Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag ben ik op weg naar Italië en onder andere geladen in Pratteln, bij Basel. Daar heb ik voor het eerst een set batterijen bij een SuC zien staan.
Ben benieuwd of Tesla de navigatie van de auto's gebruikt om voorbereid te zijn op verbruik. Als je die data uitleest weet je natuurlijk dat er een aantal auto's aankomt en je weet wanneer (omdat de navigatie die SuC heeft voorgesteld). Of zouden ze iets minder specifiek kijken en meer de gemiddelde bezetting aanhouden?
 
  • Like
Reactions: robertvg
ik heb wel eens tijdens het rijden naar een SuC een routewijziging gekregen. Volgens mij zelfs met een melding “wegens drukte” ofzo. Als ik dan keek bij die eerst SuC was het daar inderdaad druk. Geen idee of het besluit wordt genomen op actuele of toekomstige drukte.
 
In Europa hebben we toch al een standaard?
In Amerika (BIden admin) wilde de ze in eerste instantie dezelfde standaard CCS introduceren die door een comissie is bedacht in de tijd dat EV nog in de opstart was. Maar een adapter die veel groter is dan de kabel is gewoon niet gebruikersvriendelijk. Door de partnerschip met Ford en GM word de NACS doorgevoerd en hopelijk ook in europa omdat deze niet zo lomp is als de CCS.
 
In Amerika (BIden admin) wilde de ze in eerste instantie dezelfde standaard CCS introduceren die door een comissie is bedacht in de tijd dat EV nog in de opstart was. Maar een adapter die veel groter is dan de kabel is gewoon niet gebruikersvriendelijk. Door de partnerschip met Ford en GM word de NACS doorgevoerd en hopelijk ook in europa omdat deze niet zo lomp is als de CCS.

NACS is niet geschikt voor 3 fase laden, gaat hem niet worden in Europa.

Enige oplossing zou een tweede laadpoort op de auto zijn en dat gaat never nooit niet gebeuren, te complex en te duur.

CCS 2, de Europese standaard is ook een veel betere plug dan CCS 1, de door CARIN gepushte Noord-Amerikaanse standaard.

Europese niet-Tesla laadnetwerk is ook veel verder ontwikkeld dan het Amerikaanse, het is voor Europa echt een non-issue.
 
Voor Europa redelijk non-issue want NACS is inderdaad niet geschikt voor Europa en de CCS2 netwerken zijn (nu) stabieler dan wat er in de VS is.

Maar ik zou de CCS2 niet beter noemen dan CCS1. Formaat is gelijkaardig (de Type2 is groter dan Type1) en dus ook gelijkaardig onhandig. Type2 en NACS hebben als voordeel dat door de ovale vorm de plug zelfrichtend is (in tegenstelling tot Type1 die rond was met een notch), maar dat wordt op CCS2 teniet gedaan door de extra 2 grote DC pinnen onderaan.

Al bij al vind ik CCS2 een belachelijk grote plug. Ik met mijn kolenschoppen kan zo een connector wel vastgrijpen, maar merk dat ik voor goeie uitlijning vaak toch nog een 2e hand gebruik, zelfs op de gestroomlijnde Tesla versie van CCS2. Dat is volgens mij al heel wat anders als je 50kg en 1m55 bent.
 
Voor Europa redelijk non-issue want NACS is inderdaad niet geschikt voor Europa en de CCS2 netwerken zijn (nu) stabieler dan wat er in de VS is.

Maar ik zou de CCS2 niet beter noemen dan CCS1. Formaat is gelijkaardig (de Type2 is groter dan Type1) en dus ook gelijkaardig onhandig. Type2 en NACS hebben als voordeel dat door de ovale vorm de plug zelfrichtend is (in tegenstelling tot Type1 die rond was met een notch), maar dat wordt op CCS2 teniet gedaan door de extra 2 grote DC pinnen onderaan.

Al bij al vind ik CCS2 een belachelijk grote plug. Ik met mijn kolenschoppen kan zo een connector wel vastgrijpen, maar merk dat ik voor goeie uitlijning vaak toch nog een 2e hand gebruik, zelfs op de gestroomlijnde Tesla versie van CCS2. Dat is volgens mij al heel wat anders als je 50kg en 1m55 bent.
Ik denk dat dat laatste iets is van alle tijden. Deze groep zal ook moeite hebben met de connector van het locale brandstofstation.
 
Ik vraag me toch af of de AC pennen van de tesla type2 Niet voldoende dik zijn om DC te laden boven 150kW wanneer men 2 pennen neemt als - en 2 pennen als + of was dit al voor S en X voor de refresh.
Ik hoor dat meer mogelijk was, maar de rating was 480V op 300A, en dat is 147kW.

Maar CCS2 zou 500kW aan kunnen (500A, 1000V). De specificatie laat nu 350kW toe.
 
Nu we het toch over CCS2 hebben, bij nagenoeg elk ander merk is het onderste gedeelte van de laadpoort welke nodig is voor CCS2 afgesloten door een verschrikkelijk onhandig dopje. Als de Tesla thuis laadt is die opening altijd 'open'. Waarom heeft Tesla hier eigenlijk geen dop voor ?
 
Nu we het toch over CCS2 hebben, bij nagenoeg elk ander merk is het onderste gedeelte van de laadpoort welke nodig is voor CCS2 afgesloten door een verschrikkelijk onhandig dopje. Als de Tesla thuis laadt is die opening altijd 'open'. Waarom heeft Tesla hier eigenlijk geen dop voor ?
Omdat er geen enkele reden is om dat af te dekken (met een verschrikkelijk onhandig dopje).
 
Nu we het toch over CCS2 hebben, bij nagenoeg elk ander merk is het onderste gedeelte van de laadpoort welke nodig is voor CCS2 afgesloten door een verschrikkelijk onhandig dopje. Als de Tesla thuis laadt is die opening altijd 'open'. Waarom heeft Tesla hier eigenlijk geen dop voor ?
Waarom wel?

Waarom hebben de concurrenten naast de grote laadklep ook nog eens een aparte klep voor Type 2 en de DC poorten van CCS2?

Zelfs bij een Porsche of Audi met automatische klep moet je handmatig die kleppen nog openen en sluiten.

Op een laptop zit er toch ook geen klep voor alle poorten, en achter die grote klep per USB poort en HDI poort een klep?

Een stopcontact in de tuin heeft toch niet 1 grote klep, met daarachter per stopcontact een aparte klep?
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Waarom wel?

Waarom hebben de concurrenten naast de grote laadklep ook nog eens een aparte klep voor Type 2 en de DC poorten van CCS2?

Zelfs bij een Porsche of Audi met automatische klep moet je handmatig die kleppen nog openen en sluiten.

Op een laptop zit er toch ook geen klep voor alle poorten, en achter die grote klep per USB poort en HDI poort een klep?

Een stopcontact in de tuin heeft toch niet 1 grote klep, met daarachter per stopcontact een aparte klep?
No disrespect, maar jouw voorbeelden gaan niet in op mijn vraag.

Als ik thuis laad, dan is het onderste gedeelte open en bloot. Als je niet laadt, dan is een dop voor het bovenste gedeelte idd onzinnig.