me, voordat we onze M3 kregen, nooit gerealiseerd hoe belangrijk elke dag thuis kunnen laden is. Eerlijk gezegd, als ik nu nog in Amsterdam zou wonen zonder eigen laadvoorziening voor de deur, dan zou ik met de kennis van nu niet meteen en zonder voorbehoud een elektrische auto kopen.

Thuis kunnen laden en dus helemaal nooit hoeven nadenken over de staat van de lading van je auto is buitengewoon prettig. Op langere ritten is superchargen en de planning daaromheen (natuurlijk met dank aan het prachtige SUC netwerk) geen enkel probleem, maar ik zou niet graag alleen van publieke laadpunten afhankelijk zijn voor mijn normale autogebruik.

Paul
Alles went. Ik heb er inmiddels 12k km op zitten vanuit Amsterdam zonder eigen laadpaal. Genoeg openbare palen hier in de stad. Het is natuurlijk iets duurder dan volblaffen op eigen stroom maar naast de afschrijving en verzekering gaat dat echt om peanuts.

Ik zeg Pak die Tesla. Ga je geen spijt van krijgen
 
  • Like
Reactions: Klaas
Ik heb ook geen eigen laadpaal, hooguit een stopcontact in de schuur. Gewoon aan een publieke laadpaal en superchargen als dat uitkomt, gaat prima. Er zal bij je vriendin in de buurt toch wel een laadpaal zijn?
 
Gaat makkelijk. Rij dagelijks +/- 140 a 180km en laad al 10 maanden aan 3kw. Nog geen een keer gedoe gehad. Moet ik naar Groningen of Middelburg dan laad ik even bij een SuC maar ik kom gerust met 5% thuis aan. Publiek laden doe ik waar mogelijk maar meer dan 150 meter loop ik er niet voor om.
 
Top! Dit zijn de voorbeelden waarnaar ik opzoek ben! Deze zijn heel moeilijk in te schatten wanneer je geen ervaring hebt met de wagen.
Is dit gebaseerd op een gemiddeld verbruik (volgens ABRP 170 WH/Km) en bij normale snelheden (rond de 120) of ben je uitgegaan van 100km/u?
Ik veronderstel dat dit berekend is in de zomer en dat het in de winter toch snel wat minder is?

170 kWh is bij een snelheid van 120km/uur in de zomer. Met nog wat stadsverkeer erbij krijg je dat wel nog omlaag.
Waarom denk je trouwens dat er geen publieke laadpalen zijn bij je vriendin? Het lijkt wel zo dat je in België amper publiek kan laden, maar dat valt nog goed mee (zeker omdat er amper elektrisch gereden wordt).
heb je al eens gekeken naar chargemaps?
Dacht dat je van Nederland was, daarom die 100km/u in het begin van mijn post.
 
Of je gaat gewoon 90 of 80 rijden. Is met de staat van het asfalt in BE waarschijnlijk sowieso aan te raden :)


Maar buiten dat..... kijk met b.v. chargemap, plugsurfing, etc. welke laadpalen bij je vriendin zijn.

Volg de ABC regel, Always Be Charging.

Ga niet uit van SuC gebruik als het niet nodig is want serieus dat is een lap middel. Gewoon laden op je bestemmingen geeft je echt een prettigere gebruikservaring.