Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Weer onnodig in de reflex om de EU als schuldig aan te wijzen voor iets dat je niet bevalt?

CCS is door Europese auto industrie gedefinieerd en voorgesteld als standaard. Het initiatief kwam dus niet vanuit Brussel. Uiteindelijk heeft een consortium van Europese auto bouwers CCS voorgedragen als standaard. De EU heeft de standaard overgenomen als vereiste voor high power charging, maar zonder andere connectoren uit te sluiten. Het staat Tesla en anderen vrij om hun eventueel proprietaire connectors aan te bieden naast CCS.


Er komt misschien een nieuwe kans, want zowel Tesla als CCS connectoren kunnen wellicht de hogere vermogens niet aan, en dan moet er misschien een nieuwe connector verzonnen worden (?).
Geen reflex, echt een terecht verwijt.

Tesla's connectoren waren al ruim aanwezig en ook geschikt voor het hoge vermogen ruim voordat de CCS adapter kwam.
Door het voorstel van de europese auto industrie om niet te kijken wat er is en hoe goed het is en om maar een type 3 stekker voor te stellen en de EU die daar in mee gaat, geeft wel degelijk het recht om de EU als schuldige aan te wijzen. Ik mag toch hopen dat er een ambtenaar zit die niet alleen kijkt naar lobby belangen maar ook naar wat al breed voorhanden is en goed werkt. Nu heeft de ambtenaar of ambtenaren in haar wijsheid iedere EV rijder benadeeld.

Maar ieder zijn mening.

Hopelijk dat bij de nieuwe connector beter nagedacht wordt.

Als connector 5x groter is dan de kabel dan doe je iets niet goed.

1684010843233.png
 
Geen reflex, echt een terecht verwijt.

Dat is het niet, want het initiatief kwam van de Europese auto industrie, en niet van de EU als organisatie. Daarmee mist het verwijt elke grond.

Tesla's connectoren waren al ruim aanwezig en ook geschikt voor het hoge vermogen ruim voordat de CCS adapter kwam.
Door het voorstel van de europese auto industrie om niet te kijken wat er is en hoe goed het is en om maar een type 3 stekker voor te stellen en de EU die daar in mee gaat, geeft wel degelijk het recht om de EU als schuldige aan te wijzen.

Het mag dan zo zijn dat Tesla al z'n eigen connectoren had ontworpen, een open standaard is het tot op heden niet. Nog maar een half jaar geleden heeft Tesla pas documentatie gedeeld over de connector inclusief de benodigde protocollen. Het was überhaupt niet mogelijk om die connector buiten Tesla te gebruiken.

Ik mag toch hopen dat er een ambtenaar zit die niet alleen kijkt naar lobby belangen maar ook naar wat al breed voorhanden is en goed werkt. Nu heeft de ambtenaar of ambtenaren in haar wijsheid iedere EV rijder benadeeld.

Neen, ook dat is onjuist. De EU heeft zich terughoudend opgesteld (precies zoals jij zou willen, vermoed ik zo), en pas nadat een consortium van autobouwers een (de facto) standaard voorstelde, is die door de EU geadopteerd. En dat is precies wat je van een overheid in een liberale democratie zou mogen verwachten. Infrastructuur, interoperabiliteit, het is een algemeen belang.

Als connector 5x groter is dan de kabel dan doe je iets niet goed.

View attachment 937395

Ik vind het ook een lomp ding, dat ben ik met je eens. Ik weet niet of we nu zo blij zouden moeten zijn met de Tesla connector. Het ondersteunt geen drie fasen (in Europa zit het energienetwerk wat dat betreft toch wel anders in elkaar dan in de VS). De CCS is duidelijk een compromis met ondersteuning voor Type 1 AC laden, en Type 2 DC laden. Niet bepaald mooi en elegant.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: SandeepT and MLKRMR
Dat is het niet, want het initiatief kwam van de Europese auto industrie, en niet van de EU als organisatie. Daarmee mist het verwijt elke grond.

Laatste welles/ nietes poging: Dat is het wel, want de EU moet zelf nadenken voordat ze blind meevaart. Jouw kritische blik mist elke grond.

Het mag dan zo zijn dat Tesla al z'n eigen connectoren had ontworpen, een open standaard is het tot op heden niet. Nog maar een half jaar geleden heeft Tesla pas documentatie gedeeld over de connector inclusief de benodigde protocollen. Het was überhaupt niet mogelijk om die connector buiten Tesla te gebruiken.

Welke open standaard er gekozen zou worden, is mij om het even. Overigens is al veel eerder documentatie en patenten gedeeld door Tesla dus dit klopt niet. Je vergist je met een nieuwere type.


Neen, ook dat is onjuist. De EU heeft zich terughoudend opgesteld (precies zoals jij zou willen, vermoed ik zo), en pas nadat een consortium van autobouwers een (de facto) standaard voorstelde, is die door de EU geadopteerd. En dat is precies wat je van een overheid in een liberale democratie zou mogen verwachten. Infrastructuur, interoperabiliteit, het is een algemeen belang.

Je aannames blijven mij verbazen beginnende met je openingszin betreffende 'reflex'. Graag zou ik willen dat de EU zelf OOK nadenk, zoals ik al eerder schreef. Het consortium van autobouwers exclusief Tesla laten besluiten zodat ze een standaard verzinnen die gewoon onhandig is voor iedereen. En dat in een tijd dat dezelfde consortium eigenlijk EV nog als een niet te gaande weg beschouwden.

Ik vind het ook een lomp ding, dat ben ik met je eens. Ik weet niet of we nu zo blij zouden moeten zijn met de Tesla connector. Het ondersteunt geen drie fasen (in Europa zit het energienetwerk wat dat betreft toch wel anders in elkaar dan in de VS). De CCS is duidelijk een compromis met ondersteuning voor Type 1 AC laden, en Type 2 DC laden. Niet bepaald mooi en elegant.

Onderaan de streep zijn we het eens. Over de hoe verschillen we sterk van mening en vind ik je weinig kritisch, behalve naar mij waarbij je aannames maakt die onjuist zijn. ps. Sorry dat ik de quote en eigen tekst verkeerd om gebruikt.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Dat is het niet, want het initiatief kwam van de Europese auto industrie, en niet van de EU als organisatie. Daarmee mist het verwijt elke grond.



Het mag dan zo zijn dat Tesla al z'n eigen connectoren had ontworpen, een open standaard is het tot op heden niet. Nog maar een half jaar geleden heeft Tesla pas documentatie gedeeld over de connector inclusief de benodigde protocollen. Het was überhaupt niet mogelijk om die connector buiten Tesla te gebruiken.



Neen, ook dat is onjuist. De EU heeft zich terughoudend opgesteld (precies zoals jij zou willen, vermoed ik zo), en pas nadat een consortium van autobouwers een (de facto) standaard voorstelde, is die door de EU geadopteerd. En dat is precies wat je van een overheid in een liberale democratie zou mogen verwachten. Infrastructuur, interoperabiliteit, het is een algemeen belang.



Ik vind het ook een lomp ding, dat ben ik met je eens. Ik weet niet of we nu zo blij zouden moeten zijn met de Tesla connector. Het ondersteunt geen drie fasen (in Europa zit het energienetwerk wat dat betreft toch wel anders in elkaar dan in de VS). De CCS is duidelijk een compromis met ondersteuning voor Type 1 AC laden, en Type 2 DC laden. Niet bepaald mooi en elegant.
Ik zou zeker even goed in de materie duiken voordat je antwoord geeft op de punten van Maurice. Ik denk dat je de historie niet helemaal mee hebt gekregen. Tesla heeft wel degelijk bij partijen aangegeven dat zij graag haar patenten vrijgeeft aan partijen. De enige randvoorwaarde was een in verhouding staande investering in superchargers, opdat het netwerk er nog sneller zou komen.
 
Ik zou zeker even goed in de materie duiken voordat je antwoord geeft op de punten van Maurice. Ik denk dat je de historie niet helemaal mee hebt gekregen. Tesla heeft wel degelijk bij partijen aangegeven dat zij graag haar patenten vrijgeeft aan partijen. De enige randvoorwaarde was een in verhouding staande investering in superchargers, opdat het netwerk er nog sneller zou komen.
Ik denk dat je hier ook een paar dingen door mekaar haalt...

Tesla gaf aan hun netwerk open te stellen aan andere merken, mits mee te investeren. Niemand heeft dat gedaan.

Tesla gaf ook aan hun patenten beschikbaar te stellen. Daar is ook niemand op ingegaan, omdat dat natuurlijk een risico is: wat als Tesla van idee verandert en plots de patenten die ze beloofde gratis ter beschikking te stellen, toch betalend te maken?

Voor Europa is er nooit een Tesla stekker ontwikkeld die 3 fase AC en ook DC aan kon, behalve de Type 2 stekker die door Tesla toch als DC connector gebruikt werd.
 
Roadtrip gedaan en richting Polen etc wordt het toch wat meer plannen :p

Iets wat bijvoorbeeld onvoorstelbaar is, in Warschau, een stad met 1,8 miljoen mensen, staan welgeteld 2 superchargers met een max van 120 kW
Daar zou ik ze ook niet verwachten, in Amsterdam zelf staan ook geen Superchargers.
Hoe is het gesteld met publieke AC laders in Warschau?
 
Daar zou ik ze ook niet verwachten, in Amsterdam zelf staan ook geen Superchargers.
Hoe is het gesteld met publieke AC laders in Warschau?
Maar in Polen is het aantal SuC dun gezaaid. Poznan mooie locatie trouwens, maar ook maar 6 V2 chargers.
Maar dus rondom Warschau geen enkele SuC en de laders in Bialystok stonden in een parkeergarage van een winkelcentrum en die was 's nachts ontoegankelijk, ook niet heel handig.

AC laden in Polen heb ik niet naar gekeken aangezien Warschau niet de bestemming was.
 
Ik denk dat je hier ook een paar dingen door mekaar haalt...

Tesla gaf aan hun netwerk open te stellen aan andere merken, mits mee te investeren. Niemand heeft dat gedaan.

Tesla gaf ook aan hun patenten beschikbaar te stellen. Daar is ook niemand op ingegaan, omdat dat natuurlijk een risico is: wat als Tesla van idee verandert en plots de patenten die ze beloofde gratis ter beschikking te stellen, toch betalend te maken?

Voor Europa is er nooit een Tesla stekker ontwikkeld die 3 fase AC en ook DC aan kon, behalve de Type 2 stekker die door Tesla toch als DC connector gebruikt werd.
Sorry, ik was niet helemaal duidelijk. Dit "openstellen" stamt uit 2014 / 2015. Toen heeft tesla aangegeven de patenten vrij te geven (onder meer ook omdat Daimler nog een belang had in Tesla en zeggenschap in de board) en partijen uitgenodigd mee te doen in haar supercharger netwerk, mits deze partijen ook zelf een ratio investering zouden doen. Ik heb nu geen tijd om de details weer na te zoeken.
 
Haha, lekkere actie dit... Een dikke diesel generator bij de SuC in Venetië. Stond nu niet te draaien, hopenlijk alleen bedoeld als standby als het net even niet levert...
View attachment 940425
Weet dat een EV die op elektriciteit van zen dieselgenerator draait, nog steeds milieuvrizndelijker is dan een ICE op diesel.
De generator draait immers constant op zijn optimaal toerental.
 
Weet dat een EV die op elektriciteit van zen dieselgenerator draait, nog steeds milieuvrizndelijker is dan een ICE op diesel.
De generator draait immers constant op zijn optimaal toerental.
Ik ben het deels met je eens. Deze dikke diesel is wat overrated als ik er alleen sta te laden. Dan kan een kleinere genset het ook wel aan met minder brandstofverbruik en dus minder uitstoot.
En ja, hij draait optimaal toerental. Dat deel ben ik met je eens.
 
  • Like
Reactions: Phil V